937 224 läst ·
6 355 svar
937k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Redan prövat. Tyvärr står en del av den övre silen inte alls mycket under vattenytan. Så jag får luft väldigt snabbt när jag börjar pumpa. Har försökt knacka ner röret men det har VERKLIGEN satt sig i leran längre ned.M Mardigan skrev:
Men min lösning funkar bra för mig just nu så jag är nöjd. 😊
Kom lite grejer idag...
Var tvungen att gå ut på lunchen och provborra lite. Kom väl cirkus 4 meter sen berg igen. Borren är helt omöjligt att vrida vid ett speciellt läge. Testade att hacka ganska mycket upp och ner med borret men ingenting, stumt. Sluttande berg till höger i bild:
Får bli att testa på annat ställe på tomten. Lite avundsjuk på @ibrakadabra som "bara" har lera. Berg blir tuffare match utan maskiner tror jag...
Tyckte att jag började få fina fraktioner...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var tvungen att gå ut på lunchen och provborra lite. Kom väl cirkus 4 meter sen berg igen. Borren är helt omöjligt att vrida vid ett speciellt läge. Testade att hacka ganska mycket upp och ner med borret men ingenting, stumt. Sluttande berg till höger i bild:
Logga in
Skapa konto
Får bli att testa på annat ställe på tomten. Lite avundsjuk på @ibrakadabra som "bara" har lera. Berg blir tuffare match utan maskiner tror jag...
Om det är stumt kan det vara kalk med lite tur, svetsa på en stenborr modell större på ett rör, sen fäste till SDS längst upp och fram med hammarborren. Har kalk som jordborren inte mäktar med men efter kalken haft handgemäng med stenborren så är det bara att gräva upp. Riktig bonna-lösning men det funkar mot hårdare lager. 😂S sebastiansson skrev:Kom lite grejer idag...
[bild]
[bild]
Logga in
Skapa konto
Haha, blir man avundsjuk på mig, då har man det riktigt kämpigt kan jag tänka migS sebastiansson skrev:Kom lite grejer idag...
[bild]
[bild]
Tack för tipset! Grannen har 0.5m till berg på sitt bergvärmehål så tror det är berg tyvärr. Men jag provar detta om (när) jag blir riktigt desperat.Melkersjo skrev:
Om det är stumt kan det vara kalk med lite tur, svetsa på en stenborr modell större på ett rör, sen fäste till SDS längst upp och fram med hammarborren. Har kalk som jordborren inte mäktar med men efter kalken haft handgemäng med stenborren så är det bara att gräva upp. Riktig bonna-lösning men det funkar mot hårdare lager. 😂
[bild]
Nu överdrev jag... Har varit ute 2 kvällar och en lunch så jag ska nog hålla käft.I ibrakadabra skrev:
Kämpa på, det är kul att följa. Men ja, berg och kalk verkar vara något annat än leraS sebastiansson skrev:
Tjenare,har läst större delen av tråden och suktar nu själv efter en brunn, fått köpt lite delar o verktyg till en filterbrunn av en trevlig kille här i tråden, tänkte höra om det är någon som har lite delar över i skåne, främst filterrör och någon rördel. Hör gärna av er då😁
Ny dag, nytt hål. Denna gång 20 meter väster från förra hålet. Här är det ungefär lika djupt den kommer berget… helt stumt.
Blev ett till hål senare på kvällen (#3 i bild). 20 meter sydväst. Nu är det stenigt redan på 30-40cm djup. Kunde slå sönder det mesta med mitt järnspett. Så jag ska nog göra några nya hål i närheten av mina tidigare två försök (#2 & #3). Glömde ju använda armeringsjärnet (4m) för att banka bredvid det jag tror är berg på förra hålet. Jag har ju slagit ner 4 meter armeringsjärn vid hål #1 förut.S sebastiansson skrev:
Så jag väljer att låtsas att det jag tror är berg är stora stenar som kommer vid ca 3 meter.
Bonusbild på det berg som jag har en pågående dispyt med.
Fortsatt att borra i leran idag.M Mardigan skrev:Lite uppdatering kring det senaste brunnsprojektet.
Förutsättningen är grävd brunn ca 3m djup och det forsar in ytvatten från omkringliggande åkrar. Ca 5m från marken kommer ett lerlager.
Vi började med att sätta ner ett 6m 160 avloppsrör, sedan satte vi ner dränkbara pumpen i brunnen en bit från botten.
Satte bara ner slangen i 160 röret och startade pumpen. Lät vattnet fylla på röret och sedan lyfta lite på det för att sedan trycka det långsamt neråt. Funkade perfekt och på bara någon minut var röret nere vid leran.
