Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag skulle vara mer rädd för en solcellsanläggning eller ett hemmabatteri än vitvarorna.
Jo det är inget som kommer på eller nära huset. Jag kommer bygga en liten fristående park ute på en åker långt från huset.

Av samma anledning har jag ingen laddbox i garaget utan stolpe utanför med 8 meter kabel

• Wow
mats.3
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag spar ca 12-1500kr per år på något som helt saknar arbetsinsats från min sida, jag har alltid tvättat och diskat på natten.

Om ni har vattenlarm menar du att ni skulle upptäcka pölen snabbare än larmet ?
Larm är inte 100%
Inget jag förlitar mig helt på

P Pligg85 skrev:
Larm är inte 100%
Inget jag förlitar mig helt på
Så om det extremt ovanliga scenariot läcka från diskmaskin inträffar och mot förmodan vattenlarmet felar så är det tryggast att köra diskmaskinen under kontinuerlig uppsikt? Det är ju inte uttjänt kärnbränsle det handlar om utan vatten...

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
@
L Liljeros skrev:
Så om det extremt ovanliga scenariot läcka från diskmaskin inträffar och mot förmodan vattenlarmet felar så är det tryggast att köra diskmaskinen under kontinuerlig uppsikt? Det är ju inte uttjänt kärnbränsle det handlar om utan vatten...
....vatten....och....ström.... 🔥

L Liljeros skrev:
Som kan förstöra stora ytor i flera veckor och kosta hundratusentals kronor att åtgärda helt i onödan.

Om det är så bara så tippa ut 20 liter inatt i köket?

Möbelsnickar´n Möbelsnickar´n skrev:
Men innan man betalat av det...
Så har Sverige påbörjat bygge av ny baskraft i SE3 och SE4, till färdigställande kan det ju sen ta 17 år om man väljer samma fabrikat och modell som finnarna och kanske ännu längre om vi ska 'uppfinna hjulet på nytt'

coconut coconut skrev:
Märkligt tvärsäkert uttalande.

Jag har haft timpris i flera år och nu kvartspris.

Jämför jag med min månadskostnad med månadsrörligt har jag inte på nästan 7 år haft en enda månad där min räkning inte varit billigare än månadsrörligt.

Jag har inget batteri...
Frågan är hur mycket du sparat och om det var värt det i förhållande till insats? Det handlar ju inte om att bara slå månadsmedel med några ören utan komma betydligt under i min mening. Alla är vi såklart olika men personligen är det för mig inte värt spara några kronor för att lägga om hela dagsrutinen.

• Gilla
Möbelsnickar´n
  • Laddar…
Attitudeswe
Kvackatore Kvackatore skrev:
Frågan är hur mycket du sparat och om det var värt det i förhållande till insats? Det handlar ju inte om att bara slå månadsmedel med några ören utan komma betydligt under i min mening. Alla är vi såklart olika men personligen är det för mig inte värt spara några kronor för att lägga om hela dagsrutinen.
Behöver inte avstå något. Ej heller investerat mer än 4000kr sedan 2020. Sparar årligen 4000kr jfr månadsmedel, och 10.000+kr jfr bundet.

Diagram över energikostnad 2025, med Tibber-snitt 52,7 öre/kWh, 31% lägre än andra. Sparat 4363,9 kr. Jämförelse av priser med och utan Tibber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
😅 "Man blir inte rik på att tvätta på natten, om man säger så." Nej, det hade ju varit gött... Man vill ju gärna hänga tvätten när maskinen är klar för att slippa plocka ut skrynkelbollar på morgonen. Vilket i sin tur skulle innebära att jag (lovar att det blir jag) behöver sätta larmet på 0200 för att hänga tvätt. Osugen.
Tvätt/torkrumlare (modern)/disk tar ca1kwh per körning så är väldigt lite i sammanhanget.

Och istället för att tvätta på natten kan man bara flytta det från från top timmarna!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
coconut
Kvackatore Kvackatore skrev:
Min insats är väl ungefär 0.

Jag gör varmvatten när elen är billig och laddar bilen när elen är billig, vilket sker automatiskt.

