P
N Nerre skrev:
Det har ju inte med saken att göra. Vi har inte opponerat åt mot att nån som är kompetent tar betalt för att göra kvalificerat arbete.

Det vi opponerar oss mot är hantverkare som tar så låg timpenning eller dåligt planerad verksamhet att de inte går runt om de inte också får sälja material till kunden med rejäla påslag.

Det vi opponerar oss mot är hantverkare som tar full timpenning för att göra lågkvalificerat arbete (åka och köpa material).

Själv har jag haft ett arbete där min tid fakturerades med över 3000 spänn timmen. Men det visste kunderna från början. Och vi lider ingen brist på kunder, tvärtom har vi haft stopp för nya kunder i flera år, eftersom det inte går att få tag på folk med rätt kompetens.
Det verkar tyvärr så att för vissa är det enklare att lägga på xx% på materialet för det blir mer i plånboken och svårare för vissa kunder att se att de blir blåsta.

I mitt fall skulle hantverkaren fått dubbla sin arbetstid för att få ut 10 000kr extra. Något som vore mycket enklare att se (faktura utan hantverkare på plats i 14 timmar) än när det ligger på materialet.

Mikael_L
L Le'Oracle skrev:
Tack för att du bekräftar det jag sa

Du hänvisar till en tråd på 5 sidor från 2009 med sista inlägget 2011 som ett positivt exempel på hantverkaromdömen.

Sanningen är att ni avskyr hantverkare fast ni inte har en susning om hur svårt det är att felsöka en 1MW kylmaskin eller värmepump som förser 100 hotellrum med värme och VV . Ni tror rörmokeri är att ansluta ett 15 pex rör från punkt A till punkt B.

Det tar tid att lära sig VVS och Kylteknik.
Jaja, det var värt ett garv. Tack för denna kvälls nöje. :crysmile:

• Gilla
  • Haha
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
P
L Le'Oracle skrev:

Du hänvisar till en tråd på 5 sidor från 2009 med sista inlägget 2011 som ett positivt exempel på hantverkaromdömen.

Sanningen är att ni avskyr hantverkare fast ni inte har en susning om hur svårt det är att felsöka en 1MW kylmaskin eller värmepump som förser 100 hotellrum med värme och VV . Ni tror rörmokeri är att ansluta ett 15 pex rör från punkt A till punkt B.

Jag har haft en fantastisk elektriker!
Jag har en fantastisk murare ( lite för pedant, svårjobbad och grinig på eftermiddagen då han inte äter lunch)
Hade den bästa VVS firman som jag med glädje ringde utan att ta prisuppgifter och de levererade varje gång.

Elektrikern har tagit in för många anställda och lägger inte tiden på kunder eller har koll på sina anställda tillräckligt.
VVS firman blev uppköpt och går inte anlita utan att känna sig lurad.

Så visst finns det fantastiska hantverkare men det är inte alltid lätt att hitta dem.

Mikael_L
mathiash77 skrev:
Elektrikern har tagit in för många anställda och lägger inte tiden på kunder eller har koll på sina anställda tillräckligt.
Tyvärr inte helt ovanligt.
De bra firmorna är som regel en eller några få ägare/anställda. Och växer mycket långsamt om de alls växer.
Men så fort det blir för stort så försvinner all tid för den/de tidigare eldsjälarna, till att greja med offerter, fakturor samt arbetsledning och annat sånt.
Och företaget frontyta utgörs sen av en massa nissar (ofta unga) med lågt kunnande och yrkesstolthet och som tycker att de inte har betalt för att göra kunder glada.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Staffans2000
L Le'Oracle skrev:
Det tar tid att lära sig VVS
Nu har "Liteavvarje":vibbarna ökat ytterligare.

Du kommentarer en fråga som inte ställts.
Jag har fortfarande svårt att tro att du närmar dig femtio, när du skriver som en tonåring. Men om så är fallet, är det obegripligt att du vid minsta motstånd ikläder dig offerkoftan.
Frågan har glidit över till att handla om det är rätt att hantverkare på eget bevåg efter dagsformen och klirret i kassan fakturerar kunden priser långt högre än det kunden själv hade kunnat köpt delar för. Utan rabatt!