Sedan la vi en ekbit över röret och slog ner det med slägga ca 8 cm.
Spolade sedan ur röret genom att stoppa ner slangen till botten och spola. Var inte mycket sand kvar.
Nu började vi borra med förlängt isborr.
Gick trögt men det gick ändå framåt. Stötte på sten efter 1,5m men efter mycket trixande så letade sig borret till sist vid sidan om stenen. Fördel med att inte ha med sig ett rör ner i leran.
Kom sedan vidare till totalt 2m ner i leran, sen hade jag inte skarvrör till att förlänga isborren mer.
Fortsättning följer.
Förlängde först med ett 2m rör och kom ner dessa meter på ca 30 min i leran. Sedan byttes 2 m röret till ett 4 m rör och nu började det bli jobbigt att hantera. Hela borrets längd är nu ca 11 m. Som tur var står en björk ganska nära brunnen så det gick att luta borret mot den när man lyfte upp för att rensa det.
Kom ner ytterligare nästan 2 m men där stöter vi på ytterligare en sten 🤬.
Trötta och slitna i värmen gav vi upp för dagen.
Alltså borrat ner ca 6 m i lera nu och ändå inte igenom.
Planer framåt blir troligtvis att modifiera isborret med någon form av trubbig spets så att skären på borret inte hugger i stenen utan spetsen får borret att vandra runt på stenen. Därigenom tuggar kanske borret sig ut på kanterna och möjligtvis kan vi komma vid sidan om stenen? Kom ju vid sidan om förra stenen.
Kanske svetsar en ögla på järnspettet också för att testa att bomba med det.
Sen blir man ju lite sugen på att bygga något liknande som polackerna har där man inte måste lyfta upp hela borrlängden likt någon länkade till för någon sida sen i denna tråd.
För helvete vad 11 m rör blir svajigt och jobbigt att ta isär förlängningar vid varje tömning.
Kan säga också att det inte hade hänt någonting med hålet i leran sedan förra gången vi borrade de första 2 m i leran.
Så inga problem att pausa hålet i flera veckor för att sedan fortsätta när tid och kraft finns.
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Skåne
· 5 376 inlägg
Pratade med en brandman för några år senare, han berättade att för i tiden hade dom som extraknäck i Åhus Yngsjö söder om Kristianstad, att spola ner spetsbrunnar med hjälp av brandbilarnas högtryck pumpar 30 bar och ett speciellt munstycke liknande det som spolbilen har. Det tom nästan ingen tid att nå stora djup så länge det var sand och lera.
Men sen blev det förbjudet att använda kommunan utrustning för privat extraknäck.😰🥵
Men sen blev det förbjudet att använda kommunan utrustning för privat extraknäck.😰🥵
Husägare
· Skåne
· 5 376 inlägg
Var köper jag bentonitplugg? Såg att Erdbohrer har något men hade ju viljat köpa något mer lokalt. Ska ge mig på dricksvattenbrunn i stugan och förstod det som att det är att föredra framför isgrus (som jag redan köpt).
Uppdatering: insåg att om jag stavade rätt så fungerar sökfunktionen. Såg att någon länkad till kattsand med 100% bentonit, är det en bra idé när man ska använda till dricksvatten? https://www.biltema.se/fritid/husdjur/katt/kattlador/kattsand-10-liter-2000057704
Uppdatering: insåg att om jag stavade rätt så fungerar sökfunktionen. Såg att någon länkad till kattsand med 100% bentonit, är det en bra idé när man ska använda till dricksvatten? https://www.biltema.se/fritid/husdjur/katt/kattlador/kattsand-10-liter-2000057704
Redigerat:
https://shop.humle.se/tillsatser/klarningsmedel/bentonit-1-kg
Oklart hur mycket du behöver. Men om det är ren lera så spelar kanske inte märket någon roll. Eller? 🤔 (jag vet inte…)
Finns visst inom rätt många ”områden”
https://organifer.com/sv/p/bentonitlera-jordforbattrare-for-sandig-jord-20-kg-for-200-m2/
Min första tanke var faktiskt keramik
https://www.cebex.se/bentonit2kg-p-12840.html?customers_main_group=1
Dom har affär i Malmö men vet inte vart du bor
Oklart hur mycket du behöver. Men om det är ren lera så spelar kanske inte märket någon roll. Eller? 🤔 (jag vet inte…)
Finns visst inom rätt många ”områden”
https://organifer.com/sv/p/bentonitlera-jordforbattrare-for-sandig-jord-20-kg-for-200-m2/
Min första tanke var faktiskt keramik
https://www.cebex.se/bentonit2kg-p-12840.html?customers_main_group=1
Dom har affär i Malmö men vet inte vart du bor