Väldigt fin sand. De borde du kunna få upp. Är stenarna som stör säkert.

A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Väldigt fin sand. De borde du kunna få upp. Är stenarna som stör säkert.

Japp och känns som det är en eller två stenar som jag flyttar runt när jag hugger med filen, men som kiesepumpen ej sväljer

A
Stenfångare? :)
japp men inget ja har nu men tror inte längre stenen är så stor titta och lyssna på videon

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Shirack skrev:
Okej, kom upp en bra hög efter jag körde me filen

detta material....
Sådär ser typ det mesta jag drar upp ut

A
F fizz skrev:
Sådär ser typ det mesta jag drar upp ut

Japp inget fel på materialet, är förbi leran men nu stör en sten fortsatt vandring ner

Kul att se action footage :)
Yepp verkar solklart att det är en sten. Lyfta röret lite och försöka styra in den i röret sen försöka lirka upp den. Eller lyckas knuffa undan den utanför röret.

Finns något som tyskarna kallar Bomben. Man släpper något riktigt tungt fritt fall för att flytta på stenen.
Eller om den är för stor i röret så kan man knäcka den till mindre.
Då brukar det ha en pik de släpper ner fritt fall.

• Gilla
1
  • Laddar…
Nej den verkar inte så stor. Borde kunna mecka undan den.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Nej den verkar inte så stor. Borde kunna mecka undan den.
Yepp verkar solklart att det är en sten. Lyfta röret lite och försöka styra in den i röret sen försöka lirka upp den. Eller lyckas knuffa undan den utanför röret.

Finns något som tyskarna kallar Bomben. Man släpper något riktigt tungt fritt fall för att flytta på stenen.

Japp har pausat en timme nu, ska börja om en stund och köra ett par timmar till, solen har legat på hela dagen så det tar på krafterna..

har kopplat ihop mitt gamla rörspett till 6 meter nu ska prova med det med... filen känns väldigt klen, knäcker jag den där nere är det kört. De viktigaste är jag får in stenen i röret helt, känns som de inte är jättestor..

sen har filen gått 30cm rakt ner sanden lätt så detta verkar va sista stenen för tillfället

• Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
Låter som en bra plan. Nog fan ska du lyckas få vatten att du storknar :) Känns som det är rätt nära nu om bara stenen går väck.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Låter som en bra plan. Nog fan ska du lyckas få vatten att du storknar :) Känns som det är rätt nära nu om bara stenen går väck.

Japp, funderade på att prova lägga ner pumpen och lägga bottenventilen 20 cm från botten och se om det va bra tillrinning underifrån.

men vill koncentrera mig på denna sista sten nu först

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Har hängt i denna tråden ett tag. För nått år sedan testade jag borra och sedan slå ner en rörspets. Gick sådär, tror att jag gick på en sten.
Nu har jag blivit lite visare efter att ha läst i denna tråden. Taggad att försöka en gång till. Min nya tanke var först. Köpa ett 90 mm jordborr då jag har enligt SGU har mest sand här. I hålet skulle jag trycka ner ett 110 mm avloppsrör som stoppar raset. Sedan borra i hålet så långt det går. Därefter en rörspets. Nu börjar jag klura på om filterbrunn kanske skulle vara nått.
Grundvatten kommer 1-2 meter. SGU säger såhär:

Utmärkt goda uttagsmöjligheter, sedimentberg. Mediankapacitet 20 000-60 000 l/h (ca 500-1 500 m3/d)
Genomsläpplighet -Hög genomsläpplighet
Jordart i grundlager - Postglacial sand
Jordart - Postglacial sand--grus

Lokal firma och Wellpoint dissar totalt att spola ner spets, då se säger ett tånglager skall ligga i vägen. Vad tror ni om oddsen att borra igenom ett tånglager?

När jag lånade borr förra gången var det så satans jobbigt med ett stort borr, därav tanken på ett 90 mm borr.

Vad säger panelen? Inte så sugen på att köpa på mig massa saker som inte funkar. Input?

Shirack skrev:
Japp, funderade på att prova lägga ner pumpen och lägga bottenventilen 20 cm från botten och se om det va bra tillrinning underifrån.

men vill koncentrera mig på denna sista sten nu först
Låter som en bra plan att koncentrera sig på stenen och tänka på flöde sen. (y)
Tror det kan vara en god idé att backa röret så stenen ligger fritt och sedan ”bearbeta” den och fraktionerna runt den. Luckra så mkt det går runt och försöka pumpa bort det och sen skulle jag nog prova med spiralborren ungefär likadant som du gör med filen. Se om du får ner borren något djupare på varvet så att säga.. Skulle den komma djupare kanske man kan lägga all vikt på som man kan och vrida. Tänker att man kanske kan få ner skäret så man kan flytta den lite iaf. Kan man det borde resten vara enklare? Kanske funkar om du ”bankar” på stenen ovanifrån med spiralen? Är ju hyfsat med ”gods” i skäret så borde klara en del stryk.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
R Rena skrev:
Har hängt i denna tråden ett tag. För nått år sedan testade jag borra och sedan slå ner en rörspets. Gick sådär, tror att jag gick på en sten.
Nu har jag blivit lite visare efter att ha läst i denna tråden. Taggad att försöka en gång till. Min nya tanke var först. Köpa ett 90 mm jordborr då jag har enligt SGU har mest sand här. I hålet skulle jag trycka ner ett 110 mm avloppsrör som stoppar raset. Sedan borra i hålet så långt det går. Därefter en rörspets. Nu börjar jag klura på om filterbrunn kanske skulle vara nått.
Grundvatten kommer 1-2 meter. SGU säger såhär:

Utmärkt goda uttagsmöjligheter, sedimentberg. Mediankapacitet 20 000-60 000 l/h (ca 500-1 500 m3/d)
Genomsläpplighet -Hög genomsläpplighet
Jordart i grundlager - Postglacial sand
Jordart - Postglacial sand--grus

Lokal firma och Wellpoint dissar totalt att spola ner spets, då se säger ett tånglager skall ligga i vägen. Vad tror ni om oddsen att borra igenom ett tånglager?

När jag lånade borr förra gången var det så satans jobbigt med ett stort borr, därav tanken på ett 90 mm borr.

Vad säger panelen? Inte så sugen på att köpa på mig massa saker som inte funkar. Input?
Välkommen och kul att du funderar på att borra. Finns de som är bättre på att tolka SGU här så det lämnar jag till dem men undrar lite över tånglagret. Tolkar jag dig rätt att det ska vara för hårt för att kunna spola sig igenom? Hur djup ligger det isf och hur djupt borrade du när du försökte sist? Förstår jag dig rätt att du vill försöka borra i foderrör hela vägen och sedan dra bort det när du är på tillräckligt djup. Isf måste du ha en borr som klarar att behålla fraktionerna så de inte bara kasar av när du kommer ner i vattenbärande lager. Du får lite mer frågor än svar av mig hittills men undrar även varför det var så jobbigt? Stenigt och svårt att komma ner eller tungt att dra upp?

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
@Rena

Jag är ju otroligt partisk när det gäller filterbrunn så du vet :)

Men du har ju perfekt genomsläpplighet enligt SGU. Grundvatten rätt högt. Vattenmängd verkar också riktigt bra i berg så lär ju finnas i jordlagret också då det är sand.
Men det är tången. Låter som det är någonting man måste borra igenom och inte plunscha så du behöver även gear till det så du kan borra i röret om det behövs.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.