Fick min elfaktura för januari. Har timpris och tycker att vi är ganska duktiga på att flytta förbrukningen till billigare timmar.
En smart laddare väljer själv när bilen ska laddas (förutsatt att den natten elen är relativt billig), en smart bergvärmepump gör likadant.
Diskmaskinen går alltid efter kl. 20-21, tvätten görs på billiga helger.
Ändå så blev mitt medeltimpris för januari 100.89 öre. Alltså ca 7% lägre än medelspotpriset. Hoppades på en större besparing.

Hur bra lyckas ni?

Se3, 1.057kr/kWh. Värme är det som drar mest, behövs dygnet runt. Det jag kan påverka är billaddningen som sker nattetid eller helg. Disk o tvätt gör ingen större skillnad.

Mitt pris var 137,3 öre/kWh från tibber. SE4.
Enlig dem var genomsnittet 153,0

Har också elbil som smartladdas, samt styrning på när VVB ska ladda på. Annars låter jag värmepumpen gå utan smartstyrning, har en nibe F2120 med VVM S320

Se3 1,42 per kWh. (Genomsnitt enligt Tibber 1,48). Laddar elbil ibland på natten och för elbilen fick jag snitt 1,13. Men det är svårt med värme. Har pumpen inställd på viss anpassning men om den drar ner under en viss tid måste den jobba ikapp sen och det är tveksamt hur mycket det ger.

SE3, hamnade på exakt spot. 108 Konstigt.
Det enda jag flyttat är iofs uppvärmning av varmvatten i VVBn till kl 01-> 05
Det är oftast bland de lägsta elpriserna då och det är ungf 5kW / dag som är flyttade. vilket är ca 10% ... så jag borde ha hamnat lägre än exakt spot ... fast å andra sidan har jag inte tänkt på tvätt/disk/mat etc etc som kanske viktar upp.

134,95 öre/kWh, SE3.
Styr VVB till "billiga" timmarna, 2x llvp, ingen elbil.

Se2 102,86 öre/kWh 256m² hus.
Bergvärme och FTX är den enda besparingen, annars lever vi som vanligt utan att bry oss om vad spotpriset är.
Så jag tycker att vi lyckas bra.. 🙂
Utan bergvärme och ftx hade vi legat på5-6000kWh...
Elräkning med detaljer om abonnemang, elöverföring, energiskatt och lokalrabatt för perioden 1 jan 2026-31 jan 2026, totalt 1967,66 kr.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Se2 102,86 öre/kWh 256m² hus.
Bergvärme och FTX är den enda besparingen, annars lever vi som vanligt utan att bry oss om vad spotpriset är.
Så jag tycker att vi lyckas bra.. 🙂
Utan bergvärme och ftx hade vi legat på5-6000kWh...
[bild]
Hej
Jag är inte så säker...
I min jämförelse så tar jag "grundpriset" på fakturan, vilket i ditt fall är 98.30.
Sen kollar jag upp medelspotpriset på
https://www.elbruk.se/elpris-historik-2026

Där var medelpriset för se2 januari 94.16.

Ni får jättegärna rätta mig om jag nu råkar titta på fel siffror.

Ja så kan man se det också; att vi låg 4,14 öre över snittet.

Men jag ser det som att jag betalar 4,14 x 1913 = 79,2kr för att inte bry mig alls.

Lätt värt det om du frågar mig 🙂

• Gilla
Sobotson och 1 till
  • Laddar…
97,6 öre SE4 (från Tibber faktura)

K
Vi fick 103,9 öre/kWh här i SE4 (från Bixia faktura) inkl allt blev det 143 öre/kWh så det är kanske dags att byta till ett billigare avtal.

S Sobotson skrev:
Fick min elfaktura för januari. Har timpris och tycker att vi är ganska duktiga på att flytta förbrukningen till billigare timmar.
En smart laddare väljer själv när bilen ska laddas (förutsatt att den natten elen är relativt billig), en smart bergvärmepump gör likadant.
Diskmaskinen går alltid efter kl. 20-21, tvätten görs på billiga helger.
Ändå så blev mitt medeltimpris för januari 100.89 öre. Alltså ca 7% lägre än medelspotpriset. Hoppades på en större besparing.

Hur bra lyckas ni?
131öre, SE3, Emaldo batteri, 200kvm hus med jordvärmepump, förråd/garage med luftvärmepump, orangeri med luftvärmepump, spabad, elbil. Styr det mesta via smart hem-prylar via Homey Pro.
Du har lyckats mycket bättre än mig. Bra jobbat 👍

• Gilla
Sobotson
  • Laddar…
SE4: 91,52 öre / kWh i spotpris. Tillkommer några ören för elhandlaren.

Värmepumpen kör bara när priset är under dygnsmedel. Elbilen laddas nästan bara på natten (oftast där de billiga timmarna är). Laddar husets batteri också under de billiga timmarna för att sedan ha nära noll inköpt el när priset är över medel.

Tabell över elpriser, visar dynamiskt spotpris, rörliga kostnader, fasta påslag och avgifter för januari. Totalt belopp 962,84 kr.

• Gilla
Mickebus
  • Laddar…
110,17öre ex moms, elskatt och överföringsavgifter.
Medelspotpriset ska 112,9öre, och om jag haft månadsavtal hos elbolaget 115,56.

SE4, elbil som knappt laddat 100kWh i januari, jordvärme med styrning mot billigare timmar.

SE3 2,93:-/kWh inkl nät o allt. Men det var ju kallaste januari på många år

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.