B Bl0mman skrev:
Det beror på hur envis man är 😀 kom ner till 15,5 meter här med filterbrunn. Sen valde jag att sluta mest för risken att det skulle gå sönder och ökade kostander. Nu har jag inte följt med här. Varför så djupt? Har du provpumpat?
Vad jag förstår på tråden här så behöver jag ta mig till större korn än sanden jag är i för att få tillrinning. Har provpumpat men det är inte mycket för världen.

Jag har ett litet vattenskikt precis innan leran på 6 meter, men även det ligger i fin sand..

Jag har en pem på 22 meter som ger bra med vatten, dock ger den också grus därav projektet. Har inte satt den så jag vet inte hur den ser ut. Gissar på trasigt eller inget filter
 
M Makce skrev:
Vad jag förstår på tråden här så behöver jag ta mig till större korn än sanden jag är i för att få tillrinning. Har provpumpat men det är inte mycket för världen.

Jag har ett litet vattenskikt precis innan leran på 6 meter, men även det ligger i fin sand..

Jag har en pem på 22 meter som ger bra med vatten, dock ger den också grus därav projektet. Har inte satt den så jag vet inte hur den ser ut. Gissar på trasigt eller inget filter
Vore intressant att veta exakta förutsättningar.
Om du borrar med jordborr ner i marken, på vilket djup stöter du på vattenspegel?
Du pratar om lera. Kan du spola genom lerlagret så skulle jag säga att det är silt och inte lera. Lera är omöjligt att spola igenom med lågtryckspump. Hur tjockt är ditt lerlager?
När du provpumpat, hur har du gått tillväga och hur lång sil har du haft?
Om första vattenspegeln är på 6 m djup så börjar det bli på gränsen till för djupt för att kunna få höga flöden.

Om vattenspegeln är 6m ner och du kan spola till 14m så kan du göra en sil som är 14-6-1m alltså 7m sil.
Så om du inte redan testat detta så skulle jag gjort en 7m lång sil på en pemslang.
Satt ner silen till botten av spolröret, lyft upp spolröret och sedan provpumpat.

Pemsil lämpar sig bra i finkornig sand men inte så fin sand som silt.

Filterbrunn lämpar sig inte i finkornig sand.
Däremot lämpar sig filterbrunn om man har långt ner till grundvattnet och om man behöver göra en djup brunn. Man ska dock helst nå sand som är lite grövre typ mer än 0,5 mm i fraktion.
Hur djupt man kan gå med en filterbrunn beror på hur stor friktion det runt röret kommer att ge. Man kan troligtvis belasta rören med ca 4-500 kg vilket i sand säkert tar dig 20m ner.
Om man däremot behöver gå igenom ett lerlager så är mina och många andras erfarenheter att det tar mer eller mindre tvärstopp när man kommer igenom leran. Detta kan lösas genom att gå ner i dimension och fortsätta ner i ditt första rör som då blir ett foderrör.
Med filterbrunn spelar det ingen roll hur långt ner grundvattnet är eftersom du kan sätta ner en djupbrunnspump.
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Vore intressant att veta exakta förutsättningar.
Om du borrar med jordborr ner i marken, på vilket djup stöter du på vattenspegel?
Du pratar om lera. Kan du spola genom lerlagret så skulle jag säga att det är silt och inte lera. Lera är omöjligt att spola igenom med lågtryckspump. Hur tjockt är ditt lerlager?
När du provpumpat, hur har du gått tillväga och hur lång sil har du haft?
Om första vattenspegeln är på 6 m djup så börjar det bli på gränsen till för djupt för att kunna få höga flöden.

Om vattenspegeln är 6m ner och du kan spola till 14m så kan du göra en sil som är 14-6-1m alltså 7m sil.
Så om du inte redan testat detta så skulle jag gjort en 7m lång sil på en pemslang.
Satt ner silen till botten av spolröret, lyft upp spolröret och sedan provpumpat.

Pemsil lämpar sig bra i finkornig sand men inte så fin sand som silt.

