918 817 läst ·
6 287 svar
919k läst
6,3k svar
Rörspetsbrunn
U upa skrev:Låter som en bra plan att koncentrera sig på stenen och tänka på flöde sen.
Tror det kan vara en god idé att backa röret så stenen ligger fritt och sedan ”bearbeta” den och fraktionerna runt den. Luckra så mkt det går runt och försöka pumpa bort det och sen skulle jag nog prova med spiralborren ungefär likadant som du gör med filen. Se om du får ner borren något djupare på varvet så att säga.. Skulle den komma djupare kanske man kan lägga all vikt på som man kan och vrida. Tänker att man kanske kan få ner skäret så man kan flytta den lite iaf. Kan man det borde resten vara enklare? Kanske funkar om du ”bankar” på stenen ovanifrån med spiralen? Är ju hyfsat med ”gods” i skäret så borde klara en del stryk.
Har gått rent skit hela dan... stenen känns betdligt större när ja kände på den med min rörspett 1, 1/2 tums gick ej med spjutet på spettet för de va för spettsigt bara gled av stenen, den känns spetsig
När ja körde ner ett 1, 1/2 tums öppet rör så balanserar det på spetsen på stenen, känns som den är minat 10cm lång och går både inne och utanför röret..
Hjälpte drog först upp brunnen 5 cm sen 10 sen 15 inget hjälpte rör sig inte en meter
bombtekniken funka ej, förstörde röret istället
sånde e nog kört detta hålet
Hmmm.. Det verkar onekligen som att stenen är ganska stor och bara en lite del ”tittar” in i röret så att säga? @TotalControl Du som har koll på det mesta. Har du sett några möjligheter att få röret att välja vägen runt stenen utan att behöva börja helt från start..?Shirack skrev:Har gått rent skit hela dan... stenen känns betdligt större när ja kände på den med min rörspett 1, 1/2 tums gick ej med spjutet på spettet för de va för spettsigt bara gled av stenen, den känns spetsig
När ja körde ner ett 1, 1/2 tums öppet rör så balanserar det på spetsen på stenen, känns som den är minat 10cm lång och går både inne och utanför röret..
Hjälpte drog först upp brunnen 5 cm sen 10 sen 15 inget hjälpte rör sig inte en meter
bombtekniken funka ej, förstörde röret istället
sånde e nog kört detta hålet
japp ingen aning hur man kan skilja på berg och stor sten...U upa skrev:
Vet ej va ja ska göra nu demolerade godset på mitt 1, 1/2 spett istället för stenen ej rubba på sig..
Surt som fan..
Funderar om det går att plunscha som en dåre och lyckas få förflyttning på stenen om material runt den blir rörelse på. Eller spruta vatten för rörelse.
Här finns lite varianter.
Ska läsa på lite mer.
http://brunnen-forum.de/viewtopic.php?t=357
Funderar om det går att plunscha som en dåre och lyckas få förflyttning på stenen om material runt den blir rörelse på. Eller spruta vatten för rörelse.
Här finns lite varianter.
Ska läsa på lite mer.
http://brunnen-forum.de/viewtopic.php?t=357
TotalControl skrev:
Hur sprutar ja vatten så långt under marken?
Finns ev möjlighet att flytta röret ca 300mm CC närmare en cementringsväggen och prova där, förmodligen är leran lika tunn där vilket uppskattas...
Men är det ett berg så lär de ta stopp där med...
Vet ej om det ens är lönt att prova pumpen då får ja offra några meter pem 50 slang och byta ut till wn längre då den gamla blir för kort eftersom jag är djupare ner nu.
Väldigt kluven...
Hur mycket filter har du under leran? Eller förlitar du dig på rör ändan bara?
Om du drar upp Google och söker på bilder "steinfänger brunnen" så hittar du många olika varianter på verktyg.
Trädgårdslang för ösa på vatten.
Om du drar upp Google och söker på bilder "steinfänger brunnen" så hittar du många olika varianter på verktyg.
