21 009 läst ·
153 svar
21k läst
153 svar
Rörmokare vill ej ge garanti på produkter de installerat
Hade ju såklart varit bättre att han vägrat! Jag har inte kunskap om detta och förväntar mig att bli upplyst om sånt här innan de genomför installationen. Nu får vi tidspress och måste betala för arbetet två gånger plus nya grejer.B Bästerortarn skrev:
Vi köpte en blandare från ikea till vårt nya kök, efter ett par dagar släppte vredet till diskmaskinsavstägningen och flög iväg som en projektil med efterföljande vattenstråle.
Tur att vi var hemma
vi fick en ny blandare och gratis lunch av ikea....
Tur att vi var hemma
Det låter väldigt märkligt, då ljuger de ju i intyget vilket knappast kan vara okej. De borde kunna skriva att de har gjort inkopplingen enligt säker vatten men att pga eget material så gäller inte deras garantier utan det är endast konsumenttjäntslagen (?) som gäller.P pizzaslizze skrev:
Alternativt ska det inte ens finnas med i intyget (jag har dålig koll på exakt vad intyget innebär) så det endast ska stå att arbetet är utfört enligt säker vatten och att övrig info står på annan plats i tex ert avtal.
Men att de ljuger i intyget hade jag inte gått med på.
Inom fordonsbranchen är det standard att de få verkstäder som godkänner att man tar med egna delar inte lämnar några garantier alls, varken på material eller arbete. Anledningen till det är för att det är upplagt för problem om de skulle ge garanti på arbetet men inte materialet. För om en kund kommer in med ett garantiärende där meken kommer fram till att det är delen som det är fel på så kommer kunden med stor sannolikhet börja tjafsa om att denne varken vill stå för felsökningskostnaden eller kostnaden för byte till ny del och kunden kan inte med säkerhet veta att det var delen som var trasig och inte en miss vid monteringen. Om det nu är jobbet som är felaktigt för en del inköpt på ex Amazon som gått sönder så ska meken stå för delen men kan kanske inte köpa från samma kanaler vilket gör att det blir ett problem hur det ska lösas. För meken vill knappast köpa en originaldel som ersättning för en riktigt lågbudgetdel och kunden kommer antagligen tjafsa om att behöva betala den mellanskillnaden. Alltså ges inga garantier alls, det är säkrast för alla parter för då vet alla vad som gäller och det funkar antagligen likadant i alla brancher
Om jag var rörmokare skulle jag såklart aldrig ge några garantier på kinesiska skitblandare från Ikea.
För mig är det obegripligt att folk ens köper de.
För mig är det obegripligt att folk ens köper de.
Håller med.Huddingebo skrev:
Varit allmänt känt i alla år att IKEA’s blandare är gjorda av rent chinesium och läcker som såll.
Firman borde dock kunnat nämnt det innan när ni pratade om att beställa jobbet och rekommenderat något annat. Och om ni ändå stod på er för IKEA så skulle dom avböjt montaget.
Tja, jag köpte en köksblandare på ikea för några år sedan. Den var tillverkad av Damixa.Huddingebo skrev:
Fungerade bra gjorde den också, långt ifrån nån kinesisk skitblandare.
Såklart kan de inte lämna garanti på en vara de inte sålt, men det borde de talat om före installation.
Det är ju lite osäkert för installatören att installera befintligt material, då det ofta kan bli en tvist om huruvida ett fel beror på installationen, eller pga materialfel.
Men om det är så att det krävs säkervatten-intyg så är IKEAS blandare numera certifierade (sedan 1 juli 2025), så är den köpt efter det så är det inget som hindrar att de skriver ett intyg.
Det är ju lite osäkert för installatören att installera befintligt material, då det ofta kan bli en tvist om huruvida ett fel beror på installationen, eller pga materialfel.
Men om det är så att det krävs säkervatten-intyg så är IKEAS blandare numera certifierade (sedan 1 juli 2025), så är den köpt efter det så är det inget som hindrar att de skriver ett intyg.