O olofh skrev:
[länk]

Oklart hur mycket du behöver. Men om det är ren lera så spelar kanske inte märket någon roll. Eller? 🤔 (jag vet inte…)

Finns visst inom rätt många ”områden”
[länk]

Min första tanke var faktiskt keramik
[länk]
Dom har affär i Malmö men vet inte vart du bor
Tack nu har jag några alternativ. Hade ju varit bra om det är "livsmedelsgodkänt". Kanske kan fråga någon brunnsborrare om att få köpa några kilo pellets. Jag börjar kanske med isgruset i botten och ser hur rent jag får det. Så kanske jag kan fylla med bentonit ovanpå det senare vid behov.

Leran får Ölbryygningen lär ju vara godkänt, de brukar ju vara rätt picky med exakta vattensammansättnkng etc så hade nog inte sålts där annars. Jag brydde en del öl för typ 15år sen och har handlat från dom så det är en bra affär. Däremot verkar ju kilopriset bli lite högt kanske

• Gilla
sebastiansson
  • Laddar…
Ska försöka mig på att anlägga en enklare brunn cirka 700 meter från Lödde å för att kunna vattna i sommar. I höstas låg grundvattnet på 1,9 meter när vi schaktade i trädgården så planen är att hyra en 110 mm jordborr med en lerspets som går att förlänga till 9 meter.

I borrhålet tänkte jag lägga 75 mm inomhusavloppsrör i PP med muffanslutning (eller limmade 75 mm PVC-rör) och återfylla kring 75-röret med 2-4 .

Det nedersta röret tänkte jag borra fullt med hål och klä utvändigt med markduk för att hålla borta leran, eller är markduken en dålig ide? Kanske sätter igen av leran.

Som sugledning funderar jag på PEM-slang på 25 mm, backventil och pem-kopplingar i mässing?

Rinkabys misnta pumpautomat och en IBC som mellanlagringstank, låter detta som en rimlig plan? 😅

Redigerat:
L Langos skrev:
Ska försöka mig på att anlägga en enklare brunn cirka 700 meter från Lödde å för att kunna vattna i sommar. I höstas låg grundvattnet på 1,9 meter när vi schaktade i trädgården så planen är att hyra en 110 mm jordborr med en lerspets som går att förlänga till 9 meter.

I borrhålet tänkte jag lägga 75 mm inomhusavloppsrör i PP med muffanslutning (eller limmade 75 mm PVC-rör) och återfylla kring 75-röret med 2-4 .

Det nedersta röret tänkte jag borra fullt med hål och klä utvändigt med markduk för att hålla borta leran, eller är markduken en dålig ide? Kanske sätter igen av leran.

Som sugledning funderar jag på PEM-slang på 25 mm, backventil och pem-kopplingar i mässing?

Rinkabys misnta pumpautomat och en IBC som mellanlagringstank, låter detta som en rimlig plan? 😅
Hej Langos.
Skulle säga att du har väldigt goda förutsättningar att lyckas, beroende på var i Löddeköpinge du bor, när det gäller att hitta vatten, när det gäller ditt materialval får någon annan svara på.
Öster om landskronavägen har du mkt lera, väster om landskronavägen är förutsättningar bättre, dvs mot E6:an.
På andra sidan E6 i ”skogen” går det knappast att misslyckas 😊.
Har själv gjort denna resa och har oändligt med vatten, kör en pump som maxar 6 kubik/timme och har aldrig sinat.
Har borr, pluncher, mm om intresse finns.
Hör då av din via pm,

• Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
S Skogsmusen skrev:
Hej Langos.
Skulle säga att du har väldigt goda förutsättningar att lyckas, beroende på var i Löddeköpinge du bor, när det gäller att hitta vatten, när det gäller ditt materialval får någon annan svara på.
Öster om landskronavägen har du mkt lera, väster om landskronavägen är förutsättningar bättre, dvs mot E6:an.
På andra sidan E6 i ”skogen” går det knappast att misslyckas 😊.
Har själv gjort denna resa och har oändligt med vatten, kör en pump som maxar 6 kubik/timme och har aldrig sinat.
Har borr, pluncher, mm om intresse finns.
Hör då av din via pm,
Tack för uppmuntrande svar! Jag bor söder om ån på Löddesnäs i Bjärred, längst ut mot Västanvägen och här är det väl lite lera och sand om vart annat. När man väl kommit igenom matjorden och 300 mm bärlager borde det vara antingen sand eller lera. Vad är puncher för något? Googlade bilder men fattar inte riktigt vad den gör?

Hittade en bra förklaring, https://www-erdbohrer-de.translate...._sl=en&_x_tr_tl=da&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=wapp

Behöver man använda pluncher i kombination med borrning?

Redigerat:
L Langos skrev:
Tack för uppmuntrande svar! Jag bor söder om ån på Löddesnäs i Bjärred, längst ut mot Västanvägen och här är det väl lite lera och sand om vart annat. När man väl kommit igenom matjorden och 300 mm bärlager borde det vara antingen sand eller lera. Vad är puncher för något? Googlade bilder men fattar inte riktigt vad den gör?
Har du läst i tråden så använder dom flesta foderrör, själv använde jag 115 rör.
Plunchern används när du når vatten och borren inte kan användas längre.
Då släpper du ner den i röret med lina, sen när du drar i linan så suger den upp sand och röret glider ner, väldigt enkelt förklarat.
Det du hittade på nätet är en pluncher.
Du har troligtvis liknande förutsättningar som jag hade.
Hör av dig via PM så tar vi det därifrån, har borr så du når ner på 10 meter om det behövs.

Redigerat:
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Vad kul att det är fler som hittar hit och försöker sig på en egen brunn. Det var ett tag sedan här, nästan så det kliar i fingrarna att ge sig på att "borra" ett nytt håll. Några har spolat ner pemslang, vissa har kört (kiespumpe) filterbrunn. Andra rörspetsbrunn. Resan är det roliga 😀 tyckte själv filterbrunn (3st) var ett roligt projekt. Iallafall som man kommer ihåg det:P glöm inte att återkoppla hyr det går. Kul för oss andra samt att det kan ge inspiration.

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
L Langos skrev:

Du skrev ...IBC som mellanlagring...". Intressant, har själv rörspets och bor en knapp mil norrut i Ålstorp men har inte funderat på detta. Vad är syftet? Är det att under korta perioder ta ut högre flöde än vad brunnen kan leverera?

C Commodore64 skrev:
Du skrev ...IBC som mellanlagring...". Intressant, har själv rörspets och bor en knapp mil norrut i Ålstorp men har inte funderat på detta. Vad är syftet? Är det att under korta perioder ta ut högre flöde än vad brunnen kan leverera?
Ja det kan man väl säga för att jag inte vet vilket flöde jag kan lyckas uppnå från brunnen. Om jag bara får ett lågt flöde så tänkte jag strypa utloppet från jetpumpen och sakta fylla upp IBCn och sen jobba med en bevattningspump som hämtar vatten från IBCn.

Jag har dock fastnat i planeringen, jag vet inte vilken typ av rör jag ska använda tillsammans med en pluncher/kiespump/sandpump? Och om jag jobbar med en sandpump och skjuter ner ett foderrör av t.ex PP DN100, ska jag slitsa de första metrarna av foderröret jag för ner eller ska jag försöka ta upp foderröret på slutet?

Jag trodde i min enfald att jag skulle kunna borra mig hela vägen ner, men det är klart, om det är bra tillrinning av vatten och lager med sand kommer det rasa in.

L Langos skrev:
Ja det kan man väl säga för att jag inte vet vilket flöde jag kan lyckas uppnå från brunnen. Om jag bara får ett lågt flöde så tänkte jag strypa utloppet från jetpumpen och sakta fylla upp IBCn och sen jobba med en bevattningspump som hämtar vatten från IBCn.

