J Jansson69 skrev:
Finns inga sådana krav som kommunen har rätt att ställa..
Har man med det som en punkt i kontrollplanen så måste intyget finnas.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
P pizzaslizze skrev:
Hade ju såklart varit bättre att han vägrat! Jag har inte kunskap om detta och förväntar mig att bli upplyst om sånt här innan de genomför installationen. Nu får vi tidspress och måste betala för arbetet två gånger plus nya grejer.
Det låter ju enkelt att bara ge lite garanti. Men tänk efter själv. Säg att din granne köpt en vanlig golvlampa på loppis. Då grannen är gammal och har lite svårt att gå så ber hon dig om hjälp. Så du bär in lampan, ställer den i hennes vardagsrum och stoppar i kontakten. Nu vill grannen att du skriver på ett kontrakt som gör dig ersättningsskyldig om huset brinner ner.
Detta är iprincip det du förväntar dig av rörmokaren.
Det kan låta enkelt att bevisa om det är arbetet eller produkten det är fel på. Det är det säkert också om det blir en läcka första veckan. Men säg att det börjar läcka om ett par år. Då är det inte så lätt att bevisa vad som felat. Det kan dessutom bli en väldigt lång och utdragen process med att avgöra vems fel det är.
Att de inte sa något innan berodde nog bara på att det sågs som självklart.
Det ska dock sägas att ni inte kommer ha minsta problem att få det godkänt vid slutbesiktning.

• Gilla
  • Älska
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
Har man med det som en punkt i kontrollplanen så måste intyget finnas.
Nja kontrollplanen kan revideras!

L lordi skrev:
Såklart kan de inte lämna garanti på en vara de inte sålt, men det borde de talat om före installation.
Det är ju lite osäkert för installatören att installera befintligt material, då det ofta kan bli en tvist om huruvida ett fel beror på installationen, eller pga materialfel.
Men om det är så att det krävs säkervatten-intyg så är IKEAS blandare numera certifierade (sedan 1 juli 2025), så är den köpt efter det så är det inget som hindrar att de skriver ett intyg.
Det du skriver sätter faktiskt fokus på hur oseriösa ikea är om de inte certifierat sina blandare förrän nu😂😂.

Jag har hört om ett jobb där kunden gick i taket då rörmokaren hade installerat reduceringsventiler till en köksblandare som inte uppfyllde rätt tryckklass, men hade svårt att komma någonvart då han faktiskt hade fått frågan om han verkligen ville ha sådant skräp inkopplat..

• Gilla
EuroPeter och 3 till
  • Laddar…
S
Men snälla nån, intyget i kontrollplanen har inget med rörisens garanti att göra! Han ska intyga att installationen följer säkert vatten punkt. Sen köper jag att de inte kan lämna garantier på eget material. Det kan de ju skriva i sitt kvitto eller nåt. Eller bara låta bli att utlova garanti.
När jag byggde ut så intygade jag de flesta punkterna inkl vvs själv då jag gjorde det mesta själv! Gick utmärkt!
Och apropå Ikeas blandare så har jag en i köket som säkert är tio år och har dessutom blandare från både jula och biltema som hållit i mer än tio år.

• Gilla
Krille60 och 6 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Såklart kan de inte lämna garanti på en vara de inte sålt, men det borde de talat om före installation.
Det är ju lite osäkert för installatören att installera befintligt material, då det ofta kan bli en tvist om huruvida ett fel beror på installationen, eller pga materialfel.
Men om det är så att det krävs säkervatten-intyg så är IKEAS blandare numera certifierade (sedan 1 juli 2025), så är den köpt efter det så är det inget som hindrar att de skriver ett intyg.
Just denna kran fanns innan 1a juli så den saknar märkningen. Men står på ikeas hemsida att alla deras kranar är godkända av försäkringsbolag. Så frågan är om något skulle hända, är vi täckta av försäkring då? Även om det finns ett intyg där det står att vi monterat kranen själv?

P pizzaslizze skrev:
Hade ju såklart varit bättre att han vägrat! Jag har inte kunskap om detta och förväntar mig att bli upplyst om sånt här innan de genomför installationen. Nu får vi tidspress och måste betala för arbetet två gånger plus nya grejer.
Fast det är faktiskt s.k. sunt förnuft att ev. garanti/reklamationsrätt etc. bara gäller mellan dig och säljaren. Även om jag också kan tycka det är klädsamt att en hantverkare informerar om sånt så ska hen inte behöva göra det.

