Du verkar ha kommit ner till lera så slå ner spetsen 2meter till så du kommer igenom lagret med lera. Jag hade lera när jag slog ner min på nytt för drygt 3 år sedan.

Se också mitt inlägg 2011-05-07, 16:18 där jag beksriver hur man vet när man är på rätt djup och "slår ner" slangen från det kommunala vattnet (med vattnet igång)

När man är tillräckligt långt ner är det lämpligt att dra uppå spetsen ca 0,5 m så man inte suger längst ned i bottenlaget.

Pejoh: vart bodde du någonstans i skåne ?

• Gilla
cc71
  • Laddar…
Hej Igen!
Tack för svaret. Jag bor Höganäs i nordvästra skåne. Då är det bara att fortsätta att slå ned fler rör. Jag provade det du skrev när du förklarade om hur man skulle göra för att veta att man är på rätt djup. Om jag förstod dig rätt så när vattenslangen är längst ned i spetsen med det kommunala vattentrycket fullt på så om vattnet fyllde hela röret och vattnet inte sjönk undan så var man tillräckligt djupt? Eller har jag tolkat dig fel?

Hälsningar
Peter

Njae, snarare tvärtom. När du är tillräckligt långt ner så ska ju det kommunala vattnet sjunka ner. Istället för att få IN grundvatten lätt i spetsen så vill du ha UT kommunalt vatten lätt från spetsen.
Mottryck och medtryck.

Du förstår säkert det bättre om du kollar mina bilder som finns länkade någonstans i denna tråden. I par av bilderna har jag en manometer kopplad direkt i spetsen för att mäta mottrycket. Fult genomflöde ska ju ge noll i mottryck på manometern och helt igensatt spets(utan genomströmning på spetsens djup, i mitt fall 11m) ska ge max utslag på manometern.

Mestadels fysik.....

Tjena alla!

Jag bor i Södra Sandby, Skåne och har precis köpt hus. I ett av förråden finns en rörspetsbrunn som jag vill använda...

Jag har försökt med diverse tips och trix här i forumet men utan resultat. Det kommer helt enkelt inget vatten.

Spetsen är 3,5 m ner och efter 1,5 m ner i röret finns det vatten. Jag har fyllt upp röret till topp dock så rinner det undan väldigt väldigt sakta....

Jag har en EMS Maxi Jet 100 som jag har kopplat, säkerligen på ett icke rätt sätt...

HUR ska jag koppla, i vilkel ordning, backventil var? mellan rör och pump vad för anslutning osv..? Nästa fråga...är spetsen igensatt tror ni? Lämpligast åtgärd?

Blir halvt knasig på detta MEN jag kommer aldrig att ge mig!! :D

Hoppas på svar snart av er kunniga människor,

Andreas.

Lite tips och råd från coachen...
Backventilen sätter du på pumpens insug, ovan mark. Se till så du vänder den rätt.
Med en rörspetsbrunn är det A och O att systemet (speciellt på sugsidan) är helt tätt.
Vid driftsättning av pump första gången och många gånger vid varje säsong när systemet är tomt så måste man fylla spetsen med vatten SAMT även pumpens pumphus (finns många gånger en påfyllningsskruv).
Man kan likna systemet vid om man vill dricka t.ex läsk ur ett glas med ett sugrör. När Sugröret är fullt så går det lätt att suga, när det är helt tomt så måste man fylla det före innan vätskan når munnen.
3,5m ner låter lite tunnt. Har spetsen varit i drift av föreg ägare eller gav föreg. ägare upp på det djupet.

Tjena coachen :)

Jag gjorde som du sa...köpte rejäla grejor och kopplade!

Nu kommer det vatten dock inte i den mängden som jag önskar. Det kommer inte i ett jämt flöde, det "kluckar" när det kommer vatten, men vatten kommer det.

Min fråga är...ska jag driva ner spetsen ytterliggare någon meter. (Grannen sa att han körde ner sin spets ytterliggare 2 m och fick fint flöde) eller jag ska dra upp spetsen, rengöra och dra ner igen. Det sistnämnda har jag varken grejer eller utrymme till...

