Tips vad ni tror?

I min fastighet har jag en gammal rörspetsbrunn som säkert är 25 år gammal. Denna fungerade perfekt med bra flöde och tryck dom första 1.5 åren jag bodde i huset sedan försvann nästan all vatten. Endast lite vatten kom och vattenspridaren orkade inte driva. Jag gissade på spetsen var igensatt av kalk etc då vi har extremt mycket kalk i området. Alla tidigare ägare har använt den problem fritt. Spetsen är överbyggd av ett uterum så kommer inte till den men enligt tidigare ägare längre tillbaka så ska den enligt uppgift vara 8 m djup.

Jag valde istället för att slå ner en ny spets 0.5 m från vad den gamla är. Redan vid 3 m ner fick jag fint klart vatten men tog slut efter 3-4 minuter. Valde då att slå ner den djupare och är nu på 6 meter. Vattentillgången är dåligt och är inte tillräcklig att vattna med. Dessutom är vatten ”smutsigt”.

Vad tror ni? Fortsätta slå ner den nya spetsen till 8 meter som den gamla troligen sitter på och prova om det ger vatten? Eller andra tips?

M Mitt_Hus skrev:
Tips vad ni tror?

I min fastighet har jag en gammal rörspetsbrunn som säkert är 25 år gammal. Denna fungerade perfekt med bra flöde och tryck dom första 1.5 åren jag bodde i huset sedan försvann nästan all vatten. Endast lite vatten kom och vattenspridaren orkade inte driva. Jag gissade på spetsen var igensatt av kalk etc då vi har extremt mycket kalk i området. Alla tidigare ägare har använt den problem fritt. Spetsen är överbyggd av ett uterum så kommer inte till den men enligt tidigare ägare längre tillbaka så ska den enligt uppgift vara 8 m djup.

Jag valde istället för att slå ner en ny spets 0.5 m från vad den gamla är. Redan vid 3 m ner fick jag fint klart vatten men tog slut efter 3-4 minuter. Valde då att slå ner den djupare och är nu på 6 meter. Vattentillgången är dåligt och är inte tillräcklig att vattna med. Dessutom är vatten ”smutsigt”.

Vad tror ni? Fortsätta slå ner den nya spetsen till 8 meter som den gamla troligen sitter på och prova om det ger vatten? Eller andra tips?
Provade du tillgång och kvalitet även vid 4 och 5 meter?
Det är nog annars något jag skulle testat innan jag gått djupare.
Svårt att säga varför vattnet är smutsigt men det kan vara silt eller lera som silen helt eller delvis är i.

Efter test ovan 6m hade jag fortsatt neråt. Men prova gärna ofta hur mycket spetsen ger, minst en gång/m.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Provade du tillgång och kvalitet även vid 4 och 5 meter?
Det är nog annars något jag skulle testat innan jag gått djupare.
Svårt att säga varför vattnet är smutsigt men det kan vara silt eller lera som silen helt eller delvis är i.

Efter test ovan 6m hade jag fortsatt neråt. Men prova gärna ofta hur mycket spetsen ger, minst en gång/m.
Provade vid 4, 5 och nu 6 meter. Vid 4m gav den vatten hela tiden men dåligt tryck. Vid 5-6m var vatten tillgången sämre än 3-4m.

Går fortfarande slå ner spetsen ganska enkelt så jag prova banka ner den till 8-9 meter och prova vatten tillgången efterhand jag koppla på nytt rör.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
M Mitt_Hus skrev:
Provade vid 4, 5 och nu 6 meter. Vid 4m gav den vatten hela tiden men dåligt tryck. Vid 5-6m var vatten tillgången sämre än 3-4m.

