deras vi
B Bästerortarn skrev:
Jag ifrågasätter inte ditt aktuella fall och din upplevelse men bara för att du fick en dålig installation så innebär det inte att IKEA's grejer per automatik är jättebra.

Och i övrigt är påståendet aningens korkat då dom säljer sånt som dom anser sig tjäna mest pengar på och i den uträkningen kvalitet enbart en parameter. Skulle vilja påstå att det snarare är tvärtom, att dom är så stora så dom vet att dom överlever någon tappad kund. Dessutom motsägs ditt påstående bl.a. av att dom har sålt och säljer fortfarande vitvaror av tveksam kvalitet från bl.a.Whirlpool.
deras vitvaraor är än sämre sedan de slängde ut wp å elx till förmån för NATO landet Turkiets skit från Vestel arcelik

TS har lämnat...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, nu är du fel ute här.
Man installerar det kunden vill, men anger i fakturan vilka saker som kunden har tillhandahållit själv.

För detta rör endast garantianspråk, inga andra ersättningsanspråk.

Om hantverkaren tycker att produkten är så dålig att han menar på att det krävs andra skrivna avtal, då ska han inte alls gå med på att montera detta, för det strider mot fackmannamässighet och dessutom mot konsumenttjänstlagen.

Men det här är sååå typiskt för just römokare, de är de absolut sämsta hantverkarna vad gäller kundbemötande och koll på lagar osv.
Jag önskar att jag skulle kunna säga att jag mött någon bra någon gång.
(OK, det kan jag faktiskt, 2,5 st, men tyvärr sådana som jag inte kan rekommendera till folk för att en jobbar på en stor firma, så vem som kommer efter beställt jobb vet man inte, kan bli vilket mongo som helst, samma med den halvhyfsade, sen är det en som aldrig jobbar mot privatpersoner (längre)).

Jag har en gammal kompis som är rörmokare, han skulle jag aldrig rekommendera till någon, absolut inte.
Trevlig kille, men i arbetskläderna så blir han som alla de andra.
Skön människosyn 😂😂😂

Jag kan hålla med om att jag ytterst sällan mött någon i någon yrkeskategori som är bra på sitt jobb och är ödmjuk och kommunikativ…
Inte inom vården, kommunal förvaltning, mäklare, ica-handlare, teleoperatörer, statliga myndigheter osv osv. Bäst är oftast de som befinner sig längst ner i hierarkin i en organisation.
De som jag faktiskt jag tyckt bäst om för deras yrkesutövning är nog min kiropraktor och någon servitris på lunchrestaurangen.
Jag upplever att en majoritet av alla ser till sig själv och bryr sig inte om något annat än sitt.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om jag var rörmokare skulle jag såklart aldrig ge några garantier på kinesiska skitblandare från Ikea.
För mig är det obegripligt att folk ens köper de.
Inte konstigare att folk köper en skitblandare från Kina än att de köper en skitvitvara från Kina. Det mesta folk köper är väl skitvaror från Kina.

• Gilla
returen
  • Laddar…
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
Rimligt vore om de lämnar garanti på jobbet men inte på materialet. Det bör de kunna ange i protokollet att kunden köpt produkterna som företaget installerade och att de därför endast kan gå i god för monteringen men inte produkten? Eller tänker jag snett?
Rörisen säger att om det kan vara svårt att bevisa i efterhand att det är produkten och inte arbetet som har brustit. Därför vill han inte skriva att han installerat den utan endast fram till en koppling och att vi sen installerat resterande delar själva

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
P pizzaslizze skrev:
Rörisen säger att om det kan vara svårt att bevisa i efterhand att det är produkten och inte arbetet som har brustit. Därför vill han inte skriva att han installerat den utan endast fram till en koppling och att vi sen installerat resterande delar själva
Varför kan inte rörisen bara skriva att ni tillhandahållit materialet? Det är väl en ganska normal avvikelse som knappast är något nytt i branschen? Samma sak gäller ju t ex om man anlitar någon för att installerar en disk- eller tvättmaskin på befintliga kopplingar.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Inte konstigare att folk köper en skitblandare från Kina än att de köper en skitvitvara från Kina. Det mesta folk köper är väl skitvaror från Kina.
Då måste jag ha en unik umgängeskrets....

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
bara kineser?

• Haha
Festlund
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför kan inte rörisen bara skriva att ni tillhandahållit materialet? Det är väl en ganska normal avvikelse som knappast är något nytt i branschen? Samma sak gäller ju t ex om man anlitar någon för att installerar en disk- eller tvättmaskin på befintliga kopplingar.
Får ta ett nytt varv med honom idag! Den elektriska avstängaren får han nog byta ut tror jag, de verkar ju läcka som såll... men har svårt att hitta en ny kran vi vill ha då vi har specifika önskemål.