Förslag?

BTW tack för hjälpen och så snabbt svar!

Mvh Andreas.

Hej Andreas

Att det kluckar/kommer luft tyder på dålig tillrinning i spetsen.
Åtgärd... dra upp eller slå ner beror på hur gammal och hur länge spetsen sitter där den gör.
Är den gammal och du har kalkhaltigt vatten finns risk att hålen i spetsen är igensatta.
Lägg gärna upp någon form av bild både på pumpanläggningen och även området där spetsen är neddriven.
Du har just nu ca 2m rör som kan fyllas med vatten, och 1tum (ca 3cm) dia på spetsen ger: pi*0,15*0,15*20=ca 1,5 liter. En 2-fas pump pumpar ca 30liter/min. Det tar med andra ord ca 3sekunder för din pump att tömma spetsen, under denna tiden måste denna mängd tillrunnit i spetsen för att det inte ska bli luft.

Hej Mortimer!

Det blir nog till att ta upp spetsen! Den sitter löst så att man kan rotera den samt "vicka" den fram och tillbaka. Har känslan att den är igensatt, så det blir till att dra upp den, alltså ett sommarprojekt:D!

Ska ta lite bilder och pm:a nästa gång, så kan du skapa dig en uppfattning!

Tackar för ditt engagemang,

mvh Andreas.

Är du inte längre ner än så är det lika bra att dra upp den och inspektera den. När du ändå är i farten oavsett vad spetsen visar hade jag slagit ner den minst 2m till, förmodligen ännu längre ner.

Följer tråden och ditt projekt med bilderna.

Liten update...inga bilder tyvärr...

Med hjälp av två domkraftar och muskelkraft så fick jag upp spetsen....nästan.

Jag måste ta bort en del av plåttaket i förrådet för att få ut hela spetsen....den går inte att ta isär...jo med vinkelslip vilket inte är aktuellt...

Något annat tips för att kunna dela rördelarna så jag inte behöver dela på taket...?
Mer uppdatering kommer imorgon.

Eventuellt kan rördelarna sitta ihop med muffar, dessa går att dela med 2st rörtänger.

I annat fall hade jag grovkapat röret med vinkelslip och sedan tagit delarna till en rörmokare som får finskära de runda och i vinkel samt gänga om bägge för att kunna skruva ihop de med en muff.
Muffar och det mesta som behövs finns på www.rinkabyror.se (speciellt under Galvaniserade rör)

Det finns muff på rören, hade bara inte verktyg till det! Ska inhandla det i morgon!

Rinkabyrör ska jag in och titta på, tackar för tipset.

mvh Andreas.

Rörtänger behöver man gärna ha när man sysslar med projekt som detta, helst två stycken.
Det är ju lite teknik kring att förstå hur de ska hålla för att gripa och låsa.

En rörtång kostar väl runt 300kr/st för de billigare. För egen del hade jag fördelen att kunna låna 2st lagom stora Bahco rörtänger.

Biltema har eventuellt billigare...

Hej!

Nu är spetsen uppe, den var 3 + 1 m lång.
Man kan säga att det har varit delvis hemmabygge. Själva spetsen är gjuten i cement som sedemera är fastsatt i en muff.
Denna "spetsmuff" är sedan påskruvad på övriga delen på röret. Denna del har då en finmaskig mässingsfärgad matta, ser ut som ett filter. Detta är delvis igensatt av sand som har förhårdnat. Det går bort med stålborste!

Så förslag på åtgärder?
*Tillverka en ny spets och hur i så fall?
*Rengöra själva filtret.
*Behövs det borra småhål i filtret för att öka genomströmmingen eller jag ska låta det vara?

Jag har tagit bilder, dock har jag ingen sida att lägga upp dom på!

Jag kan gärna maila,

mvh Andreas.

andlen skrev:
Jag har tagit bilder, dock har jag ingen sida att lägga upp dom på!
Du kan väl lägga bilderna här. Här finns anvisningar. Annars finns det ju gratistjänster på nätet.

• groda.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.