P Pligg85 skrev:
Aldrig att tvätt, tumlare eller disk skulle få gå på natten. Inte en chans.

Det sista vi gör på kvällen är att dubbelkolla att vattnet är avstängt till allt.

Det är förhöjd risk av brand och vattenskada och ni tänker gå och sova?

Maskinerna får gå när man är inne. Ska vi ut i trädgården efter maten så startas disken när vi kommit in igen.

Hur enkelt som helst.
Oj det var redigt katastroftänk? Jag har brandvarnare direkt ovanför både tvätt och tork till hemlarmet så tutar en tutar alla. Skillnaden i insatstid från sängen kontra soffan eller trädgården en kväll jag tvättar räknas nog i sekunder. Risken är också minimal att jag när jag gått och lagt mig får för mig och åker iväg hemifrån vilket kan hända en kväll om man behöver något från affären.

Läckande diskmaskiner har väl blivit ett betydligt mindre problem än förr men är man nervös av sig har man vattenlarm. Du sitter väl inte och tittar på maskinerna? Hur ska du då märka ett läckage

• Gilla
Juul och 8 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
För att spara ett par hundra om året?

Hur har du räknat på besparingen?

Har man mycket elbilsladdning och pump som kan spara i acktankar mm så okej.

Men en disk blir ikväll ca en krona dyrare att köra på dyraste 2 timmarna än mot midnatt.
För att det passar bättre med dygnsrytmen i dagens samhälle, många har öppet mellan kök och vardagsrum, jag vill inte lyssna på min förvisso ganska tysta diskmaskin när jag ser på det TV, ett ecoprogram tar ju över 3-4 timmar på mordena maskiner. All disk man skapat inklusive kvällen kommer med.

Desamma gäller tvätt, modern tvätt tar 3 timmar, ska jag hinna torktumla med jag är hemma blir det tvätt på kvällen följt av torktumling på natten och ibland en tvätt under natten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Oj det var redigt katastroftänk? Jag har brandvarnare direkt ovanför både tvätt och tork till hemlarmet så tutar en tutar alla. Skillnaden i insatstid från sängen kontra soffan eller trädgården en kväll jag tvättar räknas nog i sekunder. Risken är också minimal att jag när jag gått och lagt mig får för mig och åker iväg hemifrån vilket kan hända en kväll om man behöver något från affären.

Läckande diskmaskiner har väl blivit ett betydligt mindre problem än förr men är man nervös av sig har man vattenlarm. Du sitter väl inte och tittar på maskinerna? Hur ska du då märka ett läckage
Vi är 5 i familjen som alltid rör sig i huset. Tror inte en pöl på golvet skulle bli obemärkt.

Har vattenlarm genom smarta hem som varnar direkt. Och ett torrhetslarm som varnar om julgranen var törstig 😅

Skulle man spara grymma pengar så okej men att köra fjuttig disk och tvätt som tar 2-3 timmar och ändå inte träffar rätta kvartarna...

Eller synkar ni så ni vet att vattnet värms efter 4 minuter samt 27 och 56 minuter efter starten så ni prickar rätt?

Vad spar ni på riktig uträkning och inte gissning. Det är klena pengar kan jag lova.

• Gilla
Niklas Larsson1385
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Vi är 5 i familjen som alltid rör sig i huset. Tror inte en pöl på golvet skulle bli obemärkt.

Har vattenlarm genom smarta hem som varnar direkt. Och ett torrhetslarm som varnar om julgranen var törstig 😅

Skulle man spara grymma pengar så okej men att köra fjuttig disk och tvätt som tar 2-3 timmar och ändå inte träffar rätta kvartarna...

Eller synkar ni så ni vet att vattnet värms efter 4 minuter samt 27 och 56 minuter efter starten så ni prickar rätt?

Vad spar ni på riktig uträkning och inte gissning. Det är klena pengar kan jag lova.
Jag spar ca 12-1500kr per år på något som helt saknar arbetsinsats från min sida, jag har alltid tvättat och diskat på natten.

Om ni har vattenlarm menar du att ni skulle upptäcka pölen snabbare än larmet ?

