8 771 läst ·
74 svar
9k läst
74 svar
Rörligt elpris vs. brandrisk
Jo det är inget som kommer på eller nära huset. Jag kommer bygga en liten fristående park ute på en åker långt från huset.Attitudeswe skrev:
Av samma anledning har jag ingen laddbox i garaget utan stolpe utanför med 8 meter kabel
Så om det extremt ovanliga scenariot läcka från diskmaskin inträffar och mot förmodan vattenlarmet felar så är det tryggast att köra diskmaskinen under kontinuerlig uppsikt? Det är ju inte uttjänt kärnbränsle det handlar om utan vatten...P Pligg85 skrev:
Som kan förstöra stora ytor i flera veckor och kosta hundratusentals kronor att åtgärda helt i onödan.L Liljeros skrev:
Om det är så bara så tippa ut 20 liter inatt i köket?
Frågan är hur mycket du sparat och om det var värt det i förhållande till insats? Det handlar ju inte om att bara slå månadsmedel med några ören utan komma betydligt under i min mening. Alla är vi såklart olika men personligen är det för mig inte värt spara några kronor för att lägga om hela dagsrutinen.coconut skrev:
Behöver inte avstå något. Ej heller investerat mer än 4000kr sedan 2020. Sparar årligen 4000kr jfr månadsmedel, och 10.000+kr jfr bundet.Kvackatore skrev:
Frågan är hur mycket du sparat och om det var värt det i förhållande till insats? Det handlar ju inte om att bara slå månadsmedel med några ören utan komma betydligt under i min mening. Alla är vi såklart olika men personligen är det för mig inte värt spara några kronor för att lägga om hela dagsrutinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvätt/torkrumlare (modern)/disk tar ca1kwh per körning så är väldigt lite i sammanhanget.Möbelsnickar´n skrev:
😅 "Man blir inte rik på att tvätta på natten, om man säger så." Nej, det hade ju varit gött... Man vill ju gärna hänga tvätten när maskinen är klar för att slippa plocka ut skrynkelbollar på morgonen. Vilket i sin tur skulle innebära att jag (lovar att det blir jag) behöver sätta larmet på 0200 för att hänga tvätt. Osugen.
Och istället för att tvätta på natten kan man bara flytta det från från top timmarna!
Min insats är väl ungefär 0.Kvackatore skrev:
Frågan är hur mycket du sparat och om det var värt det i förhållande till insats? Det handlar ju inte om att bara slå månadsmedel med några ören utan komma betydligt under i min mening. Alla är vi såklart olika men personligen är det för mig inte värt spara några kronor för att lägga om hela dagsrutinen.
Jag gör varmvatten när elen är billig och laddar bilen när elen är billig, vilket sker automatiskt.
Annars gör jag inte så mycket annat. Tittar jag på mina siffror sparar jag i snitt 14% på månadsrörligt på årsbasis, 2025 års siffror
Alla gör som man vill men 14% på ett år är iaf pengar för min del, för en insats som inte påverkar mig nämnvärt.
Allt detta utan att jag har batteri.
Hur styr du badtunnan?pacman42 skrev:
Jag har ett spabad där jag lagt värmaren på en Plejdpuck, men har ingen möjlighet att styra utefter pris eller effekttariffer.
Hur har du löst det?
Vad har du för styrsystem på ditt SPA? Balboa verkar vara vanligast och de har ett läge man kan värma endast vid filter körning (så kan ställa in när de sker). Kan göras i menyn på spa badet eller via wifi modul.P Putteman skrev:
Nu kör vi endast underhållsvärme under vintern. Så drar ej så mycket.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har en Raspberry pi som laddar ned elprise4na och så har jag logik som slår på och av reläer. Just nu via ZigBee, men snart blir det http och wifi då jag bygger ett kontrollskåp. Jag gillar inte trådlös kontroll utan vill ha trådade kontrolloopar.P Putteman skrev:
... lite nojjig är hon nog. Ni har väl ändå sammankopplade brand/rök varnare i tvättstugan, köket o sovrummet så de borde ju detektera om det skulle bli något fel.Möbelsnickar´n skrev:
Hej
Jag hittade ingen tråd där detta diskuterats tidigare. Kanske letade dåligt, eller för att den slutligen kommer resultera i "alla gör som de vill". Men vill ändå höra forumets synpunkter på detta.
Efter att skaffat hybridbil har jag funderat på om mitt rörliga elavtal fortfarande är försvarbart jmf med att byta till "kvartspris".
Till saken hör den att frugan vägrar köra tvätt- /diskmaskin eller torktumlare på natten. Motivet är det som Elsäkerhetsverket uttrycket i denna artikel:
[länk]
Hur tänker ni? Är hon galen? Eller är jag galen som överväger att övertala henne att lämna vårt avtal med rörlig kostnad?
Dessutom är det ju så att tvätt o diskmaskiner bara har en värmeslinga som ligger i vattnet så brandrisken är nog mera relaterad till dess elektronik o då är det ju lika stor risk att all annan elektronik som tv, mobilladdare osv börjar brinna.
Nä, största risken och mest allvarliga konsekvenserna är nog laddningen av batteribilar o det verkar många göra på natten.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
om du inte får förbruka el när det är billigt så byt fru !!Möbelsnickar´n skrev:
Hej
Jag hittade ingen tråd där detta diskuterats tidigare. Kanske letade dåligt, eller för att den slutligen kommer resultera i "alla gör som de vill". Men vill ändå höra forumets synpunkter på detta.
Efter att skaffat hybridbil har jag funderat på om mitt rörliga elavtal fortfarande är försvarbart jmf med att byta till "kvartspris".
Till saken hör den att frugan vägrar köra tvätt- /diskmaskin eller torktumlare på natten. Motivet är det som Elsäkerhetsverket uttrycket i denna artikel:
[länk]
Hur tänker ni? Är hon galen? Eller är jag galen som överväger att övertala henne att lämna vårt avtal med rörlig kostnad?