hornbach har "julas" spetsar oxå.
sådan jag försökte slå ner :(

men ska den som ger sig. ska borra mig 6m o stäla ner en spets.
hoppas på vatten så man kan vattna mm :)

fizz skrev:
Hej,

Jag slog ner jula's rörspets förra hösten, bor strax utan för Kristianstad jag också och har inte så långt ner till vattnet!

Som det är nu så har jag vatten ca 2.2m ner i röret, spetsen står på ca 4.5m djup! Plockar upp 20liter / minut som det är nu och har kört i stort sett dygnet runt utan att det sinar! Dock funderar jag på att koppla in min gamla borra också som tyvärr var placerad under carporten, inget roligt att ha en JET pump stående igång där! Jag gjorde ett snabbt test för några dagar sedan och det verkar fungera fint att suga från två borror samtidigt!

Hade mycket sand från början men nu är vattnet rent och fint när det kommer upp, grannarna har haft folk här som har spolat ner PEM slang i backen och betalat bra med pengar för det, jag har betalt under 1000:- för spets, rör, muffar, bakventil etc!

Finns det andra som har slagt ner JULA's rörspets? Hur mycket vatten plockar ni upp?
Jag bor i Färlöv, det skulle va intressant om jag fick komma o titta på hur du har gjort och så?
Jag har absolut ingen erfarenhet eller kunskap om spets.

• Gilla
Anders31
  • Laddar…
Linus_E skrev:
hornbach har "julas" spetsar oxå.
sådan jag försökte slå ner :(

men ska den som ger sig. ska borra mig 6m o stäla ner en spets.
hoppas på vatten så man kan vattna mm :)
Vad tar hornbach för spetsen?

nissenhj skrev:
Jag bor i Färlöv, det skulle va intressant om jag fick komma o titta på hur du har gjort och så?
Jag har absolut ingen erfarenhet eller kunskap om spets.
Tjenare!

Absolut inget magiskt, borrade med jordborr ca 2m ner i backen (längre kunde jag inte borra för vattnet började komma). Sen har jag drivit ner allt ca 2.5m meter till i backen med en enkel heja. Avslutade med ett galvat T, backventil och flänskoppling från Rinkabyrör.

Problemet jag kan se är ju snarare att veta på vilket djup man har vatten, jag var nere på ca 6.5 meter först men där nere var det inte tillräckligt med tillrining, fick nästan inte upp något vatten alls. Drog upp spetsen till ca 4.5m och då började det hända saker :) Min gamla spets står på ca 4m djup, men grannarna är nere på ca 6m om jag förstått dem rätt.

fizz skrev:
Tjenare!

Absolut inget magiskt, borrade med jordborr ca 2m ner i backen (längre kunde jag inte borra för vattnet började komma). Sen har jag drivit ner allt ca 2.5m meter till i backen med en enkel heja. Avslutade med ett galvat T, backventil och flänskoppling från Rinkabyrör.

Problemet jag kan se är ju snarare att veta på vilket djup man har vatten, jag var nere på ca 6.5 meter först men där nere var det inte tillräckligt med tillrining, fick nästan inte upp något vatten alls. Drog upp spetsen till ca 4.5m och då började det hända saker :) Min gamla spets står på ca 4m djup, men grannarna är nere på ca 6m om jag förstått dem rätt.
Var fick du tag på hejarna? Gjorde du en egen, isf hur? Har testat driva ner med slägga, men även om jag skyddar gängorna via en extra muff och extra rör att slå på så slår man snett neråt med en slägga och gängorna går åt ******.

Någon som har något tips på var man skaffar en hejare eller en annan metod att driva ner det med?

Rörspets på Hornbacj ca 359:- sen 1m rör med muff 109:-/ längd

//Anders

Ser att det har hänt lite i tråden, kul att läsa.
För egen del så tar jag upp 50liter/min utan några som helst problem, bytte till Rinkaby rörs största Pumpautomat och även kopplat på ett Björn filter.
Kostnaden för att få igång vår igensatta spets blev ca 750kr
För de som är intresserade så har jag kontaktuppgifter till en kille som spolar ner en spets för 3000kr. Skicka ett pm eller dyl till mig om intresse finns.
Är man nere på rätt djup så är det i stort sett pumpen som avgör vilket flöde du får ut, inte djupet.
Hejare för att driva ner spetsen lånade jag av en granne. Slå med slägga försökte vi också men det är inte att rekomendera då man slår snett. Finns de som staplar läskbackar och står på för att lätt kunna reglera höjden på och kunna slå rakt uppifrån med en hejar, vi valde dock en stabilare ställnign då vi hade tillgång till detta.

Vattnar ca 10h i stöten, 30m3 till en pumpkostnad av ca 7kr (pump som drar 0,7kw)
Kommunalt skulle denna mängden kosta ca 300-350kr.
Kostnad för den nya pumpen m tillbehör tjänar man in på mindre än 1 år. Vattnar ca 1-2ggr i veckan.

• Gilla
h72a65
  • Laddar…
mortimer skrev:
Ser att det har hänt lite i tråden, kul att läsa.
För egen del så tar jag upp 50liter/min utan några som helst problem, bytte till Rinkaby rörs största Pumpautomat och även kopplat på ett Björn filter.
Kostnaden för att få igång vår igensatta spets blev ca 750kr
För de som är intresserade så har jag kontaktuppgifter till en kille som spolar ner en spets för 3000kr. Skicka ett pm eller dyl till mig om intresse finns.
Är man nere på rätt djup så är det i stort sett pumpen som avgör vilket flöde du får ut, inte djupet.
Hejare för att driva ner spetsen lånade jag av en granne. Slå med slägga försökte vi också men det är inte att rekomendera då man slår snett. Finns de som staplar läskbackar och står på för att lätt kunna reglera höjden på och kunna slå rakt uppifrån med en hejar, vi valde dock en stabilare ställnign då vi hade tillgång till detta.

