918 830 läst ·
6 287 svar
919k läst
6,3k svar
Rörspetsbrunn
Åhh tusan..TotalControl skrev:
Trodde faktiskt inte man skulle få upp så mkt men att röret inte sjunker tror jag beror på avsaknaden av det undertryck som blir av pluncher/kiese...? Tycker man kan känna hur fraktionerna sugs bort under röret och att röret nästan sugs neråt av undertrycket.
Nej det är alltså när jag borrar direkt i backen utan rör under vattnet . Skulle jag borra i ett rör (arbetsrör) så skulle ju röret sjunka djupare.
Uppdatering:
Nu har jag provat med längre sugslang
vattnet på full hastighet (80l/min)
bottensilen 10cm från botten.
räcker en stund längre men tar slut fortfarande...
röret kanske är ca 10cm under leran bara... så inte så konstigt men va tvungen att testa.
.... stenajävel
Nu har jag provat med längre sugslang
vattnet på full hastighet (80l/min)
bottensilen 10cm från botten.
räcker en stund längre men tar slut fortfarande...
röret kanske är ca 10cm under leran bara... så inte så konstigt men va tvungen att testa.
.... stenajävel
Fan. Låter som om inte stenen vore där så skulle du kunna köra fullt ös. Testa vatten, iller, stenfångare.
Kan du få ner slangen från pumpen förbi sugslangen så kan du kanske spola runt stenen. En 90graders böj längst ner på en pinne eller rör som går förbi sugslangen kanske kan funka att spola med?Shirack skrev:
en ovärderlig brunn borrar vän lånar ut sin högtryck med imorgon med iller.. så det är nog de sista försöket att få stenen att röra sigM Mardigan skrev:
Nackdelen med högtryckstvätt och iller är flödet, om det nu är sand runt stenen så kanske din pump vara värt att testa. Det krävs en stor högtryckstvätt för att komma upp i 10l/min så ger din vanliga pump 80l/min är det en avsevärd skillnad.Shirack skrev:
sant, dock blir strålen kanske hårdare med högtryck, men kan prova båda alternativM Mardigan skrev:
Förmodligen ger jag upp det hålet om ingen har bättre ide och gör ett nytt i nära cementringsvägen 30-40cm CC och ber till gud att ingen liknande sten är där.TotalControl skrev:
har inga möjligheter att göra någon stenfångare då jag har semester och kan inte göra någon på jobbet.
Angående att komma vidare så verkar inte leveranstiden vara så lång från erdbohrer. Beställde mitt borr igår och det verkar komma hem till dörren imorgonU upa skrev:Tror att det bästa är att kombinera pluncher med borr i ditt fall. Jag är inte riktigt påläst om borr med kanter men har svårt att tro att det kommer att fungera ordentligt när man kommer ner en bit? Dvs pluncha när det går och köra med borr när det blir hårt.
Jag förstår tanken med att gå ner i diameter för underlätta men tänk på att du tappar ganska mkt i filterdiameter om du väljer filterbrunn och därför måste kompensera genom att borra djupare istället. Håller med @TotalControl i övrigt. Skaffa en bra plan att ta dig igenom de hårda lagren så bör det här gå riktigt bra.
En tanke på vägen om att börja med bara borrsetet..
Man (jag iaf) blir väldigt sugen på att komma vidare när man väl börjat.. I ditt fall kan det vara logiskt att ta det stag för steg och se om du kommer ner bättre med jordborren denna gången.
Jag fick mina rör väldigt fort från Erdhbohrer nu sist också. Dock så skulle djuphålspumpen ta 9 dagar.
Snyggt att de delar upp försändelser om det är längre väntetid på något.
Snyggt att de delar upp försändelser om det är längre väntetid på något.
Skulle inte kalla det för tappat fokus faktiskt. Men däremot har jag varit mer beroende av hjälp då jag inte ser att jag kan komma vidare utan den och måste därför acceptera att vänta på att jag kan få den.H holgersson skrev:
Just nu är mitt rör helt ovanför leran och löst. Nästa steg blir att försöka ta mig neråt igen med hjälp av tålamod och försiktighet men även av massor av vikt. Har tillverkat en guide till röret för att minska vingligheten. Funkar inte detta och inga nya idéer dyker upp under försöket får jag nog se mig besegrad i halvlek och beställa tna-rör och hoppas att det är lösningen på problemet.