P pizzaslizze skrev:
Vi håller på med en utbyggnad till huset där vi har kök och vardagsrum. Rörisarna var och kopplade in diskmaskin, avlopp och vatten i veckan. Vi har anlitat ett företag där ägaren har lång erfarenhet men denna gång skickade han en kille som inte jobbat så länge. Han installerar vår kran (vi har köpt alla grejerna, de är från Ikea), den elektriska diskmaskinsavstängaren, vasken och diskmaskinen. När han är klar säger han att de inte kan lämna några garantier på diskmaskinsavstängaren och kranen då de, enligt dem, är skitprodukter. Min sambo som var hemma frågar vad det innebär och rörisen säger då att vi får ringa chefen och fråga.
Jag ringer och får höra att de tidigare hade åkt på att ersätta en vattenläcka orsakad av Ikeas produkter. De vill nu skriva i vårt VVS-intyg (som vi behöver inför slutbesiktning av bygglovet om mindre än två veckor) att vi har installerat dessa två grejer själva och att företaget därför inte har något ansvar om det blir problem men att vi i så fall får pengar från vårt försäkringsbolag (tadaaa, alla nöjda!).
Jag är osäker på om detta ens innebär att vi får ett godkänt intyg eftersom jag absolut inte är utbildad eller har kunskaper inom säkert vattenarbete och vill inte riskera att inte få slutbesked från bygglov eller för den delen ersättning vid eventuell vattenskada i framtiden.
Hade rörisen sagt detta innan installation hade vi såklart inte velat att de installerat grejerna. Nu kan vi inte lämna tillbaka produkterna och få tillbaka pengarna och måste dessutom köpa nya produkter, SAMT betala för att de ska göra om arbetet. Får det gå till så här? Stressen över slutbesiktningen är såklart total och vill därför bara ha löst det här så bra som möjligt men vill inte betala mer än dubbelt på grund av något jag anser är deras fel.

Någon som har erfarenhet av liknande eller vet vad vi kan kräva?
Rörfirma installerade IKEA's diskbänk och anslutningar. Några veckor senare blev det läckage och köksgolvet behövde rivas upp och bytas. Kontaktade rörfirman, "Skitgrejer från IKEA" Jag ringde IKEA som då sa att det fixar vi, deras jurist ringde rörfirman... . Golven byttes och vi betala absolut noll. Rörfirman fick montera in IKEA igen, utan klagan. Och det har inte läckt efter installation två.

IKEA är så pass stora så dom vill absolut inte sälja några dåliga saker, läckaget berodde på slarvigt montage av rörfirman.

• Gilla
BjörnKraft
  • Laddar…
L lordi skrev:
Vet inte hur jag ska utveckla det ytterligare.
Jag tänkte mig exempelvis någon länk till källor där det påstås. Är det ett vanligt påstående tycker jag att det borde existera i skrift.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
har bytt ikea blandare 4 gånger när dom har gått sönder hade jag vart du hade jag köpt riktiga märken direkt

P pizzaslizze skrev:
Vi håller på med en utbyggnad till huset där vi har kök och vardagsrum. Rörisarna var och kopplade in diskmaskin, avlopp och vatten i veckan. Vi har anlitat ett företag där ägaren har lång erfarenhet men denna gång skickade han en kille som inte jobbat så länge. Han installerar vår kran (vi har köpt alla grejerna, de är från Ikea), den elektriska diskmaskinsavstängaren, vasken och diskmaskinen. När han är klar säger han att de inte kan lämna några garantier på diskmaskinsavstängaren och kranen då de, enligt dem, är skitprodukter. Min sambo som var hemma frågar vad det innebär och rörisen säger då att vi får ringa chefen och fråga.
Jag ringer och får höra att de tidigare hade åkt på att ersätta en vattenläcka orsakad av Ikeas produkter. De vill nu skriva i vårt VVS-intyg (som vi behöver inför slutbesiktning av bygglovet om mindre än två veckor) att vi har installerat dessa två grejer själva och att företaget därför inte har något ansvar om det blir problem men att vi i så fall får pengar från vårt försäkringsbolag (tadaaa, alla nöjda!).
Jag är osäker på om detta ens innebär att vi får ett godkänt intyg eftersom jag absolut inte är utbildad eller har kunskaper inom säkert vattenarbete och vill inte riskera att inte få slutbesked från bygglov eller för den delen ersättning vid eventuell vattenskada i framtiden.
Hade rörisen sagt detta innan installation hade vi såklart inte velat att de installerat grejerna. Nu kan vi inte lämna tillbaka produkterna och få tillbaka pengarna och måste dessutom köpa nya produkter, SAMT betala för att de ska göra om arbetet. Får det gå till så här? Stressen över slutbesiktningen är såklart total och vill därför bara ha löst det här så bra som möjligt men vill inte betala mer än dubbelt på grund av något jag anser är deras fel.

