9 992 läst ·
81 svar
10k läst
81 svar
Rörmokare vill ej ge garanti på produkter de installerat
Vet att jag skrivit det tidigare men i Ikea/Skanska-husen BoKlok var det kök och vitvaror från Ikea, men inte blandare. Det har fått mig att undvika de blandarna.
Vet inte hur det är nu förstås det här var för säkert 10 år sen när min bror köpte en sådan lägenhet.
Vet inte hur det är nu förstås det här var för säkert 10 år sen när min bror köpte en sådan lägenhet.
Ett Säker Vatten-intyg är ett kvalitetsdokument ett auktoriserat VVS-företag lämnar till dig efter ett slutfört arbete (t.ex. badrumsrenovering), som intygar att installationen följer branschreglerna för att förhindra vattenskador => Dvs det är inte produkten som skall godkännas av säkert vatten!!!L lordi skrev:Såklart kan de inte lämna garanti på en vara de inte sålt, men det borde de talat om före installation.
Det är ju lite osäkert för installatören att installera befintligt material, då det ofta kan bli en tvist om huruvida ett fel beror på installationen, eller pga materialfel.
Men om det är så att det krävs säkervatten-intyg så är IKEAS blandare numera certifierade (sedan 1 juli 2025), så är den köpt efter det så är det inget som hindrar att de skriver ett intyg.
Man får vad man betalar för. IKEA är ökända för sitt sätt att prissätta de produkter de låter producera till sig. Det innebär att kvaliteten ALLTID kommer att ligga precis på marginalen och tillräckligt få kommer att bli reklamerade för att producenten inte ska gå i total förlust. För det är inte IKEA som står för reklamationen av produkten. Men producenten har inte råd att lyxa till det någonstans i sin produkt. Så för producenten blir det tillräckligt få, men för konsumenten blir det ALLTID 1 för mycket som inte håller måttet och med ALLT som har med vatten i hus att göra så gör man bäst i att INTE välja det billigaste.K krambriw skrev:
Problemet är att han inte vill skriva att de gjort installationen av diskmaskinsavstängaren och kranen (trots att de gjort det). De vill skriva att de gjort installationen till en viss koppling och att vi därefter monterat resten själva. Detta är för att det blir för svårt att bevisa om det arbetet eller produkten som falerat.N NizzeBygg skrev:
Vet inte om det är okej att lämna in ett intyg till bygglovsavdelningen där det står att de bara godkänt en del av installationen.
jo det såg man på electrolux diskarna så mycket sämre komponenter i dessa och slarvigare ihopsattaC cZuLLLL skrev:Man får vad man betalar för. IKEA är ökända för sitt sätt att prissätta de produkter de låter producera till sig. Det innebär att kvaliteten ALLTID kommer att ligga precis på marginalen och tillräckligt få kommer att bli reklamerade för att producenten inte ska gå i total förlust. För det är inte IKEA som står för reklamationen av produkten. Men producenten har inte råd att lyxa till det någonstans i sin produkt. Så för producenten blir det tillräckligt få, men för konsumenten blir det ALLTID 1 för mycket som inte håller måttet och med ALLT som har med vatten i hus att göra så gör man bäst i att INTE välja det billigaste.
Svårt att veta vilka IKEA-grejer som är okej och vilka som inte är. Vi beställde ett helt kök från ikea (som har fått bra omdömen) och valde för enkelhetens skull de flesta produlter via demC cZuLLLL skrev:Man får vad man betalar för. IKEA är ökända för sitt sätt att prissätta de produkter de låter producera till sig. Det innebär att kvaliteten ALLTID kommer att ligga precis på marginalen och tillräckligt få kommer att bli reklamerade för att producenten inte ska gå i total förlust. För det är inte IKEA som står för reklamationen av produkten. Men producenten har inte råd att lyxa till det någonstans i sin produkt. Så för producenten blir det tillräckligt få, men för konsumenten blir det ALLTID 1 för mycket som inte håller måttet och med ALLT som har med vatten i hus att göra så gör man bäst i att INTE välja det billigaste.
Vi hade inte koll på att just dessa produkter var kassa.
