942 647 läst ·
6 380 svar
943k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Ja om du ska bara köra med rep och block utan vinsch så är det bara ett rep du ska ha som sitter fast på kolven.
Sen lugna mjuka pumpningar.
Här hur det ser ut.
Dock så visar det med bara vinsch.
Sen lugna mjuka pumpningar.
Här hur det ser ut.
Dock så visar det med bara vinsch.
Bra att veta att man troligen kan lägga på mer vikt men kan säga att det är jäkligt obehagligt med så stora vikter. Vikten drar en hit och sen dit och det räcker att man lägger på nästa platta för att vikten förskjuts till den sidan. Letade upp videon på gubben som har tunnor med vatten. Fattar inte hur han kan ha röret så högt och stilla..?TotalControl skrev:
@upa, @Shirack
Klart ni kommer att lyckas med era brunnar.
upa, ang hur mycket man kan hänga på stuptocken. 400 kg som jag har läst är för släta rör tydligen, men folk verkar kunna hänga på mer när det behöver borra riktigt djupt.
Muffrör ska klara ännu mer då gängorna/skarvarna är starkare. Har inte hittat någon siffra dock.
Shirack, jag tror du kan vara lugn. Verkar som muff i kombination med lera kan bli svettigt. Har du andra fraktioner så går det ju. Fizz och Holgersson fick ju ner sina rätt enkelt vill jag minnas.
Ang antal filterör. Antalet beror på vilken kapacitet man vill få ut. Man räknar ca 2m3 per meter 0.3 slitsad filterrör. Dock så är den siffran med pluggad botten. Vi kör ju med isgrus i botten så en tillrining sker ju även där så man belastar inte slitsarna fullt ut.
Finns inget som hindrar en att bara ha 1 meter filter. Är bara att den rekommenderade max uttages flödet som minskar.
Vissa har även en stupstock runt hålet för att stabilisera upp. Självklart med spel mellan rör och stock.
Där borde det enklaste vara att ta hjälp av några stadiga polare/svärmor som kan stå på stupstocken..? Två grabbar a 100kg på varje sida är ju 400kg om behovet tvingar dig dit men om du inte stöter på patrull klarar du dig med betydligt mindre. När det gig som fortast här hemma så hade jag bara 4 plattor och mig själv ståendes på.Shirack skrev:
Se till att de har något att hålla i för balansen bara..
Där vore det perfekt att köra vattentunnor kanske?Shirack skrev:
Bara dra dit en trädgårdslang samt risken för att skada sig måste vara mindre.
https://www.jula.se/catalog/tradgar...g/bevattning/vattentunnor/vattentunna-795994/
Går det inte stå på golvet 1.7 meter ovanför?
Utan att veta hur det ser ut i detalj men går det inte jobba i mark nivå? Slipper man tömma tunnorna så ofta innan brunnen är klar.
Hobbysnickare
· skaraborg
· 365 inlägg
Nu är jag ingen expert men min första tanke är och använda en bilningsmaskin/slagborr eller liknande för att skapa lite kraftigare vibrationer I röret innan du går på med brutalt tryck från lastmaskinen.
Annars kanske man kan samla grannskapet på lite dans
Annars kanske man kan samla grannskapet på lite dans
Redigerat: