918 847 läst ·
6 287 svar
919k läst
6,3k svar
Rörspetsbrunn
Spola ner röret, då behöver du i princip sand hela vägen. Väldigt svårt om det är lera eller tjockare jord som jag förstått det.rickey skrev:Puh, nu har jag läst igenom alla 264 inlägg här och en massa annat för den delen med också och har förstått att det finns en massa olika tekniker för att få ner rörspetsen i marken.
För att försöka sammanfatta och och ta in live av det ovan här så tänker jag följande.
Den här [länk] som Rena tipsade om på youtube finns bl.a. på Hyrin att hyra och används för att banka ner stolpar och stängsel med men måste vara ett sjukt smidigt alternativ om man väljer att enbart banka ner röret ända från gräsytan? Någon som testat?
Min far vill minnas att han spolade ner sitt med brandbil för 20 år sedan och att där var någon kula i rörspetsen som gjorde att den sprutade neråt när man tryckte vatten och när man sög så säg den i hålen utmed sidorna?
De rörspetsarna jag hittat har inget hål neråt alls, frågan är om man kan driva/spola ner den med en brandbil eller spolbil med högt vattenflöde om vattnet bara flödar utmed sidorna på rörspetsen?
Tacksam för svar!Är i behov av vatten, mycket vatten!
![]()
Jag har börjat borra och kommit 2,5-3 meter ner med ett borr. Tänkte försöka med antigen maskinen från Hyrin eller med slägga resterna längd.
Jula har fått in 1 1/4 rörspetsar och rör för de som är huggade!
Jag har en stående i garaget som är lite grövre(1 3/4) samt 5 rördelar och kopplingar(sammanlagt 6m).
Jag säljer det för 1800:- eller 80% av det billigaste ni kan hitta motsvarande.
Det är helt nytt och hämtas i södra halland.
Jag säljer det för 1800:- eller 80% av det billigaste ni kan hitta motsvarande.
Det är helt nytt och hämtas i södra halland.
För att uppdatera tråden så borrade jag med jordborr ner till jag stötte på vatten på 4,5 meters djup. Tog upp ca 10 gånger vid grundvattenytan men kanterna rasade där nere hela tiden där vattnet kom åt så som en chansning stoppade vi ner röret med rörspetsen på och ryckte det våldsamt upp och ner många gånger så lyckades vi hugga ner det i grundvattnet ytterliggare 1,5 meter. Happy hunting!
En fundering jag har att stoppa ner en rörspets till några meter ifrån den nuvarande på samma vis för jag får "bara" ut 20 liter/minut med min jetpump som kan leverera max 50-60 liter/minut men det kanske är höjden som pumpen måste suga på 4,5-5,5 meter som begränsar eller hjälper det med ett spjut till tro? Någon som har några ideer?
Orkar inte läsa alla inlägg, men spets använder man väll bara när det är långt ner till grundvatten. Har du grundvattnet på 4 meter, så är väll en grävd brunn bättre. Du får ju ingen vattenvolym alls med bara några 10 tals meter.
Lyfthöjden räknas från vattnets yta till pump, en jetpump klarar max ca 8 meter. Ju längre lyfthöjd ju sämre flöde.
Lyfthöjden räknas från vattnets yta till pump, en jetpump klarar max ca 8 meter. Ju längre lyfthöjd ju sämre flöde.
Har läst hela tråden nu, mer eller mindre iaf.
Jag bor i ett område där vattnet står högt. Har slaget ner en spets och 5 meter rör, eftersom marken där jag slagit ner röret är lite högre så har jag nog fått ner 4,5 m rör.
Skulle idag testa med pumpen, kopplade in backventil, T-koppling, pumpslang etc etc. Fyllde upp pumphuset och röret, men eftersom vattnet rinner undan i röret går det inte att pumpa.
Detta tyder väl på att jag måste komma längre ner med rörspetsen. För om jag varit på rätt djup skulle väl vattnet stannat i röret?
Jag bor i ett område där vattnet står högt. Har slaget ner en spets och 5 meter rör, eftersom marken där jag slagit ner röret är lite högre så har jag nog fått ner 4,5 m rör.
Skulle idag testa med pumpen, kopplade in backventil, T-koppling, pumpslang etc etc. Fyllde upp pumphuset och röret, men eftersom vattnet rinner undan i röret går det inte att pumpa.
Detta tyder väl på att jag måste komma längre ner med rörspetsen. För om jag varit på rätt djup skulle väl vattnet stannat i röret?
Att vattnet försvinner snabbt i spettsen betyder bara att det är god till och frånrinning. Lyckas du inte pumpa upp något från det djupet och vattnet du fyller på försvinner snabbt (omedelbart) tyder det på att du inte har nått ner under grundvattenivån med hela spetsen, eller att du har en rejäl läcka någonstans på vägen ned. Pröva att suga med en lite klenare slang som går ner i bottnen på spetsen, är det fortfarande inget vatten måste du djupare.
Har en rörspetsbrunn från okänt årtal (huset är byggt 1973), har använt den i de 5år vi har bott i huset, men innan dess så var den vilande i minst 2år. Gick dock fint att få igång och har gett vatten under alla år, dock enbart en spridare åt gången med bra vattentryck och arbetstryck på pumpen, mätte tidigare vattenvolymen till ca 15L/min med mottryck med 3/4'' gardena.
Nu har jag planerat att lägga popup sprinklers för att slippa dra runt vattenslang och flytta spridare och kunna få en bra matta (enda intresse för trädgården). Bor på gynnsam mark med sandjord (Kristianstad) och vet att det är kort väg ned till vatten. När jag kopplar på 32mm PEM-slang så ger pumpen (JET 10 från Rinkabyrör) enbart 12L/min utan mottryck, hade förväntat mig högre kapacitet när jag gått upp i slangdimension. Att vattenvolymen är så pass låg får jag ned till två anledningar:
1. Spetsen är igensatt och är i behov av rengöring
2. Vattenvolymen är inte större - inte bra, behöver mer volym för att kunna driva spridarna i sprinklersystemet.
När det gäller rengöring så funderar jag på citronsyra eller hyra diafragmapump (membranpump) för att pumpa upp den eventuella skit som sitter i spetsen.
Någon som har erfarenheter av detta eller om det skulle kunna vara något annat som gör att vattenvolymen är så pass låg?
Nu har jag planerat att lägga popup sprinklers för att slippa dra runt vattenslang och flytta spridare och kunna få en bra matta (enda intresse för trädgården). Bor på gynnsam mark med sandjord (Kristianstad) och vet att det är kort väg ned till vatten. När jag kopplar på 32mm PEM-slang så ger pumpen (JET 10 från Rinkabyrör) enbart 12L/min utan mottryck, hade förväntat mig högre kapacitet när jag gått upp i slangdimension. Att vattenvolymen är så pass låg får jag ned till två anledningar:
1. Spetsen är igensatt och är i behov av rengöring
2. Vattenvolymen är inte större - inte bra, behöver mer volym för att kunna driva spridarna i sprinklersystemet.
När det gäller rengöring så funderar jag på citronsyra eller hyra diafragmapump (membranpump) för att pumpa upp den eventuella skit som sitter i spetsen.
Någon som har erfarenheter av detta eller om det skulle kunna vara något annat som gör att vattenvolymen är så pass låg?