73 282 läst ·
765 svar
73k läst
765 svar
rörmockare höjer priset efter utfört jobb.
Så varför är du här då? Du har ju på några få inlägg få resten av forumet att resonera på samma sätt om vad du säger. Och bli portad på vp forum på samma vecka. Bra jobbat. Tur att det är alla andra som har fel hela tiden.L Le'Oracle skrev:
VP forum handlar om teknik och han som äger forumet kan absolut ingenting om kylteknik, det har han erkänt många ggr . Och vad är en värmepump? Jo en kylmaskin. Rikard vill bara att hans ord skall gälla så han slängde ut en före detta VD på FG Nordic, en kylprofessor , mfl Blanda inte ihop det med denna diskussion .
Mina påslag Smurfen, vad är dina ?
Jag har inga påslag jag säljer inget men gorde jag det skulle jag lägga på så mycket som möjligt. Som vanligt kommer du väl inte svara på en fråga utan du kommer väl med en ny fråga som en politiker. Du har ju blivat avstängd och till slut bannad flera gånger på vp forum och reggat om dig med nytt namn men du kan inte tänka dig att du hade lite med det att göra utan det var helt nån annans fel.L Le'Oracle skrev:VP forum handlar om teknik och han som äger forumet kan absolut ingenting om kylteknik, det har han erkänt många ggr . Och vad är en värmepump? Jo en kylmaskin. Rikard vill bara att hans ord skall gälla så han slängde ut en före detta VD på FG Nordic, en kylprofessor , mfl Blanda inte ihop det med denna diskussion .
Redigerat:
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Du kanske skulle prova en annan prissättning än den du använder dig av!L Le'Oracle skrev:Så ni tror att vi rörisar lägger på en tvätta bil avgift på varje ställe ?
Om man tar ut en avgift för bil så täcker den ju in allt. Diesel är liksom inte gratis och man kanske kör bilarna en 12000 mil om året. När då sossarna får för sig att höja ännu mer så måste man till slut ta ut en avgift. När priset höjs med 2 spänn så ggr 12000 är det halva den vinst jag gör på hela året som försvinner . Då jobbar jag varenda dag och aldrig 8 timmar. Semester,,,det har jag inte haft mer än 1 vecka här och var de senaste 25 åren.
Sjuk eller VAB , det går ju inte. Jag får betala det själv.
Ni tror man täljer guld , men ni förstår inte att det mesta försvinner i skatter, avgifter, kostnader, försäkringar och andra grejer.
Vet ni hur mkt tid man lägger på kvällar och helger som man aldrig får 1 enda öre för?
Tyvärr är man som småföretagare rena Woldemort i sosse Sverige.
Du verkar ju inte tjäna några pengar
Är själv egenföretagare...
Jag tar semester, och jag slutar tidigt inland
Självklart tjänar jag inga miljoner, men jag har det ganska bra!
Och vi målare har varken timpenning eller material påslag som ni rörisar...
Nänä, vi behöver inte vara vänner.L Le'Oracle skrev:
Jag erkänner att jag generaliserar, ursäkta mig för det, inte min mening att påstå att just DU lägger på påslag av material. Men faktum är att många gör det (väldigt många) och det anser i alla fall jag och tydligen många fler i tråden att det inte är okej.
Klart att mitt svar var löjligt, det var medvetet.mathiash77 skrev:Nils, om du inte ens vill försöka förstå utan bara agerar som ett troll så kanske du ska undvika ställen där man ska diskutera?
Det dumma svaret tillbaka är väl att du både bokat in A, B och F samtidigt, fakturerar alla tre för samma tid när du köper materialet och med ett saftigt påslag. Samt att du glömt att du också borde vara hos kund C som tröttnad och ringer jour VVS för det blir ändå biligare.
Kunde inte hålla mig då du häver dig med ideer och förslag som inte har någon verklighetsförankring (du är inte ensam).
Det är SÅÅÅÅ mycket önsketänkade i denna tråd så det liknar ingenting. Det blir skrattretande men samtidigt provocerande när det ena inlägget efter det andra är så utopiska.
Att som konsument på detta forum klaga på det ena eller andra har jag inget emot men när IT gurus och ingenjörer börjar berätta hur vardagen för en hantis ser ut blir det bara löjligt.
Två exempel:
1.Hantis är inte transperant med sina kostnader. Det tycker jag att man ska klaga på, det är inte ok.
2.Hantis borde planera bättre och beställa delar på nätet. Här vet jag inte hur "IT Börje" kan ha någon uppfattning. Börje har ju själv inte gjort en dag som hantis själv.
N Nils82 skrev:Klart att mitt svar var löjligt, det var medvetet.
Kunde inte hålla mig då du häver dig med ideer och förslag som inte har någon verklighetsförankring (du är inte ensam).
Det är SÅÅÅÅ mycket önsketänkade i denna tråd så det liknar ingenting. Det blir skrattretande men samtidigt provocerande när det ena inlägget efter det andra är så utopiska.
Att som konsument på detta forum klaga på det ena eller andra har jag inget emot men när IT gurus och ingenjörer börjar berätta hur vardagen för en hantis ser ut blir det bara löjligt.
Två exempel:
1.Hantis är inte transperant med sina kostnader. Det tycker jag att man ska klaga på, det är inte ok.
2.Hantis borde planera bättre och beställa delar på nätet. Här vet jag inte hur "IT Börje" kan ha någon uppfattning. Börje har ju själv inte gjort en dag som hantis själv.
Det enda som är unikt med VVS branschen är VVS hantverket, ALLT annat finns det minst en eller flera andra branscher som också behöver kunna.
