73 282 läst ·
765 svar
73k läst
765 svar
rörmockare höjer priset efter utfört jobb.
Amen.Staffan2000 skrev:
Rörläggeriets svårighet ligger i att ha kunskap om alla delar som finns, och sedan se i skallen hur det skall kopplas ihop. Dessutom behöver man kunna gassvetsa. Men en normalt teknisk person som har känsla för mekanik, och inte att förglömma, estetik, blir en utmärkt rörläggare. En portion ödmjukhet skadar inte heller.
Men sen om vi tittar i ett lite vidare perspektiv så finns det naturligtvis en massa uppgifter som olika rörisar håller på med som är högst kunskapskrävande. Det är kanske inte så mycket sånt i en villa.
Det är ju samma som för mig som elektriker. Det jag utför i folks villor och hem är sällan någon rocket science, utan de lite ballare grejerna man håller på med i industri och kommersiella byggnader som kräver lite djupare kunnande, och förmåga att ta till sig information och omsätta det till situationen man har framför sig.
Strålande!S Saipala skrev:
Då är vi fortfarande bara inte överens om din förståelse kring att många privatkunder som är på ByggaHus uppenbarligen inte gillar kostnadsmodellen som en del rörmokare har.
Men som tur är finns här en hel del enastående potentiella kunder som INTE har tummen mitt i handen. Så om du lyssnar och försöker ta till dig att privatmarknaden håller på att ändras kan du antagligen lära dig saker som behövs för framtiden. O innan du säger att VVS branschen är unik vill jag bara säga att det har alla branscher sagt innan ny teknik och nya trender kört över dem totalt.
Så i all välmening (då jag INTE tjänar ett öre eller har någon good Will på detta inlägg) världen förändras!
Olika människor har olika behov:Mikael_L skrev:
Amen.
Men sen om vi tittar i ett lite vidare perspektiv så finns det naturligtvis en massa uppgifter som olika rörisar håller på med som är högst kunskapskrävande. Det är kanske inte så mycket sånt i en villa.
Det är ju samma som för mig som elektriker. Det jag utför i folks villor och hem är sällan någon rocket science, utan de lite ballare grejerna man håller på med i industri och kommersiella byggnader som kräver lite djupare kunnande, och förmåga att ta till sig information och omsätta det till situationen man har framför sig.
Vissa är 100% nöjda att göra samma saker varje dag, inga oväntade överraskningar, inga krångliga saker eller nymodigheter
Andra personer gillar den sociala biten mer än arbetsuppgifterna och om lite socialt utbyte ingår spelar det ingen roll om personen gör det ena eller det andra.
En tredje person kan tycka att lära sig nya saker och utveckla kunskapen är det bästa som finns, att de vanliga enkla prylarna är tråkiga som f-n.
Som företagare och anställd behöver man försöka förstå sina egna behov och företagets behov för att hitta en balans om det går. Alla kan ju inte vara forwards eller målvakter då har något gått snett på vägen.
Jag har vad jag minns, har lite taskigt minne men tror inte jag varken försvarat eller kritiserat en affärsmodell som inte är vedertagen i branschen ens?mathiash77 skrev:Strålande!
Då är vi fortfarande bara inte överens om din förståelse kring att många privatkunder som är på ByggaHus uppenbarligen inte gillar kostnadsmodellen som en del rörmokare har.
Men som tur är finns här en hel del enastående potentiella kunder som INTE har tummen mitt i handen. Så om du lyssnar och försöker ta till dig att privatmarknaden håller på att ändras kan du antagligen lära dig saker som behövs för framtiden. O innan du säger att VVS branschen är unik vill jag bara säga att det har alla branscher sagt innan ny teknik och nya trender kört över dem totalt.
Så i all välmening (då jag INTE tjänar ett öre eller har någon good Will på detta inlägg) världen förändras!
Bara fattiga småskuttar som håller på med tramset att dom ger rabbat på prislista.
S Saipala skrev:
Jag vill inte sätta en stämpel på om någon är rik eller fattig, speciellt inte i ett land som Sverige... självklart finns det stor skillnad på levnadsvillkor.
Sedan gav du dig definitivt in i den diskussionen i Ahlsells tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threa...rade-rabattsystem.345866/page-29#post-3358957
Ja det gjorde jag men jag vill tro att jag inte försvarade att ge rabbat på prislistan.mathiash77 skrev:
Jag har sagt mitt, ämnet berör mig inte så klart slut.
