T Tjrex skrev:
Jag har inte stött på det här intyget du behöver för slutbesked. Vem ställer krav på det?
Kommunens bygglovsavdelning. Det står att sakkunnig ska intyga att installationer är gjorda enligt säker vatten eller motsvarande.

J
P pizzaslizze skrev:
Kommunens bygglovsavdelning. Det står att sakkunnig ska intyga att installationer är gjorda enligt säker vatten eller motsvarande.
Finns inga sådana krav som kommunen har rätt att ställa..

• Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Äh, njut istället om allt blev bra!
Svårt att njuta när vi inte kommer få vår utbyggnad godkänd vid slutbesiktning på grund av detta. Jag har aldrig byggt något förut och hade såklart gjort som rörisarna sagt om de bara sagt detta INNAN de installerade allt. Jag hade ingen aning.

B Bästerortarn skrev:
Rörisen kan självklart bara erbjuda garanti på sånt som hen har sålt. Fall som detta är en av anledningarna att hantverkare ibland vägrar jobba med material tillhandahållet av kunden.
Hade ju såklart varit bättre att han vägrat! Jag har inte kunskap om detta och förväntar mig att bli upplyst om sånt här innan de genomför installationen. Nu får vi tidspress och måste betala för arbetet två gånger plus nya grejer.

• Haha
Grod4n och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte en blandare från ikea till vårt nya kök, efter ett par dagar släppte vredet till diskmaskinsavstägningen och flög iväg som en projektil med efterföljande vattenstråle.

Tur att vi var hemma :) vi fick en ny blandare och gratis lunch av ikea....

• Wow
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
P pizzaslizze skrev:
De vill nu skriva i vårt VVS-intyg (som vi behöver inför slutbesiktning av bygglovet om mindre än två veckor) att vi har installerat dessa två grejer själva och att företaget därför inte har något ansvar om det blir problem
Det låter väldigt märkligt, då ljuger de ju i intyget vilket knappast kan vara okej. De borde kunna skriva att de har gjort inkopplingen enligt säker vatten men att pga eget material så gäller inte deras garantier utan det är endast konsumenttjäntslagen (?) som gäller.
Alternativt ska det inte ens finnas med i intyget (jag har dålig koll på exakt vad intyget innebär) så det endast ska stå att arbetet är utfört enligt säker vatten och att övrig info står på annan plats i tex ert avtal.
Men att de ljuger i intyget hade jag inte gått med på.

Inom fordonsbranchen är det standard att de få verkstäder som godkänner att man tar med egna delar inte lämnar några garantier alls, varken på material eller arbete. Anledningen till det är för att det är upplagt för problem om de skulle ge garanti på arbetet men inte materialet. För om en kund kommer in med ett garantiärende där meken kommer fram till att det är delen som det är fel på så kommer kunden med stor sannolikhet börja tjafsa om att denne varken vill stå för felsökningskostnaden eller kostnaden för byte till ny del och kunden kan inte med säkerhet veta att det var delen som var trasig och inte en miss vid monteringen. Om det nu är jobbet som är felaktigt för en del inköpt på ex Amazon som gått sönder så ska meken stå för delen men kan kanske inte köpa från samma kanaler vilket gör att det blir ett problem hur det ska lösas. För meken vill knappast köpa en originaldel som ersättning för en riktigt lågbudgetdel och kunden kommer antagligen tjafsa om att behöva betala den mellanskillnaden. Alltså ges inga garantier alls, det är säkrast för alla parter för då vet alla vad som gäller och det funkar antagligen likadant i alla brancher

• Gilla
JockeÅgren och 3 till
  • Laddar…
Om jag var rörmokare skulle jag såklart aldrig ge några garantier på kinesiska skitblandare från Ikea.
För mig är det obegripligt att folk ens köper de.

• Gilla
JockeÅgren och 11 till
  • Laddar…
Du kan visst lämna tillbaka dina produkter du köpt från ikea även om dom varit monterade. Bara dom är "oanvända" vilket dom är i ditt fall

• Gilla
pizzaslizze och 1 till
  • Laddar…
P pizzaslizze skrev:
Men meddelar man inte kunden detta innan man installerar grejerna? Det här var helt okänt för mig så hade förväntat mig att de sagt detta innan så vi har ett val.
De kanske tänkte att det tillhör allmänbildningen?

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
P pizzaslizze skrev:
Det står att sakkunnig ska intyga att installationer är gjorda enligt säker vatten eller motsvarande.
Men det kan de väl intyga oavsett vem som har köpt blandaren? Ikeas grejer är godkända för användning i Sverige, så det ska inte vara några problem.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Om jag var rörmokare skulle jag såklart aldrig ge några garantier på kinesiska skitblandare från Ikea.
Håller med.
Varit allmänt känt i alla år att IKEA’s blandare är gjorda av rent chinesium och läcker som såll.

Firman borde dock kunnat nämnt det innan när ni pratade om att beställa jobbet och rekommenderat något annat. Och om ni ändå stod på er för IKEA så skulle dom avböjt montaget.

• Gilla
EuroPeter och 3 till
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Vi köpte en blandare från ikea
Jag själv har hållt mig i huvudsak till italiensk Q, tapewell….kostar mycket å börjar droppa dom me efter ett par år. Men design får ju ofta gå före annat när det gäller inredningsdetaljer, åtminstone hos oss 😀

• Haha
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tja, jag köpte en köksblandare på ikea för några år sedan. Den var tillverkad av Damixa.
Fungerade bra gjorde den också, långt ifrån nån kinesisk skitblandare.

• Gilla
MKTJ och 5 till
  • Laddar…
Jag har flera ikeablandare som snart är tio år. Bl a i badrummet som används flera gånger om dagen. De funkar fortfarande som när de var nya.

• Gilla
tergo och 4 till
  • Laddar…
Såklart kan de inte lämna garanti på en vara de inte sålt, men det borde de talat om före installation.
Det är ju lite osäkert för installatören att installera befintligt material, då det ofta kan bli en tvist om huruvida ett fel beror på installationen, eller pga materialfel.
Men om det är så att det krävs säkervatten-intyg så är IKEAS blandare numera certifierade (sedan 1 juli 2025), så är den köpt efter det så är det inget som hindrar att de skriver ett intyg.

• Gilla
Krille60 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.