fizz: när blir det att slå spets hos din kompis ?
Vore intressant med detaljer inkl bilder på projektet löpande....

mortimer skrev:
Jula´s jordspett har bara 3/4 tums gänga vill jag minnas. Fungerar säkert bra också, dock har de flesta här i krokarna 1-1,25" på sina spett. Jag har 1,25".

Då väntar vi ivrigt på bilder över projektet.....
Julas spets är 1,1/4" Inte 1,1/2"

• Gilla
Åhusan
  • Laddar…
mortimer skrev:
Jag är nere på ca 11m under marknivån så jag har bra tryck/sug i min borra. Iochmed att borran fanns här när vi köpte huset men var igensatt och dålig funktion på så drog vi upp den och återanvände all rörlängd.
Bor ute på Öllsjö i Kristianstad. Grundvattennivån ligger på ca1.5m under marknivån, men gäller ju att vattenspetsen (1m i mitt fall) hinner att fyllas igen innan pumpen sugit ut allt i röret, alltså god tillrinning och hjälp av moder jord att pressa upp vattnet. De flesta härute ligger på ca 10m djup med sin spets.
Grannen som fick en spets nerspolad förra sommaren fick upp ca 150liter/min med en dieseldriven pump och gissningsvis 2" utloppsrör.
Läs igenom hela tråden för här står fruktansvärt mycket matnyttigt ang rörspets och smådetaljer kring det.
Jula har ju också en rörspets som de säljer, dock har jag för mig att det bara är 1" anslutning.
Hur får ni upp vattnet från 11m? Vi lär också ha 11m till vattnet här men vad jag vet kan man bara suga 7m sen behöver man en injektor eller djupborrspump.

En Jetpump (som är den vanligaste i dessa sammanhang) klarar att suga vatten på en maximal lyfthöjd av vatteninivån på 8-9m. Botten på spetsen är nere på ca 11m men grundvattennivån är på ca 1-1.5m ner under marknivå. Så lyfthöjden för vår pump blir troligen max 5m med tanke på att tillrinningen in i spetsen och dimensionen på spetsen är såpass god. Det gäller alltså att skilja på vart du har grundvattennivån och hur långt ner spetsen är.

• Gilla
Larsarve
  • Laddar…
mortimer skrev:
En Jetpump (som är den vanligaste i dessa sammanhang) klarar att suga vatten på en maximal lyfthöjd av vatteninivån på 8-9m. Botten på spetsen är nere på ca 11m men grundvattennivån är på ca 1-1.5m ner under marknivå. Så lyfthöjden för vår pump blir troligen max 5m med tanke på att tillrinningen in i spetsen och dimensionen på spetsen är såpass god. Det gäller alltså att skilja på vart du har grundvattennivån och hur långt ner spetsen är.
Men rent praktiskt hur fungerar det?
Rinner vattnet längs rörets yttersida ner till spetsen och trycks sedan upp?

• Gilla
jnon
  • Laddar…
Japp, så skulle man kunna förklara det.

Hej, vet att detta är ett år sent men du nämnde att du har en kontakt som kan hjälpa till att spola ner en spets.
Jag är mycket intresserad.
Vänligen kontakta mig på mail plundkvist@hotmail.com med kontaktinformation.
Tack!
//P

Hur går det för alla som postat i denna tråden? Jag har fortfarande inte blivit klar att slå ner ännu en spets och koppla in mot befintlig pump, får idag upp ungefär 20liter/minut och det räcker ju tyvärr bara till en spridare! Tanken är att jag ska försöka få tummen ur inom den närmsta månaden och då kommer jag att uppdatera tråden med lite bilder!

/t

• Gilla
Benke123
  • Laddar…
Hej,

Har tack vare er och detta forum hittat detta med spetsrörsbrunn. Det verkar ju riktigt intressant, speciellt som jag får lite väl lite vatten i min borrade brunn. Då vore det ju perfekt med en brunn enbart till bevattning. Men jag har några funderingar ni kanske kan hjälpa mig med:

Vart köper man lämpligast en spetsrörsbrunn och utrustning för att sätta den i Stockholmstrakten?
Hur "slår" man ner den på bästa sätt?
Har läst något om att "spola" ner den men förstod inte riktigt hur det går till?
Går det att göra detta själv?
Hur hittar jag bäst vatten? Har läst om slagruta och koppar-pinnar men förstod ínte riktigt hur man gör rent praktiskt

Tack på förhand!

Mvh Håkan
www.walltorp.net

Jula

Vart köper man lämpligast en spetsrörsbrunn och utrustning för att sätta den i Stockholmstrakten?
Svar: Antingen köper man på Jula eller så köper man på Rinkaby (de har inte det officiellt på sin sida mig veterligen, man får ringa). Dimensionerna är olika på de så det beror på vad du ska slå för höroch anslutning mot sugpumpen i slutändan)

Hur "slår" man ner den på bästa sätt?
Beror en hel del på vad det är för mark. Men går troligen slå den 1-2m med slägga först. Dock får man inte slå sönder gängorna ¨på varje rörsektion (enklast att ha de ca 1m lång). Man kan göra sig en slagnacke på ca 20cm rör som man skarvar ihop med muffen på varje rörsektion som man hela tiden flyttar vartefter man skarvar på nästa 1-2m långa vattenrör. Denna slagnacke måste gå dikt an mot den långa rörlängden så man inte "spränger" sönder muffen och gängorna. När det börjar gå trögt att slå använder man en jungfru. Finns en hel del att läsa om teknik och tips härinne.

Har läst något om att "spola" ner den men förstod inte riktigt hur det går till?
Finns de som har ordentlig spolutrustning för att spola ner, dock högt tryck och flöde.