Här skulle jag lagt till lämpliga invektiv, men avstår, eftersom jag tror mig tala för döva öron.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och företaget frontyta utgörs sen av en massa nissar (ofta unga) med lågt kunnande och yrkesstolthet och som tycker att de inte har betalt för att göra kunder glada
Så är det väl i alla branscher? De som är duktiga på det de gör, dem gör man chefer av.

Sen står man där, med dåliga arbetare och dåliga chefer.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Jag har hört termen promoted until useless.

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu har "Liteavvarje":vibbarna ökat ytterligare.

Du kommentarer en fråga som inte ställts.
Jag har fortfarande svårt att tro att du närmar dig femtio, när du skriver som en tonåring. Men om så är fallet, är det obegripligt att du vid minsta motstånd ikläder dig offerkoftan.
Frågan har glidit över till att handla om det är rätt att hantverkare på eget bevåg efter dagsformen och klirret i kassan fakturerar kunden priser långt högre än det kunden själv hade kunnat köpt delar för. Utan rabatt!

Här skulle jag lagt till lämpliga invektiv, men avstår, eftersom jag tror mig tala för döva öron.
Ja gör det. Du vet, jag kunde inte skita mer i vad du tycker

L Le'Oracle skrev:

Herregud vännen, du vägrar verkligen läsa vad som skrivs i tråden och drar konstiga slutsatser och vrider hej vilt på meningar och uttryck!
Det är väl ingen som har klandrat ner på ditt yrke? Man diskuterar ju Erat orimliga påslag på material som är en del för Er att dryga ut Eran lön! Sluta trolla nu.

L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Rörläggeriets svårighet ligger i att ha kunskap om alla delar som finns, och sedan se i skallen hur det skall kopplas ihop. Dessutom behöver man kunna gassvetsa. Men en normalt teknisk person som har känsla för mekanik, och inte att förglömma, estetik, blir en utmärkt rörläggare. En portion ödmjukhet skadar inte heller.

Till er som är obekanta med begreppet.

"Ödmjukhet är en personlig egenskap. En ödmjuk person har en balanserad självuppfattning och är medveten om sina begränsningar. Besläktade begrepp är frid, anspråkslöshet och respektfullhet."
Detta är det värsta skitsnacket jag hört. Dravel alltihop

Det räcker inte att vara skicklig på sitt hantverk för att bli framgångsrik, men om du är en fena på logistik (både personal och material) samt är duktig på kundvård/sälja kommer du att komma långt.

L
G Ganescha skrev:
Herregud vännen, du vägrar verkligen läsa vad som skrivs i tråden och drar konstiga slutsatser och vrider hej vilt på meningar och uttryck!
Det är väl ingen som har klandrat ner på ditt yrke? Man diskuterar ju Erat orimliga påslag på material som är en del för Er att dryga ut Eran lön! Sluta trolla nu.
Jag är inte vän med en elefantgud som gillar pannkakor .

Jag lägger inte på orimliga påslag sluta ljug

JanneJanne123
L Le'Oracle skrev:
Nej, det har du fått fram nu i en 50–60 inlägg så det tror jag alla är med på vid det här laget. Här avses hantverkare generellt och lite mer specifikt VVS:are.

Det är möjligt att vi generaliserar och att några hantverkare som inte är värda det får en släng av sleven, men den generella uppfattningen tycks ju vara att många hantverkare inom VVS och el har orimliga materialpåslag.

Som en liten referens till andra strömningar i samhället kan man väl säga ”inte alla hantverkare”. I den parallella debatt jag hänvisar till här brukar detta dock inte tas som ett vettigt motargument då den debatten också handlar om strukturer och inte individer.

JanneJanne123
L Le'Oracle skrev:
Sluta tramsa, det där tillför inget till tråden.

L Le'Oracle skrev:

Hur mycket brukar du lägga på jämfört med vad du köper in för ? Vad du anser är rimligt behöver inte vara densamma som andra anser rimligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.