Hade du krävt att bilmeken som använder reservdelar du införskaffat ska stå för garanti på "din" reservdel? Knappast!

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
P pizzaslizze skrev:
När han är klar säger han att de inte kan lämna några garantier på diskmaskinsavstängaren och kranen
P pizzaslizze skrev:
Men meddelar man inte kunden detta innan man installerar grejerna?
Jag förstår faktiskt inte alls hur du kunde tro att rörfirman skulle lämna garanti på saker som du köpt på Ikea. Jag ser heller inte att det finns något som borde ha meddelats.

• Gilla
Kirre2 och 9 till
  • Laddar…
P pizzaslizze skrev:
Just denna kran fanns innan 1a juli så den saknar märkningen. Men står på ikeas hemsida att alla deras kranar är godkända av försäkringsbolag. Så frågan är om något skulle hända, är vi täckta av försäkring då? Även om det finns ett intyg där det står att vi monterat kranen själv?
Sen tio år tillbaks är ikeas blandare godkända av Kiwa. Det ska räcka för att få sälja en produkt inom hela EU.
Säker Vatten-godkännandet innebär inte att det görs några ytterligare kvalitetskontroller, utan är mer än formell procedur där man kontrollerar att produkten är typgodkänd av ett fristående provningsinstitut, att den är CE-märkt och att all nödvändig dokumentation finns m

• Gilla
Zajko
  • Laddar…
P pizzaslizze skrev:
tror inte att du hittar någon som vill ta vid och skriva detta intyget
men för säkerhets skull fråga FÖRST

IKEA kanske har någon sammarbetspartner någonstans i världen?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Det låter väldigt märkligt, då ljuger de ju i intyget vilket knappast kan vara okej. De borde kunna skriva att de har gjort inkopplingen enligt säker vatten men att pga eget material så gäller inte deras garantier utan det är endast konsumenttjäntslagen (?) som gäller.
Alternativt ska det inte ens finnas med i intyget (jag har dålig koll på exakt vad intyget innebär) så det endast ska stå att arbetet är utfört enligt säker vatten och att övrig info står på annan plats i tex ert avtal.
Men att de ljuger i intyget hade jag inte gått med på.

Inom fordonsbranchen är det standard att de få verkstäder som godkänner att man tar med egna delar inte lämnar några garantier alls, varken på material eller arbete. Anledningen till det är för att det är upplagt för problem om de skulle ge garanti på arbetet men inte materialet. För om en kund kommer in med ett garantiärende där meken kommer fram till att det är delen som det är fel på så kommer kunden med stor sannolikhet börja tjafsa om att denne varken vill stå för felsökningskostnaden eller kostnaden för byte till ny del och kunden kan inte med säkerhet veta att det var delen som var trasig och inte en miss vid monteringen. Om det nu är jobbet som är felaktigt för en del inköpt på ex Amazon som gått sönder så ska meken stå för delen men kan kanske inte köpa från samma kanaler vilket gör att det blir ett problem hur det ska lösas. För meken vill knappast köpa en originaldel som ersättning för en riktigt lågbudgetdel och kunden kommer antagligen tjafsa om att behöva betala den mellanskillnaden. Alltså ges inga garantier alls, det är säkrast för alla parter för då vet alla vad som gäller och det funkar antagligen likadant i alla brancher
i intyget skall avvikelser noteras och där kan man skriva att kunde tillhandahållit vissa artiklar

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har flera ikeablandare som snart är tio år. Bl a i badrummet som används flera gånger om dagen. De funkar fortfarande som när de var nya.
jag satte ikeablandare i hela huset och slängde ut dessa efter något år
kommer aldrig in en ikeablandare igen

• Gilla
EuroPeter och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
det måste ju den mest lågbegåvade förstå att man inte lämnar garanti på något man inte sålt`?

• Gilla
  • Haha
Kirre2 och 4 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
det måste ju den mest lågbegåvade förstå att man inte lämnar garanti på något man inte sålt`?
Du uttrycker dig alltid så försynt och diplomatiskt. 😉😂

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du uttrycker dig alltid så försynt och diplomatiskt. 😉😂
alltid
diplomati är överskattat det är bara för att vinna tid innan släggan kommer fram bara se på ukraina

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.