Annars gör jag inte så mycket annat. Tittar jag på mina siffror sparar jag i snitt 14% på månadsrörligt på årsbasis, 2025 års siffror

Alla gör som man vill men 14% på ett år är iaf pengar för min del, för en insats som inte påverkar mig nämnvärt.

Allt detta utan att jag har batteri.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jodå, jag har två elbilar, en laddhybrid och en badtunna som alla kör efter lägsta pris. Vidare kör VV och värmen (delvis) efter det också.
Hur styr du badtunnan?

Jag har ett spabad där jag lagt värmaren på en Plejdpuck, men har ingen möjlighet att styra utefter pris eller effekttariffer.

Hur har du löst det?

P Putteman skrev:
Hur styr du badtunnan?

Jag har ett spabad där jag lagt värmaren på en Plejdpuck, men har ingen möjlighet att styra utefter pris eller effekttariffer.

Hur har du löst det?
Vad har du för styrsystem på ditt SPA? Balboa verkar vara vanligast och de har ett läge man kan värma endast vid filter körning (så kan ställa in när de sker). Kan göras i menyn på spa badet eller via wifi modul.

Nu kör vi endast underhållsvärme under vintern. Så drar ej så mycket.

SPA-inställningsmeny med fokus på värmeläge, markerat i rött. Visar alternativ för temperaturintervall, tid på dagen, filtercykel och SSID.
Skapa konto

Diagram över energiförbrukning (kWh) för ett SPA-bad under 24 timmar, med olika faser och total energi samt återförd energi markerade.
Skapa konto

P Putteman skrev:
Hur styr du badtunnan?

Hur har du löst det?
Jag har en Raspberry pi som laddar ned elprise4na och så har jag logik som slår på och av reläer. Just nu via ZigBee, men snart blir det http och wifi då jag bygger ett kontrollskåp. Jag gillar inte trådlös kontroll utan vill ha trådade kontrolloopar.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Hej
Jag hittade ingen tråd där detta diskuterats tidigare. Kanske letade dåligt, eller för att den slutligen kommer resultera i "alla gör som de vill". Men vill ändå höra forumets synpunkter på detta.

Efter att skaffat hybridbil har jag funderat på om mitt rörliga elavtal fortfarande är försvarbart jmf med att byta till "kvartspris".

Till saken hör den att frugan vägrar köra tvätt- /diskmaskin eller torktumlare på natten. Motivet är det som Elsäkerhetsverket uttrycket i denna artikel:
[länk]

Hur tänker ni? Är hon galen? Eller är jag galen som överväger att övertala henne att lämna vårt avtal med rörlig kostnad?
... lite nojjig är hon nog. Ni har väl ändå sammankopplade brand/rök varnare i tvättstugan, köket o sovrummet så de borde ju detektera om det skulle bli något fel.
Dessutom är det ju så att tvätt o diskmaskiner bara har en värmeslinga som ligger i vattnet så brandrisken är nog mera relaterad till dess elektronik o då är det ju lika stor risk att all annan elektronik som tv, mobilladdare osv börjar brinna.
Nä, största risken och mest allvarliga konsekvenserna är nog laddningen av batteribilar o det verkar många göra på natten.

• Gilla
Möbelsnickar´n och 1 till
  • Laddar…
Hej
Jag hittade ingen tråd där detta diskuterats tidigare. Kanske letade dåligt, eller för att den slutligen kommer resultera i "alla gör som de vill". Men vill ändå höra forumets synpunkter på detta.

Efter att skaffat hybridbil har jag funderat på om mitt rörliga elavtal fortfarande är försvarbart jmf med att byta till "kvartspris".

Till saken hör den att frugan vägrar köra tvätt- /diskmaskin eller torktumlare på natten. Motivet är det som Elsäkerhetsverket uttrycket i denna artikel:
[länk]

Hur tänker ni? Är hon galen? Eller är jag galen som överväger att övertala henne att lämna vårt avtal med rörlig kostnad?
om du inte får förbruka el när det är billigt så byt fru !!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.