P pizzaslizze skrev:
Vi håller på med en utbyggnad till huset där vi har kök och vardagsrum. Rörisarna var och kopplade in diskmaskin, avlopp och vatten i veckan. Vi har anlitat ett företag där ägaren har lång erfarenhet men denna gång skickade han en kille som inte jobbat så länge. Han installerar vår kran (vi har köpt alla grejerna, de är från Ikea), den elektriska diskmaskinsavstängaren, vasken och diskmaskinen. När han är klar säger han att de inte kan lämna några garantier på diskmaskinsavstängaren och kranen då de, enligt dem, är skitprodukter. Min sambo som var hemma frågar vad det innebär och rörisen säger då att vi får ringa chefen och fråga.
Jag ringer och får höra att de tidigare hade åkt på att ersätta en vattenläcka orsakad av Ikeas produkter. De vill nu skriva i vårt VVS-intyg (som vi behöver inför slutbesiktning av bygglovet om mindre än två veckor) att vi har installerat dessa två grejer själva och att företaget därför inte har något ansvar om det blir problem men att vi i så fall får pengar från vårt försäkringsbolag (tadaaa, alla nöjda!).
Jag är osäker på om detta ens innebär att vi får ett godkänt intyg eftersom jag absolut inte är utbildad eller har kunskaper inom säkert vattenarbete och vill inte riskera att inte få slutbesked från bygglov eller för den delen ersättning vid eventuell vattenskada i framtiden.
Hade rörisen sagt detta innan installation hade vi såklart inte velat att de installerat grejerna. Nu kan vi inte lämna tillbaka produkterna och få tillbaka pengarna och måste dessutom köpa nya produkter, SAMT betala för att de ska göra om arbetet. Får det gå till så här? Stressen över slutbesiktningen är såklart total och vill därför bara ha löst det här så bra som möjligt men vill inte betala mer än dubbelt på grund av något jag anser är deras fel.

Någon som har erfarenhet av liknande eller vet vad vi kan kräva?
Som övriga säger, VVS lämnar ingen garanti på andras produkter å JA du kommer få ett slutbesked. Finns inga lagkrav på att VVS ska lämna garanti bara att det är en säker vatteninstallation, vilket det är.

slutbesiktningen rör dessutom det arbete som ni har ett avtal med andra aktörer inte på produkter som ni själva köpt, det utgår vid en slutbesiktning.

Nästa är slutbesked från kommunen å där tittar man bara att det är installerat enligt kraven inte vilka garantier som gäller.

Så ni ska vara heeeelt lugna.
 
P pizzaslizze skrev:
Just denna kran fanns innan 1a juli så den saknar märkningen. Men står på ikeas hemsida att alla deras kranar är godkända av försäkringsbolag. Så frågan är om något skulle hända, är vi täckta av försäkring då? Även om det finns ett intyg där det står att vi monterat kranen själv?
Det är inte säkert att din försäkring gäller om det står att du själv har installerat dessa och om ditt försäkringsbolag har krav på säkervatten i sina villkor.
 
  • Gilla
Alle123
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Antagligen. I de flestas hem finns massor med prylar eller delar av prylar som är tillverkade i Kina och är av högst tvivelaktig kvalitet. Menar du på allvar att inte har mängder med prylar som inte åtminstone innehåller lågkvalitativa komponenter från Kina?
Har extremt få prylar tillverkade i Kina.
Micron (elektrofusk) och något billigt elverktyg är från Kina.
Komponenter ingående i apparater från andra länder är svårare att säga så mycket om.
Speciellt vitvaror. Men vad ska man göra när man inte ens vet eller kan göra ett aktivt val?

Man får lita på att välrenommerade fabrikat har någon slags kvalitetssäkring av vad de köper in.
Finns iaf många bevis för att detta inte fungerar...
 