Går fortfarande slå ner spetsen ganska enkelt så jag prova banka ner den till 8-9 meter och prova vatten tillgången efterhand jag koppla på nytt rör.
Uppdatering

Nere på 8 meter utan resultat. Det finns vatten där men mängden vatten är för liten för att pumpen ska arbeta upp tryck. Har kopplat på 1m till och slagit ner till 8.5 m just nu. Vad tror ni? Det är ens lönt att fortsätta ner efter 9 meter? Vill ändå påstå att det blir mjukare och mjukare att slå ner spetsen.

M Mitt_Hus skrev:
Uppdatering

Nere på 8 meter utan resultat. Det finns vatten där men mängden vatten är för liten för att pumpen ska arbeta upp tryck. Har kopplat på 1m till och slagit ner till 8.5 m just nu. Vad tror ni? Det är ens lönt att fortsätta ner efter 9 meter? Vill ändå påstå att det blir mjukare och mjukare att slå ner spetsen.
Det kan vara lönt att slå ner spetsen 30 meter, men det orkar man inte.
Man kan inte suga från en vattenspegel som är längre ner än 9,82 meter teoretiskt. Praktiskt sett så är 8 meter kanske max för att få något flöde.
Så det intressanta är hur långt ner i röret vattenspegeln är när du låtit det stå orört ett tag.
Man kan prova hur lätt vatten försvinner ner i brunnen genom att hälla i vatten i röret. Det brukar kunna skvallra om hur lätt vatten kan ta sig upp. Du kan även backspola silen med lite tryck och se om det hjälper.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Pump och system har överlevt vintern👌

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Pump och system har överlevt vintern👌
[video]
Har du haft det ute hela vintern? Jag tog in allt. När jag kopplade tillbaka det nu så är det något som är fel såklart. 😂
Hydroforpumpen pumpar upp till rätt tryck och när den stannar så hör man hur det rinner ned i hålet igen. Antagligen fel på backventilen. Använd i 1 säsong.

K korthoga skrev:
Har du haft det ute hela vintern? Jag tog in allt. När jag kopplade tillbaka det nu så är det något som är fel såklart. 😂
Hydroforpumpen pumpar upp till rätt tryck och när den stannar så hör man hur det rinner ned i hålet igen. Antagligen fel på backventilen. Använd i 1 säsong.
Ja pumpen står kvar nere i hålet på vintern men jag dränerar ut systemet.
Ja det är säkert backventilen som hängt sig.
Backventiler bör motioneras för hand om de stått för länge. Då känner man att de går korrekt. En torrlagd backventil brukar fastna i stängt läge men det är ju inte fallet för dig.

M Mardigan skrev:
Ja pumpen står kvar nere i hålet på vintern men jag dränerar ut systemet.
Ja det är säkert backventilen som hängt sig.
Backventiler bör motioneras för hand om de stått för länge. Då känner man att de går korrekt. En torrlagd backventil brukar fastna i stängt läge men det är ju inte fallet för dig.
Hand håller i en ventil eller koppling, omgiven av grönska, som visar tydliga tecken på att inte hålla tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte vad som hänt. Men höll inte tätt i alla fall. 😊

Då var det min tur att göra ett försök. Började på en del av tomten där jag bara stötte på berg efter cirka en meter. Så provar nu på andra sidan tomten.

Har kommit ner cirka 1.80cm nu med plintspade/saxspade. Men nu är det svårt att gå djupare så måste fortsätta med något annat.

Nästan bara sand hela vägen ner och väldigt lättgrävt. Rasar ganska lätt runt om hålet. Stötte på lite mindre stenar nu vid 180cm (se röd markering i bild) och funderar på om en sån här jordborr räcker. Vad tror ni? Får man upp mindre stenar med den? Har försökt att slå ner med slägga och en maskin men hittade inget bra att slå mot. Har försökt spola lite vatten ner för att lukra upp, det är alltså inte grundvatten som är med på bilderna.

Införskaffat en 50R rörspetsbrunn + 7 meter galvade rör från Rinkaby. Tanken är att ha brunnen för bevattning av ca 500kvm gräsmatta.