Jag har dock fastnat i planeringen, jag vet inte vilken typ av rör jag ska använda tillsammans med en pluncher/kiespump/sandpump? Och om jag jobbar med en sandpump och skjuter ner ett foderrör av t.ex PP DN100, ska jag slitsa de första metrarna av foderröret jag för ner eller ska jag försöka ta upp foderröret på slutet?

Jag trodde i min enfald att jag skulle kunna borra mig hela vägen ner, men det är klart, om det är bra tillrinning av vatten och lager med sand kommer det rasa in.
Jag installerade min brunn för några år sedan och hade liknande tankar med perforerade foderrör osv. Men till slut blev det blev en enkel rörspets. Borrade med jordborr till 4m där jag stötte på vattnet. Gick ju då inte att borra mera då så jag slog ner rörspetsen den sista biten, typ 3m eller så Där vi bor är det typ ren sand/grus så långt ner jag grävt/borrat, så lättborrat och tillrinningen är mycket bra. Fyllde precis poolen 30+ kubik utan problem. Har aldrig varit slut på vattnet så länge vi haft brunnen.

Så jag har inget behov av IBC-lösning här hemma, men har tankar på liknande brunn på lantstället med okända markförhållanden och längre sträckor uppför backe osv. Ifall jag skulle få dåligt flöde där så låter IBC mellanlagring som en mycket bra idé.

Det innebär ju också då lägre krav på och enklare brunnsinstallation. Bara man får vatten så räcker det ju.

Ifall du inte redan gjort så kan jag rekommendera att borra med jordborr och se vad för material du får upp.

C Commodore64 skrev:
Jag installerade min brunn för några år sedan och hade liknande tankar med perforerade foderrör osv. Men till slut blev det blev en enkel rörspets. Borrade med jordborr till 4m där jag stötte på vattnet. Gick ju då inte att borra mera då så jag slog ner rörspetsen den sista biten, typ 3m eller så Där vi bor är det typ ren sand/grus så långt ner jag grävt/borrat, så lättborrat och tillrinningen är mycket bra. Fyllde precis poolen 30+ kubik utan problem. Har aldrig varit slut på vattnet så länge vi haft brunnen.

Så jag har inget behov av IBC-lösning här hemma, men har tankar på liknande brunn på lantstället med okända markförhållanden och längre sträckor uppför backe osv. Ifall jag skulle få dåligt flöde där så låter IBC mellanlagring som en mycket bra idé.

Det innebär ju också då lägre krav på och enklare brunnsinstallation. Bara man får vatten så räcker det ju.

Ifall du inte redan gjort så kan jag rekommendera att borra med jordborr och se vad för material du får upp.
Ja det är kanske denna vägen jag ska gå, om man får bra flöde på det viset är det ju helt klart den enklaste vägen känns det som. När jag tittar på SGUs kartor verkar vi ha samma isälvssediment här i Bjärred som ni har i Ålstorp. Kanske bara ska börja med längsta möjliga jordborr och sen en rörspets? Skiter det sig får jag väl tänka om. :)

Vi grävde för pool i höstas (bygget pågår för fullt) och det var 600 mm matjord, 300 mm bärlager med lera i (stenhårt när det var tort) följt av alternerande lager sand och silt ner till ca 1,9 meters djup under gräsmattan. Det sista vi stötte på var silt blandat med lera men med lite tur är det sand under det. 😶

@Commodore64 var köpte du rören du drev i marken? Måste man köpa 6 m längder och göra gängorna själv eller finns det färdiga rör med muff på att köpa i lagom längder?