Trädgårdslang för ösa på vatten.
Jag har en iller till högtryckstvätten du kan prova. Testade lite med den själv när jag kom ner till leran men tyckte att mitt bonna-meck-borr fungerade ungefär lika bra utan. Här skulle det ju kunna hjälpa till att frigöra fraktionerna runt stenen så kan vara värt att prova..?Shirack skrev:Hur sprutar ja vatten så långt under marken?
Finns ev möjlighet att flytta röret ca 300mm CC närmare en cementringsväggen och prova där, förmodligen är leran lika tunn där vilket uppskattas...
Men är det ett berg så lär de ta stopp där med...
Vet ej om det ens är lönt att prova pumpen då får ja offra några meter pem 50 slang och byta ut till wn längre då den gamla blir för kort eftersom jag är djupare ner nu.
Väldigt kluven...
TotalControl skrev:
om ja räkna rätt så är filterna ovanför leran i de vatten som gav 30l/m... sumpen går igenom leran och botten är öppen mot lagret under leran
Så övre och undre grundvatten har kontakt med varsndra via röret
ska kolla
Borde ge lite mer. Du kan ju provpumpa om du vill då får du ju svaret.
japp får kanske prova med det först men tror knappast de räcker..TotalControl skrev:
annars såg jag några bra uppfinningar på stenfångare..
men denna känns verkligen stor när man skrapar på den, minst 10cm lång om det är en sten får för mig den är som en bergstopp i form
F fizz skrev:
Okej, då lär de ej va berg förmodligen..
de kan inte va mycket mer än 100 meter till de tomterna, men visst kan de säkert skilja.
men kanske inte så många meter, är ju nere på 7,2 meter från gräsmattan
Redigerat:
Helt rätt, dom sa att det var hårt att spola.U upa skrev:Välkommen och kul att du funderar på att borra. Finns de som är bättre på att tolka SGU här så det lämnar jag till dem men undrar lite över tånglagret. Tolkar jag dig rätt att det ska vara för hårt för att kunna spola sig igenom? Hur djup ligger det isf och hur djupt borrade du när du försökte sist? Förstår jag dig rätt att du vill försöka borra i foderrör hela vägen och sedan dra bort det när du är på tillräckligt djup. Isf måste du ha en borr som klarar att behålla fraktionerna så de inte bara kasar av när du kommer ner i vattenbärande lager. Du får lite mer frågor än svar av mig hittills men undrar även varför det var så jobbigt? Stenigt och svårt att komma ner eller tungt att dra upp?
Kommer inte ihåg om jag ens stötte på det när jag borrade förra gången. Vill minnas att det vid vissa nivåer var väldigt hårt att borra, vad det berodde på kan man undra. Jag hade inte läst på tillräckligt när jag höll på förra gången.
Tanken var att om det är hårt och jävligt så går det lättare med ett mindre borr. Därav tanken med att köra ett 90 mm borr i ett 110 rör. Borra så långt det går och sedan slå ner en spets, men som sagt, så började jag läsa om filterbrunn.
Vilken borrtyp är bäst för att få upp materialet? HAr sett någon modell med "kanter" på borrskäret. Var hittar jag dem?
Bra förutsättningar utom tången alltsåTotalControl skrev:
@Rena
Jag är ju otroligt partisk när det gäller filterbrunn så du vet
Men du har ju perfekt genomsläpplighet enligt SGU. Grundvatten rätt högt. Vattenmängd verkar också riktigt bra i berg så lär ju finnas i jordlagret också då det är sand.
Men det är tången. Låter som det är någonting man måste borra igenom och inte plunscha så du behöver även gear till det så du kan borra i röret om det behövs.
Kanske en dum fråga, men måste filterbrunnen ner lika långt som en rörspets? Jag tror ju egentligen att det är tånglagret som är största problemet.
Om jag nu skall köpa ETT borr, vad skall jag då välja? 145 mm? Måste ha något rör att jobba i, annars faller det ihopa. Bästa kombon?