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Jag tvättar och diskar när jag behöver. Har man tid att jag kvartar för sådant så har man tid till mycket annat. Med familj och två barn så får det bli när vi har tid. Alla vitvaror är iofs bara två år gamla.

Det jag satsar på är isolering. Ventilation och duschtider. (Har ingen elbil). Det är där pengarna finns.

Likaså belysning. Alla lampor med led tänds och släcks när man kommer ihåg. Det drar så löjligt lite ström numera att det inte ”påverkar”.

Man måste vara medveten vad det är man fokuserar på och inte hålla på med signalpolitik i hemmet.

Kör diskmaskinen ibland och tvättmaskinen och torktumlaren ibland på natten. OM det passar med våra vanor. Inget annat.

Bor i område 4.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
P Pligg85 skrev:
Aldrig att tvätt, tumlare eller disk skulle få gå på natten. Inte en chans.

Det sista vi gör på kvällen är att dubbelkolla att vattnet är avstängt till allt.

Det är förhöjd risk av brand och vattenskada och ni tänker gå och sova?

Maskinerna får gå när man är inne. Ska vi ut i trädgården efter maten så startas disken när vi kommit in igen.

Hur enkelt som helst.
Jag skulle vara mer rädd för en solcellsanläggning eller ett hemmabatteri än vitvarorna.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 6 till
  • Laddar…
De maskinerna drar inte tillräckligt för att jag ska bry mig. Undviker att köra bastu, värmepump och matlagning samtidigt men det är mest för effekten.

Sen tycker jag att det är smidigt att köra dem på natten, tvätten med timer så att den är lagom att hänga på morgonen.

Tvättstugan är i källaren så om det är natt eller inte betyder inte så mycket ur säkerhetsynpunkt, jag är inte där på dagarna heller. Brandvarnare är nog 95% av säkerhet här.

Förra tumlaren utan värmepump fick glödbrand då ludd ansamlats direkt mot värmetrådarna trots att vi hade för vana att rengöra noga, så just en gammal kanske man ska vara extra vaksam mot. Designen såg rätt korkad ut. Den nya är så pass mycket bättre att jag borde bytt direkt bara för funktionen skull.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Du sitter väl inte och tittar på maskinerna? Hur ska du då märka ett läckage
Eller hur.

Samma gäller de dödsfarliga elcykelbatterierna där myndigheterna rekommenderar att man laddar dem endast under uppsikt. Det säljs 100.000 elcyklar om året här i landet, sitter det verkligen 100.000 svenskar en gång i veckan och stirrar på sitt cykelbatteri i 6 timmar med nervöst spända muskler och bultande blodkärl? Samma borde gälla alla terrorklassade litiumbatterier, till skruvdragaren och så, eftersom det är exakt samma teknik.
En person ser ansträngd ut med texten "NU TAR DEN FYR.. NU... NU?... NU..?" i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättar helst på natten men inte för att spara pengar utan för att slippa höra tvättmaskinen.

Angående risker så är detta ett klassiskt fall av trumpetande från fel part. Alla tvättmaskiner som räddningstjänsten hanterar har brunnit, alla utredningar som elsäkerhetsverket gör är på grund av fel i maskinerna. Dessa samhällsinstanser ser bara det som gått åt helvete, inte konstigt att de varnar för att helvetet är här.

Anekdot: Jobbade på verkstad med att laga datorer. En vän frågade, vilken dator ska man ha som inte går sönder. Jag sa, alla datorer jag ser är trasiga, köp ingen dator, de går sönder allihop.

Lite statistik om än 20 år gammal:
Av ~ 10.000 bränder i byggnad årligen står tvättmaskinerna för 100 utav dem. Alltså 1 %.
https://viivilla.se/bygg/sakerhet/elapparater-bakom-manga-villabrander/

Korrekt riskvärdering:
Om du är en av de fasansfullt olyckliga svenskarna vars hus brinner en gång varje år, så kommer den tvättmaskinsorsakade branden vara en hundraårshändelse, alltså en gång var 100:e år kommer din tvättmaskin orsaka din årliga bostadsbrand.

