@upa

Jag hoppas verkligen det går bra.

Läste dock detta på brunnenbau forum.

"Muffe und Ton geht nicht gut.

Falls Muffe noch nicht im Ton, Auflast erhöhen. Passenden Bohrer verwenden.

Falls alles zwecklos weil Rohr nicht rutscht, Bohrung aufgeben und mit TNA Rohr neu abteufen.

Gruss

kg49"

Översättning typ. Muff och lera går inte bra ihop.
Om muffen inte är i lera, öka belastningen och borra med lämplig borr.
Om allt är meningslöst, överge hålet, borra nytt och använd TNA (släta rör).

• Gilla
upa
  • Laddar…
Uppdatering från Rom? Harkel... Viby.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering.. Idag började jag med att mäta allt ordentligt. Jag hade mätt alting rätt och låg med borren just över att gå ner under röret. Lastade på ca 200kg (vågade inte mer när jag var själv) och testade fila lite på kanterna. Rörde sig icke en mm. Sen blev gobben tjurig och chansade på att gräva ner lite djupare med borren och stannade när jag låg ca 2 meter under. Tänkte att då bör väll lerväggen ge med sig men icke. Kunde känna att borren ”fastnade” under kanten på röret men var ganska enkelt att lirka loss.
Sen kom sonen och sambon och hjälpte till. Vi testade att dra upp röret med domkraft men rörde sig icke en mm. Tänkte om man fick loss det så var det i rörelse. Får se om jag får fatt på en domkraft som står stadigare och lyfter högre än de jag har för det var verkligen tvärstopp.
Så då försökte på andra hållet. Lastade på någonstans runt 450kg och strax innan full vikt så sjönk röret ca en centimeter. Där fick vi bryta då det kändes alltför vingligt och farligt då det inte fanns mycket plats att hoppa undan till om det skulle braka. Så det var bara att städa av ”brottsplatsen” och lägga ner vattenjakten innan proppen gick och mental härdsmälta uppstod.
Frisen på altanen fick resten av dagens kärlek och blev helt ok efter lite övertalning att ligga rakt.

Inte riktigt beredd att ge upp än men det ligger nog tyvärr en del i det där foruminlägget du hittade @TotalControl...

Planen just nu om inga andra briljanta idéer uppstår är att se om jag kan få fatt på en ”krallig” domkraft samt se om det går att mecka ihop ngt vettigt verktyg på egen hand och sedan avvakta till lördag då jag kan få lite hjälp och då vågar lasta på lite (mkt) vikt igen.
Tanken har även slagit mig att man kanske skulle ha tag i en lastare..? Dels har den lite pulver att dra upp med och sen kan man ju trycka med lite pondus oxå..?
Skulle rören gå åt skogen så finns ju anledning att beställa TNA och se hur det går..:geek:

U upa skrev:
Uppdatering.. Idag började jag med att mäta allt ordentligt. Jag hade mätt alting rätt och låg med borren just över att gå ner under röret. Lastade på ca 200kg (vågade inte mer när jag var själv) och testade fila lite på kanterna. Rörde sig icke en mm. Sen blev gobben tjurig och chansade på att gräva ner lite djupare med borren och stannade när jag låg ca 2 meter under. Tänkte att då bör väll lerväggen ge med sig men icke. Kunde känna att borren ”fastnade” under kanten på röret men var ganska enkelt att lirka loss.
Sen kom sonen och sambon och hjälpte till. Vi testade att dra upp röret med domkraft men rörde sig icke en mm. Tänkte om man fick loss det så var det i rörelse. Får se om jag får fatt på en domkraft som står stadigare och lyfter högre än de jag har för det var verkligen tvärstopp.
Så då försökte på andra hållet. Lastade på någonstans runt 450kg och strax innan full vikt så sjönk röret ca en centimeter. Där fick vi bryta då det kändes alltför vingligt och farligt då det inte fanns mycket plats att hoppa undan till om det skulle braka. Så det var bara att städa av ”brottsplatsen” och lägga ner vattenjakten innan proppen gick och mental härdsmälta uppstod.
Frisen på altanen fick resten av dagens kärlek och blev helt ok efter lite övertalning att ligga rakt.

Inte riktigt beredd att ge upp än men det ligger nog tyvärr en del i det där foruminlägget du hittade @TotalControl...

