K kioskdavid skrev:
Nu är jag ingen expert men min första tanke är och använda en bilningsmaskin/slagborr eller liknande för att skapa lite kraftigare vibrationer I röret innan du går på med brutalt tryck från lastmaskinen.
Annars kanske man kan samla grannskapet på lite dans:D
[media]
Den där dansen är f-n ingen dum idé asså..:ok:
Frågan är om man känner ngn som ställer upp på den bara...:crysmile::crysmile::crysmile:

U upa skrev:
Den där dansen är f-n ingen dum idé asså..:ok:
Frågan är om man känner ngn som ställer upp på den bara...:crysmile::crysmile::crysmile:
Jag är på (y)

• Gilla
upa
  • Laddar…
Funderar på om en iller till en högtryckstvätt kan hjälpa till att lösa upp lera i upas fall? Eller skulle det kanske funka att svetsa på lagom hårda fjädrar rakt ut från ett rör som ett T så att när man trycker ner den i röret viker sig fjädrarna Men när man kommer ner fjädrar de ut och sprattlar bredare än röret för att sedan vika sig när man drar upp den igen.
Där jag bor kostar en brunn lite pemslang och markduk. Slitsar pemslang så långt man vill ha silen, sedan virar man in det slitsade delen i
markduk. Silen spolas ner genom att borra till vattnet med förlängd isborr, sedan spola ner ett avloppsrör 6m, ner med silen och sedan dra upp avloppsröret. Vill man ha högre flöde spolar man ner fler silar. Men här finns bara väldigt fin sand.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
P
M Mardigan skrev:
Funderar på om en iller till en högtryckstvätt kan hjälpa till att lösa upp lera i upas fall? Eller skulle det kanske funka att svetsa på lagom hårda fjädrar rakt ut från ett rör som ett T så att när man trycker ner den i röret viker sig fjädrarna Men när man kommer ner fjädrar de ut och sprattlar bredare än röret för att sedan vika sig när man drar upp den igen.
Där jag bor kostar en brunn lite pemslang och markduk. Slitsar pemslang så långt man vill ha silen, sedan virar man in det slitsade delen i
markduk. Silen spolas ner genom att borra till vattnet med förlängd isborr, sedan spola ner ett avloppsrör 6m, ner med silen och sedan dra upp avloppsröret. Vill man ha högre flöde spolar man ner fler silar. Men här finns bara väldigt fin sand.

@upa hur går det blir det något idag?

Intressanta ideer @Mardigan

fick själv reda på min kiesepump Är här på måndag...

Men hae försökt nå fontario i två dagar efter status på mina rör utan framgång... irriterande

ska ut och filma en liten snutt i mitt pumprums hål och se om någon har förslag till min stupstocks placering. :)

• Gilla
sommarstuga och 2 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Illern finns med i planerna men fjädrarna va en ny tanke.. Får fnula lite på hur man skulle kunna få ihop ngt sådant...:thinking:
Tackar för tips!:D

Shirack skrev:
@upa hur går det blir det något idag?

Intressanta ideer @Mardigan

fick själv reda på min kiesepump Är här på måndag...

Men hae försökt nå fontario i två dagar efter status på mina rör utan framgång... irriterande

ska ut och filma en liten snutt i mitt pumprums hål och se om någon har förslag till min stupstocks placering. :)
Fick bli semester från brunnen idag och händer nog inte mkt med den i morgon heller.
Toktrist att gå och vänta på leveranser..
När fontario skickade till mig gjorde de det via GLS som samarbetar med Shencker här i Sverige. Jag fick ingen avisering över huvud taget utan fick leka detektiv och hittade det ena paketet på City gross och det andra låg ute i Önnestad.

P
U upa skrev:
Fick bli semester från brunnen idag och händer nog inte mkt med den i morgon heller.
Toktrist att gå och vänta på leveranser..
När fontario skickade till mig gjorde de det via GLS som samarbetar med Shencker här i Sverige. Jag fick ingen avisering över huvud taget utan fick leka detektiv och hittade det ena paketet på City gross och det andra låg ute i Önnestad.
ofan, ingen avisering alls, har inte ens fått mejl från någon transportör där man kan spåra paket så vet ej var jag ska börja om dom inte svarar

Det var nån tidigare i tråden som undrade hur man får bort järnavlagringar och mitt bästa tips är biltemas vattenlinjerengöring. Får dock inte komma på galvat och aluminium och ni får använda det på egen risk. Det innehåller lite oxalsyra vilket mycket effektivt löser rost.

P
Uppdatering, har nu grävt mina första 40cm...Inget grundvatten...

som det såg ut förrra sommaren (första bilden) så såg det ut som grundvattnet var 10 cm från kanten, om inte det var grundvatten, vad vardet då?

Nu grävde jag i riktigt mjuk sand, spaden sjönk nästan av sig själv....

