Mikael_L
S Saipala skrev:
Ta det lugnt kollegan, världsmästarna här på forumet behöver inte en rörmokare! Det är antingen brandkåren som får länspumpa ur deras akvarium till kåkar när dom gjort allt själva för det är så jädrans lätt eller en kirurg som får sätta ihop hjärnhalvorna igen efter deras tydliga lobotomi
Jag utförde 100% av all VVS i min kåk när jag byggde.

Det var verkligen inte svårt - någonstans...

Jo lite svårt var det faktiskt att välja rätt grejer, ty det är en djungel där med olika prylar och kopplingar.
Men väljer man ett modernt system av grejer och följer detta sen, samt lusläser alla monteringsanvisningar så är det inte svårare än att lösa en differentialekvation.

• Gilla
Mikasw och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
L Le'Oracle skrev:
Och då är alla deras gubbar polacker
Ja, och?

Vill man driva företag framgångsrikt må man väl anställa de bästa och mest flitiga, oavsett var de är födda?

• Gilla
Mikasw och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nils82 skrev:
Är man desperat är hyresrätt ett bra tips.
Hmmm, skrev inte Paxman ... Stockholm ...? :rolleyes:

Mikael_L Mikael_L skrev:

Jo lite svårt var det faktiskt att välja rätt grejer, ty det är en djungel där med olika prylar och kopplingar.
Men väljer man ett modernt system av grejer och följer detta sen, samt lusläser alla monteringsanvisningar så är det inte svårare än att lösa en differentialekvation.
En villa är knappast något jag skulle kalle för utmanande men visst, du är duktig :)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, och?

Vill man driva företag framgångsrikt må man väl anställa de bästa och mest flitiga, oavsett var de är födda?
T Taxture skrev:
Skulle jag göra sån vinst skulle jag inte klaga.....
Ligger själv på under 1% men klagar inte
Jag har valt det själv och bestämmer själv om jag vill ta jobben eller tacka nej....
Du glömmer att vinsten är det som blir kvar efter löner,skatter,bilreparationer mm......
Som jag sagt passar det inte att vara företagare så ta en anställning!
Fast de konkurrerar inte på samma villkor. Men det verkar inte göra dig ngt. Flitigheten är det väl si och så med, många rökpauser blir det.

Vad installerade du för värmesystem i ditt hus ?

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Du skriver att du vill undvika kunder som vill komma undan billigt.

Så skriv gärna ut ditt företagsnamn så slipper jag kontakta dig/er.
För det första kommenterade jag hur dumt det blir om hantis ska vänta på billigt material. Det funkar liksom inte.
För det andra har jag vart anställd hela mitt liv så något företagsnamn blir svårt.

Det här med att undvika: Givetvis drar man sig tillbaka om kund ska jiddra med billigt beställningsmaterial och ber mig vänta på dess ankomst. Sådana förutsättningar kan funka bra om det handlar om lite svartjobb nån helg. I veckorna är det "full patte", serru.

P
S Saipala skrev:
En villa är knappast något jag skulle kalle för utmanande men visst, du är duktig :)
Om jag är en privatperson och har en villa eller lägenhet så är det den utmaningen jag har.

Mikael_L Mikael_L skrev:

Goooooooo wildcats!!!!!!!

Mikael_L
M Mach77777 skrev:
Man kan tycka det är märkligt hur en VVS montör kan kräva lika timdebitering som en civilare men så är det idag.
Jag har en kompis som är Civilingenjör, maskin - produktionsteknik.
Han jobbade nåt år på ett företag som plötsligt fick det lite knackigt och fick krav ovanifrån att kicka ett visst antal. Men min kompis kompetens var rätt viktig så det löstes genom att han startade firma och fortsatte jobba med samma sak som konsult. Hans timpenning blev 430:- + moms, företaget var inte beredd att betala en spänn mer, detta var nu kanske 5 år sedan, så ett arvode idag hade varit högre.
Men han sitter inte kvar i den lösningen idag ändå.

Men där i kring ligger det.
Civilingenjörer har löner mellan 30 och 50-tusen beroende på år i yrket, var man är, vilket företag, och vilken kompetens man besitter. Sen finns det ju en liten klick med väldigt mycket högre löner, men det är ju inte det normala.

Och som konsult - arbetskraftsersättning, så ligger det ofta på runt 500:- - 750:-/timme + moms.
(Jag pratade med en chef förra året som medgav att han även kunde "skänka bort sina konsulter" för lite drygt 400:-/timme om det var helt torka på "riktiga uppdrag" och kunden köpte hela 40-timmarsveckor, bara för att få ut sitt folk till självkostnadspris isf för att sitta och bara kosta pengar på kontoret. Men det var inte det vanliga, normalt hittades det ju uppdrag)
Många företag har en fast övre gräns för konsultarvoden, där jag jobbade tidigare, var det så.

Och civilingenjörerna debiterar inga bilavgifter och har ingen materialvinst.
Dock har de inte lika dyra verktyg som vad en halvhyfsad VVS-tekniker åker runt med i sin bil.