Filterbrunn lämpar sig inte i finkornig sand.
Däremot lämpar sig filterbrunn om man har långt ner till grundvattnet och om man behöver göra en djup brunn. Man ska dock helst nå sand som är lite grövre typ mer än 0,5 mm i fraktion.
Hur djupt man kan gå med en filterbrunn beror på hur stor friktion det runt röret kommer att ge. Man kan troligtvis belasta rören med ca 4-500 kg vilket i sand säkert tar dig 20m ner.
Om man däremot behöver gå igenom ett lerlager så är mina och många andras erfarenheter att det tar mer eller mindre tvärstopp när man kommer igenom leran. Detta kan lösas genom att gå ner i dimension och fortsätta ner i ditt första rör som då blir ett foderrör.
Med filterbrunn spelar det ingen roll hur långt ner grundvattnet är eftersom du kan sätta ner en djupbrunnspump.
Jordborr ner så kommer vattenspegeln någonstans mellan 5 och 6 meter, tror det ligget något närmare 5.
Det är nog som du säger silt då, grävde mig igenom med spolning utan något högre tryck, tog lite tid men inte omöjligt. Det verkar ligga i flera lager / skiftningar mellan 6 och 7½ meter.
Så jag har alltså lite lite sand i vattenspegeln innan det kommer.
Efter det är det bara sand hela, gjort ett par spolningar nu och 14 är det djupaste jag lyckades komma till, en gång. Annars är 12 mer realistiskt.

Provpumpningen nu är en 40'' pem sil som ligger mellan 10 och 12. Dock ska jag tillägga att den går ju någon meter över marken i båge då jag inte kapat slangen så det är mer än 6 meter från spegel till toppen.

Kan vara så att pumpen inte orkar kanske, ska köra ett test med en annan idag innan jag tar upp den.

Är det realistiskt att dra upp pemslangen om jag lagt 7 meter sil? Har sparat foderrören ner till 10 nu i hopp om att kunna ta upp den igen.

Hur stora hål rekommenderar du i pem slangen? Och vilket material som filter, Har 13 mm hål med N2 markduk just nu.

Var inne på om man skulle limma ihop vanliga 110mm markrör och skära av muffen och trycka ner dem likt filterbrunn sen spola därifrån, det kanske hade underlättat?

Annat alternativ är ju att slå en silspets härifrån, hur jobbigt är det att slå i fin sand?
 
M Makce skrev:
Jordborr ner så kommer vattenspegeln någonstans mellan 5 och 6 meter, tror det ligget något närmare 5.
Det är nog som du säger silt då, grävde mig igenom med spolning utan något högre tryck, tog lite tid men inte omöjligt. Det verkar ligga i flera lager / skiftningar mellan 6 och 7½ meter.
Så jag har alltså lite lite sand i vattenspegeln innan det kommer.
Efter det är det bara sand hela, gjort ett par spolningar nu och 14 är det djupaste jag lyckades komma till, en gång. Annars är 12 mer realistiskt.

Provpumpningen nu är en 40'' pem sil som ligger mellan 10 och 12. Dock ska jag tillägga att den går ju någon meter över marken i båge då jag inte kapat slangen så det är mer än 6 meter från spegel till toppen.

Kan vara så att pumpen inte orkar kanske, ska köra ett test med en annan idag innan jag tar upp den.

Är det realistiskt att dra upp pemslangen om jag lagt 7 meter sil? Har sparat foderrören ner till 10 nu i hopp om att kunna ta upp den igen.

Hur stora hål rekommenderar du i pem slangen? Och vilket material som filter, Har 13 mm hål med N2 markduk just nu.

Var inne på om man skulle limma ihop vanliga 110mm markrör och skära av muffen och trycka ner dem likt filterbrunn sen spola därifrån, det kanske hade underlättat?

Annat alternativ är ju att slå en silspets härifrån, hur jobbigt är det att slå i fin sand?
Vilken storlek på hålen spelar ingen större roll skulle jag säga. Själv slitsar jag med vinkelslip med tunn kapskiva för jag tycker det går fortast.
Jag använder också N2 markduk 2-3 varv runt slangen.
Förstår jag dig rätt att din sil är 40 tum lång?
Eller är det en sil som är två meter på en pem 40 slang?
Båge upp över mark bör du inte ha när det redan är ganska långt ner till vattnet.
Om det går att dra upp en pemsil efter att man dragit upp spolröret får man reda på när man försöker. Jag skulle säga 50/50.
Vi brukar spola upp silen eller rörspetsen då det går lättast.

Som sagt testa att göra en sil som går från botten på spolröret till 1m under vattenspegel. Sedan drar du upp spolröret, därefter provpumpar du.
Då har du sil hela vägen och därigenom får du reda på om det finns nåt lager på vägen som vill ge vatten.

Att spola i foderrör kan funka men kanske kan bli problem med de stenar som spolas upp mellan spolrör och foderrör att dessa kilar fast spolröret.

Bara jag får tid så ska jag göra ett sådant projekt men vi kommer sätta ner ett 160 rör som foder.

Att slå ner rörspets i sand går ganska bra men då har du problemet med att sand följer med vattnet upp. Dessutom ganska dyrt för att bara prova.

