Hej
Jag hittade ingen tråd där detta diskuterats tidigare. Kanske letade dåligt, eller för att den slutligen kommer resultera i "alla gör som de vill". Men vill ändå höra forumets synpunkter på detta.

Efter att skaffat hybridbil har jag funderat på om mitt rörliga elavtal fortfarande är försvarbart jmf med att byta till "kvartspris".

Till saken hör den att frugan vägrar köra tvätt- /diskmaskin eller torktumlare på natten. Motivet är det som Elsäkerhetsverket uttrycket i denna artikel:
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...dukter/anvanda-disk-och-tvattmaskin-nattetid/

Hur tänker ni? Är hon galen? Eller är jag galen som överväger att övertala henne att lämna vårt avtal med rörlig kostnad?

• Gilla
HabanLaban och 1 till
  • Laddar…
C
Möbelsnickar´n Möbelsnickar´n skrev:
Hur tänker ni? Är hon galen? Eller är jag galen som överväger att övertala henne att lämna vårt avtal med rörlig kostnad?
Ha ha, visst är det härligt när olika myndigheter går ut med motsägelsefulla rekommendationer?
Här är det tvärtom jag som får påminna sambon om att vi har månadsavräkning när hon planerar tvätten efter varningar för höga elpriser hon hör på nyheterna.

Laddar man elbil på valda tider finns ju ett ekonomiskt incitament att välja kvarts-/timpris.
Sen får väl var och en fundera på om det är värt de extra kronorna man då kan spara på att flytta mindre förbrukare. Börja med att kvantifiera hur mycket du egentligen sparar. Med hjälp av t.ex. timpriskollen.se. Man blir inte rik på att tvätta på natten, om man säger så.

Angående brandrisken kanske Elsäkerhetsverket överdriver risken lite. Är ju inte säkert att man har så bra koll när man är hemma heller. Du kan ju gardera dig med att se till att tvättstugan har en fungerande brandvarnare.

• Gilla
39x och 8 till
  • Laddar…
😅 "Man blir inte rik på att tvätta på natten, om man säger så." Nej, det hade ju varit gött... Man vill ju gärna hänga tvätten när maskinen är klar för att slippa plocka ut skrynkelbollar på morgonen. Vilket i sin tur skulle innebära att jag (lovar att det blir jag) behöver sätta larmet på 0200 för att hänga tvätt. Osugen.

• Gilla
39x och 7 till
  • Laddar…
😅 "Man blir inte rik på att tvätta på natten, om man säger så." Nej, det hade ju varit gött... Man vill ju gärna hänga tvätten när maskinen är klar för att slippa plocka ut skrynkelbollar på morgonen. Vilket i sin tur skulle innebära att jag (lovar att det blir jag) behöver sätta larmet på 0200 för att hänga tvätt. Osugen.
Har du inte timer på tvättmaskinen? Skall det hängas så är den klar när jag äter frukosten.

Men det är mest för att slippa vänta ut tvättmaskinen på kvällen.

Samma med diskmaskinen, den går på natten för att slippa öppna den för lufttorning på kvällen. Dessutom slipper jag höra dem under middag och kvällsaktiviteter. De påverkar dessutom inte effekttarifferna hos mig om de inte går under matlagningen.

Sedan är lägre priser på natten en ren bonus..

• Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Har ni inget batteri så är det inte lönt med kvartsspot.

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har du inte timer på tvättmaskinen? Skall det hängas så är den klar när jag äter frukosten.

Men det är mest för att slippa vänta ut tvättmaskinen på kvällen.

Samma med diskmaskinen, den går på natten för att slippa öppna den för lufttorning på kvällen. Dessutom slipper jag höra dem under middag och kvällsaktiviteter. De påverkar dessutom inte effekttarifferna hos mig om de inte går under matlagningen.

Sedan är lägre priser på natten en ren bonus..
Tyvärr börjar ju priserna stiga igen vid 3-4 hugget...