Helt normalt att skriva en avvikelse på att de inte intygar säker vatten för de produkter som de själva inte köpt och har ansvar för.H hjulia skrev:Det låter väldigt märkligt, då ljuger de ju i intyget vilket knappast kan vara okej. De borde kunna skriva att de har gjort inkopplingen enligt säker vatten men att pga eget material så gäller inte deras garantier utan det är endast konsumenttjäntslagen (?) som gäller.
Alternativt ska det inte ens finnas med i intyget (jag har dålig koll på exakt vad intyget innebär) så det endast ska stå att arbetet är utfört enligt säker vatten och att övrig info står på annan plats i tex ert avtal.
Men att de ljuger i intyget hade jag inte gått med på.
Inom fordonsbranchen är det standard att de få verkstäder som godkänner att man tar med egna delar inte lämnar några garantier alls, varken på material eller arbete. Anledningen till det är för att det är upplagt för problem om de skulle ge garanti på arbetet men inte materialet. För om en kund kommer in med ett garantiärende där meken kommer fram till att det är delen som det är fel på så kommer kunden med stor sannolikhet börja tjafsa om att denne varken vill stå för felsökningskostnaden eller kostnaden för byte till ny del och kunden kan inte med säkerhet veta att det var delen som var trasig och inte en miss vid monteringen. Om det nu är jobbet som är felaktigt för en del inköpt på ex Amazon som gått sönder så ska meken stå för delen men kan kanske inte köpa från samma kanaler vilket gör att det blir ett problem hur det ska lösas. För meken vill knappast köpa en originaldel som ersättning för en riktigt lågbudgetdel och kunden kommer antagligen tjafsa om att behöva betala den mellanskillnaden. Alltså ges inga garantier alls, det är säkrast för alla parter för då vet alla vad som gäller och det funkar antagligen likadant i alla brancher
Kommer inte heller ha någon påverkan på slutintyget.
Jag lämnar inte någon garanti på saker mina kunder har köpt. Men köper kunden av mig då lämnar jag så klart en garanti.P pizzaslizze skrev:Vi håller på med en utbyggnad till huset där vi har kök och vardagsrum. Rörisarna var och kopplade in diskmaskin, avlopp och vatten i veckan. Vi har anlitat ett företag där ägaren har lång erfarenhet men denna gång skickade han en kille som inte jobbat så länge. Han installerar vår kran (vi har köpt alla grejerna, de är från Ikea), den elektriska diskmaskinsavstängaren, vasken och diskmaskinen. När han är klar säger han att de inte kan lämna några garantier på diskmaskinsavstängaren och kranen då de, enligt dem, är skitprodukter. Min sambo som var hemma frågar vad det innebär och rörisen säger då att vi får ringa chefen och fråga.
Jag ringer och får höra att de tidigare hade åkt på att ersätta en vattenläcka orsakad av Ikeas produkter. De vill nu skriva i vårt VVS-intyg (som vi behöver inför slutbesiktning av bygglovet om mindre än två veckor) att vi har installerat dessa två grejer själva och att företaget därför inte har något ansvar om det blir problem men att vi i så fall får pengar från vårt försäkringsbolag (tadaaa, alla nöjda!).
Jag är osäker på om detta ens innebär att vi får ett godkänt intyg eftersom jag absolut inte är utbildad eller har kunskaper inom säkert vattenarbete och vill inte riskera att inte få slutbesked från bygglov eller för den delen ersättning vid eventuell vattenskada i framtiden.
Hade rörisen sagt detta innan installation hade vi såklart inte velat att de installerat grejerna. Nu kan vi inte lämna tillbaka produkterna och få tillbaka pengarna och måste dessutom köpa nya produkter, SAMT betala för att de ska göra om arbetet. Får det gå till så här? Stressen över slutbesiktningen är såklart total och vill därför bara ha löst det här så bra som möjligt men vill inte betala mer än dubbelt på grund av något jag anser är deras fel.
Någon som har erfarenhet av liknande eller vet vad vi kan kräva?
Av anledning som du skriver vissa märken är mycket dåliga, och då vill inte jag så för det om de går sönder.