Rimligt vore om de lämnar garanti på jobbet men inte på materialet. Det bör de kunna ange i protokollet att kunden köpt produkterna som företaget installerade och att de därför endast kan gå i god för monteringen men inte produkten? Eller tänker jag snett?

• Gilla
redarn och 1 till
  • Laddar…
J
M maria01 skrev:
har bytt ikea blandare 4 gånger när dom har gått sönder hade jag vart du hade jag köpt riktiga märken direkt
jag har köpt FMM blandare som börjat läcka.

jag har för mig såna här asgamla blandare från 70 talet både är billiga och enkla att byta packningar på. Man skulle sparat dom!

J JohanLun skrev:
jag har köpt FMM blandare som börjat läcka.

jag har för mig såna här asgamla blandare från 70 talet både är billiga och enkla att byta packningar på. Man skulle sparat dom!
jag har nåt franskt kosta en del

K Kjellot skrev:
IKEA är så pass stora så dom vill absolut inte sälja några dåliga saker, läckaget berodde på slarvigt montage av rörfirman.
Jag ifrågasätter inte ditt aktuella fall och din upplevelse men bara för att du fick en dålig installation så innebär det inte att IKEA's grejer per automatik är jättebra.

Och i övrigt är påståendet aningens korkat då dom säljer sånt som dom anser sig tjäna mest pengar på och i den uträkningen kvalitet enbart en parameter. Skulle vilja påstå att det snarare är tvärtom, att dom är så stora så dom vet att dom överlever någon tappad kund. Dessutom motsägs ditt påstående bl.a. av att dom har sålt och säljer fortfarande vitvaror av tveksam kvalitet från bl.a.Whirlpool.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tänkte mig exempelvis någon länk till källor där det påstås. Är det ett vanligt påstående tycker jag att det borde existera i skrift.
Jag tänkte mig som inlägg #57, där det påstås att företaget har över garantin. Jag har sett sådana påståenden flera gånger och klassificerar dem i samma kategori som påståenden om att försäkringar inte gäller om man inte kan visa kvitto på att en elektriker kopplat allt i huset etc.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fairlane
Att firman inte kan ge garanti på produkten är inte något konstigt tycker jag, men det finns några saker som jag tycker är konstigt i denna berättelse.

• Varför skulle man inte få ett godkänt slutbesked om man inte har intyg på säker vatten?
  • Varför utför man jobbet och sen säger att man inte vill ta ansvar för arbete med produkter från Ikea?
  • Varför vill man ha betalt för ett arbete som "kunden gjort själv"?

J J__H skrev:
Problemet är väl här, att IKEA lämnar 10 års garanti. Om du som företag installerar så tar du över den garantin.
Kan du länka någon källa till det påståendet?

Tar fraktfirman över garantin om dom bär in soffan jag köpt på IKEA?

P pizzaslizze skrev:

köper man sakerna själv så blir det ens ansvar att se till att de är bra och fungerar (håller ihop) - köper man något kasst.. ja då får man ”skylla sig själv”.. och ordna det / köpa nytt.. (nu menade jag inte att det du köpt var dåligt! Ikea har bättre saker nuförtiden än de hade förr - jag menade bara allmänt.. )

De är du som har garanti på grejerna du köper.. från stället du handlat på!
Köper du grejerna från VVS .. ja då har du garanti på sakerna från denne (eftersom du handlade av hen)

Så det är normalt.

Hade själv inte tänkt på det förut.. men när hen installerade en toalett (som jag köpt på Bauhaus) för några år sedan så nämnde hen det vid monteringen.. och då (när jag tänkte på saken) kändes det logiskt ändå. Skulle själva toaletten gå sönder.. så kan ju inte hen göra nått.. det är ju bara jag som kan.. och har kvitto.. så det är ju jag som måste bråka med Bauhaus över garantiärende.. (och de skickar en gärna vidare till tillverkaren.. som i sin tur har montörer de kan skicka ut för kontroll ..)..

Så vitt jag vet.. så påverkar inte valet av inredning i huset försäkringarna el ev slutbesked.. så länge allt monterats enligt anvisningar osv. Vilket en vvs såklart gör.

Men har lärt mig att fråga mina hantverkare innan.. om de kan montera något jag köpt själv! Det gäller nämligen alla hantverkare..

De vill tjäna pengar på att sälja produkterna själva eg ju.. plus att de vet hur bra el dåligt vissa saker är (och har oftast saker i bilen till installation av de saker de säljer mest).

Elektriker är lite kinkigare oftast.. snickare brukar inte vara nå problem…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.