Vattnet räcker säkert och gräsmattan är gladare nu.
Men jag är ändå lite nyfiken på hur mycket man kan få ur en sådan här rörspets under gynnsamma förhållanden.

Jag kan tänka mig att det primärt är markens genomsläppningsförmåga kombinerat med den aktiva längen av spetsen som är bergränsaren. Sjunker vattenivån under silen så riskar den att dra luft och tappa suget.
Grövre spets gör säkert mer nytta än längre spets.
50-70l är säkert möjligt på en sån här villaspets om marken är bra.

Men det behövs ju en pump för det också ;)
https://www.youtube.com/watch?v=SQGgPbdHDB0

Har en granne som fick en spets nedspolad för 2 år sedan i Kristianstad. Han som spolade ner den testade med sin bensindrivna pump med 2" in och 2" ut och han fick ut 150liter/min. Så summa summarum är det pumpen och spetsens utformning som avgör vilken vattenmängd du kan få ut.
Själv toppar jag vad min pump klarar; 50liter/min o det räcker gott för att driva 2 spridare.

Att det bara finns sådana pumpar :cool:
Tackar för svaren!

Väcker liv i en gammal tråd.
Bor i Höllviken utanför Malmö och har en del bekanta med nerspolad rörspetsbrunn. PRatat med två olika firmor för att få hjälp med att spola ner en hos mig med, men de påstår att det inte går i den delen av Höllviken jag bor. Läst igenom denna tråden och det slog mig att jag kanske kan försöka själv.

Om jag förstått allt rätt så är det enklast att köra jordborr så långt ner man kan och sedan slå ner rör. Har dock inte greppat det fullständigt. Är det själv rörspetsen slår ner eller slår man ner ett annat rör först?

Tittade lite på https://www.youtube.com/watch?v=2DNIeU0adsc den verkar ju grymt smidig!

Är det görbart att göra det själv?

Rena skrev:
Väcker liv i en gammal tråd.
Bor i Höllviken utanför Malmö och har en del bekanta med nerspolad rörspetsbrunn. PRatat med två olika firmor för att få hjälp med att spola ner en hos mig med, men de påstår att det inte går i den delen av Höllviken jag bor. Läst igenom denna tråden och det slog mig att jag kanske kan försöka själv.

Om jag förstått allt rätt så är det enklast att köra jordborr så långt ner man kan och sedan slå ner rör. Har dock inte greppat det fullständigt. Är det själv rörspetsen slår ner eller slår man ner ett annat rör först?

Tittade lite på [länk] den verkar ju grymt smidig!

Är det görbart att göra det själv?
Går berget upp över grundvattnet där du bor så kan du inte slå ner en spets och få upp något vatten. Så är det oturligt nog under min tomt, där går berget upp och vi kom ner endast 3m och där är inget vatten. sedan spelar det ingen roll om du slår ner en spets eller spolar ner den.

nissenhj skrev:
Går berget upp över grundvattnet där du bor så kan du inte slå ner en spets och få upp något vatten. Så är det oturligt nog under min tomt, där går berget upp och vi kom ner endast 3m och där är inget vatten. sedan spelar det ingen roll om du slår ner en spets eller spolar ner den.
Jo det fattar jag......men nu var ju inte det riktigt frågan.

Rena skrev:
Jo det fattar jag......men nu var ju inte det riktigt frågan.
Okej?
Vad är frågan? Jag tolkar frågan som att två firmor inte kan spola ner någon spets hos dig? Varför kan de inte det, om det inte är berget som tar emot?
Kan du slå ner en spets så kan du också spola ner den!

nissenhj skrev:
Okej?
Vad är frågan? Jag tolkar frågan som att två firmor inte kan spola ner någon spets hos dig? Varför kan de inte det, om det inte är berget som tar emot?
Kan du slå ner en spets så kan du också spola ner den!
Nej det skall vara något tånglager.

Läs inlägget igen så ser du frågan/frågorna.

Puh, nu har jag läst igenom alla 264 inlägg här och en massa annat för den delen med också och har förstått att det finns en massa olika tekniker för att få ner rörspetsen i marken.

För att försöka sammanfatta och och ta in live av det ovan här så tänker jag följande. :cool:

Den här https://www.youtube.com/watch?v=2DNIeU0adsc som Rena tipsade om på youtube finns bl.a. på Hyrin att hyra och används för att banka ner stolpar och stängsel med men måste vara ett sjukt smidigt alternativ om man väljer att enbart banka ner röret ända från gräsytan? Någon som testat?

Min far vill minnas att han spolade ner sitt med brandbil för 20 år sedan och att där var någon kula i rörspetsen som gjorde att den sprutade neråt när man tryckte vatten och när man sög så säg den i hålen utmed sidorna?

De rörspetsarna jag hittat har inget hål neråt alls, frågan är om man kan driva/spola ner den med en brandbil eller spolbil med högt vattenflöde om vattnet bara flödar utmed sidorna på rörspetsen?

Tacksam för svar! :) Är i behov av vatten, mycket vatten! :-)

Vart har du hittat själva rörspetsen?

fresve skrev:
Vart har du hittat själva rörspetsen?
Rinkaby rör
Men du måste antingen besöka dem eller ringa dem

nissenhj skrev:
Rinkaby rör
Men du måste antingen besöka dem eller ringa dem
Rinkaby har väl inte sålt spetsar på flera år?!

corre skrev:
Rinkaby har väl inte sålt spetsar på flera år?!
För två år sen sålde de. Men de har inte med dem varken på Webb eller katalog
Jag var där idag så hade jag haft denna informationen då så hade jag frågat dem.
Men det är bara att lyfta på luren för den som är i behov!

• Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.