Ps. kyl/frys är nästan lika farliga som tvättmaskin, ni som inte tvättar på natten, stänger ni av kyl och frys på natten också? 🧠🕯️

• Gilla
Dilato och 10 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Har ni inget batteri så är det inte lönt med kvartsspot.
Okunnigheten visar sig.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Samma borde gälla alla terrorklassade litiumbatterier, till skruvdragaren och så, eftersom det är exakt samma teknik.
Där skulle jag nog gissa att det är skillnad på batterier och batterier. Elcykeltillverkarna är ofta rena Kina företag till 100%. Möjligen med relativt nya västerländska importörer. Dvs. det finns risk för det sämsta av det sämsta kvalitetsmässigt. Köper du elverktyg av någorlunda känt fabrikat, så finns det ett västerländskt företag med i kedjan med viss kvalitetskontroll.

De här företagen bakom elcyklarna är ofta ganska unga företag, urmärkande för sådant är att de lägger i bästa fall 110% fokus på att få den primära funktionen bra, cykeln skall gå bra att färdas på. Hur bra byggkvaliteten på batteriet är kommer i typ 4e hand, bara det ger lång räckvidd och är billigt.

Det fanns liknande problem i "smartahem" branschen när det blev inne med smarta hem. Åtminstonde en av de svenska tillverkarna släppte ut en produkt som ur elsäkerhetssynpunkt var ungeför lika farlig som det sämsta vi sett från Kina. Den var utvecklad av svenska íngenjörer som just hade slutat gymnasiet, (hörsägen i branshen) "isoleravstånd, vad är det?". Elsäkerhet var inget entusiasterna funderade över.

Liknande problem med unga företag i vindkraftverksbranschen, noll säkerhetstänk.

• Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Korrekt riskvärdering:
Om du är en av de fasansfullt olyckliga svenskarna vars hus brinner en gång varje år, så kommer den tvättmaskinsorsakade branden vara en hundraårshändelse, alltså en gång var 100:e år kommer din tvättmaskin orsaka din årliga bostadsbrand.
Det är inte lätt det där med sannolikheter 😆

Statistiskt sett kan man kalla det en hundraårshändele, men för den enskilda händelsen stämmer det förstås inte. Så det är knappast en tröst när huset faktiskt brunnit ner att det rent statistiskt sett inte har gjort det.

• Gilla
  • Wow
Elofsson och 2 till
  • Laddar…
coconut
Kvackatore Kvackatore skrev:
Har ni inget batteri så är det inte lönt med kvartsspot.
Märkligt tvärsäkert uttalande.

Jag har haft timpris i flera år och nu kvartspris.

Jämför jag med min månadskostnad med månadsrörligt har jag inte på nästan 7 år haft en enda månad där min räkning inte varit billigare än månadsrörligt.

Jag har inget batteri...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Där skulle jag nog gissa att det är skillnad på batterier och batterier. Elcykeltillverkarna är ofta rena Kina företag till 100%
Du gissar rätt, det är skillnad på batterier och batterier. Det är taskiga kinabatterier och rena hembyggen som brinner, aldrig kvalitetsgrejer.

Däremot är inte elcykeltillverkarna några Kinaföretag "ofta". En förkrossande majoritet av elcyklarna har mycket högkvalitativa elsystem och batterier från Bosch, Shimano eller Yamaha. Kinasystem som Bafang och Ananda med tjotaheitibatterier är närmast utrotade i cykelhandeln på grund av kvalitetsproblem – Crescent satsade hårt på det för att sen överge det. Även Biltema har börjat ha Shimano-elsystem i utbudet av elcyklar.

De kinacyklar som köps är ofta egna importer från skumma websidor eller något parti som säljs på annonssiter, de går inte via etablerade cykelhandlare dit ändå majoriteten av svenskarna vänder sig för sin nya cykel.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
Det är inte lätt det där med sannolikheter 😆

Statistiskt sett kan man kalla det en hundraårshändele, men för den enskilda händelsen stämmer det förstås inte. Så det är knappast en tröst när huset faktiskt brunnit ner att det rent statistiskt sett inte har gjort det.
Då förstår jag att du är en av dem som stänger av kyl/frys när du inte stirrar på dem, på grund av att de statistiskt sett bränner ner huset var 160:e år för den stackaren vars hus brinner varje år.

• Gilla
LoudInc och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.