Själv så bor jag ute på Öllsjö i Kristianstad. Vi är nere på 11m under marknivå och suger på. Lera hade jag också någon meter ner men det jordlagret ska du igenom. Hur långt ner du behöver finns det inget facit på; men ner med den ca 10m och när du är nere det sista så dra upp den ca 0,5 m. Det första du kommer att suga med pumpen (om du inte spolar ur den först) är oftast lera då du inte fått upp någon bälj på botten.
Tror inte det är någon fara att den ska sjunka ner när du är nere. Du kan ju om du vill vara idiotsäker sätta t.ex ett ställningsbyggarrör med en klämma som är större än hålet. Detta rör kan du ju justera allteftersom du kommer längre och längre ner.

Sen vill vi ha lite bilder också under tiden projektet fortlöper :=)

Tack för dina råd Mortimer!
Jag och grabben tog några tag till med borren igår och är nu nere på 3m, fortfarande samma kladdiga lera! Vårt problem nu är inte att komma ner, vilket går lätt, utan att rensa den "hylsa" som sitter runt och bakom skäret och som får borren att gå rakt. Vi kan bara borra ca 10-15cm åt gången sen måste borren "tömmas" från leran och det tar längre tid än att borra! Men skam den som ger sej! Ska prova att rengöra den med högtryckstvätten när den kommer tillbaks från lagning senare i veckan. Jag är inte orolig för att tappa ner borren i hålet, den har ju ett rätt långt handtag på tvären där uppe, men själva rörspetsen måste ju fixeras i hålet när det blir dax. Jag tänkte mer på om man tydligt kan känna när man kommit till rätt lager? Bilder kommer!

Magnus B

Lera ät tätt material och ger i princip inget vatten alls. Så du måste ner till en jord som har högre genomsläpplighet för att kunna göra vattenuttag. Alltså grövre material såsom grus, sten eller sand.
I Kristianstad finns det stora områden med glaukonitsand som är genomsläppligt.

Jag känner inte till området du namnger men sjöbotten kommer troligen vara tät och när du kommer ner under den kan det vara genomsläppliga jordar som ger bra med vatten.
Men att sätta en spets i lera eller silt är ingen somhelst ide. Jorden måste bilda en större porvolym som vattnet kan ligga i (vet inte hur jag ska förklara på ett pedagogiskt sätt).

Men tänk att du fyller en hink med grus och sedan häller du i vatten så kommer du få i x antal liter. Gör sedan samma försök med en hink full i lera så kommer du i princip inte få i något vatten alls.
Vilket omvänt betyder att du aldrig kommer kunna ta ut vatten ur en hink med lera om du stoppar ner ett sugrör från mc donalds (som brunn) och sedan för ner ett smalare sugrör och försöker suga upp vatten.
Gör du samma experiment i med grus i en hink som du fyllt med vatten och använt mc donalds sugrör som brunn och ett smalare sugrör som pumpledning kommer du släcka tösten fort i en 10-liters hink.

Kanske bara en rörig förklaring men förhoppningsvis klarnar det lite för dig ;-)

• Gilla
Benke123 och 1 till
  • Laddar…
Hej
Jag har börjat mitt projekt med rörspets. Det går inte jättebra precis. Är nere på ca 4meter och det är väldigt trögt... Det är en kompakt lera så utsikterna är väl inte så goda här heller, men skam den som ger sig. Jag undrar också när man vet att man har kommit tillräckligt långt ner, hur känner man det eller hur mäter man det?

/Peter

Verkar vara par härinne som kört fast och inte vet hur långt ner man ska. Jag kan dock bara berätta utifrån mitt eget kunnande och lärdom.

