P Pligg85 skrev:
Aldrig att tvätt, tumlare eller disk skulle få gå på natten. Inte en chans.

Det sista vi gör på kvällen är att dubbelkolla att vattnet är avstängt till allt.

Det är förhöjd risk av brand och vattenskada och ni tänker gå och sova?

Maskinerna får gå när man är inne. Ska vi ut i trädgården efter maten så startas disken när vi kommit in igen.

Hur enkelt som helst.
Min tidigare granne som jobbade på försäkringsbolag sa samma… vattenskadan kan bli så jädrans mycket större om det blir läckage nattetid…. mer stök även om försäkringen går in och täcker en del.
Just tvättmaskinen kör jag på natten ibland , dock ej diskmaskinen

B buffyin skrev:
Vad har du för styrsystem på ditt SPA? Balboa verkar vara vanligast och de har ett läge man kan värma endast vid filter körning (så kan ställa in när de sker). Kan göras i menyn på spa badet eller via wifi modul.

Nu kör vi endast underhållsvärme under vintern. Så drar ej så mycket.

[bild]
[bild]
@pacman42
@buffyin

Jamen det lät ju som en smidig lösning.

Jag har Balboa, fast nån enklare variant än vad du har förstår jag. Min har en svartvit display på badet, och inga möjligheter till wifi eller app styrning. Har kollat det innan.

Vet att jag kan ställa ner temperaturen till 26 grader som lägst iaf direkt på badet. Sen så har jag använt Plejdpucken till att sätta timer när värmaren ska vara till, t.ex. på sommaren så är den från på natten och till på dagen när jag oftast har lite solproduktion. Även nu på vintern så låter jag den stänga av på natten just. Ger mer effekt tillgängligt till elbilsladdning, och badet får helt enkelt tappa några grader i värme vilket bör ge en något lägre medeltemp i vattnet och därmed något lägre total förbrukning.

Som alla andra så behöver jag under året lösa nån smart styrning hemma pga effekttarifferna. Vill ju ha nåt som tar hand om elbilsladdning, värmepumpen, samt gärna solceller och mitt batteri. Svårt att veta vart man ska med detta. Verkar eventuellt som att Tibber är ett alternativ. Men spabadet kör som sagt också endast en Plejdpuck. Finns det nån smart puck man kan få in i detta? Inser att Raspberry Pi och nån logik kan lösa mycket, men vill egentligen inte hålla på med en massa programmering osv. Tycker helt enkelt inte det är tillräckligt roligt, utan vill hitta nån stabil men enkel lösning, som inte kräver för stort engagemang från mig. Tycker ju att det borde finnas, särskilt med tanke på att vi har en Huawei växelriktare och batteri. "Rätt" styrning här borde ju kunna använda batteriet till att kapa en massa effekttoppar helt enkelt.

Förra vintern hade vi relativt kallt i badet med ovanstående lösning. Sen så har vi under 2025 haft bekymmer med läckage, och haft en reparatör ute flera gånger (svindyrt blir det). Reparatören tyckte det var superdumt att jiddra med temperaturen, och menade på att det skapar läckage och problem. Så denna vintern har vi inte lika kallt helt enkelt.

Vad tror ni om den idén som reparatören hade? Jag förstår såklart att i en perfekt värld så är det väl fint att hålla konstanta 38 grader, men när energikostnaden är som den är så är det ju önskvärt att kunna påverka kostnaden. Jag har själv svårt att tror att lim, slangar osv inte skulle tåla dessa temperatursvängningarna?

Just nu är det bara skitdyrt och ingen som badar. Samt ett mindre läckage som gör att jag står och fyller i mer kallt vatten typ var tionde dag....... Hur ofta får ni andra göra det förresten?

Problemet är att många "silar mygg och sväljer kameler". Köp inte en pizza i månaden eller något annat onödigt så kan man tvätta när man vill.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P Putteman skrev:
@pacman42
@buffyin

Jag har Balboa, fast nån enklare variant än vad du har förstår jag. Min har en svartvit display på badet, och inga möjligheter till wifi eller app styrning. Har kollat det innan.