Lite förutsättningar enligt SGU:
5-25 liter/sekund
Grundvattennivå 2-5 meter under markytan.
Mättad zon: 10 - 20 meter mäktig.
Jordart: Isälvssediment, sand–grus

Se även bifogad bilaga från SGU.

Två stenar markerade med röda cirklar i sandig jord nära en trädgårdsslang, omgivna av gräs och andra små stenar.
Skapa konto
Bilden visar ett djupt, sandigt hål i marken med grävda väggar, grön vegetation synlig vid kanten.
Skapa konto
Grop grävd i sandig jord med synliga mindre stenar vid botten och mörkare markeringar som indikerar fukt.
Skapa konto
Sandigt hål i marken med gräs kring kanten, grävt till cirka 1.80 meters djup, synliga stenar längst ner, delvis skuggat område.
Skapa konto
Hål i marken med sandiga kanter, grästuvor runt om och ett synligt område där jorden rasar. Röd markering anger stenar vid 180 cm djup.
Skapa konto

• Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
Den lilla stenen tror jag inte är några problem att få med i borren men den större ser ut att vara lite på gränsen. Kan vara trixigt men ser ut att vara mycket sand = ganska mjukt så då kan du nog få den att rotera rätt och få med den upp utan större problem.

• Gilla
sebastiansson
  • Laddar…
S sebastiansson skrev:
Då var det min tur att göra ett försök. Började på en del av tomten där jag bara stötte på berg efter cirka en meter. Så provar nu på andra sidan tomten.

Har kommit ner cirka 1.80cm nu med plintspade/saxspade. Men nu är det svårt att gå djupare så måste fortsätta med något annat.

Nästan bara sand hela vägen ner och väldigt lättgrävt. Rasar ganska lätt runt om hålet. Stötte på lite mindre stenar nu vid 180cm (se röd markering i bild) och funderar på om en sån här jordborr räcker. Vad tror ni? Får man upp mindre stenar med den? Har försökt att slå ner med slägga och en maskin men hittade inget bra att slå mot. Har försökt spola lite vatten ner för att lukra upp, det är alltså inte grundvatten som är med på bilderna.

Införskaffat en 50R rörspetsbrunn + 7 meter galvade rör från Rinkaby. Tanken är att ha brunnen för bevattning av ca 500kvm gräsmatta.

Lite förutsättningar enligt SGU:
5-25 liter/sekund
Grundvattennivå 2-5 meter under markytan.
Mättad zon: 10 - 20 meter mäktig.
Jordart: Isälvssediment, sand–grus

Se även bifogad bilaga från SGU.

[bild][bild][bild][bild][bild]
Är du säker på att du behöver borra djupare då?
Blir förstås lättare att slå ner spetsen om man borrat till grundvattnet först.
Annars tänker jag att man kan känna sig för med ett armeringsjärn innan man slår ner spetsen.
Finns ju en risk att du står med en jordborr för 1200kr och gått ner i berg 30cm längre ner än vad du är nu.

Vet du om att berget sluttar på tomten eller är det mest en chansning, eller kan det varit en större sten du gick i på ditt första hål?

Finns bilder på stenfångare tidigare i tråden om det är så att borret inte får upp dem.

Jag hade nog tagit hem ett armeringsjärn vare sig jag redan beställt borren eller inte. Alltid bra att ha något att peta/känna med.

Lycka till och uppdatera med resultat.

• Gilla
Bl0mman och 2 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Är du säker på att du behöver borra djupare då?
Blir förstås lättare att slå ner spetsen om man borrat till grundvattnet först.
Annars tänker jag att man kan känna sig för med ett armeringsjärn innan man slår ner spetsen.
Finns ju en risk att du står med en jordborr för 1200kr och gått ner i berg 30cm längre ner än vad du är nu.

Vet du om att berget sluttar på tomten eller är det mest en chansning, eller kan det varit en större sten du gick i på ditt första hål?