Planen just nu om inga andra briljanta idéer uppstår är att se om jag kan få fatt på en ”krallig” domkraft samt se om det går att mecka ihop ngt vettigt verktyg på egen hand och sedan avvakta till lördag då jag kan få lite hjälp och då vågar lasta på lite (mkt) vikt igen.
Tanken har även slagit mig att man kanske skulle ha tag i en lastare..? Dels har den lite pulver att dra upp med och sen kan man ju trycka med lite pondus oxå..?
Skulle rören gå åt skogen så finns ju anledning att beställa TNA och se hur det går..:geek:
Suck, inte uppdateringen jag hoppades på

Nej fyfan vad surt :(

Tack för uppdateringen.
Har du fått någon känsla om muffen är i lerlagret redan? Kan faktisk vara troligt att den står på muffen nu.

Lastare låter lite scary. Gäller att få kraften rakt upp eller rakt ner. Annars ryker nog rören.
Domkraft, sen får du sälja de till Shirack och han får hoppas han har sand bara ;)
Sen fixar du släta rör.

Vilka säljer släta rör utan muff ? Erdbohrer såg ut till ha med muff bara

Svarar mig själv... fontario verkar sälja.

P
M mortimer skrev:
Vilka säljer släta rör utan muff ? Erdbohrer såg ut till ha med muff bara

Fontario säljer också TNT där jag precis beställt mina med muff, slut på lager där med

Edit: såg ej ditt eget svar. Ursäkta

F fizz skrev:
Suck, inte uppdateringen jag hoppades på
Nee.. Inte uppdateringen jag vill göra heller men bara att gilla läget, omvärdera och prova ngt annat.

P
Maxwells demon TotalControl skrev:

Tack för uppdateringen.
Har du fått någon känsla om muffen är i lerlagret redan? Kan faktisk vara troligt att den står på muffen nu.

Lastare låter lite scary. Gäller att få kraften rakt upp eller rakt ner. Annars ryker nog rören.
Domkraft, sen får du sälja de till Shirack och han får hoppas han har sand bara ;)
Sen fixar du släta rör.

@TotalControl du gör mig nervös, mina med muff är påväg och hoppas jag ej får samma problem :(

Är det helt konstaterat det är muffen som är spökar, kan ju knappt va något annat.

men när ni kollade på min SGU åt mig... va de inte något att jag hade mer än 125l/s genomsläpplighet i jordlagren...

så även om jag har grålera vid 7,5m så kan jag kanske stanna där...

är det någon som hört talas om någon som kört med mindre än 3m filterrör?

@mortimer det va nog du som skrev någon granne i närheten hade 7,5 meter tjock grålera på 7,5 meter.

hittar inte det huset när jag är inne och letar

Maxwells demon TotalControl skrev:

Tack för uppdateringen.

Sen fixar du släta rör.
Jag har försökt mäta riktigt ordentligt idag och är tämligen säker på att muffen är i lerlagret. Kan inte svara på om den har gått ner en bit i det eller ligger/sitter just där det börjar men gissar att det gått ner en bit.
Ja, lastare är nog som att singla slant. Har man tur så kanske men tror mest det är bekvämt för tanken att det fortfarande finns möjligheter..:giggle:
Om det nu inte skulle funka och jag blir tvungen att beställa släta rör pga leran har man ju inte gjort speciellt bra reklam för rör med muff här...(:crysmile:) men verkar ju faktiskt fungera alldeles utmärkt för de flesta. Hamnar vi där så är det ok för spekulanter att låna rören och köpa dem när de sitter där de ska eller på ngt annat vis som känns ok. Jag är inte så komplicerad.

M mortimer skrev:
Svarar mig själv... fontario verkar sälja.
Pass upp..
Släta rör var slut på erdbohrer när jag skulle beställa så beställde på fontario. Kan ABSOLUT varit jag som ställde till det med tyskan men tyckte jag var väldigt noggrann att det var släta rör jag beställde men de var med muff när de kom.
Kanske bara jag men kolla en runda extra för att vara 100% säker innan beställning.

P
U upa skrev:
Pass upp..
Släta rör var slut på erdbohrer när jag skulle beställa så beställde på fontario. Kan ABSOLUT varit jag som ställde till det med tyskan men tyckte jag var väldigt noggrann att det var släta rör jag beställde men de var med muff när de kom.
Kanske bara jag men kolla en runda extra för att vara 100% säker innan beställning.

Fontario går att få på engelska faktiskt ;) hehe

nejmen Beställde du TNT på fontario men fick med muff ändå?

Shirack skrev:
Fontario säljer också TNT där jag precis beställt mina med muff, slut på lager där med

Edit: såg ej ditt eget svar. Ursäkta
TNT...?
Ska du spränga dit dem @Shirack..?:rofl:
(Kunde inte låta bli att va dryg...)

• Gilla
  • Haha
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.