Provar att lägga upp bilderna enligt ovanstående inlägg.

Andreas.

• IMG_0218.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0220.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0219.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0221.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
dgrewer
  • Laddar…
Lite avis på alla som har nära till vattnet, själv har jag slagit ner 17,5 m 2" rör och har 5 m ner till vattnet.
Än så länge ger den bara 2 l/min :(

• Gilla
Grundsuteräng
  • Laddar…
flygrc skrev:
Lite avis på alla som har nära till vattnet, själv har jag slagit ner 17,5 m 2" rör och har 5 m ner till vattnet.
Än så länge ger den bara 2 l/min :(
Nu så, 19,5 m, nu ger den vad pumpen har att ge ca 25l/min d^_^b
Jag kom ner i kalkberget det syntes för det kom upp en del krossat kalk.
Undras om det har betydelse att vattnet har 20 ppm järn :S
Att det kommer bli brunt på plattor är ju förstås en risk men det går ju alltid att få bort med citronsyra men gillar gräsmattan och tujor så mycket järn ???

Nåväl, det verkar i alla fall fungera fortfarande med att slå ner rör på det gamla sättet med en hejare..

Jag gjorde så att jag svarvade en ca 2dm kon i stål som jag svetsade på 1,5 m stålrör borrade ca 150 10 mm hål jämt fördelat över röret. Svetsade sedan på en bit ämnesrör så där var något att slå på, sedan var det bara att banka på. Varje rör jag förlängde med svetsade jag på en bit ämnesrör och skarvarna svetsade jag med.

Uppe på pumpen (sugsidan) har jag satt en sil , jag ville ju inte ha något nät eller sådant längst nere på röret, något jobbigt att komma åt att rensa där..:rolleyes:

19,5 m var djupt, men huvudsaken du får vatten. 25liter/min är ju ungefär vad du kan driva 1 vattenspridare med; en slagspridare4 förbrukar 15-20liter/min.
Järnhaltigt vatten har vi också, inga som helst problem för gräsmattan... snarare tvärtom, bara bra och nyttigt för den. Vår blir så grön o fin. Enda faran är att man får se upp så man inte spruta spetsvatten på t.ex mexitegel (vitt) som blir missfärgat och inte går bort med citronsyra.

En kraftigare pump går att hitta relativt billigt på Rinkabyrör, en pumpautomat är att föredra.

När får vi se lite bilder på anläggningen ?

Hej,

slog ju ner min Jula spets för några år sedan och det har fungerat toppen, tyvärr får jag bara upp runt 20liter/min. Nu funderar jag på att slå ner en till och koppla mot samma pump, tyvärr har ju inte jula kvar rörspetsen i sortimentet... är det någon som vet om Hornbach fortfarande har sin kvar?

/t

Vad har du för pump ?
Vad har du för dimension på inlopp resp. utlopp på pumpen ?
Hur mäter du flödet 20l/min ?

Tjenare,

Står en robota 1fas pump i gropen. Inloppet är R32 och utloppet är R25. Mäter flödet på första kranen jag har, tar mig ungefär 30 sekunder att fylla en 10 liters hink.

/t

Robota är en helt ok pump, 1-fas går oftast upp i 50-55liter/min. Inlopp och utlopp har jag detsamma som dig, dock en övergång från 40-32 på inloppet då min spets är grövre i dimension.
Vad är det för slang du har på första kranen; 1/2" (ca 13mm) eller 3/4" (ca 17mm) ? Vad händer om du sätter en enkel delare på första kranen så du kan fylla 1 hink med 2 slangar samtidigt ?
Flödet blir mindre om du bara har 13mm slang på första kranen men trycket högre. Tar du istället en 17mm slang får du högre flöde men mindre tryck (oftast iallafall).
Kör jag 3st vattenspridare samtidigt på min anläggning som tar ca 15liter/min så håller jag 2-2.5bar på pumpen
Om pumpen är specad på 50liter/min så är det ju precis i utloppet på pumpen; alltså utan förminskning på dimensionen på slangen du sätter på kranen.
Jämför med t.ex ett litet hål på botten av en välfylld pool med ett stort hål, vilket hål flödar mest ?

Rinkabyrör har f.ö spetsar, dock måste man ringa de eller besöka de här i butiken i Rinkaby (eller i Jönköping), finns inte i deras officiella sortiment som du kan beställa på webben.

Kranen är 3/4", sen sitter det iof en 1/2" gardenakoppling. Öppnar jag min andra kran så räcker liksom vattnet inte till, pumpen har inget att "jobba mot".

Vet att rinkaby säljer spetsar, dock tycker jag det är lite saftigt pris på dem... Jag betalde 149:- för spetsen på Jula, tror Rinkaby tar 1300:- (sen är det en annan kvalitet på Rinkaby utan tvekan och dessutom är den väl 1 1/2" eller 2" tror jag).

/t

Låter som du har dålig tillrinning i spetsen. Man skulle kunna göra som du säger; parallellkoppla 2 spetsar med en T-koppling. Dock får man räkna med att det kan uppstå "luftpuffar"; är det bra med vatten i en av spetsarna så kan det vara väldigt mycket luft i den andre (det har inte hunnit rinna till ordentligt)
1300kr är ju en hel del. Alternativet är ju annars att köpa 2tums galvat rör och sedan borra 300-400 3mm med någon form av kona längst fram. Ta t.ex vinkelslipen o skär en spets, sen slår du ihop spetsen och svetsar den tät. Bör inte kosta många tior om man har tillgång till svets och vinkelslip.

Ska kolla Hornbach nästa gång jag är i Malmö, troligen slår jag ner en till typ 3-4 meter från den andra spetsen. Befintlig spets står på 4.2 meter så det är ganska snabbt gjort :) var nere djupare men hade sämre med vatten där.

/t

Hej

Ingen erfarenhet av denna. Vad kostar den ?

Spontana reflektioner.. jag tycker inte om när filterdelen sitter nere i spetsen, gör det svårt att rensa den när det blir dags om något år. Bästa är att ha den nära pumpen. Går kanske bygga om den.
Sen verkar den vara i mässing, vet inte hur det materialet fungerar galvaniserat vattenrör, om du får galvaniska spänningar som resulterar i igenrostning m.m.. Kanske bättre dock om man har kalkhaltigt vatten eller höga järnhalter som vi har här i Kristianstad.
1,1/4 " bör innebära 32mm. Känns som en bra dimension

kostar 22euro + frakt, bor också strax utanför Kristianstad och jag har redan gjort rent min andra spets en gång med citronsyra...

Finns en spets som ser ut precis som "jula spetsen", men tyckte denna verkade vettigare.

/t

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.