Mottrycket behövs för att ejektorn ska kunna arbeta, så man får ut max flöde, så genom att strypa lite och mäta kan du ta reda på max flöde vid något tryck.

En större pump har möjlighet att ta ut mer vatten, om det finns tillgängligt i mark.

Du kanske har djupt ned till vattennivån, och då kan det hjälpa att gräva ned pumpen 1m i marken, det gör rätt stor skillnad på pumpens kapacitet.
Ca 7m är användbart djup till vatten. Har du möjlighet att mäta i röret med ett snöre?
Prova att spola 1h och mät sen igen, har du samma djup så rinner vattnet till bra.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hej!

Bankade i höstas 2016 ned en 8m + spets rörspetsbrunn i Sövde utanför Sjöbo i Skåne.

Köpte rördelar (1 meter styck) och spets från Hornbach.
Vatten fanns vid 2 meter ned, men vid 5 meters djup gick det inte att få nåt vatten med en jet-pump. Dock fungerade det bra vid 7 längder + spets. Lade till en extra längd och bankade ned den några decimeter under marknivå.

Efter nån månad var vattent superbra, flödet knappt 20 liter/minut.

I år har vi grävt en låång (80 meter) sugledning till spetsen till pumpen som står inomhus. Med den gamla borran (som är 60 meter ned och får upp järnhaltigt odrickbart vatten) är flödet enormt. Men med min nya spets är flöde nu bara dryga 10 liter/minut. Vet inte om försämringen beror på den långa sugslangen, eller att det börjat sätta igen sig i spetsen?

Är det någon ide att ta en högtryckstvätt, fixa nåt munstycke som sprutar åt sidorna och sticka ned detta till spetsen i marken, för att på så vis spruta rent spetsen utan att ta upp den?

Funkar det bättre med tryckluft?

Kommer flödet att minska ytterligare eller kommer det att öka?...

Har läst det mesta i detta forumet, och det verkar som att det enda rätta är att dra upp spetsen, men... Det är inget som man är sådär sugen efter.

En annan tanke jag haft - OM jag drar upp spetsen. Kan man hälla i några liter grus i hålet och sen ner med spetsen igen. På så vis skulle man nog få grus runt spetsen som kanske förhindrar att finkornig sand kan ta sig till spetsen och sätta igen?

Mvh Andreas

Vad är det för sugslang?
80m är inte helt lite... Den påverkar, speciellt om pumpens sugförmåga är på gränsen.

Sugslangen är ganska grov, 40mm utsidan.. R32-gänga på muffar etc. Rörspetsen är 1 1/4" rör och spets.

Ny mätning igår visade 18 l/minuten, så det verkar variera lite.

I vissa fall så ökar kapaciteten om man låter pumpen stå på och spolar igenom. Då öppnar sig marken och släpper fram vattnet lättare. Men det är såklart en risk involverad i det, har man inte bra grundvattentillgång så...

Har du provat att mäta djupet på vattenspelgen före och efter 1h vattnande?
Det kan ge ett hum om tillriningen.
Om det sjunker 50cm och inte rinner tillbaka snabbt så är grundvattenmagasinet sämre.
Om det inte sjunker efter 1h, då känns filtret misstänkt.

Bra ide. När/om jag öppnar den så ska jag definitivt mäta djupet på vattnet...

Eftersom jag kunde låta den stå och pumpa rakt ut i naturen i en hel natt i höstas (då väl grundvattnet var lägre än nu?), så borde det väl inte vara några problem med att det tar slut nu.. Hoppas jag :)

Mvh Andreas

Hej!
Hur har ni slått ner era spetsar?
I mitt fall har jag en grävd brunn med bara 15 cm vatten i, jag tänkte slå ner en jula-spets i brunnen.
Jag har 4 meter ner till vattnet, funkar det att skruva på ett långt rör och sedan slå ner spetsen någon meter? Kommer gängorna/röret hålla? Jag tror att det bara är sand.

Köp rörbitar på en meter st och gänga på en i taget och se till att få det tätt Du har bara en chans. Använd slagplugg högst upp.

Rören måste skarvas ihopa så att de sitter mot varandra i skarvmuffen, finns risk du slår sönder gängorna och det blir otätt.

Borde väl ändå vara bättre att ha så få skarvar som möjligt?

fresve skrev:
Borde väl ändå vara bättre att ha så få skarvar som möjligt?
Självklart är det alltid så, men i detta fallet handlar det ju också om att överhuvudtaget kunna jobba effektivt. Dunka ner 4 m varav det mesta från en stege eller ställning är ju inte det roligaste eller säkraste.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
MagHam skrev:
Självklart är det alltid så, men i detta fallet handlar det ju också om att överhuvudtaget kunna jobba effektivt. Dunka ner 4 m varav det mesta från en stege eller ställning är ju inte det roligaste eller säkraste.
Jag testade en bensindriven stolpnedslagare, det var sjukt effektivt, även om mitt projekt inte blev så lyckat :mad:

Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Hej,

Jag skall göra slag (!) i saken och efter många års funderingar installera en rörspetsbrunn.
Jag vet att det finns vatten, för 30 år sedan när vårt hus byggdes och det gamla revs, försvann den existerande brunnen under det då nya huset (krypgrund).
En fråga till er som vet:
Vilket av följande alternativ verkar bäst?
1 - https://www.erdbohrer.de/Rammbrunnen:::27.html?MODsid=arjnlgsmrbrnau0pqh78q3r674
2 - https://www.brunnenandi.de/Brunnenbau-Set--s/
Verkar ju smidigt att kunna köpa ett helt set och bara komplettera med pump.
Dessutom, kan en sådan här stolpnedslagare underlätta i jämförelse med slägga?
https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/stangsel-och-staket/verktyg/stolpnedslagare-793089/

Är det sand så går det förvånansvärt lätt. Prova med en slägga på en slagplugg.
Slå inte mycket djupare spets än du behöver heller.
Se som sagt till att varje skarv som går ner i djupet är 100% tät. Du har bara en chans.

RichardH skrev:
Hej,

Jag skall göra slag (!) i saken och efter många års funderingar installera en rörspetsbrunn.
Jag vet att det finns vatten, för 30 år sedan när vårt hus byggdes och det gamla revs, försvann den existerande brunnen under det då nya huset (krypgrund).
En fråga till er som vet:
Vilket av följande alternativ verkar bäst?
1 - [länk]
2 - [länk]
Verkar ju smidigt att kunna köpa ett helt set och bara komplettera med pump.
Dessutom, kan en sådan här stolpnedslagare underlätta i jämförelse med slägga?
[länk]
Spola ner!
Finns/Fanns en Frank i Åhus som gjorde detta till en billig peng. Tyvärr hittar jag inte telefonnumret till honom!
Men kanske någon annan som har det? Eller hans efternamn så kan man leta rätt på honom.
Kan bara säga att han är seriös!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.