Det borde väl fortfarande gå att få VVS killen att i intyget skriva att de försäkrar att installationen har gjorts enligt säker vatten men att i protokollet och kvittot till dig skriva att de ej lämnar garantier på utförd installation efter punkt X. Känns som två olika dokument och 'problem'.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
ar extremt få prylar tillverkade i Kina.
Micron (elektrofusk) och något billigt elverktyg är från Kina.
Komponenter ingående i apparater från andra länder är svårare att säga så mycket om.
Speciellt vitvaror. Men vad ska man göra när man inte ens vet eller kan göra ett aktivt val?
Men du vet ju att sannolikheten är väldigt stor att saker innehåller komponenter från Kina, bara för att någon utanför Kina satt ihop grejerna gör ju inte dessa komponenter bättre.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Man får lita på att välrenommerade fabrikat har någon slags kvalitetssäkring av vad de köper in.
Finns det ens några vitvaror som håller hög kvalitet idag? Jag tvivlar om man håller sig till konsumentvaror. Och företag som tillverkar saker av dålig kvalitet kan knappast kallas välrenommerade, de lever på något gammalt rykte som inte återspeglar dagens företag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Rörisen kan självklart bara erbjuda garanti på sånt som hen har sålt. Fall som detta är en av anledningarna att hantverkare ibland vägrar jobba med material tillhandahållet av kunden.
Rätta mig om jag har fel, men produktgarantin lämnar tillverkaren? Inte installatören (’rörisen’).
 
Grindtorp Grindtorp skrev:
Rätta mig om jag har fel, men produktgarantin lämnar tillverkaren? Inte installatören (’rörisen’).
Så är det ju men skillnaden när man får den via röris är att de då sköter retur, ser till att du får en ny samt installerad utan kostnad.
 
Mikael_L
Grindtorp Grindtorp skrev:
Rätta mig om jag har fel, men produktgarantin lämnar tillverkaren? Inte installatören (’rörisen’).
OK, gärna.
Reklamationsrätten har man mot den man köpt varan av, vilket för oss konsumenter sällan innebär tillverkaren.
Har man köpt av IKEA så är IKEA motparten, har man köpt av hantverkaren (dvs hantverkaren har levererat i samband med jobbet) så är det denne som är motpart.
Hantverkaren har ingen skyldighet att kostnadsfritt demontera och återmontera saker som han inte har sålt själv, utan även det blir en sak mellan konsumenten och IKEA om det är köpt på IKEA.
Reklamationsrätten är lagstadgad.

Garantier kan vem som helst utfärda, med typ vilken lydelse som helst (men reklamationsrätten finns alltid kvar som ett grundskydd).
Ibland lämnar tillverkaren en garanti, och då kanske de vill att kunderna tar kontakt med dem direkt, eller så kanske de vill att det hanteras via återförsäljarna.

Även en hantverkare är fri att lämna produktgarantier om han så vill, men jag skulle själv inte sätta så stor tilltro till sådana utfästelser, utan tänka att det är någon som bara kommer utifrån stor okunskap om lagar och rättsläget, och att om jag senare skulle behöva utlösa denna garanti så skulle det börja konstras och menas att "det var inte alls så jag menade!"
Ja det är vad jag TROR iaf.
 
  • Gilla
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
jag satte ikeablandare i hela huset och slängde ut dessa efter något år
kommer aldrig in en ikeablandare igen
Jag satte också in Ikeas blandare vid renoveringen och aldrig mera, hellre begagnade kvalitets prylar än Ikeas skräp.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Vet att jag skrivit det tidigare men i Ikea/Skanska-husen BoKlok var det kök och vitvaror från Ikea, men inte blandare. Det har fått mig att undvika de blandarna.