Mitt 1meters sugrör på rörspetten idag börjar exakt 1 meter under sanden... skulle det va mer än en meter ner till grundvatten så står inte ens hela mitt sugrör på rörspetsen i grundvatten idag... och ändå så funkar det... borde ju va rätt bra tillrinning då eftersom mitt spett ligger förmodligen exakt på marginalen, om ens hela röret är i grundvatten...

frågan är nu eftersom jag trodde jag redan befann mig vid grundvattnet hamnar jag i ett annat läge ang. Borrningen.

behöver jag köpa ett jordborr nu? eller jag kan gräva den lilla biten som är kvar till grundvattnet med kiespumpen? Funkar den i sån sand?

kan inte va mer än runt en meter eftersom jag har vatten i spetten på den nivå ...

va förövrigt 1,5m från golvet man står på i hålet ner till sanden och 1,8m från gräsmattan ner till golvet i hålet.

Alltså 3,3 meter från gräsmattan till sanden börjar,

Då måste grundvattnet ligga mellan 4 till typ max 4,5 meter. Annars skulle jag ej haft vatten i spetten

laddar upp lite bilder på min brunn för skoj skull ialafall.

• Översikt av ett brunnschakt med synlig blå slang och rörspets i mjuk sand, som illustrerar grävningens djup och förhållandena för borrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit målad brunn på en gruslagd yta med ett lock, omgiven av gräs och grönska med en vattenslang och eluttag vid sidan.
    Skapa konto
  • Bild på en brunn med öppet lock som visar rörsystem och verktyg, med stenar runt kanten och sko i förgrunden.
    Skapa konto
  • Vy inifrån en brunn under konstruktion med mätrör och gruslagret som syns i botten.
    Skapa konto
  • Vy över botten av en nyligen grävd brunn med synlig betongvägg och metallstege samt del av sugrör i förgrunden.
    Skapa konto
  • Botten av ett grävt hål med en spade och skor som ger perspektiv på hålets djup och storlek.
    Skapa konto
  • Öppen brunn med lock omgiven av vita stenar och grå trottoarplattor, synligt gräs och jord, stående person.
    Skapa konto
  • Ett grävt hål i marken med mjuk sand och synliga spår av grävning, indikerar försök att lokalisera grundvatten.
    Skapa konto
  • Vy inuti en brunn med sugrör och ledningar, tydligt utan synligt vatten eller grundvatten, med sandiga jordlager nedanför.
    Skapa konto
Redigerat av moderator:
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Vilket uppstyrt pump/brunnsrum! Riktigt snyggt.

Om du bara har en meter från sanden ner till vattnet så ska du inte behöva en jordborr tycker jag.
Du kan nog kiespumpa dig ner till vattnet. Men obs du måste tillföra vatten ovanifrån för att skapa vacuum. Kiespump fungerar bara med vatten.
Jag fick tillföra vatten de första pump dragen för hålet hade väl rasat igen i väntan på rören.
Pallade inte borra ur med jordborren så kiespumpa med extern vatten istället.
Du kan ju försöka skyffla undan en lite start så du har en guide iaf.

Låter väldigt lovande med sand och allt och de som fanns på SGU.
Ska bli spännande att följa! :)

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
P
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vilket uppstyrt pump/brunnsrum! Riktigt snyggt.

Om du bara har en meter från sanden ner till vattnet så ska du inte behöva en jordborr tycker jag.
Du kan nog kiespumpa dig ner till vattnet. Men obs du måste tillföra vatten ovanifrån för att skapa vacuum. Kiespump fungerar bara med vatten.
Jag fick tillföra vatten de första pump dragen för hålet hade väl rasat igen i väntan på rören.
Pallade inte borra ur med jordborren så kiespumpa med extern vatten istället.
Du kan ju försöka skyffla undan en lite start så du har en guide iaf.

Låter väldigt lovande med sand och allt och de som fanns på SGU.
Ska bli spännande att följa! :)

Tack :) minns inte min SGU men ska ändå köpa en jordborr 140mm till plintar så kan köra med den första metern.

Ang stupstocken så hade jag först tänkt stabilisera röret rakt genom att plugga fast en planka i golvet med ett hål i som är lite större än filterbrunnen.

(se bild)

sen stupstocken en bit ovanför.

vågar man ha stupstocken så långt upp från hålet blir ju minst 2 meter.

• Personens ben vid ett hål i betonggolvet markerat för filterbrunn med en röd kontur, avsedd för installation av stupstock.
    Skapa konto
Låter som en bra idé med en stupstock sådär som stabiliserar.
Ja om du har eller ska köpa jordborr då är det ju klart bäst att köra ner ett kort foder med den sen brunnsrör med kiespumpen.

Jag skulle våga ha 2 meter. Det blir ju nästan så i vanliga fall också.
När jag körde så blev det närmare 2 meter vid varje nytt rör jag skruvade på.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
@upa hur gjorde du i detalj för att hitta det? För fick äntligen försändelse Id och känns som rören mycket väl kan va i sverige.

Va flera dagar sen den hade en uppdatering

min tyska är = noll och google translate gjorde mig inte klokare

• Skärmdump av paketspårningsinformation på GLS hemsida med datum och status för en försändelse.
    Skapa konto
Det står att paketet har lämnat paketcentrum 20:04 den 9/6, men det framgår inte vart detta paketcentrum ligger? kan man klicka nånstans för att få fram mer info?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.