23 022 läst ·
166 svar
23k läst
166 svar
Rörmokare vill ej ge garanti på produkter de installerat
Vatette exempelvis, eller inte moment men "varv":I Incinerator skrev:
https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633257-Vatette-Klamringskoppling.pdf
Som övriga säger, VVS lämnar ingen garanti på andras produkter å JA du kommer få ett slutbesked. Finns inga lagkrav på att VVS ska lämna garanti bara att det är en säker vatteninstallation, vilket det är.P pizzaslizze skrev:Vi håller på med en utbyggnad till huset där vi har kök och vardagsrum. Rörisarna var och kopplade in diskmaskin, avlopp och vatten i veckan. Vi har anlitat ett företag där ägaren har lång erfarenhet men denna gång skickade han en kille som inte jobbat så länge. Han installerar vår kran (vi har köpt alla grejerna, de är från Ikea), den elektriska diskmaskinsavstängaren, vasken och diskmaskinen. När han är klar säger han att de inte kan lämna några garantier på diskmaskinsavstängaren och kranen då de, enligt dem, är skitprodukter. Min sambo som var hemma frågar vad det innebär och rörisen säger då att vi får ringa chefen och fråga.
Jag ringer och får höra att de tidigare hade åkt på att ersätta en vattenläcka orsakad av Ikeas produkter. De vill nu skriva i vårt VVS-intyg (som vi behöver inför slutbesiktning av bygglovet om mindre än två veckor) att vi har installerat dessa två grejer själva och att företaget därför inte har något ansvar om det blir problem men att vi i så fall får pengar från vårt försäkringsbolag (tadaaa, alla nöjda!).
Jag är osäker på om detta ens innebär att vi får ett godkänt intyg eftersom jag absolut inte är utbildad eller har kunskaper inom säkert vattenarbete och vill inte riskera att inte få slutbesked från bygglov eller för den delen ersättning vid eventuell vattenskada i framtiden.
Hade rörisen sagt detta innan installation hade vi såklart inte velat att de installerat grejerna. Nu kan vi inte lämna tillbaka produkterna och få tillbaka pengarna och måste dessutom köpa nya produkter, SAMT betala för att de ska göra om arbetet. Får det gå till så här? Stressen över slutbesiktningen är såklart total och vill därför bara ha löst det här så bra som möjligt men vill inte betala mer än dubbelt på grund av något jag anser är deras fel.
Någon som har erfarenhet av liknande eller vet vad vi kan kräva?
slutbesiktningen rör dessutom det arbete som ni har ett avtal med andra aktörer inte på produkter som ni själva köpt, det utgår vid en slutbesiktning.
Nästa är slutbesked från kommunen å där tittar man bara att det är installerat enligt kraven inte vilka garantier som gäller.
Så ni ska vara heeeelt lugna.
Det är inte säkert att din försäkring gäller om det står att du själv har installerat dessa och om ditt försäkringsbolag har krav på säkervatten i sina villkor.P pizzaslizze skrev:
Har extremt få prylar tillverkade i Kina.L lbgu skrev:
Micron (elektrofusk) och något billigt elverktyg är från Kina.
Komponenter ingående i apparater från andra länder är svårare att säga så mycket om.
Speciellt vitvaror. Men vad ska man göra när man inte ens vet eller kan göra ett aktivt val?
Man får lita på att välrenommerade fabrikat har någon slags kvalitetssäkring av vad de köper in.
Finns iaf många bevis för att detta inte fungerar...
Det borde väl fortfarande gå att få VVS killen att i intyget skriva att de försäkrar att installationen har gjorts enligt säker vatten men att i protokollet och kvittot till dig skriva att de ej lämnar garantier på utförd installation efter punkt X. Känns som två olika dokument och 'problem'.
Men du vet ju att sannolikheten är väldigt stor att saker innehåller komponenter från Kina, bara för att någon utanför Kina satt ihop grejerna gör ju inte dessa komponenter bättre.Huddingebo skrev:
Finns det ens några vitvaror som håller hög kvalitet idag? Jag tvivlar om man håller sig till konsumentvaror. Och företag som tillverkar saker av dålig kvalitet kan knappast kallas välrenommerade, de lever på något gammalt rykte som inte återspeglar dagens företag.Huddingebo skrev:
Rätta mig om jag har fel, men produktgarantin lämnar tillverkaren? Inte installatören (’rörisen’).B Bästerortarn skrev:
OK, gärna.Grindtorp skrev:
Reklamationsrätten har man mot den man köpt varan av, vilket för oss konsumenter sällan innebär tillverkaren.