Vattnar ca 10h i stöten, 30m3 till en pumpkostnad av ca 7kr (pump som drar 0,7kw)
Kommunalt skulle denna mängden kosta ca 300-350kr.
Kostnad för den nya pumpen m tillbehör tjänar man in på mindre än 1 år. Vattnar ca 1-2ggr i veckan.
Jag var ju nere 2m mer innan, där nere var det dock torrt! min förhoppning med att koppla in den andra borran också är ju att få upp vatten så det räcker till 2 alt 3 spridare!

Var bor du och hur långt ner är du ungefär?!?

aedwall skrev:
Var fick du tag på hejarna? Gjorde du en egen, isf hur? Har testat driva ner med slägga, men även om jag skyddar gängorna via en extra muff och extra rör att slå på så slår man snett neråt med en slägga och gängorna går åt ******.

Någon som har något tips på var man skaffar en hejare eller en annan metod att driva ner det med?

Rörspets på Hornbacj ca 359:- sen 1m rör med muff 109:-/ längd

//Anders
Jag lånade hejarn av en kompis, ett rör på ca 0,75m med ett massivt rör på ca 0,75m påsvetsat. Funkade bra, dock blev det ganska många slag...

Är rörspetsen på hornbach exakt likadan som den som jula tidigare sålde?!?

/t

Jag är nere på ca 11m under marknivån så jag har bra tryck/sug i min borra. Iochmed att borran fanns här när vi köpte huset men var igensatt och dålig funktion på så drog vi upp den och återanvände all rörlängd.
Bor ute på Öllsjö i Kristianstad. Grundvattennivån ligger på ca1.5m under marknivån, men gäller ju att vattenspetsen (1m i mitt fall) hinner att fyllas igen innan pumpen sugit ut allt i röret, alltså god tillrinning och hjälp av moder jord att pressa upp vattnet. De flesta härute ligger på ca 10m djup med sin spets.
Grannen som fick en spets nerspolad förra sommaren fick upp ca 150liter/min med en dieseldriven pump och gissningsvis 2" utloppsrör.
Läs igenom hela tråden för här står fruktansvärt mycket matnyttigt ang rörspets och smådetaljer kring det.
Jula har ju också en rörspets som de säljer, dock har jag för mig att det bara är 1" anslutning.

Oki, uppdatering på mitt "försök" att få ner en rörspets. Efter första försöket med slägga att driva ner spetsen så gick som sagt gängorna av och spetsen blev kvar på 3m djup.

Därför gjorde jag försök nummer 2 på följande sätt:
*Borrade 2m ner med en skurupsborr
*Alla skarvar svetsar jag. därefter sätter jag på vulktejp för att det skall bli 100 % tätt.
*Jag tillverkade en hejare
*Jag spolar efterhand ner vatten i spetsen för att det skall gå lättare.
efter att ha slagit ner den "nya" spetsen så gick gjutjärnsspetsen på spetsen av! Detta efter bara 40 cm, troligtvis är det en sten eller två där. Så nu skall jag iväg och svetsa på en ny spets. Nytt försök ikväll. Ger det ett par försök till, sen ringer jag en firma som får spola ner den,

Någon som känner till en firma i Kristianstad/ Hässleholmstrakten som pysslar med sådant?

Uppdatering kommer senare samt bilder på alla försök :-)

aedwall skrev:
Oki, uppdatering på mitt "försök" att få ner en rörspets. Efter första försöket med slägga att driva ner spetsen så gick som sagt gängorna av och spetsen blev kvar på 3m djup.

Därför gjorde jag försök nummer 2 på följande sätt:
*Borrade 2m ner med en skurupsborr
*Alla skarvar svetsar jag. därefter sätter jag på vulktejp för att det skall bli 100 % tätt.
*Jag tillverkade en hejare
*Jag spolar efterhand ner vatten i spetsen för att det skall gå lättare.
efter att ha slagit ner den "nya" spetsen så gick gjutjärnsspetsen på spetsen av! Detta efter bara 40 cm, troligtvis är det en sten eller två där. Så nu skall jag iväg och svetsa på en ny spets. Nytt försök ikväll. Ger det ett par försök till, sen ringer jag en firma som får spola ner den,

Någon som känner till en firma i Kristianstad/ Hässleholmstrakten som pysslar med sådant?

Uppdatering kommer senare samt bilder på alla försök :-)
Skam den som ger sig :)

Jag har tur, absolut ingen sten i backen här... bara fin sand, funderar mer och mer på att slå ner den längre i backen för att se om jag får mer vatten, dock vet jag att det är ett j-vla jobb att dra upp spetsen igen...

väntar med spänning på bilder och uppdatering!

/t

Hur går det för alla er härinne som håller på med denna typ av projekt ?

Väntar på en slagruteman och mina spetsar som en kompis köpte till mig när han passerade Jula i Jönköping, lär vara de två sista spetsarna de hade? 79:-/st var väl överkomligt?
Men nu har vi fått vatten från ovan så det räcker ett tag!

Jula´s jordspett har bara 3/4 tums gänga vill jag minnas. Fungerar säkert bra också, dock har de flesta här i krokarna 1-1,25" på sina spett. Jag har 1,25".

Då väntar vi ivrigt på bilder över projektet.....

Njea, JULA's spets är 1 1/2"

Troligen ska jag hjälpa en kompis slå ner en spets snart, ska försöka dokumentera det ordentligt!

/t

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.