Det står att alla ikeas kranar är typgodkända enligt försäkringbolag så då borde ju försäkring täcka om något skulle hända

Mikael_L
Om jag var rörmokare skulle jag såklart aldrig ge några garantier på kinesiska skitblandare från Ikea.
För mig är det obegripligt att folk ens köper de.
Man ger ingen garanti (eg reklamationsrätt) för varor man inte levererat.

Så det är väldigt enkelt, finns inte produkten med på fakturan, då får kunden reklamera den där varan är köpt.
Vill man som hantverkare skydda sig lite extra så skriver man i klartext på fakturan, lite snyggt på något ställe, att "den och den har kunden tillhandahållit"

Så har jag själv gjort, kanske två gånger ...
Det är verkligen inte ofta jag har känt behovet, men någon gång har det hänt.
Jag har dock väldigt många gånger monterat saker som kunden haft och velat att jag använder, det kan varit begagnat, diverse olika fabrikat osv osv.
Bara det är CE-märkt (eller S-märkt för gamla saker) och i övrigt OK grejer som uppfyller de krav som ställs när jag använder materialet (t.ex. går gamla ej petskyddade uttag för det mesta bort, dvs jag monterar inte dem), så monterar jag glatt det hela.
Jag påpekar om jag inte tycker sakerna inte är bra av en eller annan anledning, men då jag inte gör vinst på materialet så sitter jag inte och hittar på konstiga anledningar heller.

Men jag kan påpeka att installationen är krånglig och kommer ta lite extra tid, eller om jag befarar att just det här märket av uttag kommer bli dåligt av sol och väder utomhus om ett antal år (dvs sånt som man lärt sig genom erfarenhet, jag säljer ju även min erfarenhet, annars skulle väl folk lika gärna kunna göra sakerna själva).

Men ett intyg över installationen skulle jag ALDRIG belasta med konstiga undantag för produkter som jag inte tror håller måttet.
DÅ vägrar jag istället att ens påbörja monteringen av just dessa produkter, någon jävla yrkesheder måste man väl ha.
Och, det skulle (iaf gentemot konsument) vara olagligt för mig att göra det.

Konsumenttjänstlag (1985:716)

Utförande och material
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.

Säkerhet
5 § Näringsidkaren ska särskilt iaktta att tjänsten inte utförs
i strid mot sådana författningsföreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt, eller
i strid mot förbud enligt 27 § produktsäkerhetslagen (2004:451). Lag (2008:491).

Näringsidkarens skyldighet att avråda
6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.

Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar.

Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, skall näringsidkaren avbryta påbörjat arbete. Detta gäller dock ej, om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten ändå önskar få tjänsten utförd.

• Gilla
  • Älska
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
P pizzaslizze skrev:
Det står att alla ikeas kranar är typgodkända enligt försäkringbolag så då borde ju försäkring täcka om något skulle hända
om man tycker om vattenskador

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pizzaslizze skrev:
Ja så är det.

Har du själv tillhandahållit kranen så blir ev fel och skador en sak mellan dig, IKEA och/eller försäkringsbolaget.

Det enda hantverkaren står för då är det rena montaget, han kan aldrig belastas för annat än rena montagefel, typ använt helt felaktigt material osv.

Och som jag sagt, man installerar inte alls saker om man skulle vara såååå osäker på det hela att man tror att det kommer att gå åt h-vete.

"Kunden har alltid rätt", fast inte riktigt alltid. :)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Antagligen. I de flestas hem finns massor med prylar eller delar av prylar som är tillverkade i Kina och är av högst tvivelaktig kvalitet. Menar du på allvar att inte har mängder med prylar som inte åtminstone innehåller lågkvalitativa komponenter från Kina?

B Björkskär skrev:
Problemet är att det nästan är helt omöjligt att bevisa om den undermåliga packningen i kopplingen som läcker eller om den var för dåligt dragen från start.

Vad jag vet anger inte ikea något åtdragningsmoment på sina kopplingar. Så då faller det tillbaka på installatören.
Jag skulle vägra koppla in något oavsett fabrikat som någon annan köpt in utan en friskrivning.

Tyvärr är många av oss konsumenter dåligt pålästa om vilka fabrikat som är riktigt usla.
Om man nu tror att ikea har premiumprodukter pga sin storlek så tror man generellt fel. Att det finns många tillverkare som är lika usla som kostar mer är dock en sanning.
Vilka tillverkare anger vilket åtdragningsmomentet som kopplingarna ska dras med?
Jag är nyfiken på detta för jag håller på med en helrenovering av ett hus och kommer att bland annat byta all VVS.

• Gilla
adron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.