Jag har också funderat på en spets då jag har kommunalvatten. Har ett par grannar som har rörspetsbrunnar och de ligger på 4-5 meters djup. De har slang med bottenventil i sina och jag undrar vad är för- och nackdelar med det mot att koppla pumpen direkt mot röret?

Då är även jag ägare till en rörspetsbrunn sen ett par timmar tillbaka.
Har kopplat två vattenspridare på den och det är inga problem :D

sblixten skrev:
Då är även jag ägare till en rörspetsbrunn sen ett par timmar tillbaka.
Har kopplat två vattenspridare på den och det är inga problem :D
Då inväntar vi bara lite bilder från projektet ;)

Det är väl ett krav i tråden? :rolleyes:

• Gilla
Neimar
  • Laddar…
Tycker det också :)

Det är inte så mycket att se då det hela slutade med att en spolbil spolade ner den.
Lyckades dock beställa ett kit från Tyskland som förmodligen anländer nästa vecka, vad jag nu skall med det till.
Jag hade bara pratat med spolbilskillen, men han hade uppfattat det som att det var avtalat, så jag blev förvånad igår när jag kom hem och det stod en spolbil på tomten. Dessutom var han redan klar när jag kom. Han hade inte spolat ner den där jag tänkt mig, men det var ändå min allternativplats han valt vilket fungerar lika bra.
Lyckades nästa köpa en tredje uppsättning av fizz dessutom.
I vilket fall så känner jag mig nöjd.
Det som återstår är en lite mer permanent installation av pump och anslutningar.

• Gilla
mohsenson
  • Laddar…
sblixten skrev:
Det är inte så mycket att se då det hela slutade med att en spolbil spolade ner den.
Lyckades dock beställa ett kit från Tyskland som förmodligen anländer nästa vecka, vad jag nu skall med det till.
Jag hade bara pratat med spolbilskillen, men han hade uppfattat det som att det var avtalat, så jag blev förvånad igår när jag kom hem och det stod en spolbil på tomten. Dessutom var han redan klar när jag kom. Han hade inte spolat ner den där jag tänkt mig, men det var ändå min allternativplats han valt vilket fungerar lika bra.
Lyckades nästa köpa en tredje uppsättning av fizz dessutom.
I vilket fall så känner jag mig nöjd.
Det som återstår är en lite mer permanent installation av pump och anslutningar.
Du verkar ha haft svårt för att veta hur du ska ha det om du själv beställt jordborr, halvt beställt spolbil och dessutom även från fizz. Vi vill ändå se lite bilder på hur din anläggning ser ut och lite siffror på hur du har det med vattentillgången.

mortimer skrev:
Du verkar ha haft svårt för att veta hur du ska ha det om du själv beställt jordborr, halvt beställt spolbil och dessutom även från fizz. Vi vill ändå se lite bilder på hur din anläggning ser ut och lite siffror på hur du har det med vattentillgången.
Vet inte riktigt vad jag skall skylla på att det blev som det blev......tillfällig sinnesförvirring kanske ;)
Skall fota och mäta vid tillfälle.

Får knappt 40l/min, men gissar att begränsningen ligger i pumpen och dess anslutningar.
Pumpen låter illa. Är det någon idé att försöka skruva isär den och fetta in rörliga delar?
rörspets1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

rörspets2.jpg
Skapa konto

Det finns inga delar att smörja i jetpumparna, kullagerna i motorn är kapslade och permanetsmorda, och i pumpen är det bara slitagedelar som kan bytas.

40l/min låter ju suberbt!

corre skrev:
Det finns inga delar att smörja i jetpumparna, kullagerna i motorn är kapslade och permanetsmorda, och i pumpen är det bara slitagedelar som kan bytas.

40l/min låter ju suberbt!
Satt lite avlagringar och rost. Gick bort med stämjärn och sandpapper.
Nu låter den som ny :D
Kanske bara behövde lite kärlek efter att varit bortglömd i över 10 år eller så börjar den låta igen när vattnet sköljt bort fettet.
Nu är slangen nergrävd och pumpen står på sin plats.
Nu är bara elen kvar, men det får bli en annnan dag.
rörspets3.jpg
Skapa konto

• Gilla
corre
  • Laddar…
Hur ser din PEM slang ut i botten, vad har du längst ned där du suger ?
Vad är det för pump och specar på den ?
40liter/min låter inte så illa, beror lite på vad du har för storlek på utgående kopplingar och slang; ju grövre desto högre flöde.

mortimer skrev:
Hur ser din PEM slang ut i botten, vad har du längst ned där du suger ?
Vad är det för pump och specar på den ?
40liter/min låter inte så illa, beror lite på vad du har för storlek på utgående kopplingar och slang; ju grövre desto högre flöde.
Jag är informerad om att det är en spets om 1m och 1 1/4", men jag har inte sett den själv. Pumpen är specad till max 50l/min.
Hur mycket skulle jag kunna få ut ur min spets......är det lönt att koppla större pump?

Behöver du mer, 2,4 kbm/h borde räcka långt?

• Gilla
corre
  • Laddar…
Räcker för att driva två vattenspridare vid hyfsat tryck

Gräsmattan skulle vilja ha sig lite omvårdnad och vatten ser det ut som också

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.