Kan du inte få till det med spolning på något vis så skulle jag tro att filterbrunn är rätt väg att gå.
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Vilken storlek på hålen spelar ingen större roll skulle jag säga. Själv slitsar jag med vinkelslip med tunn kapskiva för jag tycker det går fortast.
Jag använder också N2 markduk 2-3 varv runt slangen.
Förstår jag dig rätt att din sil är 40 tum lång?
Eller är det en sil som är två meter på en pem 40 slang?
Båge upp över mark bör du inte ha när det redan är ganska långt ner till vattnet.
Om det går att dra upp en pemsil efter att man dragit upp spolröret får man reda på när man försöker. Jag skulle säga 50/50.
Vi brukar spola upp silen eller rörspetsen då det går lättast.

Som sagt testa att göra en sil som går från botten på spolröret till 1m under vattenspegel. Sedan drar du upp spolröret, därefter provpumpar du.
Då har du sil hela vägen och därigenom får du reda på om det finns nåt lager på vägen som vill ge vatten.

Att spola i foderrör kan funka men kanske kan bli problem med de stenar som spolas upp mellan spolrör och foderrör att dessa kilar fast spolröret.

Bara jag får tid så ska jag göra ett sådant projekt men vi kommer sätta ner ett 160 rör som foder.

Att slå ner rörspets i sand går ganska bra men då har du problemet med att sand följer med vattnet upp. Dessutom ganska dyrt för att bara prova.

Kan du inte få till det med spolning på något vis så skulle jag tro att filterbrunn är rätt väg att gå.
Det var jag som var otydlig. 40 mm pem med 2 meter filterduk som sil, precis som du 2-3 varv.

Fantastiska nyheter! Lyfte upp filtret 2 meter så nu ligger den mellan 8 och 10 meters djup istället. Där fick jag vatten. Lite mindre än man önskat men vatten iaf!
 
M Makce skrev:
Det var jag som var otydlig. 40 mm pem med 2 meter filterduk som sil, precis som du 2-3 varv.

Fantastiska nyheter! Lyfte upp filtret 2 meter så nu ligger den mellan 8 och 10 meters djup istället. Där fick jag vatten. Lite mindre än man önskat men vatten iaf!
Trevligt att höra.
Hur många liter per minut får du och vad har du för pump?
 
M Mardigan skrev:
Trevligt att höra.
Hur många liter per minut får du och vad har du för pump?
20-25 liter / minut med en biltema PA 1301.

Tänkte jag skulle sätta ner en till men då prova som du sa med ett längre sil och sen parallellkoppla, har ju lite slang över nu ändå. Eventuellt ta upp och byta den första beroende på resultat.

Har du någon fundering på hur nära man kan lägga två utan att de stjäl vatten från varandra?
 
M Makce skrev:
20-25 liter / minut med en biltema PA 1301.

Tänkte jag skulle sätta ner en till men då prova som du sa med ett längre sil och sen parallellkoppla, har ju lite slang över nu ändå. Eventuellt ta upp och byta den första beroende på resultat.

Har du någon fundering på hur nära man kan lägga två utan att de stjäl vatten från varandra?
Det låter ganska bra med det flödet när pumpen ska lyfta 6m också.

Det med hur nära man kan lägga en parallell sil så kan jag bara säga att vi har på flera ställen satt med ca 5m mellanrum och det har fungerat.
Om det går med mindre mellanrum vet jag inte för jag har inte testat.
 
B
Är det nån som testat att göra två brunnshål med lite avstånd (kanske 20m) och använda det som energibrunn för en grundvattenpump?

Såg nån som gjorde det i Polen, men de har ju lite varmare temperatur på vattnet, så det borde vara mindre risk för frysning där
 
B BSOD skrev:
Är det nån som testat att göra två brunnshål med lite avstånd (kanske 20m) och använda det som energibrunn för en grundvattenpump?

Såg nån som gjorde det i Polen, men de har ju lite varmare temperatur på vattnet, så det borde vara mindre risk för frysning där
@Maxwells demon har gjort detta fast för frikyla på sommaren.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Det stämmer. Jag kyler ner hela huset med detta dock utan värmepump.
Går ju även att köra värme som jag antar att du menar @BSOD med "grundvattenpump" (vatten/vatten värmepump). Beroende val av teknik så kan det krävas en viss kvalite på vattnet när det gäller järninnehåll mm.
 
Lite uppdatering kring det senaste brunnsprojektet.
Förutsättningen är grävd brunn ca 3m djup och det forsar in ytvatten från omkringliggande åkrar. Ca 5m från marken kommer ett lerlager.