Tyvärr börjar ju priserna stiga igen vid 3-4 hugget...
Olika, oftast inte så stor skillnad innan 6.00. då kan det dessutom gå åt bägge håll.

• Gilla
Buddaz
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Jodå, jag har två elbilar, en laddhybrid och en badtunna som alla kör efter lägsta pris. Vidare kör VV och värmen (delvis) efter det också.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Feta batterier och solceller vore ju drömmen. Men innan man betalat av det...

• Gilla
Xerxez81 och 2 till
  • Laddar…
Effektavgift kan ju även påverka en hel del beroende på vad för variant du har på den där du bor. Jag har tur här att det enbart räknas mellan 07-21 i november till mars. Då är det ju enkelt att utnyttja det kanske lite billigare priset på natten. Har man dock som många andra att hela dygnet räknas på lite olika sätt kanske det är bättre att istället försöka sprida ut det och ladda lite långsamt under längre tid.

• Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha, visst är det härligt när olika myndigheter går ut med motsägelsefulla rekommendationer?
Här är det tvärtom jag som får påminna sambon om att vi har månadsavräkning när hon planerar tvätten efter varningar för höga elpriser hon hör på nyheterna.

Laddar man elbil på valda tider finns ju ett ekonomiskt incitament att välja kvarts-/timpris.
Sen får väl var och en fundera på om det är värt de extra kronorna man då kan spara på att flytta mindre förbrukare. Börja med att kvantifiera hur mycket du egentligen sparar. Med hjälp av t.ex. timpriskollen.se. Man blir inte rik på att tvätta på natten, om man säger så.

Angående brandrisken kanske Elsäkerhetsverket överdriver risken lite. Är ju inte säkert att man har så bra koll när man är hemma heller. Du kan ju gardera dig med att se till att tvättstugan har en fungerande brandvarnare.
Ett tvättprogram i en modern maskin är typ 0,5kWh så kör den en disk och tvätt varje natt istället för kväll spar du typ 30kr i månaden… torktumlare utan värmepump är kanske något att reflektera över men det är typ ändå max 60-70kr per månad om den går varje natt.

När det kommer till styrning av elförbrukning så är det igentligen bara värme/varmvatten, eventuell värmd pool och Elbilsladdning som är relevant att beakta. Övriga förbrukare är bara ett brus i statistiken

• Gilla
Claes Sörmland och 12 till
  • Laddar…
Aldrig att tvätt, tumlare eller disk skulle få gå på natten. Inte en chans.

Det sista vi gör på kvällen är att dubbelkolla att vattnet är avstängt till allt.

Det är förhöjd risk av brand och vattenskada och ni tänker gå och sova?

Maskinerna får gå när man är inne. Ska vi ut i trädgården efter maten så startas disken när vi kommit in igen.

Hur enkelt som helst.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Saaallss och 13 till
  • Laddar…
Vi kör disk och tvätt på natten. Ja, vattenläckage kan bli ett problem och gör mig nervös.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag är varken nervös för brand eller läckage. Enda gången jag har haft ett läckage (bänkdiskmaskin) så var jag hemma och jag märkte det ändå inte på en timme.

Jag har haft två "elbränder" (kraftig överhettning pga dålig kontakt) i huset, bägge när jag varit borta och de har upptäckts när jag kommit hem. En tredje i mätarskåpet nu i vinter, men där fanns ingen plast så den räknar jag inte riktigt.

Jag har brandvarnare och vattenvarnare och nöjer mig med det.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Vi kör disk och tvätt på natten. Ja, vattenläckage kan bli ett problem och gör mig nervös.
För att spara ett par hundra om året?

Hur har du räknat på besparingen?

Har man mycket elbilsladdning och pump som kan spara i acktankar mm så okej.

Men en disk blir ikväll ca en krona dyrare att köra på dyraste 2 timmarna än mot midnatt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.