Vet att jag kan ställa ner temperaturen till 26 grader som lägst iaf direkt på badet. Sen så har jag använt Plejdpucken till att sätta timer när värmaren ska vara till, t.ex. på sommaren så är den från på natten och till på dagen när jag oftast har lite solproduktion. Även nu på vintern så låter jag den stänga av på natten just. Ger mer effekt tillgängligt till elbilsladdning, och badet får helt enkelt tappa några grader i värme vilket bör ge en något lägre medeltemp i vattnet och därmed något lägre total förbrukning.

Som alla andra så behöver jag under året lösa nån smart styrning hemma pga effekttarifferna. Vill ju ha nåt som tar hand om elbilsladdning, värmepumpen, samt gärna solceller och mitt batteri. Svårt att veta vart man ska med detta. Verkar eventuellt som att Tibber är ett alternativ. Men spabadet kör som sagt också endast en Plejdpuck. Finns det nån smart puck man kan få in i detta? Inser att Raspberry Pi och nån logik kan lösa mycket, men vill egentligen inte hålla på med en massa programmering osv. Tycker helt enkelt inte det är tillräckligt roligt, utan vill hitta nån stabil men enkel lösning, som inte kräver för stort engagemang från mig. Tycker ju att det borde finnas, särskilt med tanke på att vi har en Huawei växelriktare och batteri. "Rätt" styrning här borde ju kunna använda batteriet till att kapa en massa effekttoppar helt enkelt.

Förra vintern hade vi relativt kallt i badet med ovanstående lösning. Sen så har vi under 2025 haft bekymmer med läckage, och haft en reparatör ute flera gånger (svindyrt blir det). Reparatören tyckte det var superdumt att jiddra med temperaturen, och menade på att det skapar läckage och problem. Så denna vintern har vi inte lika kallt helt enkelt.

Vad tror ni om den idén som reparatören hade? Jag förstår såklart att i en perfekt värld så är det väl fint att hålla konstanta 38 grader, men när energikostnaden är som den är så är det ju önskvärt att kunna påverka kostnaden. Jag har själv svårt att tror att lim, slangar osv inte skulle tåla dessa temperatursvängningarna?

Just nu är det bara skitdyrt och ingen som badar. Samt ett mindre läckage som gör att jag står och fyller i mer kallt vatten typ var tionde dag....... Hur ofta får ni andra göra det förresten?
Personligen ser jag inte hur en temperaturskillnad på 10-15C mindre från 38C skulle kunna påverka spa:t.
Kanske har har missat nått.
Visst om spat börjar ligga ned mot 0an o ev frysa till men det är ju långt till det.

• Gilla
Putteman
  • Laddar…
Varför tror så många att månadspris är billigare än kvartspris om man inte har lust att görs några anpassningar efter spotpriset?

Kvartspris innebär att alla betalar för sin egen förbrukning. Månadspris innebär att allas elkostnader under månaden läggs ihop och sedan fördelas efter förbrukade kWh. Enda poängen med månadspris är att göra det möjligt att ha elmätare med äldre teknik.

• Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Alla är vi såklart olika men personligen är det för mig inte värt spara några kronor för att lägga om hela dagsrutinen.
Men om man sparar några kronor utan att vända upp och ner på tillvaron, är det OK då?
Man kan ju nöja sig med de lågt hängande frukterna som inte medför omfattande ingrepp i bekvämligheten och nöja sig med den besparing de kan ge snarare än att jaga varenda krona.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Putteman skrev:
@pacman42
@buffyin

Du kan troligen sänka till 10grader. Men får byta läge från högt till lågt i menyn. (Kontrollera manualen, inte helt logiskt)

Jag har en enkel display med så skulle verkligen kolla vilken styrbord du har och googla om ny/gamal wifi modul funkar på den.

Vi kör 10grader men då allt är igång så körs vattnet runt och frostskydded är igång, så inget som kan gå isönder. Man kan även ställa in det på enheten (lite klyddigare men funkar det med).