Går det att göra detta själv?
Pass

Hur hittar jag bäst vatten? Har läst om slagruta och koppar-pinnar men förstod ínte riktigt hur man gör rent praktiskt
Pass

Mig veterligen så har Jula inte spetsar i sitt sortiment mer!
Jag var o köpte de två sista de hade förra sommaren, fanns endast två kvar i hela landet och det i Jönköping och de skulle inte ta in det mer. Och det går inte att hitta på deras hemsida.

Rinkaby rör har om du ringer eller besöker dem i Rinkaby, de lär inte ha det i sin Jönköpings butik.

Redigerat:
För att inte otillåtet göra reklam på forumet och ändå vara ärlig så ger jag mig på en enkel förklaring. Som ni förstår säljer jag rörspetsbrunnar, eller borrade spetsar som vi kallar det.
Dock säljer jag bara för proffisionellt bruk och har aldrig sålt till en enskild brunn, vilket också avspeglas i priset då det är spetsar av kvalitet att slås ner i marken av borrmaskiner som slår med 30-40ton.
Alltså inget att konkurera med Jula eller likande för privatbruk där man spolar ner spetesen med vatten.

(Om någon moderator tycker att mitt inlägg är fel så förstår jag om det blir borttaget) Men jag hoppas att det inte ska misstolkas och förväxlas med reklam.

Till fakta.
Om man planerar en rörspetsbrunn så gäller det att ha god kännedom om markförhållanden. Är det tex morän, silt, lera eller annan jordart med dålig permabilitet (genomsläpplighet) så kommer ingen rörspetsbrunn oberoende av pris eller kvalitet att hjälpa den vattensökande.
Det kan även vara så illa att det varierar från en tomt till granntomten om man har otur.
Morän behöver inte alla gånger vara dåligt, den kan vara genomsläpplig och framförallt om den ligger under en lera och moränen därunder är genomsläppligt.

Om man slår, spolar eller vad man gör för att få ner en rörspetsbrunn kan det många gånger vara bäst att suga vatten direkt på röret. Alltså inte stoppa ner en slang från en jetpump i röret. På så sätt minskar man ledningsförlusterna om man kopplar pumpen direkt till röret.

För att få minimala instömningsförluster i spetsen så gäller att ha så stor insläppsarea som möjligt. Detta nås oftast genom kontinuerlig slits typ Johnson well screen http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.bridgat.com/files/wedge_wire_screenJohnson_well_screenV_wire_wrap.jpg&imgrefurl=http://www.bridgat.com/index.php%3Fpage%3Dsearch%26s_res%3DAND%26cid%3D791%26off%3D0%26lang%3D%26s_by%3Df_title&usg=__buR5zGvK-AO-PwPiuOXWJprtoS0=&h=360&w=360&sz=32&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=jJ8NOZmIwpLbvM:&tbnh=137&tbnw=123&ei=0y9gTY_DNdKEswbRv-y5CA&prev=/images%3Fq%3Djohnson%2Bwell%2Bscreen%26hl%3Dsv%26sa%3DX%26biw%3D1531%26bih%3D850%26tbs%3Disch:1&itbs=1&iact=hc&vpx=402&vpy=61&dur=5289&hovh=225&hovw=225&tx=125&ty=169&oei=0y9gTY_DNdKEswbRv-y5CA&page=1&ndsp=39&ved=1t:429,r:2,s:0

(för övrigt inget jag säljer)
Och för dom flesta privathushåll som har sådan jordart att en rörspetsbrunn är möjligt är inte ett sådant alternativ ekonomiskt försvarsbart, och dessutom inte nödvändigt.
Som första åtgärd så bör man kolla på en jordartsgeoligoskkarta vart man befinner sig i sverige för att få en indikation om sina utsiker att lyckas med en rörspetsbrunn. Utefter vad jordartskartan säger om ditt område så kan det vara läge att undersöka vidare om lämpligheten med rörspetsbrunn.

Men att bara anta att alla kan skaffa rörspetsbrunn med god vattentillrinning är tyvärr inget någon med kunskap inom området kan garantera.

Jag har säkert missat och glömt väsentlig information, men jag har i alla fall försökt att göra en liten att "tänka på" innan man köper en filterspets, rörspets eller vad nu den intagande delen av vatten längst ner i ett borrhål ska kallas

Redigerat:
  • Gilla
Benke123 och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Tack för era svar!
Jag hittar ingen spets på Jula så det har säkert slutat sälja dem som många skriver.Ska åka till Hornbach och se om de har nån. Ska också ringa till Rinkaby rör och höra med dem.

Jag har precis beställt en skurupsborr och 2m förlängare för att se om det går att borra i min jord och hur den ser ut. Går det bra så köper jag lite fler förlängningar och borrar djupare. Tydligen har brunnar på över 10 meter borrats med den. Annars funderar jag på att slå ner en spets i hålet så som beskrevs tidigare i tråden?. Vad tror ni är bäst?

Jag såg några videos om slagrutor och Dowsing på Youtube. kanske kan vara värt att testa för att hitta vatten. Nån som har andra tips på hur marken ska se ut för att man lättast hitta vatten? vad ska man titta efter?

Tack återigen!

Mvh Håkan
www.walltorp.net

Hej
Har läst lite här på forumet, men blir inte riktigt klok på hur en rörspets fungerar och vilka grejor som man behöver till denna?
Kan någon säga mig om man "sätter" ner en rörspets och sedan har en slang i röret för att suga upp vatten med tillhörande pump?
Med andra ord vilka saker behövs och var köper man det?
Är det rimligt att borra ned rörspetsen själv? Detta är självklart till bevattning och där jag bor står grundvattnet högt

Väntar på svar
Peter
Skåne

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.