Inga problem att lämna ett intyg till kontrollansvarig med en avvikelse. Kommer inte påverka slutintyget.P pizzaslizze skrev:Problemet är att han inte vill skriva att de gjort installationen av diskmaskinsavstängaren och kranen (trots att de gjort det). De vill skriva att de gjort installationen till en viss koppling och att vi därefter monterat resten själva. Detta är för att det blir för svårt att bevisa om det arbetet eller produkten som falerat.
Vet inte om det är okej att lämna in ett intyg till bygglovsavdelningen där det står att de bara godkänt en del av installationen.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 382 inlägg
Nu är vi ju redan ordentligt OT så .....J jliljeha skrev:
Det är ju på sätt och vis lite ironiskt att dom valde bort just blandarna då vitvarorna inte är något vidare heller 😆
Men ett till exempel är IKEA Barkarby där dom tidigare hade sina egna blandare på toaletterna som sedan successivt blivit utbytta till märkesblandare.
Jag renoverade köket i förrförra huset, ca 12-13 år sen och införskaffade IKEA-blandare..Lagom när köket var klart så gick blandaren sönder och det blev till att demontera kök, riva upp golv och trossbotten och torka/avfukta. Försäkringskillen som var där och besiktigade varnade mig för IKEA:s blandare, oavsett vad de lovar i reklamen så skulle jag aldrig vilja riskera ngt liknande igen, en bra blandare får kosta om det ger mig lite sinnesro.P pizzaslizze skrev:
Redigerat:
Mm, får en känsla av att ni kanske glömde fråga om de kunde signera intyg om säker vatten installation när ni bad om offert? Säker vatten inkluderar ju mer än bara rörkopplingarna och jag gissar också ty ni bara beställt rörmokeriarbete av dem?P pizzaslizze skrev:Tack för era inspel! Men meddelar man inte kunden detta innan man installerar grejerna? Det här var helt okänt för mig så hade förväntat mig att de sagt detta innan så vi har ett val.
Mitt största huvudbry är ju intyget vi behöver för att få slutbeskedet för bygglovet. Det står i vårt villkor för startbesked att vi ska ha "intyg från sakkunnig för utförda VVS-arbeten enligt "säker vatten" eller motsvarande."
Är det ett godkänt intyg om de skriver att de gjort arbetet fram till anslutningspunkt för diskmaskin och kökskran?
Håller med föregående talare, har man ingen bakgrund inom bygg är det svårt ty ställa rätt frågor i offertskedet och då är det lätt hänt att det blir såhär i efterhand. Tyvärr är det faktiskt så att det är bra att rådgöra med någon kunnig innan så man efterfrågar det man faktiskt vill ha/behöver.
Vänligen,
M
Ja dom tusenlapparna man får betala extra för en märkesblandare har man ofta tillbaka många gånger om efteråt.G Gammelgalten skrev:Jag renoverade köket i förrförra huset, ca 12-13 år sen och införskaffade IKEA-blandare..Lagom när köket var klart så gick blandaren sönder och det blev till att demontera kök, riva upp golv och trossbotten och torka/avfukta. Försäkringskillen som var där och besiktigade varnade mig för IKEA:s blandare, oavsett vad de lovar i reklamen så skulle jag aldrig vilja riskera ngt liknande igen, en bra blandare får kosta om det ger mig mig lite sinnesro.
Rörmokare är ju inte en skyddad titel så vem som helst kan kalla sig rörmokare..
Rörjobb ska vara fackmannamässigt utförda
Altså vem som helst som klarar av att sätta dit blandaren och koppla in diskmaskinen och göra det fackmannamässigt korrekt så duger det
Att rörmokaren inte vill lämna garanti på material som kunden köpt själv är fullt normalt, ska nästan vara glad att dom var snälla nog att skruva dit dom alls, många vägrar helt..
Bara att skriva att man har monterat dom själv enligt rörmokarens instruktion eller liknande , klart
Rörjobb ska vara fackmannamässigt utförda
Altså vem som helst som klarar av att sätta dit blandaren och koppla in diskmaskinen och göra det fackmannamässigt korrekt så duger det
Att rörmokaren inte vill lämna garanti på material som kunden köpt själv är fullt normalt, ska nästan vara glad att dom var snälla nog att skruva dit dom alls, många vägrar helt..
Bara att skriva att man har monterat dom själv enligt rörmokarens instruktion eller liknande , klart