J
  • Köksblandare i rostfritt stål från IKEA, modell Älmaren, visas på en vit bakgrund med priset 899 kr och information om vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Text om säkerhet och efterlevnad för en blandare, inklusive KIWA-certifiering och rekommenderat tryck mellan 1.0-5.0 bar, max 10 bar.
    Skapa konto
J Jansson69 skrev:
Denna har ett rekommenderat tryck om 1.0-5.0 bar..
Vet du om några motsvarande siffror för Mora/Mattsson?

J
Alfredo Alfredo skrev:
Vet du om några motsvarande siffror för Mora/Mattsson?
Du är kapabel till att kolla upp det själv, det jag har hört är att dom är testade till högre tryck än Ikea..

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Fairlane
P pizzaslizze skrev:
Det har landat i nu att de bara kommer att intyga att de gjort jobbet fram till en koppling. Och att vi sen installerat resten själva.
Då antar jag att de inte vill ha betalt för arbetet efter den kopplingen heller?

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Du är kapabel till att kolla upp det själv,
Eftersom du bemödade dig om att publicera uppgifter om ett fabrikat tänkte jag att du kanske även hade uppgifter om andra fabrikat.

Alfredo Alfredo skrev:
Eftersom du bemödade dig om att publicera uppgifter om ett fabrikat tänkte jag att du kanske även hade uppgifter om andra fabrikat.

• Ritning och tekniska specifikationer för ettgrepps köksblandare på olika språk, inklusive mått och tryckuppgifter.
    Skapa konto
  • Gilla
Denna och 3 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det har ingen påstått heller. Är mycket väl medveten om hur intygen fungerar, har skrivit många själv.

Däremot om en produkt är märkt med säker-vatten så garanterar de att den är typgodkänd enligt alla konstens regler, samt har en begriplig installationsanvisning. Om så är fallet behöver man inte gå in i diskussionen om den är godkänd eller inte.
Det finns ju så klart många produkter som är godkända även utan säker-vattenlogga, men då får man kolla lite mer noga i den tekniska specen.
Ett mejl från Säker Vatten som förklarar att de inte godkänner produkter, utan ger logotyp till de som uppfyller samhällskrav.
Skapa konto

Säkert Vatten godkänner inga produkter!

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
N NizzeBygg skrev:
[bild]

Säkert Vatten godkänner inga produkter!
Ja precis vad jag sa 🤷‍♂️

P pizzaslizze skrev:
Vi hade inte koll på att just dessa produkter var kassa.
Varför skulle de vara kassa?

Det där är ju bara trams. Finns massor med kök med IKEA-produkter. Jag har ett själv. Inga problem alls...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Gammelgalten skrev:
Jag renoverade köket i förrförra huset, ca 12-13 år sen och införskaffade IKEA-blandare..Lagom när köket var klart så gick blandaren sönder och det blev till att demontera kök, riva upp golv och trossbotten och torka/avfukta. Försäkringskillen som var där och besiktigade varnade mig för IKEA:s blandare, oavsett vad de lovar i reklamen så skulle jag aldrig vilja riskera ngt liknande igen, en bra blandare får kosta om det ger mig lite sinnesro.
För ca 10 år sedan hjälpte jag en granne att byta ut hennes läckande IKEA enhandsköksblandare till en från Gustavsberg. Det visade sig att packningen i värmeinställningen hade delvis smält av fastighetens 65-gradiga varmvatten (65 grader som garanti mot legionella).

I Incinerator skrev:
Ikea har inte ens sina egna på varuhusens toaletter.
M maria01 skrev:
dom klarar säkert inte kraven på almännytta
Precis, det är stor skillnad på en publik toalett med låt oss säga 1000 besök per dag av folk som INTE är varsamma mot grejerna och din hemmatoa med max 15 per dag, yp

Dessutom är det väl en entreprenör som bygger varuhusen och inte IKEA själva?

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Har du en källa till detta?
Välkommen till forumet!
Jag kommer inte att orka gräva fram något material, men i alla fall är alla "Svenska blandare", ja du får förstå mig rätt, kända svenska fabrikat godkända till ett visst tryck, och provtryckta, och jag tycker min minnesbild stämmer med vad howta skriver, 10/16 bar.

MEN, många andra blandare, av lite obskyra märken, med den europeiska 150mm kopplingen för duschblandare t.ex. ofta är specade sämre.

Det är i alla fall ingen skröna eller felaktigt påstående, det finns helt enkelt en hel del blandare som man kan lyckas köpa som är specade sämre.

Nu tycker jag inte riktigt att det har helt med trådens fråga att göra, för VVS-firman bör kunna intyga det jobb de gjort, och annars skulle de inte ens utfört det såklart.

Att de inte står för något garantiåtagande gentemot blandaren kunden köpt är ju självklart, och det torde ju gälla samma även om TS hade köpt en FMM.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det får inte vara 65°C vatten vid tappstället, förbjudet enligt boverkets byggregler (eller någon av all lagstiftning och regler som finns som reglerar sånt här).

Tappvarmvatten ska hålla sig mellan 50° och 60°C

[länk]
[länk]
Var det 65°C tidigare?

Mikael_L
Kanske, jag har inte koll.
Men jag har jobbat med "styr" i tiotalet år nu, och vi ställer för det mesta in regleringen till 60° vid undercentralen och på VVC-slingan, så faller det någon enstaka grad sen till tappstället.
Men det håller sig inom gränsen även helt utan temperaturfall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.