Eureka eureka.... nu sprutar det vatten :=))
Kl 18.30 kom vattnet, dock är det lite lerigt i början men ska korrigeras med ett enklare sandfilter.
Ger ca 20 l/min, dock med en ca 30 år gammal enkel pump och en smalare slang
Sida med lite bilder kommer under helgen...
Summa summarum med projektet. Det som dragit ut på tiden är just att få de befintliga rören gängade. Resten är inte svårt med rätt utrustning, tar mest lite tid. Kostnaden hamnade till slut på 500-600kr.

• Gilla
wolfgang1 och 5 till
  • Laddar…
mortimer skrev:
Eureka eureka.... nu sprutar det vatten :=))
Kl 18.30 kom vattnet, dock är det lite lerigt i början men ska korrigeras med ett enklare sandfilter.
Ger ca 20 l/min, dock med en ca 30 år gammal enkel pump och en smalare slang
Sida med lite bilder kommer under helgen...
Summa summarum med projektet. Det som dragit ut på tiden är just att få de befintliga rören gängade. Resten är inte svårt med rätt utrustning, tar mest lite tid. Kostnaden hamnade till slut på 500-600kr.

Om du har tillgång eller hyr en stor kompressor kan du blåsa rent brunnen med tryckluft. Då får du upp alla partiklar som kommit in i brunnen under neddrivningen och öppnar upp igensatta hål i spetsen. Detta kan även vara ett tips om den fungerar sämre om något år pga igensättnig. Dock behövs det en stor kompressor och ingen hobby variant. Men att hyra en sådan en dag är inte så dyrt tror jag.

Jag tror inte du kommer behöva ett sandfilter om du pumpar ur brunnen en lite längre tid eller blåster rent den med luft. Men även efter blåsning kan det vara missfärgat ett tag efteråt. Så om du låter den stå och pumpa ett par timmar ska du nog se att lerpartiklarna slutar att komma sedan. Alternativt kanske du kan höja sugledningen en liten aning ifall den är för nära botten som blir lite av ett sumprör där partiklar lagras, så ha sugslangen åtminstonde 0,5-1m ovan botten

Vattnet blir renare och renare. Gäller bara att få upp en liten "bälj" på utsidan av spetsen i botten, nu suger man ju precis runt spetsen. Sedan liten korrigering.... pumpen ger ca 45liter/min direkt efter pumpen, mätte tidigare efter ca 30m klen 1/2 tum slang. Bilder e på gång...

Redigerat:
Snyggt :)

Hej!

Hur funkar det att spola ner rören om rörspetsen sitter på. Är det något hål i spetsen eller bara längs sidorna på rörspetsen?
Kan ju bli jäkligt tufft att spola ner ett rör som inte spolar en stråle rakt ner i jorden. eller hur har ni andra gjort som spolat ner rören??

Eller man drar upp hela röret igen när man nått vatten för att montera rörspetsen?

Redigerat:
riktigt nice beskrivning. (Y)

vad bör man ha förpump ?
bör man koppla de direkt på röret som dugjort ellerska man föra ner en slang tillbotten o pumpa upp med ?

• Gilla
otie
  • Laddar…
Tackar. Ligger mycket tanke bakom den :=)

De flesta som har en rörspetsbrunn använder sig av en Jetpump, alt en Pumpautomat.

Man kopplar spetsens markanslutning mot en backventil och sedan direkt in i pumpen (min backventil sitter vid pumpen, syns inte på någon bild).

Det funkar oftast lika bra med slang ner i röret om man vill det, om röret är tillräkligt grovt vill säga. Farsans rörspetsbrunn är 3½", och dom har en 2" sugslang på pumpen. Insuget ligger ca 1 meter ovanför botten. Brunnen är 7 meter djup, och vattnet kommer vid 4 meter. Backventilen sitter nere i röret tillsammans med insugssilen, men även en uppe vid pumpen finns. Till detta körs en 1" vattenslang, även en 1,8" slang finns för längre sträckor, typ till andra grannar som vill låna för poolen eller liknande.

EDIT: När pumpen ansluts direkt till rörets markanslutning är det extremt viktigt att det är helt tätt i kopplingarna ovan mark.

