P
U upa skrev:
TNT...?
Ska du spränga dit dem @Shirack..?:rofl:
(Kunde inte låta bli att va dryg...)

Haha oj, menade TNA gänga hahaha

va det de du beställde men fick muff ändå från fontario?

Shirack skrev:
@TotalControl du gör mig nervös, mina med muff är påväg och hoppas jag ej får samma problem :(

Är det helt konstaterat det är muffen som är spökar, kan ju knappt va något annat.

men när ni kollade på min SGU åt mig... va de inte något att jag hade mer än 125l/s genomsläpplighet i jordlagren...

så även om jag har grålera vid 7,5m så kan jag kanske stanna där...

är det någon som hört talas om någon som kört med mindre än 3m filterrör?

@mortimer det va nog du som skrev någon granne i närheten hade 7,5 meter tjock grålera på 7,5 meter.

hittar inte det huset när jag är inne och letar
Ta de lungan @Shirack. Visst kan det ställa till de även för dig om du stöter på lera och har muff på rören men ingen mening att måla f-n på väggen innan han sitter där. Tror att det är stor skillnad på lera..? Den här hemma är tok-seg och formas precis som du vill så även om du stöter på den kanske det inte är Belsebub-lera..
Lerfigur med djurliknande ansikte och öron formade för att illustrera text om seg lera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Immobil och 4 till
  • Laddar…
P
U upa skrev:
Ta de lungan @Shirack. Visst kan det ställa till de även för dig om du stöter på lera och har muff på rören men ingen mening att måla f-n på väggen innan han sitter där. Tror att det är stor skillnad på lera..? Den här hemma är tok-seg och formas precis som du vill så även om du stöter på den kanske det inte är Belsebub-lera..
[bild]
Sant, är otålig... man går ju på 5 veckors semester imorgon så grejerna få fan se till att ta sig hit nu.

tycker det segar fast dom har saker i lager.. men borren är nog i sverige imorgon och rören skickades idag

Shirack skrev:
Haha oj, menade TNA gänga hahaha

va det de du beställde men fick muff ändå från fontario?
Som jag minns det var jag noga och beställde släta men kan ha gjort fel själv.. Konstaterade att det var ”fel” när rören kom men har inte jndersökt närmre om det var jag eller fel-leverans..

• Gilla
1
  • Laddar…
P
U upa skrev:
Som jag minns det var jag noga och beställde släta men kan ha gjort fel själv.. Konstaterade att det var ”fel” när rören kom men har inte jndersökt närmre om det var jag eller fel-leverans..

Trist när det blir så, då kanske jag får släta eftersom jag beställde med muff :)

• Haha
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Shirack skrev:
Sant, är otålig... man går ju på 5 veckors semester imorgon så grejerna få fan se till att ta sig hit nu.

tycker det segar fast dom har saker i lager.. men borren är nog i sverige imorgon och rören skickades idag
Känner igen det där med otåligheten..
Tänkte att jag skulle fixa brunn o pump lite snabbt o lätt så jag kunde bygga sprinklersystem och laja med robotklippare i lugn o ro under semestern...:rolleyes:

• Gilla
1
  • Laddar…
P
U upa skrev:
Känner igen det där med otåligheten..
Tänkte att jag skulle fixa brunn o pump lite snabbt o lätt så jag kunde bygga sprinklersystem och laja med robotklippare i lugn o ro under semestern...:rolleyes:
Samma här, vill få i rören så fort de kommer så ja hinner pilla med sprinklersystemet om då brunnen blir lyckad såklart.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Shirack skrev:
Samma här, vill få i rören så fort de kommer så ja hinner pilla med sprinklersystemet om då brunnen blir lyckad såklart.
Det blir den säkert. Tror fortfarande att min brunn kommer bli lyckad till slut även om det är uppförsbacke nu.:ok:

• Gilla
fizz
  • Laddar…
P
U upa skrev:
Det blir den säkert. Tror fortfarande att min brunn kommer bli lyckad till slut även om det är uppförsbacke nu.:ok:

Klart den kommer bli, det gäller bara att lugna ner sig när det går skit så man inte gör det ännu värre..

Men det kan va svårt... talar av egen erfarenhet

• Gilla
upa
  • Laddar…
Shirack skrev:
Klart den kommer bli, det gäller bara att lugna ner sig när det går skit så man inte gör det ännu värre..

Men det kan va svårt... talar av egen erfarenhet
Just så!

U upa skrev:
Vad står det på ditt kvitto från de i som förhoppningsvis bör ligga i försändelsen du fått ?

@upa, @Shirack

Klart ni kommer att lyckas med era brunnar.
upa, ang hur mycket man kan hänga på stuptocken. 400 kg som jag har läst är för släta rör tydligen, men folk verkar kunna hänga på mer när det behöver borra riktigt djupt.
Muffrör ska klara ännu mer då gängorna/skarvarna är starkare. Har inte hittat någon siffra dock.

Shirack, jag tror du kan vara lugn. Verkar som muff i kombination med lera kan bli svettigt. Har du andra fraktioner så går det ju. Fizz och Holgersson fick ju ner sina rätt enkelt vill jag minnas.

Ang antal filterör. Antalet beror på vilken kapacitet man vill få ut. Man räknar ca 2m3 per meter 0.3 slitsad filterrör. Dock så är den siffran med pluggad botten. Vi kör ju med isgrus i botten så en tillrining sker ju även där så man belastar inte slitsarna fullt ut.
Finns inget som hindrar en att bara ha 1 meter filter. Är bara att den rekommenderade max uttages flödet som minskar.

• Gilla
upa
  • Laddar…
P
Maxwells demon TotalControl skrev:
@upa, @Shirack

Klart ni kommer att lyckas med era brunnar.
upa, ang hur mycket man kan hänga på stuptocken. 400 kg som jag har läst är för släta rör tydligen, men folk verkar kunna hänga på mer när det behöver borra riktigt djupt.
Muffrör ska klara ännu mer då gängorna/skarvarna är starkare. Har inte hittat någon siffra dock.

Shirack, jag tror du kan vara lugn. Verkar som muff i kombination med lera kan bli svettigt. Har du andra fraktioner så går det ju. Fizz och Holgersson fick ju ner sina rätt enkelt vill jag minnas.

Ang antal filterör. Antalet beror på vilken kapacitet man vill få ut. Man räknar ca 2m3 per meter 0.3 slitsad filterrör. Dock så är den siffran med pluggad botten. Vi kör ju med isgrus i botten så en tillrining sker ju även där så man belastar inte slitsarna fullt ut.
Finns inget som hindrar en att bara ha 1 meter filter. Är bara att den rekommenderade max uttages flödet som minskar.

Okej, ska sluta spekulera och vänta in mina delar nu... hoppas att jag kan va igång i slutet av nästa vecka bara delarna kommer :) fontario känns långsamma trots det va i lager.

Jag kanske har redan frågat men minnet är kort.
Vad blev det för prylar?

P
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag kanske har redan frågat men minnet är kort.
Vad blev det för prylar?

4meter filterrör + 3meter vanliga från fontario (dn115)

108mm keisepump (stavning) Från erdbohrer

kör med min befintliga 105l/m pump med pem50 sugledning tills jag vet det funkar.

egentlllverkad stupstock

Har fått tag I ett bra manuellt block att sänka ner och hämta keisepumpen med

men ärligt talar har jag inte riktigt förstått hur jag borrar med den, om jag förstått rätt så ska jag ha ett separat snöde att dra i som bara drar kolvstången?

men hur den fungerar i praktiken har jag ej läst på om än.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.