Kontrollpanel för jacuzzi med knappar för jets, temperatur och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill man ha något externt finns det Shelly och finns script som kan köras lokalt på Shelly (med timpris).

• Gilla
Putteman
  • Laddar…
Möbelsnickar´n Möbelsnickar´n skrev:
Hej
Jag hittade ingen tråd där detta diskuterats tidigare. Kanske letade dåligt, eller för att den slutligen kommer resultera i "alla gör som de vill". Men vill ändå höra forumets synpunkter på detta.

Efter att skaffat hybridbil har jag funderat på om mitt rörliga elavtal fortfarande är försvarbart jmf med att byta till "kvartspris".

Till saken hör den att frugan vägrar köra tvätt- /diskmaskin eller torktumlare på natten. Motivet är det som Elsäkerhetsverket uttrycket i denna artikel:
[länk]

Hur tänker ni? Är hon galen? Eller är jag galen som överväger att övertala henne att lämna vårt avtal med rörlig kostnad?
Jag har varit med om att tvättmaskinen tog eld hos svärföräldrarna, en sen kväll för många år sedan så i mina ögon är det en god idé att inte köra den då man sover.

Att det gick bra för dem beror endast på fru fortuna och mitt / frugans sug efter skräpmat just den kvällen. Vi åkte in till stan och mumsade en burgare en sen kväll, när vi kom tillbaka låg hela familjen a’ 6 personer och sov så gott i ett väldigt rökigt hus. Jag började söka efter problemet och hittade det rätt snabbt - halvmeterhöga eldslågor ovanpå tvättmaskinen….

Hur vanligt det är låter jag vara osagt, har aldrig hänt i mitt eget hem eller hört att någon i vänkretsen haft brandtillbud i tvätt / tork / disk, men då jag varit med om ett skarpt läge ser jag till att vara vaken och hemma om vi kör dylika attiraljer.

Redigerat:
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Här är det tvärtom jag som får påminna sambon om att vi har månadsavräkning när hon planerar tvätten efter varningar för höga elpriser hon hör på nyheterna.
Om alla med sånt avtal i samma elområde med samma leverantör ändå låter bli att köpa el när det är som dyrast kommer även dessa att få en lägre månadskostnad än snitt-spot.

Elbolaget köper in kollektivets (vi med månadspris) elbehov till (numera) kvartspris,och om kollektivet förbrukar mindre under högkostnadstid blir kostnaden lägre.

I slutändan smetas inköpskostnaden ut på kollektivet, och om kollekivet varit duktiga p att hålla inne förbrukningen när de är exra dyrt får dom lägre pris än om alla struntat i elpriset helt.

H hempularen skrev:
Där skulle jag nog gissa att det är skillnad på batterier och batterier. Elcykeltillverkarna är ofta rena Kina företag till 100%. Möjligen med relativt nya västerländska importörer. Dvs. det finns risk för det sämsta av det sämsta kvalitetsmässigt. Köper du elverktyg av någorlunda känt fabrikat, så finns det ett västerländskt företag med i kedjan med viss kvalitetskontroll.

De här företagen bakom elcyklarna är ofta ganska unga företag, urmärkande för sådant är att de lägger i bästa fall 110% fokus på att få den primära funktionen bra, cykeln skall gå bra att färdas på. Hur bra byggkvaliteten på batteriet är kommer i typ 4e hand, bara det ger lång räckvidd och är billigt.

Det fanns liknande problem i "smartahem" branschen när det blev inne med smarta hem. Åtminstonde en av de svenska tillverkarna släppte ut en produkt som ur elsäkerhetssynpunkt var ungeför lika farlig som det sämsta vi sett från Kina. Den var utvecklad av svenska íngenjörer som just hade slutat gymnasiet, (hörsägen i branshen) "isoleravstånd, vad är det?". Elsäkerhet var inget entusiasterna funderade över.

Liknande problem med unga företag i vindkraftverksbranschen, noll säkerhetstänk.
Glöm inte bort brandrisken med avfuktare, det var ju någon modell från Woods Woods MDC20,som tog eld relativt ofta och Woods WD12 som återkallades.

