useless useless skrev:
Jag vet inte om det säger så mycket? Byggfirman här i byn har inte byggt sin lokal själva, hyvleriet har inte hyvlat alla brädor till sina lokaler, plåtslagaren har inte bockat trapetsplåten till taket på sina lokaler...
det har iofs inte ikea heller gjort

Fairlane
Patrick A Whiteman Patrick A Whiteman skrev:
Krävs det inte en behörig firma för att installera dessa produkter i ett badrum?
Nej. Behörighetskrav finns på elarbete (med vissa undantag) inte på VVS.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L
Patrick A Whiteman Patrick A Whiteman skrev:
Krävs det inte en behörig firma för att installera dessa produkter i ett badrum?
Nej, du kan göra det själv, eller anlita vem som helst.

Med behörig så antar jag att du menar "säker vatten auktoriserade företag".
Och det kan man ju som kund vilja, en rimlig önskan.

Men som jag skrivit, ett företag bör ha på fötterna att produkten inte är tillåten/godkänd, eller känt dålig, för att vägra installera den.
Men rimligt att de kan vilja skydda sig gentemot garantianspråk, men det är enkelt, en rad på fakturan så det framgår att produkten inte har levererats av dom, så är det klart.

Fairlane Fairlane skrev:
Nej. Behörighetskrav finns på elarbete (med vissa undantag) inte på VVS.
OK tack, då vet jag. Då känns det tryggare att en rörkrökare installerar, än att jag gör det.

P pizzaslizze skrev:
Vi håller på med en utbyggnad till huset där vi har kök och vardagsrum. Rörisarna var och kopplade in diskmaskin, avlopp och vatten i veckan. Vi har anlitat ett företag där ägaren har lång erfarenhet men denna gång skickade han en kille som inte jobbat så länge. Han installerar vår kran (vi har köpt alla grejerna, de är från Ikea), den elektriska diskmaskinsavstängaren, vasken och diskmaskinen. När han är klar säger han att de inte kan lämna några garantier på diskmaskinsavstängaren och kranen då de, enligt dem, är skitprodukter. Min sambo som var hemma frågar vad det innebär och rörisen säger då att vi får ringa chefen och fråga.
Jag ringer och får höra att de tidigare hade åkt på att ersätta en vattenläcka orsakad av Ikeas produkter. De vill nu skriva i vårt VVS-intyg (som vi behöver inför slutbesiktning av bygglovet om mindre än två veckor) att vi har installerat dessa två grejer själva och att företaget därför inte har något ansvar om det blir problem men att vi i så fall får pengar från vårt försäkringsbolag (tadaaa, alla nöjda!).
Jag är osäker på om detta ens innebär att vi får ett godkänt intyg eftersom jag absolut inte är utbildad eller har kunskaper inom säkert vattenarbete och vill inte riskera att inte få slutbesked från bygglov eller för den delen ersättning vid eventuell vattenskada i framtiden.
Hade rörisen sagt detta innan installation hade vi såklart inte velat att de installerat grejerna. Nu kan vi inte lämna tillbaka produkterna och få tillbaka pengarna och måste dessutom köpa nya produkter, SAMT betala för att de ska göra om arbetet. Får det gå till så här? Stressen över slutbesiktningen är såklart total och vill därför bara ha löst det här så bra som möjligt men vill inte betala mer än dubbelt på grund av något jag anser är deras fel.

Någon som har erfarenhet av liknande eller vet vad vi kan kräva?
Det är klart dom inte kan lämna garanti på produkter dom inte sålt, däremot lämnar dom garanti på en fackmässig installation.

Redigerat:
L lbgu skrev:
Men du vet ju att sannolikheten är väldigt stor att saker innehåller komponenter från Kina, bara för att någon utanför Kina satt ihop grejerna gör ju inte dessa komponenter bättre.

Finns det ens några vitvaror som håller hög kvalitet idag? Jag tvivlar om man håller sig till konsumentvaror. Och företag som tillverkar saker av dålig kvalitet kan knappast kallas välrenommerade, de lever på något gammalt rykte som inte återspeglar dagens företag.
Korea, Taiwan och några andra Asiatiska länder är riktigt stora producenter av elkomponenter.

Sedan är det ofta stor skillnad om kinesiska tillverkare tillverkar egna grejer jämfört med om tex europeiska tillverkare själva styr upp produktion av sina komponenter i Kina, de senare brukar ha en löpande kvalitetskontroll och materialkontroll värd namnet.

Men absolut, vitvaror verkar vara ett sorgligt kapitel för sig.
Ändå finns det tillverkar med klart bättre kvalitet än andra. Undrar vad det beror på...

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Fairlane
V Vanhedern skrev:
Det är klart dom inte kan lämna garanti på produkter dom inte sålt, däremot lämnar dom garanti på en fackmässigt installation.
Jag håller med om den första delen. Den andra delen är ju vad det borde vara, men tydligen vill företaget skriva att kunden installerat själv så då verkar man inte vara direkt sugen på att garantera att det är korrekt utfört.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.