Man kan i princip likna det vid ett sugrör i all dess enkelhet. Suger grundvattnet med delvis hjälp av dess egenpressade tryck från de olika jordlagren. Vår spets är suger på 11m djup.

Hej
Är det någon som kan svara på om en backventil är nödvändig och vad gör den för nytta?
Jag undrar också om man behöver något sugfilter?
/Peter

Backventil bör du sätta på sugsidan; den förhindrar att du tappar suget mellan varje gång du stänger anläggningen. Med andra ord så har du alltid en vattenfylld sugledning.

Filter ska du inte ha på sugsidan. För egen del så har jag det på trycksidan för att förhindra att små sandpartiklar sätter igen vattenspridarna. Dock blir vattnet finare och finare med åren och ju mer du tar ut ur "brunnen".

Blå Björn använder jag som filter, klarar högt flöde och tryck. Använder en rensbar filterpatron.

Hej igen och tack för era svar!
Jag har ännu en fråga.Vilken dilmension på sugslangen bör man ha? Var köper man en sådan?
Har jag förstått det rätt om jag säger att dessa "material" behövs för en rörspetsbrunn:
Rörspets med tillhörande rör
Backventil
Sugslang
Jetpump
Någon form av filter

Stämmer detta eller har jag glömt något?

/Peter

Stämmer väldigt bra. Dimensionen på sugslang hade jag valt en med samma dimension som rörspetsen i sig. Så slipper du dyra kopplingar för dimensionsövergångar mellan rör och sugslang. Kopplingen i marken mellan sugslangen och rörspetsen ska vara den dyrare av mässing och ingen av plast.

Vart i skåne bor du ?

Det mesta köper du från Rinkabyrör. Finns ju både rena jetpumpar för 230v och även 3-fas på 400v. Sen finns det pumpautomater vilket är att rekomendera (har själv den för drygt 2000kr på Rinkaby)

Finns en träd härinne (använd sökfunktionen) med mycket matnyttigt över när vi renoverade vår rörspets.

Hej igen
Vad är skillnaden mellan en pumpautomat och en vanlig jetpum`?
Jag bor i Höganäs i nordvästra skåne
/Peter

Gå in på Rinkaby rörs hemsida så kan du läsa och se skillnaden på de.

Hej
Jag har kikat lite på dina bilder Mortimer och undrar om du har gjort din spets själv?
Har du någon typ av filter på hålen nere på spetsen för att förhinda sanden eller har du bara något filter inne i spetsen?

Hej Pejo77. Nej. Inget filter nere i spetsen, det är bara korkat. Hur ska du kunna komma åt att rensa det filtret efter en tid när det blir igensatt på ca 10-15m djup? Rensbart filter uppe vid pumpen är det som gäller. Spetsen är bara slitsad med ca 400st hål på 3mm. Gå inte tilll överdrift med spetsen nu längst ner, jobbet ligger i att få ner den till de vattenförande lagren. Hur hade du tänkt att få ner den och när är det dags att börja med projektet ?

Hej
Tanken att få ner den är med slägga och jungfru och projektet börjar om nöågon vecka. Jag funderar lite på hur djupt jag behöver sätta rörspetsen då det kommer upp grundvatten vid ca 1,8 meter. Vad tror du?

Väldigt olia på hur långt ner spetsen måste. Vi har 10m rör och sedan spetsen på 1m. Den ligger på frotfritt djup på ca 50-60cm. Vår grundvattennivå ligger på ca 1.5m. Du bör med stor sannolikhet ner till samma djup för att få bra hjälptryck och bra tillrinning i röret. Stick ner en trädgårdsslang (lämpligen kopplad till kommunala vattnet) och känn dig för när du är nere på rätt djup. Slå sen ner spetsen ytterligare 1-1.5m och dra sen upp den ca 0.5m. Fysikens lagar ger dig svar på hur det fungerar.

Hur vet man att man är rätt?

Såg jag hade missat en fråga om hur man kunde få upp vatten på 11m med en Jetpump. Både rätt och fel. Spetsen är 11m lång/djup men vattennivån ligger inte på den nivån(kanske på 2-3m ovan markytan). Max SUGHÖJD är oftast på 7m. Därav att man behöver ha bra dimension på rören i marken och på rätt djup för att få bra tillrinning in i spetsen och hjälptrycket från moder jord.
Pejo77; hur går det med din spets, börjat något eller bara inhandlat grejorna ? Nu börjar ju våren komma på allvar. Häromdagen var det mellan 15-16 grader ute. Finfint :=)

Grejorna är inhandlade, men det ska dessvärre bli minusgrader i helgen så vi får se vad som händer....
Uppdatering kommer..

Hej alla brunnborrare! Tack för alla goda tips och råd, det finns ju en hel del olika råd att få när man väl börjat fråga, och alla säger olika!
Jag bor på Kulltorp i Kristianstad, på den gamla Nosabysjöns botten och det ska vara ganska nära till vatten här sägs det. Nu har jag börjat borra med en hembyggd "Skurups-borr" och den funkar bra! Jag har även haft besök av en "klok gubbe" men klyka som pekat ut exakt rätt ställe enl honom och hans klyka, som faktiskt vred sig så att barken lossnade! Min tanke är att sänka ner en rörspetsbrunn i hålet, förankra den på något smart sätt och sen köra ner en PE slang med backventil i röret. Jag har kommit ca 2m nu och vattenytan i hålet befinner sig 1,5m under marknivå, so far so good! De första 1,5m var en ganska hård och kompakt lera som tog sin tid att komma i genom, nu är jag nere i en mjuk och kladdig lera, som spackel ungefär, och det går mycket lätt att komma ner med borren. MEN jag läste här att lera inte alls är bra ifall man vill använda en rörspets. Min fråga är: Hur långt under vattenytan bör jag borra? Vissa har sagt att när man väl kommer ner till det vattenbärande skiktet så sjunker borren rakt ner i hålet, är det så? Ska jag fortsätta borra tills det kommer något annat än denna kladdiga lera? Är jag helt körd ifall denna mjuka lera bara fortsätter?
Tacksam för alla svar och tips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.