Redigerat:
återuptar en jätte gamal tråd:)

har idag försöktdrivaner en enklare form av spets. 1,1/4 " stor
då vi harvatten redan 800 ner så en spets och 4 rör skulleräcka.
sagt o gjort.
borra första1.3 för o undvika evstenar i ytsjiktet. sen börja de hammras.
byggten en glid hamare för o slå ner slanor med som jag använde.
har nu fått ner 3m o den rör sig inte 1 mm till.

kollade vattennivån och den börjar 800-1000 ner i röret.

men helt övertygad om att detta inte räcker. inte nog me de
så har jag pajat gängorna på den nu uppstickande biten (går ev rädda)

hur gör jag nu då ?
ger upp eller finns de några knepp o ta till ?

funderar på o modifiera jordborren o borra nytt hål 3-6m sidan om
osätta en ny spets ev pressa ner 110mm avloppsröri deborrade o sensugslangner.

några ideér ??

Finns ju lite olika möjligheter. Gängorna på skarven som du sabbat går eventuellt att rätta till med en gängback, eller dra upp och skarva på den sista biten med en ny bit och en muff.
Det gäller ju att komma ner till de vattenförande sandlagren för att få bra tillrinning och hjälp av moder jord att pressa upp vattnet. Normala fallet bör man ner ca 10m. En vanlig sugande pump orkar lyfta nivåskillnaden i vattnet ca 8-9m.
Svårt att säga hur det ser ut på 3m som du är nere på just nu, eventuellt har du lyckats träffa en sten eller så är du bara på de tätt packade stenlagren som kräver en del för att komma igenom. Men när man är igenom de och nere på moränlagren så går det oftast slå 1-2cm om man har en vikt och stöter på spetsen på kring 20kg.
Få ner avloppsrör med en diameter på 11cm är nog inte många som klarar med manuella metoder.
Numera så spolar man ner spetsarna med högtryck, väldigt vanligt inne i Kristianstad där 95% av alla villor har en vattenspets.
Vart bor du i skåne ?

Har en grävd brunn i min stuga mellan varberg och kinna .
Ca 3.5-4 djup. Senaste 2 sommrarna har den sinat så mkt att min sänkpump som hänger sänkt i brunnen hamnar ovanför vattennivån. Vattennivåen i brunnen sjunker så det bara är 10-15 cm vatten på botten. PÅ vinterhalvåret fungerar det bra.
Om jag ska slå ner en rörspets , hur går jag bäst tillväga? är det att rekommendera att slå ner en rörspets i en befintlig brunn ?
Kan jag sänka min sänkpump ner i röret? eller är det risk för att det slammar igen pumpen?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Vänligen,
Otto

tackar för svaret.

har nu kämpat på lite till och de hela slutade med att enbart
spetsen numera sitter 3m ner :D
sura lära pengar men men :P

bor utanför harlösa / reingehed
har du någon man kan kontakta för att få en spets nerspolad
för detta låter väldigt intressant.
vi har i övrigt grävdbrunn på 3.5m som vi tömer ganska enkelt
om man t.ex vattnar 30-40 min med spridare under högsomaren.
vinter halvåret tar de fult öppet flöde o ca 5h för o töma den.
vattnet är tillbaka inom 30 min igen. men att spola ner en större spets
för o byta brunnen mot denna istället skulle var en ide jag funderat på
men set de som dyrt o jobbigt o få ner ett. 3" rör 10m i marken :)

öven funderat på o få hit grävare o borra ett 800 hål 6m o föra ner en
"vägtrumla" lite sant o makadam i botten men ditt dito verkar enklare :D

Någon som har erfarenhet av Julas rörspets?
10gånger så dyrt på Rinkaby! Tillverkar Rinkaby dem själv ännu eller är det fabrikstillverkade han har nuförtiden?

Hej,

Jag slog ner jula's rörspets förra hösten, bor strax utan för Kristianstad jag också och har inte så långt ner till vattnet!

Som det är nu så har jag vatten ca 2.2m ner i röret, spetsen står på ca 4.5m djup! Plockar upp 20liter / minut som det är nu och har kört i stort sett dygnet runt utan att det sinar! Dock funderar jag på att koppla in min gamla borra också som tyvärr var placerad under carporten, inget roligt att ha en JET pump stående igång där! Jag gjorde ett snabbt test för några dagar sedan och det verkar fungera fint att suga från två borror samtidigt!

Hade mycket sand från början men nu är vattnet rent och fint när det kommer upp, grannarna har haft folk här som har spolat ner PEM slang i backen och betalat bra med pengar för det, jag har betalt under 1000:- för spets, rör, muffar, bakventil etc!

Finns det andra som har slagt ner JULA's rörspets? Hur mycket vatten plockar ni upp?

• Gilla
kidet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.