Kundvärden och bemötande
Planering av veckan
Offerthantering
Inköp och pris/villkor förhandling med leverantörer
Personal
Garantihantering
Akut/Jourärende
Balansera beläggning
Effektivisering
Utbildning
Ekonomi
Logistik
Skatt
Lagar och förordningar
Listan kan göras mycket mycket längre så när DINA kommentarer säger att ingen annan förstår en hantverkares vardag visar på hur naiv och enkelspårig DU är.
Självklart förstår jag inte exakt hur DIN dag ser ut för vi har ingen kameraövervakning.
DU berättar inte VARFÖR sakerna är omöjliga för dig utan bara att vi inte har en aning...
Så eftersom vi inte förstår din vardag, upp till bevis, förklara varför det är omöjligt att göra som så många andra branscher kan!
De vill ha betalt för att köra och hämta materialet. Risken är annars att du fixar grejerna, och så betalar du bara för deras yrkeskunskap. I stället för att som nu betala hantverkarpris för chaufförssysslor.P pbol skrev:Kan du förklara varför man envisas med att tjäna extra på material när det är yrkeskunskapen man vill betala för. Jag hade vid tillfälle kontakt med en VVS firma som vägrade sälja material utan högt påslag. Då förklarade jag att jag hellre tar en rimlig timkostnad för att det är deras expertis jag köper, men det fattade de inte. De kände sig lurade.
En annan viktig aspekt är att kunna köra bilen till och från olika ställen. Att kunna ta 100 kronor milen för att köra en enkel skåpbil är en självklarhet för dem.
Och både Elektroskandia och Solar har en budtjänst jag kan använda.
Då kan jag lägga en order som jag har utkörd inom 1-2 timmar beroende på avstånd, för 99:- till 249:- beroende på avstånd.
Det snabbare och billigare gäller typ 1 mil ifrån, och det dyrare som tar längre tid är upp till ca 3 mil från grossen.
Det är alltså absolut ingen idé för mig eller för kundens skull, att själv åka och handla, det är mer kostnadseffektivt att skruva lite med något annat medan jag väntar på leveransen.
Solar kallar sin tjänst Fastbox, Elektroskandias heter ES-express.
Ahlsell verkar (inte ännu) ha någon snabbleveranstjänst. Solar har lite VA-sortiment dock.
http://info.elektroskandia.se/tjanster/xpress/
https://www.solar.se/tjanster/logistik/solar-fastbox/
Ska man hålla på med grossister så gäller det att verkligen nyttja alla tjänster som ger nytta, dvs både kundnytta och nytta för mig. Grossisten tar nämligen betalt för detta i sitt pris på varorna, de är ju dyrare mot mig än t.ex. elbutik.se.
Och har du en elektriker hemma hos dig, påminn gärna denne om denna möjlighet, så hen vet att hen har din tillåtelse att använda detta leveransalternativ.
Då kan jag lägga en order som jag har utkörd inom 1-2 timmar beroende på avstånd, för 99:- till 249:- beroende på avstånd.
Det snabbare och billigare gäller typ 1 mil ifrån, och det dyrare som tar längre tid är upp till ca 3 mil från grossen.
Det är alltså absolut ingen idé för mig eller för kundens skull, att själv åka och handla, det är mer kostnadseffektivt att skruva lite med något annat medan jag väntar på leveransen.
Solar kallar sin tjänst Fastbox, Elektroskandias heter ES-express.
Ahlsell verkar (inte ännu) ha någon snabbleveranstjänst. Solar har lite VA-sortiment dock.
http://info.elektroskandia.se/tjanster/xpress/
https://www.solar.se/tjanster/logistik/solar-fastbox/
Ska man hålla på med grossister så gäller det att verkligen nyttja alla tjänster som ger nytta, dvs både kundnytta och nytta för mig. Grossisten tar nämligen betalt för detta i sitt pris på varorna, de är ju dyrare mot mig än t.ex. elbutik.se.
Och har du en elektriker hemma hos dig, påminn gärna denne om denna möjlighet, så hen vet att hen har din tillåtelse att använda detta leveransalternativ.
Det var självklart mitt fel, jag ville inte frångå fysikens lagar och följa Rikards pipa så som du gör .S smurfen72 skrev:Jag har inga påslag jag säljer inget men gorde jag det skulle jag lägga på så mycket som möjligt. Som vanligt kommer du väl inte svara på en fråga utan du kommer väl med en ny fråga som en politiker. Du har ju blivat avstängd och till slut bannad flera gånger på vp forum och reggat om dig med nytt namn men du kan inte tänka dig att du hade lite med det att göra utan det var helt nån annans fel.
Nej om du byter bil varje år, tar ut extra lön så är det inte 2-3% över utan du bara leker med siffror. Men om du inte förstår eller inte vill svara så får vi acceptera det, men tro inte att du lurar någon.L Le'Oracle skrev:
Leasing varar 3 år, finns inget extra att ta ut.
Ta betalt för att hämta grejer säger ni. Ofta så kommer man ut och börjar riva och medans man tappar ned så åker man o hämtar grejer o käkar samtidigt ( nej inte mackor hos grossisten) sedan så kör man på tills man är klar utan rast.
Eller så stannar man på grossisten och hämtar grejer på vägen till kunden och sedan kör man tills man är klar. Ni tror att man nöjesåker för kundens räkning .
Ta betalt för att hämta grejer säger ni. Ofta så kommer man ut och börjar riva och medans man tappar ned så åker man o hämtar grejer o käkar samtidigt ( nej inte mackor hos grossisten) sedan så kör man på tills man är klar utan rast.
Eller så stannar man på grossisten och hämtar grejer på vägen till kunden och sedan kör man tills man är klar. Ni tror att man nöjesåker för kundens räkning .