Redigerat:
L Langos skrev:
Ja det är kanske denna vägen jag ska gå, om man får bra flöde på det viset är det ju helt klart den enklaste vägen känns det som. När jag tittar på SGUs kartor verkar vi ha samma isälvssediment här i Bjärred som ni har i Ålstorp. Kanske bara ska börja med längsta möjliga jordborr och sen en rörspets? Skiter det sig får jag väl tänka om. :)

Vi grävde för pool i höstas (bygget pågår för fullt) och det var 600 mm matjord, 300 mm bärlager med lera i (stenhårt när det var tort) följt av alternerande lager sand och silt ner till ca 1,9 meters djup under gräsmattan. Det sista vi stötte på var silt blandat med lera men med lite tur är det sand under det. 😶

@Commodore64 var köpte du rören du drev i marken? Måste man köpa 6 m längder och göra gängorna själv eller finns det färdiga rör med muff på att köpa i lagom längder?
Jag köpte alltihop på Rinkaby i Malmö. Känns som en bra affär med proffsig service i de flesta fall. De kan reda ut exakt vad som behövs. Minns inte 100% men tror att de hjälpte till att sammanfoga rörbitarna på sugsidan, och att de kan kapa och gänga sugrör i de längder man vill ha.

Jag skruvade ihop spetsen med två rör liggande på marken tror jag. Det blir ju ett långt schabrak så det var lite svårt att resa och få ner i hålet men det löste sig med en ställning att stå på över hålet och några extra händer.

Annars kan man väl skruva på fler rör efter hand, men måste då såklart vara försiktig med gängorna och ha en påskruvad bit att banka på.

Ett super-tips som jag läste här i denna tråd är att sätta ett T-stycke med kulventil och Gardenakoppling på sugsidan.

När man ska ha igång systemet i början av säsongen så kan det vara besvärligt att få flöde när det är fyllt med luft eftersom pumpen inte har något vatten att "ta tag i". Men då kopplar man bara den vanliga vattenslangen med kommunalt på gardena-kopplingen och öppnar ventilen. Låter det flöda kanske en halv minut eller så för att fylla upp. Sedan startar man pumpen med kommunalvattnet fortfarande igång och ventil öppen. Kör så kanske en minut eller så medan luften åker ut. Stänger ventilen. Är det fortfarande luft så kör man på igen. Funkar supersmidigt att prime:a systemet på detta sätt.

• Gilla
Langos
  • Laddar…
Bor i sydvästra Skåne (Kämpinge / Höllviken) 200 m från havet och vi har i princip sandstrand i trädgården. När grannen byggde pool kom grundvattnet på ca 1,5 - 2 meters djup.

Vi vill installera egen enklare brunn för bevattning och givet förutsättningarna vad tror ni som kan detta är den bästa lösning för oss? Helst gör jag jobbet själv om det är en någorlunda acceptabel ansträngning vs. att anlita en firma.

Tack på förhand !

C copello2 skrev:
Bor i sydvästra Skåne (Kämpinge / Höllviken) 200 m från havet och vi har i princip sandstrand i trädgården. När grannen byggde pool kom grundvattnet på ca 1,5 - 2 meters djup.

Vi vill installera egen enklare brunn för bevattning och givet förutsättningarna vad tror ni som kan detta är den bästa lösning för oss? Helst gör jag jobbet själv om det är en någorlunda acceptabel ansträngning vs. att anlita en firma.

Tack på förhand !
Givet att det finns ett lager sand på åtminstone 1m under vattennivå så säger jag att du bör spola ner en pemsil. Det är det billigaste och enklaste.
Vill man göra det mer avancerat så provar man en filterbrunn. Finns inga garantier för att något av alternativen fungerar ”tillräckligt” bra men ett test med att spola kostar inte många kronor.
Det alternativet jag inte skulle valt är rörspets eftersom det är det sämsta alternativet för i princip alla förhållanden. Jag har erfarenhet av alla tre alternativen.

Hur man spolar finns beskrivet tidigare i tråden och i min profil finns lite bilder och filmer på när jag gör olika saker dock ingen fullkomlig beskrivning där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.