Varför VVS har högre timpenning här beror nog på samma som för snickare, målare m.fl. vs VVS - korta uppdrag och beläggningsgrad. En civilingenjörskonsult har typiskt sett alltid fulla 8-timmarsdagar - minst.
Och ofta långa uppdrag som innebär liten overhead i fakturering och annat administrativt.

Så jag gör analysen att en VVS-are har ganska jämförlig lön/timersättning som majoriteten av civilingenjörer. Det blir ju dock bättre livsinkomst då rörmokarn tjänar pengar under de 5 år som civilingenjören lånar pengar.

P
N Nils82 skrev:
För det första kommenterade jag hur dumt det blir om hantis ska vänta på billigt material. Det funkar liksom inte.
För det andra har jag vart anställd hela mitt liv så något företagsnamn blir svårt.

Det här med att undvika: Givetvis drar man sig tillbaka om kund ska jiddra med billigt beställningsmaterial och ber mig vänta på dess ankomst. Sådana förutsättningar kan funka bra om det handlar om lite svartjobb nån helg. I veckorna är det "full patte", serru.

Du verkar ha noll förståelse för att olika jobb har olika förutsättningar.

Om person 1 hör av sig om en vattenläcka är det akut om det inte går att stänga av vattnet till den läckande punkten. Om det är akut vill personen givetvis inte vänta flera dagar på material och om det är udda prylar får man givetvis köpa den där den finns hemma.

Om person 2 hör av sig en månad i förväg för att få en offert och sedan bekräftar beställningen 3 veckor innan arbetet ska utföras finns det TVÅ anledning till att hantverkaren köper prylarna lokalt:
- Personen är dålig på att planera och ar inte beställt prylarna i förväg till jobbet
- Personen bryr sig inte om att hålla ner kostnaden för kunden för man anser bara att ens egna pengar är viktiga.

I båda fallen ovan har man inte Kunden i fokus utan snarare att kunden är ett ont måste för att överleva.

Edit: mobilen strulade...

När det gäller tim debitering kan person 1 säkert förstå att priset /timme är högre precis som en jour elektriker, jour spolare eller även en jour tid hos veterinär för ett husdjur.
Däremot för person 2 är det god framförhållning och hantverkaren borde kunna planera dagen och veckan så det blir optimalt och därmed en annan ersättning

JanneJanne123
mathiash77 skrev:
Du verkar ha noll förståelse för att olika jobb har olika förutsättningar.
Planering och optimering ingår uppenbarligen inte i hantverkarutbildningen och nuvarande affärsmodell uppmuntrar tyvärr inte att göra något åt det heller.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
L Le'Oracle skrev:
Fast de konkurrerar inte på samma villkor. Men det verkar inte göra dig ngt. Flitigheten är det väl si och så med, många rökpauser blir det.

Vad installerade du för värmesystem i ditt hus ?
Ingjuten golvvärme, och här stod leverantören (Thermotech) för dimensioneringen, det ingick i att jag beställde hela paketet.
Sen drog jag Wirsbo PEX rir för allt tappvatten och varmvatten. Det blev Gustavsberg blandare, ett arrangemang i köket med vatette väggfördelare.
En massa rörbockfixturer, blandarfästen och allt annat pill för att få ihop det.
Vid inkommande vatten i "pannrum/tvättstuga" körde jag med bara halvhårda kopparrör och löd-kopplingar som jag lödde med varmluftspistolen. Och så någon vanlig koppling och lite flexibel slang i olika dimensioner.

Själva utförandet var inte svårt, men att få rätt på vad som passar till vad är däremot rätt svårt för en utan erfarenhet.

Så det var inte så väldigt utmanande, så jag kände mig inte så väldigt duktig.

mathiash77 skrev:
Om jag är en privatperson och har en villa eller lägenhet så är det den utmaningen jag har.
Det är väl jättefint! Ni är jätteduktiga båda två :)

Staffans2000
Rörläggeriets svårighet ligger i att ha kunskap om alla delar som finns, och sedan se i skallen hur det skall kopplas ihop. Dessutom behöver man kunna gassvetsa. Men en normalt teknisk person som har känsla för mekanik, och inte att förglömma, estetik, blir en utmärkt rörläggare. En portion ödmjukhet skadar inte heller.

Till er som är obekanta med begreppet.

"Ödmjukhet är en personlig egenskap. En ödmjuk person har en balanserad självuppfattning och är medveten om sina begränsningar. Besläktade begrepp är frid, anspråkslöshet och respektfullhet."

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
J
Turligt nog för oss privatkonsumenter med gör det själv ambitioner tror jag oraklet, Nils och facit bara representerar en liten del av branschen och det finns många därute som har förståelse för oss som kund. Jag vågar mig på att vara lite orakel och sia om framtiden att de företag med inställningen som tex Nisse kommer möta samma öde som facit, alltså företaget. ;)

• Gilla
  • Haha
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.