Ska kund A behöva betala överpris för materialen för att du inte kan planera in jobben så inte kund B blir lidande?N Nils82 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/positiva-erfarenheter.125457/L Le'Oracle skrev:
Nils, om du inte ens vill försöka förstå utan bara agerar som ett troll så kanske du ska undvika ställen där man ska diskutera?N Nils82 skrev:
Det dumma svaret tillbaka är väl att du både bokat in A, B och F samtidigt, fakturerar alla tre för samma tid när du köper materialet och med ett saftigt påslag. Samt att du glömt att du också borde vara hos kund C som tröttnad och ringer jour VVS för det blir ändå biligare.
Tack för att du bekräftar det jag sa
Du hänvisar till en tråd på 5 sidor från 2009 med sista inlägget 2011 som ett positivt exempel på hantverkaromdömen.
Sanningen är att ni avskyr hantverkare fast ni inte har en susning om hur svårt det är att felsöka en 1MW kylmaskin eller värmepump som förser 100 hotellrum med värme och VV . Ni tror rörmokeri är att ansluta ett 15 pex rör från punkt A till punkt B.
Det tar tid att lära sig VVS och Kylteknik.
Du hänvisar till en tråd på 5 sidor från 2009 med sista inlägget 2011 som ett positivt exempel på hantverkaromdömen.
Sanningen är att ni avskyr hantverkare fast ni inte har en susning om hur svårt det är att felsöka en 1MW kylmaskin eller värmepump som förser 100 hotellrum med värme och VV . Ni tror rörmokeri är att ansluta ett 15 pex rör från punkt A till punkt B.
Det tar tid att lära sig VVS och Kylteknik.
Redigerat:
Det har ju inte med saken att göra. Vi har inte opponerat åt mot att nån som är kompetent tar betalt för att göra kvalificerat arbete.
Det vi opponerar oss mot är hantverkare som tar så låg timpenning eller dåligt planerad verksamhet att de inte går runt om de inte också får sälja material till kunden med rejäla påslag.
Det vi opponerar oss mot är hantverkare som tar full timpenning för att göra lågkvalificerat arbete (åka och köpa material).
Själv har jag haft ett arbete där min tid fakturerades med över 3000 spänn timmen. Men det visste kunderna från början. Och vi lider ingen brist på kunder, tvärtom har vi haft stopp för nya kunder i flera år, eftersom det inte går att få tag på folk med rätt kompetens.
Det vi opponerar oss mot är hantverkare som tar så låg timpenning eller dåligt planerad verksamhet att de inte går runt om de inte också får sälja material till kunden med rejäla påslag.
Det vi opponerar oss mot är hantverkare som tar full timpenning för att göra lågkvalificerat arbete (åka och köpa material).
Själv har jag haft ett arbete där min tid fakturerades med över 3000 spänn timmen. Men det visste kunderna från början. Och vi lider ingen brist på kunder, tvärtom har vi haft stopp för nya kunder i flera år, eftersom det inte går att få tag på folk med rätt kompetens.
Det verkar, i mina ögon, bara som dåligt drivande av företaget.V vvs facit skrev:
På 2 mille omsättning per gubbe ska man lyckas mycket bättre än så med resultatet, det är bara så....
Om jag kollar VVS-firman som jag numera vägrar jobba med något mer, så har den firman ett mycket bättre resultat.
En ägare och en anställd, omsättning ca 3,5 mille.
Det räcker till bra löner och sen 200.000 om året i aktieutdelning till ägaren, jag antar att han gör som andra ägare av små AB, tar ut lön upp till statlig skatt (468.000) och sen aktieutdelning på det.
Och sen lyckas denna firma ändå öka eget kapital lite varje år.
Och som grädde på moset har de en otroligt sunkig attityd mot kunderna, jag lade ju t.o.m märke till hur kunderna uppfattar det hela, bara genom att vara där som UE i några korta stunder.
Jag vägrade ganska snart att öht samarbeta med dom, ty det finns en uppenbar risk att jag kladdas ner av deras rykte, och jag vill inte ens förekomma i närheten av sådan skit.
Det där borde vara en firma som försvinner ganska snabbt om det blir lågkonjunktur. Jag hoppas i alla fall det.
Så ifall t.o.m dessa praktarslen lyckas så bra, så borde alla som hade det minsta mer skam i kroppen och kundvård osv lyckas bra mycket bättre.