T tompaah7503 skrev:
Då förstår jag att du är en av dem som stänger av kyl/frys när du inte stirrar på dem, på grund av att de statistiskt sett bränner ner huset var 160:e år för den stackaren vars hus brinner varje år.
Då har du inte förstått alls, men det är okej.

B byabin skrev:
Då har du inte förstått alls, men det är okej.
Du kör inte bil heller antar jag, eftersom årligen dör runt 200 personer i trafiken.
För den som dör i trafiken är det ingen tröst att sannolikheten är låg.. eller hur var det?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
En till tråd om elpriset där "frun inte gör rätt". Det är inte så att det finns ett "rätt" sätt här utan vissa kanske tycker det är värt ett högre pris att tvätta på dagen.
Problemet är lätt löst om du sköter tvätten själv, TS...🤔

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Du kör inte bil heller antar jag, eftersom årligen dör runt 200 personer i trafiken.
För den som dör i trafiken är det ingen tröst att sannolikheten är låg.. eller hur var det?
Jag började skriva ett längre inlägg, men ditt sätt att diskutera med personfokus snarare än sakfokus, i detta fall statistik, gör det meningslöst så jag raderade det. Jag tänker inte bemöda mig med att argumentera på den nivån med dig, men jag kan dela några fler tankar med @Möbelsnickar´n:

Elsäkerhetsverket utgår helt enkelt från sitt uppdrag i sina rekommendationer:
Elsäkerhetsverkets uppdrag är att arbeta för hög elsäkerhet [...]. Vår vision är trygg [...] el.
Sannolikheten för elbrand är som påpekats liten, men inte noll. OM en brand inträffar under natten när ni sover är räddningsmöjligheterna (för både person och egendom förstås) mycket sämre än om den inträffar när ni är vakna och kan agera. Man brukar uttrycka risk som sannolikhet x konsekvens. Att kvantifiera sannolihet är som Tage pratar om svårt, men att kvantifiera konsekvensen är ännu svårare och föga objektiv. Att man landar i olika individuella uppfattningar är förväntat. Ett sätt att tänka kring val av lösning är möjligt och rimligt. Diskutera igenom vilka lösningar som ni anser möjliga, lägg undan allt värderingstänk om vad ni tycker om möjligheten. När ni sedan har olika alternativ försök komma överens om vilket som är rimligt. Helt säkert kommer faktorer som psykologisk trygghet vara svåra att värdera gemensamt då det inte finns objektiva referensramar.

Om hennes välmående (psykologiska trygghet) ökar genom att betala lite mer för att tvätta/diska på dagen istället för på natten är det troligen värt det ;) Skaffa sedan det elavtal som är mest fördelaktigt för en sådan förbrukning.

Farstatjej90
B byabin skrev:
Om hennes välmående (psykologiska trygghet) ökar genom att betala lite mer för att tvätta/diska på dagen istället för på natten är det troligen värt det ;) Skaffa sedan det elavtal som är mest fördelaktigt för en sådan förbrukning.
Det är inte så att kvinnor ska få "psykologisk trygghet"" av att tvätta på dagen. Du har missförstått situationen.

Detta handlar om Tibber-beroende, neurotiska män som går och skruvar på termostater och bankar på toadörren när folk försöker duscha i fred.

Det är ett psykiskt sjukt beteende som verkar drabba medelålders män med för lite att göra....

Sluta lägga detta på hustrun. Hon är förmodligen precis så logisk och rationell som ni tror att ni själva är. Att vara uppe mitt i natten och tvätta eller ta ur en surtvätt på morgonen som legat flera timmar det är vad som är sjukt. Man ska sova på natten. Gör det så kanske psykosen med elen går över...

• Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
mats.3 och 13 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
diskutera med personfokus snarare än sakfokus, i detta fall statistik
Jag diskuterar statistik och sannolikhet.

110 av 9864 byggnadsbränder år 2004 orsakades av tvättmaskiner. För den som drabbas av brand är det alltså bara 1,1 % sannolikhet att tvättmaskinen orsakar det. Men av totalt antal hushåll, 4,2 miljoner år 2004, så är sannolikheten att drabbas av en tvättmaskinsbrand bara 0,003 %.

I detta läge drar du fram en raljerande komiker som på något sätt påstår att det är farligt ändå.

Då väljer jag att jämföra med andra risker och frågar om du avstår dem också, jag vill veta hur man resonerar om man väljer bort en risk med accepterar en annan som är nära på lika stor eller större.

Sannolikheten för en kyl/frys-orsakar brand var 0,002 % år 2004.
Sannolikheten för att dö i en olycka under en bilresa är 0,00001 %, enligt den länkade raljerande komikern har de 213 dödsfallen år 2024 alltså inte hänt, ingen dog i trafiken.

• Haha
  • Gilla
janwide och 1 till
  • Laddar…
Fast man borde kanske justera statistiken mot hur tvättstugor är byggda. Tvättmaskiner står ofta i ex. kaklat badrum. där en brand troligen håller sig till tvättmaskinen, den sprider sig inte. Då hamnar den troligen inte i statistiken. Jag misstänker att statistiken bara tar upp bränder som brandkåren ryckt ut till. Så om man ex. antar att bara 10% av tvättmaskinsbränder hamnar i statistiken, och räkna på att du blir 100 år (enkel siffra att räkna på), så blir sannolikheten att du skall drabbas av brand plötsligt 3% under din livstid, och det är i sammanhanget en rätt hög sannolikhet.

