C
De skulle byggt den av natursten så hade den varit kulturminnesskyddad 😎

• Haha
  • Älska
  • Gilla
globaljuggler och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
P Parkeringsvakten skrev:
Vad tror panelen om detta?

Muren är 1,5 meter hög och 32 meter lång och har kostat minst 700 000 kronor. Kommunen vill tvinga ägarna att riva, men de vägrar:
– Aldrig! Vi är beredda att driva detta så långt det går.

[länk]
I den låsta artikeln så står det bland annat.

När det då kom fram att muren redan var uppförd hade myndighetsnämnden kunnat bevilja bygglov i efterhand. I stället blev det avslag. Dels på grund av att muren byggts på så kallad prickmark men också för att muren inte bedömdes passa in i området.

I protokollet sägs att murens utformning är ”unik i området och får därmed en betydande omgivningspåverkan”. Enligt myndighetsnämnden bidrar höga murar och plank ”till avvisande och otryggt gaturum”.

Hade fastighetsägarna/bolaget varit lite "street smarta" så hade de planterat en snabbväxande thujahäck eller granhäck 2-3 meter hög som växer närmare 1 meter per år. Givetvis får en sån häck "en betydande omgivningspåverkan” men där kan inte kommunen göra någonting. Därför blir dessa bygglovsregler för plank och murar en chimär. Ur en medborgarsynvinkel så är logiken inte så lite haltande. Där jag bor finns det rätt många som bor in sig med sina thujahäckar. Höjder på 4-5 meter är inga ovanligheter. Motsvarande plank eller murar får ju aldrig byggas.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den där muren ser väldigt "sydländsk" ut och jag förstår byggnadsnämndens tyckande. Hur i jösse namn kan man uppföra "sånt" utan att begära bygglov innan? Dessutom på prickad mark?

• Gilla
H-Thomasson och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Å Gud nej, vi kan ju inte ha en exotisk sydländsk mur så nära Katthult.

• Haha
  • Gilla
pmd och 8 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
I den låsta artikeln så står det bland annat.

”till avvisande och otryggt gaturum”.
Jäkla flum!

Hur kan en mur skapa ett otryggt gaturum? Och avvisande är ju som själva grundfunktionen i en mur..

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
L Lutte skrev:
Jäkla flum!

Hur kan en mur skapa ett otryggt gaturum? Och avvisande är ju som själva grundfunktionen i en mur..
Det vill ju inte kommunen. Därför planterar kommunmedborgarna häckar istället som får växa sig höga och då blir allt sååå tryggt och bra.

• Gilla
  • Haha
Espen K och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det vill ju inte kommunen. Därför planterar kommunmedborgarna häckar istället som får växa sig höga och då blir allt sååå tryggt och bra.
Haha precis! Gärna sån där med taggar! För det är så mysigt.
Nä usch för svensk byråkrati

tommib
Är det någon som har tillgång till artikeln? Det antyds att muren uppförts för att hindra stölder och att huset ägs av ett företag.

Det är med nuvarande regler ett brott men jag har också lite svårt för detta med att man ska ge sig på folks egendom när man mest försöker skydda den.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Jäkla flum!

Tryggt innaför muren - som inne på fängelset.

Otryggt utanför - på gatan.

P Parkeringsvakten skrev:
Vad tror panelen om detta?

Muren är 1,5 meter hög och 32 meter lång och har kostat minst 700 000 kronor. Kommunen vill tvinga ägarna att riva, men de vägrar:
– Aldrig! Vi är beredda att driva detta så långt det går.

[länk]
Skriv betalartikel svårt?.

Claes Sörmland
S skogaliten skrev:
Tryggt innaför muren - som inne på fängelset.

Otryggt utanför - på gatan.
Är det din uppriktiga bedömning, att det har blivit otryggt på gatan utanför när denna mur uppfördes?

Klantigt såklart att uppföra den utan/innan beviljat bygglov. Estetiskt, smaken är ju som baken, men inte är den enligt min smak vacker och framförallt passar inte hela arrangemanget väl in mot byggnaden den inhägnar

tommib tommib skrev:
Är det någon som har tillgång till artikeln? Det antyds att muren uppförts för att hindra stölder och att huset ägs av ett företag.

Det är med nuvarande regler ett brott men jag har också lite svårt för detta med att man ska ge sig på folks egendom när man mest försöker skydda den.
"Paret har genom sitt bolag lagt drygt 700 000 kronor på muren, som de menar var nödvändig för att de skulle slippa stölder och inkräktare.

– Innan vi hade muren stals det verktyg, trädgårdslyktor och annat från oss varje vecka. Efter att muren byggts har vi inte haft några stölder, säger de."

Stöld varje vecka låter i mina öron som ett väl saltat uttalande

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
"Paret har genom sitt bolag lagt drygt 700 000 kronor på muren, som de menar var nödvändig för att de skulle slippa stölder och inkräktare.

– Innan vi hade muren stals det verktyg, trädgårdslyktor och annat från oss varje vecka. Efter att muren byggts har vi inte haft några stölder, säger de."

Stöld varje vecka låter i mina öron som ett väl saltat uttalande
Ja inte ens jag har så mycket saker att jag skulle tåla ett veckobaserat uttag!
/W

• Haha
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.