"Ja ä inte bitter :cool:

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P
N Nils82 skrev:
Du vet att det finns andra kunder också. Ska de vänta eftersom jag ska invänta billigt material för att du ska komma undan så billigt som möjligt.
Nä, du blir nog en kund som undviks.

Skriv gärna företag så andra också kan undvika företaget. På så sätt sparar vi alla tid! Tack

P
L Le'Oracle skrev:
Det låter ju bra, men så resonerar inte kunder förutom ni.
De vill ha totalentreprenad och då blir det som jag sa.

Jag kan Vabba o ha semester, men jag får betala allt själv, det är såna som jag som drar runt lekstugan Sverige
Ursäkta men ju mer jag läser dina inlägg så verkar du endast dra runt dig själv.

Så förklara gärna vad DU menar med sådana som dig!

P
L Le'Oracle skrev:
Påslag hahaha man gör 0 påslag på hålet, tvärtemot vad ni tror så är det stenhård konkurrens om jobben.

Jag får några tusenlappar i vinst på 100000 affärer, mer är det inte

Det verkar faktiskt som du borde skola om dig till något annat eller fokusera på andra delar av VVS branschen!

L
mathiash77 skrev:
Ursäkta men ju mer jag läser dina inlägg så verkar du endast dra runt dig själv.

Så förklara gärna vad DU menar med sådana som dig!

När jag åker ut till folk så säger dem . Vi vill ha totalentreprenad. Alltså så resonerar de flesta inte som ni här gör. Jag kan inte låta borraren fakturera själv eller kunden köpa material själv...för dem flesta vill inte det.

L
Jag har 0 intresse av omskolning. Jag visar bara er hur lite man faktiskt lägger på. Jag gör 0 påslag på hålet, jag som liten kan inte det för hur skulle jag kunna konkurrera med de firmor som äger egna riggar eller leasar ut riggar till borrare?

Ett par tusen i vinst per 100.000:- när man dessutom tar ut lön och lever på det.....
Hur många har den lyxen?

L
Den lyxen skall sedan betala om tex bilen går sönder, o h att man får åka på hembesök på kvällar när folk är hemma, de flesta jobbar när jag jobbar så jag får åka ut när dem kommit hem.

2-3 % vinst på 100000 i omsättning är alltså lyx ?

P
L Le'Oracle skrev:
När jag åker ut till folk så säger dem . Vi vill ha totalentreprenad. Alltså så resonerar de flesta inte som ni här gör. Jag kan inte låta borraren fakturera själv eller kunden köpa material själv...för dem flesta vill inte det.
Så bra, men jag är säker på att de vill veta totalpriset för att kunna jämföra dig med andra. Om du är ensam för produkterna du säljer (dvs väldigt speciella Värmepannor eller Bergvärme) så kan kunden inte välja leverantör och då är det solklart att kunden vill ha totalentreprenad för de är ju låsta till dig!

Skulle jag göra sån vinst skulle jag inte klaga.....
Ligger själv på under 1% men klagar inte
Jag har valt det själv och bestämmer själv om jag vill ta jobben eller tacka nej....
Du glömmer att vinsten är det som blir kvar efter löner,skatter,bilreparationer mm......
Som jag sagt passar det inte att vara företagare så ta en anställning!

P
L Le'Oracle skrev:
Den lyxen skall sedan betala om tex bilen går sönder, o h att man får åka på hembesök på kvällar när folk är hemma, de flesta jobbar när jag jobbar så jag får åka ut när dem kommit hem.

2-3 % vinst på 100000 i omsättning är alltså lyx ?

Det är omöjligt att svara på eftersom vi inte vet om din omsättning är 2 miljoner eller 10 miljoner (tids eller material intensivt).

Sedan om du inte gör avsättningar för reparationer eller bilbyte/leasing låter väldigt konstigt i en verksamhet som lever på att köra till kunder.

Om du åkt till mig en kväll eller helger skulle JAG accepterat högre timdebitering den tiden!

En VVS:arr fick jobb hos mig för några år sedan eftersom timpenningen var lik alla andra, firman kändes trygg/stabil och jag skulle få deras inköpspris plus 10%. När fakturan kom visade det sig att jag visst fått rabatt mot grossens lista, men att betala typ 4800 kr för en värmekabel(?) på 25 m var droppen - jag kokade.

En tid senare kom jag över dennes prislista. Visar sig att VVSaren betalade typ 900 plus moms för kabeln.

Det bästa i kråksången var att denna VVS-firma tappade ett par rätt stora uppdrag kort efter detta. Älskar karma

Jag tror helt klart på en met transparent VVS och el-bransch. Skulle alla vinna på!

mathiash77 skrev:
Skriv gärna företag så andra också kan undvika företaget. På så sätt sparar vi alla tid! Tack
Vad menar du?

P
N Nils82 skrev:
Du vet att det finns andra kunder också. Ska de vänta eftersom jag ska invänta billigt material för att du ska komma undan så billigt som möjligt.
Nä, du blir nog en kund som undviks.

Du skriver att du vill undvika kunder som vill komma undan billigt.

Så skriv gärna ut ditt företagsnamn så slipper jag kontakta dig/er.

• Gilla
Thullen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
T TommySjoberg skrev:
Min granne är bilmekaniker, han har timpris uträknat på runt 890kr för att det blir så mycket dötid på varje enskilt arbete.. dvs effektiv arbetstid (skruvande) är inte så stort som man tror, däremot beställa delar, få uppgifter om vad som kan vara fel av kunden, upptäcka småfel vartefter osv osv. Men där har folk absolut inga problem att kasta upp cashen.
vav vav skrev:
Jag har problem med det.
Jag med, inga bilverkstäders meckar för nudda min bil med sina skitiga fingrar, åtminstone inte någon märkesverkstad framförallt.
Jag hittade en gång en liten schysst verkstad med helt OK priser som drevs av en invandrare. Första jobbet - byta växellådeolja, motorolja och oljefilter på en lätt lastbil. Han hade inga problem att använda min medförda motorolja och filter, (för det hade jag redan köpt och tänkt byta själv), men han fick sälja växellådsolja.
Så han fick även äran att byta en spindelled till en Nissan vi hade, till ett helt OK pris då också.

Sen slog besiktningen ner på spindelleden på andra sidan två år senare, och då hade killen blivit en MECA-verkstad och nu kostade det plötsligt tre ggr så mycket att få delen utbytt, så då fick det vara.

Sen har jag låtit en annan liten privatskutt byta fjäderben fram på en bil, det var lite väl dyrt, men mindre än hälften jämfört med märkesverkstad. Här tog det emot, men jag hade köpt billiga delar från tyskland så slutnotan blev lite dryg men inte helt oacceptabel. Och just vid detta tillfälle hade jag noll lust att meka (så brukar det ju förvisso vara jämt ... :rolleyes:) men framförallt precis noll med tid att göra det själv.

Ja detta är vad bilverkstäder har fått röra mina bilar under de senaste 15 åren.

De är alldeles på tok för dyra, ej valuta för pengarna. Då jag måste arbeta 2-3 dagar för att ha råd att anlita dem 2 timmar så rimmar det dåligt.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.