Lera är inget att hänga upp sig på. Jag stötte också på det vid ca 6m under marknivån. Sen därefter (eller om det var precis innan) så var det något riktigt stenigt lager också. När man kommit igenom dessa lager så hade jag ca 2m till innan jag var i toppen på vattennivån. För egen del så hade jag 10 m rör och 1m spets som jag dror upp och renoverade. Tyckte det var lika bra att slå ner allt.

hur vet man då när man är rätt... ? Jo, delar av fysikens lagar. Ta en trädgårdsslag och koppla mot det kommunala vattnet. Kör igång vattnet. När du kan sticka ner slangen ända ner i spetsen och skjutsa ner vattnet som fyller röret(alltså slå ner den) så är du nere på rätt djup. När du är på detta djupet är det lämpligt at slå ner spetsen ca 2m till och därefter dra upp den ca 0,5m.

Kan tillägga att min anläggning fungerar felfritt fortfarande efter 3 år och jag tar ut 50l/min (är vad pumpen klarar). Kör tre vattenspridare utan större problem.Kanske snart dags att investera i en 3-fas pump så jag kan ta ut ännu mer vatten :=)) (går ju att köra bägge pumparna samtidigt om man så vill isåfall)

• Gilla
Benke123
  • Laddar…
Hej

Vi har en gammal rörspetshål , där är vatten nere , men spetsen saknas.

Om man vill testa hur mkt vatten där är nere , kan man sätta nån sorts "duk" eller nåt o testa att dra upp vatten o se om det finns tillräckligt ? Har lånat en pump så vill ej paja den
Vill ej slänga ut 1300 på en ny spets iomed jag inte vet om där finns tillräckligt med vatten nere.

?

Är inte riktigt med på hur du tänker. Berätta lite mer om vart du bor i skåneland och rörspetshålets bakgrund/historia. Hur ser det ut med rörspetsar hos grannar, tar de upp vatten också ?

Hej!
Ny här på forumet och har med stort intresse läst tråden. Vi har egen brunn och ska sätta ner en ny spets. Har ringt och pratat med en äldre man som borrar med ett 180 borr och sätter ner ett plaströr istället för metallspets. Ska träffas nästa vecka för att få mer info. Vad är för - respektive nackdelar med plaströr?

Mvh

Borrar eller spolar han ner ? Fördelar och nackdelar med plast resp. vattenrör kan jag inte, troligen mer fördelaktigt med plaströr om man har kalkhaltigt vatten och dyl. Sen är det ju frågan om han har någon form av filter som sitter längst ned.
Rörspets är ju en gammal metod man hade och för att komma ner billigt och innan man hade möjlighet att spola ner slang så var det att banka/slå med diverse redskap och ställningar.
Borrar han tills han hittar vatten mer eller mindre förutsättningslöst ? Vad får du ge för en spetsbrunn och vad ingår ?

Vilken del av skåne bor du i ?

/Mortimer

Bor i närheten av Vomb-sjön, har mycket kalkhaltigt vatten. Plaströret ska ha invändigt filter. Ska väl få lite mer svar i helgen, tänkte mest om någon här hade lite info, lite förhandstips :).

Ett filter har ju en funktion att rena från sand/lera och andra partiklar. Hur gör du när det blir igensatt tillsist ? För egen del så har jag satt ett Blå björn filter precis i anslutning till min pump, väldigt lätt att rensa när behov föreligger. Blev en hel del första åren men nu kommer det i princip inget alls.

Carjoh: hur har det gått i helgen ?

Hej!

Jo, vi blev lite klokare iallafall. Så här ska det gå till: Man sätter ner (borrar hål först) ett plaströr med spets. Plaströret har "gälar", och det fungerar som ett "foderrör". I plaströret sätter vi sedan ner en plastslang som kopplas på befintlig utrustning ( med ett Björn filter innan pumpen). Detta ska fixas om 3 veckor så vi får se då hur det blir, men vi tyckte det lät bra, och att man visste vad man pratade om.

Mvh

Hallå
Nu är jag nere på 6,5meter och när jag fyller röret med trädgårdsslangen så står där vatten hela vägen upp. Kan det vara så att jag är på rätt nivå?Är det möjligt på 6,5meter eller kan det vara så att i det lagret spetsen sitter i är det väldigt tätt (typ lera)och att det intesläpper igenom vatten?

Tack för svar
Peter

Jag är rädd för att det är lera du har stött på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.