Finns bilder på stenfångare tidigare i tråden om det är så att borret inte får upp dem.

Jag hade nog tagit hem ett armeringsjärn vare sig jag redan beställt borren eller inte. Alltid bra att ha något att peta/känna med.

Lycka till och uppdatera med resultat.
Tack, jag upplevde att det var svårt att slå ner spetsen med slägga och igårkväll testade jag med en stolpnedslagare från Jula och den går ner extremt lite per slag och jag väcker hela byggden när jag slår.

Angående berget så var det en chansning men som sagt så har jag grävt på två andra ställe (cirka 5 meter ifrån varandra) och där är det berg på ca 1.5m meter på första och redan efter 0.5-1 meter på andra.

Armeringsjärn var en bra idé, har slagit lite med spettet men blir lite för långt ner att nå nu. Då köper jag nog armeringsjärn och ser om jag kan slå ner dom lite längre utan att stöta på berg, borde vara relativt enkelt.

Här är en bild ur SGUs rapport, så det är väl troligt att det kan vara siltig grusig sand alternativt Hårdare isälvslager med hög packning som jag träffat nu.

Med förutsättningen att jag inte känner berg med armeringsjärnet, vad borde jag forstätta med om jag inte kan slå ner spetsen med handkraft? Jordborr, Pluncher/Kies?
SGUs rapport visar olika lagerföljder med fin sand och silt, data om koordinater, djup och typ av material som mark och berg vid slutet.
Skapa konto

Gårdagens uppdatering, inhandlade 2+4 meter armeringsjärn för att leta berg. Slog ner 2 meters på samma ställe som jag grävde hålet sist, där kan jag inte slå ner armeringsjärnet mer än 1.80m.

Flyttade mig två meter bort och där kunde jag slå ner 3.80m armeringsjärn relativt lätt, ville inte fortsätta för då hade jag inte haft något att dra i för att få upp järnet (kofot). Tycker mig se fuktigare sand längst ner på armeringsjärnet men det kanske är önsketänkande att jag är nära vatten…

Så tror att det är sluttande berg, så hoppas på att det finns vatten nära. Hade nog kunnat slå ner rörspetsen på nya platsen med lite vilja men vet inte hur djupt och om det finns vatten där. Så blir nog att beställa en jordborr ändå. Lutar åt denna - https://www.erdbohrer.de/Brunnenbohrer-30x30/8m-Set-Brunnenbohrer-145mm-mit-Aufkantung::916.html för att ha möjlighet till DN 115 filterbrunn ifall det funkar bättre hos mig. Blev ganska sugen på en tyst 4” djupbrunnspump i filterbrunn efter ett ha börjat lusläsa tråden.

• En handske håller i ett armeringsjärn i mörker, markerat med en röd cirkel runt ett rostigt område, gräsmatta och verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Stege vid grävd grop, träpall och stenblock; armeringsjärn i marken och röd slägga på marken; gröna buskar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Armeringsjärn med sand på toppen hålls över gräsig mark, hammare synlig på marken i mörker.
    Skapa konto
  • Gilla
Mardigan och 2 till
  • Laddar…
Stötte på denna tråd i fjol och blev väldigt intresserad av att försöka borra min egen brunn.

Gick igenom många youtube videos för att få lite olika ideer.
Var också inne på erdbohrer.de för att se vilket borrpaket skulle passa mig bäst.

Till sist köpte jag dock detta från ett polskt företag:
https://www.pwsam.com/en_US/p/Hand-well-auger-145-18012m-bailer/171

Främst för att man bara behöver dra upp själva borrhuvudet när man kommer ner på lite djup.
Man slipper dra upp hela skaftet, vilket verkade komplicerat.

Verkade vara av bra kvalitet men hann bara borra ett litet provhål innan sommaren tog slut, så har inte hunnit använda den på riktigt än.

• Gilla
olofh och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.