918 825 läst ·
6 287 svar
919k läst
6,3k svar
Rörspetsbrunn
@Rena
Bra förutsättningar tycker jag. Sen går det ju aldrig veta i förväg vad man stöter på.
Tången har jag ingen aning om hur den är och beter sig men lär ju inte gå att plunscha eller kiespumpa.
Du siktar så djupt det går med vattenförande lager.
DN115 är bra storlek på brunn. Du får ner 4" djuphålspump om du skulle vilja det, bra storlek att jobba med, inte för stor dia, hög kapacitet och hyffsat bra pris. Ju större rör ju större friktion, dyrare gear etc.
DN 115 Då gäller 145 mm borr som pilothål till foderöret som är avloppsrör 160 mm.
Sen en 108 mm plunscher/kiespump.
Sen för tången är det nog bra att ha ett extra borrhuvud till 145 mm borren. Eller om du stöter på sten, lera eller liknade.
https://www.erdbohrer.de/Brunnenboh...05mm-mit-Aufkantung-Bohrkopf-10-5cm::912.html
Bra förutsättningar tycker jag. Sen går det ju aldrig veta i förväg vad man stöter på.
Tången har jag ingen aning om hur den är och beter sig men lär ju inte gå att plunscha eller kiespumpa.
DN115 är bra storlek på brunn. Du får ner 4" djuphålspump om du skulle vilja det, bra storlek att jobba med, inte för stor dia, hög kapacitet och hyffsat bra pris. Ju större rör ju större friktion, dyrare gear etc.
DN 115 Då gäller 145 mm borr som pilothål till foderöret som är avloppsrör 160 mm.
Sen för tången är det nog bra att ha ett extra borrhuvud till 145 mm borren. Eller om du stöter på sten, lera eller liknade.
https://www.erdbohrer.de/Brunnenboh...05mm-mit-Aufkantung-Bohrkopf-10-5cm::912.html
Kanske starta med detta kitet?TotalControl skrev:
@Rena
[länk]
https://www.erdbohrer.de/Brunnenbohrer-30x30/6m-Set-Brunnenbohrer-145mm-mit-Aufkantung::906.html
Ja det är bra kit. Längde beror på hur långt ner till grundvattnet du har och om du vill ha möjlighet att borra i röret i framtiden. Eller bara använda skaftet till att känna runt i hålet sen.
Skiljer bara en 120:- per steg av 2 meter så kan ju vara värt att ha lite längre utifall att.
Skiljer bara en 120:- per steg av 2 meter så kan ju vara värt att ha lite längre utifall att.
Det där med att spola igenom tång/torv kan jag intyga att det inte går. Eller vi kunde inte iaf. Vi stötte på tång på ett ställe vi spolade och det var omöjligt att komma igenom. Sen tror jag som Totalcontrol skrev att det inte heller går med plunsh/kise men att det borde vara möjligt att ta sig igenom med ett borr. Och med släta rör kanske inte tång nyper lika hårt som lera om röret när/om man kommer genom.
Jag funderar på om du kanske kan bomba med ett järnspett som är väl förankrat i ett rep? Eller om du kan få ner din rörspets vid sidan om stenen och testa vad du får för flöde från den.Shirack skrev:
M Mardigan skrev:
Har försökt bomba med mitt 6 Meters rörspett, den har ju massiv spets i ena änden. Man hör hur de träffar stenen i hög fart, utan större framgång tyvärr
Tror att det bästa är att kombinera pluncher med borr i ditt fall. Jag är inte riktigt påläst om borr med kanter men har svårt att tro att det kommer att fungera ordentligt när man kommer ner en bit? Dvs pluncha när det går och köra med borr när det blir hårt.R Rena skrev:Helt rätt, dom sa att det var hårt att spola.
Kommer inte ihåg om jag ens stötte på det när jag borrade förra gången. Vill minnas att det vid vissa nivåer var väldigt hårt att borra, vad det berodde på kan man undra. Jag hade inte läst på tillräckligt när jag höll på förra gången.
Tanken var att om det är hårt och jävligt så går det lättare med ett mindre borr. Därav tanken med att köra ett 90 mm borr i ett 110 rör. Borra så långt det går och sedan slå ner en spets, men som sagt, så började jag läsa om filterbrunn.
Vilken borrtyp är bäst för att få upp materialet? HAr sett någon modell med "kanter" på borrskäret. Var hittar jag dem?