Vet inte hur det är nu förstås det här var för säkert 10 år sen när min bror köpte en sådan lägenhet.
Ikea har inte ens sina egna på varuhusens toaletter.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Ikea har inte ens sina egna på varuhusens toaletter.
Jag vet inte om det säger så mycket? Byggfirman här i byn har inte byggt sin lokal själva, hyvleriet har inte hyvlat alla brädor till sina lokaler, plåtslagaren har inte bockat trapetsplåten till taket på sina lokaler...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Ikea har inte ens sina egna på varuhusens toaletter.
dom klarar säkert inte kraven på almännytta
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pizzaslizze skrev:
Vi håller på med en utbyggnad till huset där vi har kök och vardagsrum. Rörisarna var och kopplade in diskmaskin, avlopp och vatten i veckan. Vi har anlitat ett företag där ägaren har lång erfarenhet men denna gång skickade han en kille som inte jobbat så länge. Han installerar vår kran (vi har köpt alla grejerna, de är från Ikea), den elektriska diskmaskinsavstängaren, vasken och diskmaskinen. När han är klar säger han att de inte kan lämna några garantier på diskmaskinsavstängaren och kranen då de, enligt dem, är skitprodukter. Min sambo som var hemma frågar vad det innebär och rörisen säger då att vi får ringa chefen och fråga.
Jag ringer och får höra att de tidigare hade åkt på att ersätta en vattenläcka orsakad av Ikeas produkter. De vill nu skriva i vårt VVS-intyg (som vi behöver inför slutbesiktning av bygglovet om mindre än två veckor) att vi har installerat dessa två grejer själva och att företaget därför inte har något ansvar om det blir problem men att vi i så fall får pengar från vårt försäkringsbolag (tadaaa, alla nöjda!).
Jag är osäker på om detta ens innebär att vi får ett godkänt intyg eftersom jag absolut inte är utbildad eller har kunskaper inom säkert vattenarbete och vill inte riskera att inte få slutbesked från bygglov eller för den delen ersättning vid eventuell vattenskada i framtiden.
Hade rörisen sagt detta innan installation hade vi såklart inte velat att de installerat grejerna. Nu kan vi inte lämna tillbaka produkterna och få tillbaka pengarna och måste dessutom köpa nya produkter, SAMT betala för att de ska göra om arbetet. Får det gå till så här? Stressen över slutbesiktningen är såklart total och vill därför bara ha löst det här så bra som möjligt men vill inte betala mer än dubbelt på grund av något jag anser är deras fel.

Någon som har erfarenhet av liknande eller vet vad vi kan kräva?
Ni kan inte kräva nått av installatören och han får skriva en avvikelse på det.
 
P pizzaslizze skrev:
Vi håller på med en utbyggnad till huset där vi har kök och vardagsrum. Rörisarna var och kopplade in diskmaskin, avlopp och vatten i veckan. Vi har anlitat ett företag där ägaren har lång erfarenhet men denna gång skickade han en kille som inte jobbat så länge. Han installerar vår kran (vi har köpt alla grejerna, de är från Ikea), den elektriska diskmaskinsavstängaren, vasken och diskmaskinen. När han är klar säger han att de inte kan lämna några garantier på diskmaskinsavstängaren och kranen då de, enligt dem, är skitprodukter. Min sambo som var hemma frågar vad det innebär och rörisen säger då att vi får ringa chefen och fråga.
Jag ringer och får höra att de tidigare hade åkt på att ersätta en vattenläcka orsakad av Ikeas produkter. De vill nu skriva i vårt VVS-intyg (som vi behöver inför slutbesiktning av bygglovet om mindre än två veckor) att vi har installerat dessa två grejer själva och att företaget därför inte har något ansvar om det blir problem men att vi i så fall får pengar från vårt försäkringsbolag (tadaaa, alla nöjda!).
Jag är osäker på om detta ens innebär att vi får ett godkänt intyg eftersom jag absolut inte är utbildad eller har kunskaper inom säkert vattenarbete och vill inte riskera att inte få slutbesked från bygglov eller för den delen ersättning vid eventuell vattenskada i framtiden.
Hade rörisen sagt detta innan installation hade vi såklart inte velat att de installerat grejerna. Nu kan vi inte lämna tillbaka produkterna och få tillbaka pengarna och måste dessutom köpa nya produkter, SAMT betala för att de ska göra om arbetet. Får det gå till så här? Stressen över slutbesiktningen är såklart total och vill därför bara ha löst det här så bra som möjligt men vill inte betala mer än dubbelt på grund av något jag anser är deras fel.

Någon som har erfarenhet av liknande eller vet vad vi kan kräva?
Blir inte detta ett slags moment-22? Vem kan/skall man anlita för att installera IKEAs produkter (som är CE märkta)? Krävs det inte en behörig firma för att installera dessa produkter i ett badrum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.