21 009 läst ·
153 svar
21k läst
153 svar
Rörmokare vill ej ge garanti på produkter de installerat
Vad som kan hända vid senare tillfälle är ju att kranen pajar eller att installationen är felaktig - båda kan antas orsaka en större vattenskada...B Bästerortarn skrev:
Om kranen pajar och det blir översvämning så gäller ju garantin på kranen hos IKEA - men hur blir det med hemförsäkringen och vattenskadan? (jag tror att den kommer ersättas - kanske beror det på försäkringsbolag - kolla!?) Eftersom inget fel på installationstjänst får man hoppas att hemförsäkringen även täcker att installera den nya kran man fått på garantin från IKEA.
Om det blir översvämning pga av installationen dvs kranen som den levererade av IKEA är fortfarande felfri men anslutningen till kranen var taskigt åtdragen - går det då på garantin att installatören kommer dit och drar åt den - dvs rättar installationen? Täcker hemförsäkringen vattenskadan? (jag tror att den kommer ersättas - kanske beror det på försäkringsbolag - kolla!?)
Rörisen har sålt dig i detta fall endast en produkt - installation dvs en tjänst (och inte en produkt) - den måste installatören ju väl ändå stå för - eller inte utföra - eller?
//
Godkänn absolut ingen skrivning som påstår att du själv har installerat något som ett företag har installerat, de SKA ta ansvar för gjorda arbeten.P pizzaslizze skrev:Vi håller på med en utbyggnad till huset där vi har kök och vardagsrum. Rörisarna var och kopplade in diskmaskin, avlopp och vatten i veckan. Vi har anlitat ett företag där ägaren har lång erfarenhet men denna gång skickade han en kille som inte jobbat så länge. Han installerar vår kran (vi har köpt alla grejerna, de är från Ikea), den elektriska diskmaskinsavstängaren, vasken och diskmaskinen. När han är klar säger han att de inte kan lämna några garantier på diskmaskinsavstängaren och kranen då de, enligt dem, är skitprodukter. Min sambo som var hemma frågar vad det innebär och rörisen säger då att vi får ringa chefen och fråga.
Jag ringer och får höra att de tidigare hade åkt på att ersätta en vattenläcka orsakad av Ikeas produkter. De vill nu skriva i vårt VVS-intyg (som vi behöver inför slutbesiktning av bygglovet om mindre än två veckor) att vi har installerat dessa två grejer själva och att företaget därför inte har något ansvar om det blir problem men att vi i så fall får pengar från vårt försäkringsbolag (tadaaa, alla nöjda!).
Jag är osäker på om detta ens innebär att vi får ett godkänt intyg eftersom jag absolut inte är utbildad eller har kunskaper inom säkert vattenarbete och vill inte riskera att inte få slutbesked från bygglov eller för den delen ersättning vid eventuell vattenskada i framtiden.
Hade rörisen sagt detta innan installation hade vi såklart inte velat att de installerat grejerna. Nu kan vi inte lämna tillbaka produkterna och få tillbaka pengarna och måste dessutom köpa nya produkter, SAMT betala för att de ska göra om arbetet. Får det gå till så här? Stressen över slutbesiktningen är såklart total och vill därför bara ha löst det här så bra som möjligt men vill inte betala mer än dubbelt på grund av något jag anser är deras fel.
Någon som har erfarenhet av liknande eller vet vad vi kan kräva?
Bestrid fakturan om den skrivningen finns.
Jag har bytt blandare av fabrikatet Mora både i tvättstugan och två gånger i köket. Den senaste i köket är trasig igen, men det är bara vredet till diskmaskinavstängningen, så det får vara. Mina IKEA-blandare (tre) fungerar utmärkt sedan länge. Åtminstone hos mig har dyra blandare alltså fungerat sämre än IKEAs med tio års garanti.
Men självklart kan installatören bara garantera arbetet, inte produkten.
Men självklart kan installatören bara garantera arbetet, inte produkten.
Det har ingen påstått heller. Är mycket väl medveten om hur intygen fungerar, har skrivit många själv.N NizzeBygg skrev:
Däremot om en produkt är märkt med säker-vatten så garanterar de att den är typgodkänd enligt alla konstens regler, samt har en begriplig installationsanvisning. Om så är fallet behöver man inte gå in i diskussionen om den är godkänd eller inte.
Det finns ju så klart många produkter som är godkända även utan säker-vattenlogga, men då får man kolla lite mer noga i den tekniska specen.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
Ring ditt FB och fråga, se till att få det skriftligt!P pizzaslizze skrev:
Den är sannolikt godkänd för installation oavsett. Kravet är att de är typgodkända och uppfyller kraven i boverkets byggregler.P pizzaslizze skrev:
Sen att kvaliteten kan vara varierande spelar egentligen ingen roll. Är den godkänd är den godkänd.
Men om man känner till att en produkt är uppenbart undermålig eller behäftad med fel så ska man avråda kunden att installera den. Före arbetet utförs.
De kan inte frånskriva sig att lämna garanti på installationsarbetet.
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
Detta är väl det märkligaste i hela historien. Att dom inte vill ge garanti på främmande produkter är ju självklart. Dock måste dom kunna stå för sitt arbete.P pizzaslizze skrev:
Att skriva att ni har installerat själva är ju bara lögn.
F ö är det inte olagligt att installera VVS själv så kommunen kan inte kräva att någon VVS-firma har installerat.
Kan inte rörmokaren skriva att de installerarat enligt säker vatten men ej ger garanti på blandaren eftersom kunden redan köpt den själv i sitt intyg?