Amcor DC10 näms också i sammanhanget.

https://byggkoll.byggtjanst.se/artiklar/2015/april/brander-orsakas-av-defekta-avfuktare/

https://www.facebook.com/raddningstjansten/posts/brand-på-grund-av-återkallad-luftavfuktareidag-har-vi-haft-en-villabrand-orsakad/10156717271525982/

https://www.optihus.se/brand-i-avfuktare#:~:text=Brand har uppkommit i ett antal avfuktare,Dessa har blivit återkallade. Sorptionsavfuktare är brandsäkrare.

Med detta nämnt har jag aldrig undvikit att använda mina tre avfuktare när det behövs, men dom står i en miljö där brandrisken är minimal..källare med rå betong i golv och väggar samt tak och inget brännbart i närheten.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Behöver inte avstå något. Ej heller investerat mer än 4000kr sedan 2020. Sparar årligen 4000kr jfr månadsmedel, och 10.000+kr jfr bundet.

[bild]
Var kommer den där bilden ifrån? Tibber-appen? Var i så fall, jag kan inte hitta igen den..

Attitudeswe
tveksamt tveksamt skrev:
Var kommer den där bilden ifrån? Tibber-appen? Var i så fall, jag kan inte hitta igen den..
Profil->labs->aktivera "nya" vyn

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha, visst är det härligt när olika myndigheter går ut med motsägelsefulla rekommendationer?
Här är det tvärtom jag som får påminna sambon om att vi har månadsavräkning när hon planerar tvätten efter varningar för höga elpriser hon hör på nyheterna.

Laddar man elbil på valda tider finns ju ett ekonomiskt incitament att välja kvarts-/timpris.
Sen får väl var och en fundera på om det är värt de extra kronorna man då kan spara på att flytta mindre förbrukare. Börja med att kvantifiera hur mycket du egentligen sparar. Med hjälp av t.ex. timpriskollen.se. Man blir inte rik på att tvätta på natten, om man säger så.

Angående brandrisken kanske Elsäkerhetsverket överdriver risken lite. Är ju inte säkert att man har så bra koll när man är hemma heller. Du kan ju gardera dig med att se till att tvättstugan har en fungerande brandvarnare.
En tidig söndagsmorgon möttes vi för 15 år sen av ett varmt fuktigt kök när vi vaknade. I källaren var det ännu hetare . Väggarna och taket i tvättsugan/pannrummet (ganska stor yta) var heltäckta med gigantiska vattendroppar. Tvättmaskinen hade hakat upp sig och allt vatten hade förångats. Den var brännhet och hade nog fattat eld vilken minut som helst. Sedan dess kör jag kör aldrig disk och tvätt nattetid eller annars när vi inte är hemma. Elsäkerhetsverket har rätt i att utfärda varning alltså.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Om alla med sånt avtal i samma elområde med samma leverantör ändå låter bli att köpa el när det är som dyrast kommer även dessa att få en lägre månadskostnad än snitt-spot.
Givetvis är det så. Tvivlar i och för sig på att det i realiteten kan slå ett rakt snittpris, men ändå.

G
B byggmaja skrev:
En tidig söndagsmorgon möttes vi för 15 år sen av ett varmt fuktigt kök när vi vaknade. I källaren var det ännu hetare . Väggarna och taket i tvättsugan/pannrummet (ganska stor yta) var heltäckta med gigantiska vattendroppar. Tvättmaskinen hade hakat upp sig och allt vatten hade förångats. Den var brännhet och hade nog fattat eld vilken minut som helst. Sedan dess kör jag kör aldrig disk och tvätt nattetid eller annars när vi inte är hemma. Elsäkerhetsverket har rätt i att utfärda varning alltså.
Hade en gammal torktumlare med öppet element började lukta bränt engång tur man var hemma.. Köpte ny ny dagen efter..

Lite ironiskt att "alla" inte pratar ihop sig angående vad som är bra och dåligt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.