Jag förstår tanken med att gå ner i diameter för underlätta men tänk på att du tappar ganska mkt i filterdiameter om du väljer filterbrunn och därför måste kompensera genom att borra djupare istället. Håller med @TotalControl i övrigt. Skaffa en bra plan att ta dig igenom de hårda lagren så bör det här gå riktigt bra.
En tanke på vägen om att börja med bara borrsetet..
Man (jag iaf) blir väldigt sugen på att komma vidare när man väl börjat.. I ditt fall kan det vara logiskt att ta det stag för steg och se om du kommer ner bättre med jordborren denna gången.
Ang borr med kant eller inte kant. Har kikat runt på forum. Nästan alla förespråkar 30x30 systemet även till att borra ur i brunnsröret om man stöter på jobbiga lager typ lera, sten.
Vet faktiskt inte när man ska använda 25x25 systemet utan kant..
https://www.brunnenbau-forum.de/thread/1802-welcher-bohrer/
Vet faktiskt inte när man ska använda 25x25 systemet utan kant..
https://www.brunnenbau-forum.de/thread/1802-welcher-bohrer/
Det står säkert i länken men frågar istället.. Går det att borra med kant i vattenbärande lager och få upp fraktionerna på det viset..?TotalControl skrev:
Inte utan arbetsrör. Hålet åker igen så fort du tar upp borret.
Jo, så långt är jag med. Vad jag tänker på är hur fraktionerna stannar kvar på borren när man drar upp det..? Kanterna fixar ju det åt sidorna men sitter det även kanter eller annat så det inte glider av neråt..? Att lera följer med upp vet jag av erfarenhet men upplever att det mesta av andra fraktioner glider av med ”vanlig” borr iaf..TotalControl skrev:
Känner jag hamnat lite i ett dödläge, ska ut och prova pumpen när Jag förlängt sugslangen.. mest för att jag känner jag måste se att det inte kommer funka för att kunna gå vidare...
jag menar, hur mycke kan vattenlagret under leran ge i tillrinning när det bara kan komma in genom bottenhålet
behöver jag hälla i isgrus nu eller jag kan prova utan, för kommer nog ha bottenventilen rätt långt ner.
Sen efter jag provat det och jag märker det med största sannolikhet ej kommer funka så vet jag ej vad mitt nästa drag är
jag menar, hur mycke kan vattenlagret under leran ge i tillrinning när det bara kan komma in genom bottenhålet
behöver jag hälla i isgrus nu eller jag kan prova utan, för kommer nog ha bottenventilen rätt långt ner.
Sen efter jag provat det och jag märker det med största sannolikhet ej kommer funka så vet jag ej vad mitt nästa drag är
Redigerat:
Hade skippat isgrus om det bara är testShirack skrev:Känner jag hamnat lite i ett dödläge, ska ut och prova pumpen när Jag förlängt sugslangen.. mest för att jag känner jag måste se att set inte kommer funka för att kunna gå vidare...
jag menar, hur mycke kan vattenlagret under leran ge i tillrinning när det bara kan komma in genom botten..
behöver jag hälla j isgrus nu eller jag kan prova utan, för kommer nog ha bottenventilen rätt långt ner.
Sen efter jag provat det och jag märker det med största sannolikhet ej kommer funka så så vet jag ej vad mitt nästa drag är
I vattenförande kan jag inte tänka mig att en borr fungerar något vidare, pluncher eller kiespump är det som gällerU upa skrev:Jo, så långt är jag med. Vad jag tänker på är hur fraktionerna stannar kvar på borren när man drar upp det..? Kanterna fixar ju det åt sidorna men sitter det även kanter eller annat så det inte glider av neråt..? Att lera följer med upp vet jag av erfarenhet men upplever att det mesta av andra fraktioner glider av med ”vanlig” borr iaf..
Jo hos mig så får jag en full borr med material upp under vattenförande lager men till ingen nytta. Ställer jag ner borren igen så har jag inte kommit djupare.U upa skrev:Jo, så långt är jag med. Vad jag tänker på är hur fraktionerna stannar kvar på borren när man drar upp det..? Kanterna fixar ju det åt sidorna men sitter det även kanter eller annat så det inte glider av neråt..? Att lera följer med upp vet jag av erfarenhet men upplever att det mesta av andra fraktioner glider av med ”vanlig” borr iaf..