Å andra sidan om du har maskinen i ett icke brännbart rum så sjunker sannolikheten troligen till nära noll.

B byabin skrev:
Jag började skriva ett längre inlägg, men ditt sätt att diskutera med personfokus snarare än sakfokus, i detta fall statistik, gör det meningslöst så jag raderade det. Jag tänker inte bemöda mig med att argumentera på den nivån med dig, men jag kan dela några fler tankar med @Möbelsnickar´n:

Elsäkerhetsverket utgår helt enkelt från sitt uppdrag i sina rekommendationer:

Sannolikheten för elbrand är som påpekats liten, men inte noll. OM en brand inträffar under natten när ni sover är räddningsmöjligheterna (för både person och egendom förstås) mycket sämre än om den inträffar när ni är vakna och kan agera. Man brukar uttrycka risk som sannolikhet x konsekvens. Att kvantifiera sannolihet är som Tage pratar om svårt, men att kvantifiera konsekvensen är ännu svårare och föga objektiv. Att man landar i olika individuella uppfattningar är förväntat. Ett sätt att tänka kring val av lösning är möjligt och rimligt. Diskutera igenom vilka lösningar som ni anser möjliga, lägg undan allt värderingstänk om vad ni tycker om möjligheten. När ni sedan har olika alternativ försök komma överens om vilket som är rimligt. Helt säkert kommer faktorer som psykologisk trygghet vara svåra att värdera gemensamt då det inte finns objektiva referensramar.

Jag tycker att elsäkerhetsverket gör det lätt för sig här och kanske inte riktigt trycker på rätt saker, att bli innebränd i Sverige är något som extremt sällan sker. Generellt är det barn och äldre som inte själva kan ta sig ut eller avsaknad av fungerande brandvarnare.

Om man förutsätter att man har brandvarnare placerade på ett sådant sätt att en brand noteras tidigt skede så är din egen insatstid försumbar mellan soffan och sängen. Jag tycker man istället borde trycka på att säkerställa branddetektering, har man elinstallationer/vitvaror i ett avskilt utrymme skall egen detektor placeras där. Detektorer bör självklart vara sammankopplade, det är ett råd som faktiskt gör skillnad för risken att upptäcka en brand, för inte hjälps man av att vara duktig och tvätta medans man är vaken om torktumlaren tar eld nere i källaren eller i en tvättstuga med stängd dörr. Jo du är förvisso vaken det betyder ju inte nödvändigtvis att du märker branden tidigare.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Möbelsnickar´n Möbelsnickar´n skrev:
Hej
Jag hittade ingen tråd där detta diskuterats tidigare. Kanske letade dåligt, eller för att den slutligen kommer resultera i "alla gör som de vill". Men vill ändå höra forumets synpunkter på detta.

Efter att skaffat hybridbil har jag funderat på om mitt rörliga elavtal fortfarande är försvarbart jmf med att byta till "kvartspris".

Till saken hör den att frugan vägrar köra tvätt- /diskmaskin eller torktumlare på natten. Motivet är det som Elsäkerhetsverket uttrycket i denna artikel:
[länk]

Hur tänker ni? Är hon galen? Eller är jag galen som överväger att övertala henne att lämna vårt avtal med rörlig kostnad?
Jag förstår inte riktigt problemet här.

Nog går det väl att gå över till kvartspris utan att man tvättar och diskar på natten?

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jag förstår inte riktigt problemet här.

Nog går det väl att gå över till kvartspris utan att man tvättar och diskar på natten?
😀 Självklar, men då utnyttjar man inte de bästa billighetszonerna.

😀 Självklar, men då utnyttjar man inte de bästa billighetszonerna.
Det går väl att gå över till kvartspris iaf.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Självklar, men då utnyttjar man inte de bästa billighetszonerna
Jag har aldrig riktigt förstått den invändningen. Om man kan spara på en åtgärd, men kanske inte kan krama ut varenda öre av besparing som är teoretiskt möjligt, skall man då avstå?

• Gilla
LoudInc och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Brand i tvättmaskinen ...
Nåja, då är jag betydligt mer orolig över vattenskada ifrån TM och DM ...

Men nu slår jag ju inte av vattnet heller till dessa maskiner (i flera år gjorde jag det till DM, men har i princip slutat sedan något år sen, kanske dumt, men så är det).

Nä, här går alla hushållsmaskiner precis när de vill det, eller när husfolket vill det.
Det enda som jag styr efter timpris är elbilsladdningen och kanske i någon liten mån värmepumpen (men detta är manuellt pill, så det sker endast undantagsvis).

• Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
Jag har månadsspot men har slagit på körning på FLVP och elbilsladdningen mot kvartspriser, eller iaf, lite rimliga tider på natten.

Ska utvärdera i feb/mars om det går att se något på räkning, får ju kvartskostnad från Homewizard och räkning i brevlådan från elbolaget.

D Dkvist skrev:
Jag har månadsspot men har slagit på körning på FLVP och elbilsladdningen mot kvartspriser, eller iaf, lite rimliga tider på natten.

Ska utvärdera i feb/mars om det går att se något på räkning, får ju kvartskostnad från Homewizard och räkning i brevlådan från elbolaget.
Det är iofs inte svårare än att stoppa in kvartspriser och förbrukning i Excel...
...det är så jag gör.

Men jag tänker mig ta fram en egen mjukvara som spottar ur sig alla siffror rakt in i min hemautomation. Då får jag ju grafer mm också...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.