Har man köpt av IKEA så är IKEA motparten, har man köpt av hantverkaren (dvs hantverkaren har levererat i samband med jobbet) så är det denne som är motpart.
Hantverkaren har ingen skyldighet att kostnadsfritt demontera och återmontera saker som han inte har sålt själv, utan även det blir en sak mellan konsumenten och IKEA om det är köpt på IKEA.
Reklamationsrätten är lagstadgad.
Garantier kan vem som helst utfärda, med typ vilken lydelse som helst (men reklamationsrätten finns alltid kvar som ett grundskydd).
Ibland lämnar tillverkaren en garanti, och då kanske de vill att kunderna tar kontakt med dem direkt, eller så kanske de vill att det hanteras via återförsäljarna.
Även en hantverkare är fri att lämna produktgarantier om han så vill, men jag skulle själv inte sätta så stor tilltro till sådana utfästelser, utan tänka att det är någon som bara kommer utifrån stor okunskap om lagar och rättsläget, och att om jag senare skulle behöva utlösa denna garanti så skulle det börja konstras och menas att "det var inte alls så jag menade!"
Ja det är vad jag TROR iaf.
Ikea har inte ens sina egna på varuhusens toaletter.J jliljeha skrev:
Ni kan inte kräva nått av installatören och han får skriva en avvikelse på det.P pizzaslizze skrev:Vi håller på med en utbyggnad till huset där vi har kök och vardagsrum. Rörisarna var och kopplade in diskmaskin, avlopp och vatten i veckan. Vi har anlitat ett företag där ägaren har lång erfarenhet men denna gång skickade han en kille som inte jobbat så länge. Han installerar vår kran (vi har köpt alla grejerna, de är från Ikea), den elektriska diskmaskinsavstängaren, vasken och diskmaskinen. När han är klar säger han att de inte kan lämna några garantier på diskmaskinsavstängaren och kranen då de, enligt dem, är skitprodukter. Min sambo som var hemma frågar vad det innebär och rörisen säger då att vi får ringa chefen och fråga.
Jag ringer och får höra att de tidigare hade åkt på att ersätta en vattenläcka orsakad av Ikeas produkter. De vill nu skriva i vårt VVS-intyg (som vi behöver inför slutbesiktning av bygglovet om mindre än två veckor) att vi har installerat dessa två grejer själva och att företaget därför inte har något ansvar om det blir problem men att vi i så fall får pengar från vårt försäkringsbolag (tadaaa, alla nöjda!).
Jag är osäker på om detta ens innebär att vi får ett godkänt intyg eftersom jag absolut inte är utbildad eller har kunskaper inom säkert vattenarbete och vill inte riskera att inte få slutbesked från bygglov eller för den delen ersättning vid eventuell vattenskada i framtiden.
Hade rörisen sagt detta innan installation hade vi såklart inte velat att de installerat grejerna. Nu kan vi inte lämna tillbaka produkterna och få tillbaka pengarna och måste dessutom köpa nya produkter, SAMT betala för att de ska göra om arbetet. Får det gå till så här? Stressen över slutbesiktningen är såklart total och vill därför bara ha löst det här så bra som möjligt men vill inte betala mer än dubbelt på grund av något jag anser är deras fel.
Blir inte detta ett slags moment-22? Vem kan/skall man anlita för att installera IKEAs produkter (som är CE märkta)? Krävs det inte en behörig firma för att installera dessa produkter i ett badrum?P pizzaslizze skrev:Vi håller på med en utbyggnad till huset där vi har kök och vardagsrum. Rörisarna var och kopplade in diskmaskin, avlopp och vatten i veckan. Vi har anlitat ett företag där ägaren har lång erfarenhet men denna gång skickade han en kille som inte jobbat så länge. Han installerar vår kran (vi har köpt alla grejerna, de är från Ikea), den elektriska diskmaskinsavstängaren, vasken och diskmaskinen. När han är klar säger han att de inte kan lämna några garantier på diskmaskinsavstängaren och kranen då de, enligt dem, är skitprodukter. Min sambo som var hemma frågar vad det innebär och rörisen säger då att vi får ringa chefen och fråga.