21 487 läst ·
155 svar
21k läst
155 svar
Rörmokare vill ej ge garanti på produkter de installerat
Rörfirmor har rätt att avstå garantier på produkter kunden har köpt, men installationen ska rörfirman stå för. IKEAS produkter är inte direkt nåt bra märke tyvärr, men det var värre förr.. Så dom blir bättre iaf.P pizzaslizze skrev:Vi håller på med en utbyggnad till huset där vi har kök och vardagsrum. Rörisarna var och kopplade in diskmaskin, avlopp och vatten i veckan. Vi har anlitat ett företag där ägaren har lång erfarenhet men denna gång skickade han en kille som inte jobbat så länge. Han installerar vår kran (vi har köpt alla grejerna, de är från Ikea), den elektriska diskmaskinsavstängaren, vasken och diskmaskinen. När han är klar säger han att de inte kan lämna några garantier på diskmaskinsavstängaren och kranen då de, enligt dem, är skitprodukter. Min sambo som var hemma frågar vad det innebär och rörisen säger då att vi får ringa chefen och fråga.
Jag ringer och får höra att de tidigare hade åkt på att ersätta en vattenläcka orsakad av Ikeas produkter. De vill nu skriva i vårt VVS-intyg (som vi behöver inför slutbesiktning av bygglovet om mindre än två veckor) att vi har installerat dessa två grejer själva och att företaget därför inte har något ansvar om det blir problem men att vi i så fall får pengar från vårt försäkringsbolag (tadaaa, alla nöjda!).
Jag är osäker på om detta ens innebär att vi får ett godkänt intyg eftersom jag absolut inte är utbildad eller har kunskaper inom säkert vattenarbete och vill inte riskera att inte få slutbesked från bygglov eller för den delen ersättning vid eventuell vattenskada i framtiden.
Hade rörisen sagt detta innan installation hade vi såklart inte velat att de installerat grejerna. Nu kan vi inte lämna tillbaka produkterna och få tillbaka pengarna och måste dessutom köpa nya produkter, SAMT betala för att de ska göra om arbetet. Får det gå till så här? Stressen över slutbesiktningen är såklart total och vill därför bara ha löst det här så bra som möjligt men vill inte betala mer än dubbelt på grund av något jag anser är deras fel.
Någon som har erfarenhet av liknande eller vet vad vi kan kräva?
IKEA, Oras m.m är ofta ett problem vid service och blir ofta nåt man får byta inom 1-2 år. Vissa klarar sig längre, men jämnförelsebart så är dessa märken sämre.
Vid installation ska rörmokare och firma informera vad som gäller innan installationen och inte efter. Detta företag är säkerligen ett företag som hamnar i denna situation ofta.
De vill nu byta ut diskmaskinsavstängaren från Ikea till en just Oras... Då säger de att de lämnar garanti på arbetet och kan skriva det i vårt intyg. Kranen har vi bestämt att vi behåller och de kommer då skriva att vi installerat den själva.X x35 skrev:Rörfirmor har rätt att avstå garantier på produkter kunden har köpt, men installationen ska rörfirman stå för. IKEAS produkter är inte direkt nåt bra märke tyvärr, men det var värre förr.. Så dom blir bättre iaf.
IKEA, Oras m.m är ofta ett problem vid service och blir ofta nåt man får byta inom 1-2 år. Vissa klarar sig längre, men jämnförelsebart så är dessa märken sämre.
Vid installation ska rörmokare och firma informera vad som gäller innan installationen och inte efter. Detta företag är säkerligen ett företag som hamnar i denna situation ofta.
Det verkar som att det inte kommer ta något betalt för ominstallationen men vi måste ju fortfarande betala för grejerna.
Sen kan man ju ha 65 grader fram till engreppsblandaren men justerar in begränsaren så att man max får ut 45 exempelvis. Vi har väl inte 65 ut från beredaren i huset, men alla kranar har jag justerat in så att man max får ut 50 grader på sommaren (när det "kalla" är runt 20 grader). Har varit så sen ungarna föddes och man inte ville ha "brända" barnfingrar.Mikael_L skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 954 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 954 inlägg
Men det är ju en lögn?P pizzaslizze skrev:
Klart de inte ska ta betalt för ominstallation, vill de inte installera sakerna får de ju säga det direkt.P pizzaslizze skrev:
Givetvis ska ni inte heller då betala för installationen av kranen heller. De kan ju inte kräva betalt för ett arbete som de säger att de inte utfört...
Men det begriper du väl, att de som sålt grejorna till dig är de som står för garantin?P pizzaslizze skrev:Tack för era inspel! Men meddelar man inte kunden detta innan man installerar grejerna? Det här var helt okänt för mig så hade förväntat mig att de sagt detta innan så vi har ett val.
Mitt största huvudbry är ju intyget vi behöver för att få slutbeskedet för bygglovet. Det står i vårt villkor för startbesked att vi ska ha "intyg från sakkunnig för utförda VVS-arbeten enligt "säker vatten" eller motsvarande."
Är det ett godkänt intyg om de skriver att de gjort arbetet fram till anslutningspunkt för diskmaskin och kökskran?
Varför i herrans namn skulle rörisen lämna garanti på prylar du köpt av någon annan? Förklara gärna hur du tänkt…
Det är ju grundläggande sunt förnuft…
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ev. Oseriös rörmokare är detta okej?
Tvättstuga -
Rörmokaren vill bila upp min avloppsbrunn. Klarar sig golvvärmen?
Badrum -
Diskmaskin vill ej starta, tips?
Vitvaror -
Hej jag håller på att köpa ett hus men vill gärna fråga någon som kan
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Vill stänga av vattnet men vet ej hur.
Vatten & Avlopp