Vi började med att sätta ner ett 6m 160 avloppsrör, sedan satte vi ner dränkbara pumpen i brunnen en bit från botten.
Satte bara ner slangen i 160 röret och startade pumpen. Lät vattnet fylla på röret och sedan lyfta lite på det för att sedan trycka det långsamt neråt. Funkade perfekt och på bara någon minut var röret nere vid leran.
Sedan la vi en ekbit över röret och slog ner det med slägga ca 8 cm.
Spolade sedan ur röret genom att stoppa ner slangen till botten och spola. Var inte mycket sand kvar.
Nu började vi borra med förlängt isborr.
Gick trögt men det gick ändå framåt. Stötte på sten efter 1,5m men efter mycket trixande så letade sig borret till sist vid sidan om stenen. Fördel med att inte ha med sig ett rör ner i leran.
Kom sedan vidare till totalt 2m ner i leran, sen hade jag inte skarvrör till att förlänga isborren mer.
Fortsättning följer.
 
  • Gilla
ibrakadabra och 4 till
  • Laddar…
Ett tips till alla som lyckats ta sig ner till vatten men som har dåligt flöde!
Jag har en usel tillrinning på ca 2 liter i minuten.
Ca 10 meter rör (50mm)och vattenspegel på ca 2,5 meter.
Jag har satt en vanlig liten hydropress som jobbar mot brunnen.
Det är tillräklig samling i brunnen för att pumpen skall kunna starta och fylla upp trycktanken och slå från innan vattnet är slut i brunnen.
Sen har jag strypt flödet ut från hydropressen till ca 1 liter/minut.
Det gör att brunnen är full igen tills pumpen startar.
Det blir bara en tun tun stråle, men den kan hålla på så konstant.
Nu har jag satt en stor regntunna på lite över 200 liter som hela tiden fylls på från brunnen.
I tunnan har jag satt en dränkpump med nivåvippa och kopplat en spridare på.
Jag matar ut ca 1,5 kbm vatten ur spridaren varje dag och kan utan problem hålla hela trädgården grön även när det är riktigt torrt och varmt.
Lyckades till och med fylla upp min lilla mini pool med denna lösningen, men det tog någon dag!

1,5 kbm eget vatten varje dag är jag faktiskt helt nöjd med nu när jag hittat ett sätt som gör att man kan använda brunnen trots det låga flödet!

Även exprimenterat med lite micro spridare som inte kräver mer än ca 1 liter i minuten men de ger lite dålig spridning samt strular ofta.
Men att ha ett mellan lager med vatten som man tar ifrån funkar bäst för mig!

Perfekt om man vill ha lite gödning med, bara att dra i en några nypor gödning i tunnan lite lagom ofta!
😊
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som vill köpa begagnad utrustning för att bygga filterbrunn så har jag enligt nedan:
Brunnsrör utan muff DN115 (Erdbohrer)
Stupstock
Gruspump - Kiespumpe 108mm
Markborr 8 m med borrhuvud 110mm och 80mm
Riverside lerborr 110mm
Spetsmejsel som passar borrstänger

Allt finns i Höganäs. Skicka SMS till Hans 0761-729201
 
B Benny Andersson skrev:
Ett tips till alla som lyckats ta sig ner till vatten men som har dåligt flöde!
Jag har en usel tillrinning på ca 2 liter i minuten.
Ca 10 meter rör (50mm)och vattenspegel på ca 2,5 meter.
Jag har satt en vanlig liten hydropress som jobbar mot brunnen.
Det är tillräklig samling i brunnen för att pumpen skall kunna starta och fylla upp trycktanken och slå från innan vattnet är slut i brunnen.
Sen har jag strypt flödet ut från hydropressen till ca 1 liter/minut.
Det gör att brunnen är full igen tills pumpen startar.
Det blir bara en tun tun stråle, men den kan hålla på så konstant.
Nu har jag satt en stor regntunna på lite över 200 liter som hela tiden fylls på från brunnen.
I tunnan har jag satt en dränkpump med nivåvippa och kopplat en spridare på.
Jag matar ut ca 1,5 kbm vatten ur spridaren varje dag och kan utan problem hålla hela trädgården grön även när det är riktigt torrt och varmt.
Lyckades till och med fylla upp min lilla mini pool med denna lösningen, men det tog någon dag!

1,5 kbm eget vatten varje dag är jag faktiskt helt nöjd med nu när jag hittat ett sätt som gör att man kan använda brunnen trots det låga flödet!

Även exprimenterat med lite micro spridare som inte kräver mer än ca 1 liter i minuten men de ger lite dålig spridning samt strular ofta.
Men att ha ett mellan lager med vatten som man tar ifrån funkar bäst för mig!

Perfekt om man vill ha lite gödning med, bara att dra i en några nypor gödning i tunnan lite lagom ofta!
😊
En liten fråga bara.
Har du en sugslang ner i ett 50mm rör?
Jag tror det vore värt att testa suga direkt på 50mm röret istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.