Medlem
· Västerbotten
· 161 inlägg
Hej! Vi står i startgroparna för att byta vårt gammla kök från 1989. Vi har tagit fram lite olika förslag i IKEAs kökskonfigurator och skulle nu vilja få lite input på dessa.
Vi har 2 barn, 4 och 7 år gamla. Huset är ett 1,5plan, köket på nedre våningen. Dubbelfönstren är i söderläge så det är bra ljusinsläpp där.
Vi kommer byta golvet men vill i övrigt inte flytta så mycket fasta installationer såsom vatten, avlopp, ventilation. Så där är vi lite låsta i vad vi kan göra.
I exempel 1 så har vi kyl och frys (halvkyl/halvfrys i båda skåpen) till höger där man kommer in i köket, sen är hällen och ugnen samt fläkten till vänster om dessa. Vi har flyttat diskhon något till vänster jämfört med hur den står nu, jag tror jag kan få ordning på vattnet samt avloppet med den lilla förflyttningen. Längst till vänster står ett skafferi 40cm, 60 får ej plats.
Mot ena väggen står en möbel där vi kommer eventuellt kommer ställa några hushållsmaskiner, typ kaffebryggare, airfryer etc.
Vi har kontrollerat utrymmet för bord och stolar och det får plats inom ramen för vad vi önskar.
Vi kommer göra allt själva, förutom tillkommande elarbeten och inkoppling av vatten. Vi har byggt ett Ikea kök tidigare, ca 9 år sedan utan att ta ihjäl varandra, samt har hjälp av familj vid behov.
Vi har 2 barn, 4 och 7 år gamla. Huset är ett 1,5plan, köket på nedre våningen. Dubbelfönstren är i söderläge så det är bra ljusinsläpp där.
Vi kommer byta golvet men vill i övrigt inte flytta så mycket fasta installationer såsom vatten, avlopp, ventilation. Så där är vi lite låsta i vad vi kan göra.
I exempel 1 så har vi kyl och frys (halvkyl/halvfrys i båda skåpen) till höger där man kommer in i köket, sen är hällen och ugnen samt fläkten till vänster om dessa. Vi har flyttat diskhon något till vänster jämfört med hur den står nu, jag tror jag kan få ordning på vattnet samt avloppet med den lilla förflyttningen. Längst till vänster står ett skafferi 40cm, 60 får ej plats.
Mot ena väggen står en möbel där vi kommer eventuellt kommer ställa några hushållsmaskiner, typ kaffebryggare, airfryer etc.
Vi har kontrollerat utrymmet för bord och stolar och det får plats inom ramen för vad vi önskar.
Vi kommer göra allt själva, förutom tillkommande elarbeten och inkoppling av vatten. Vi har byggt ett Ikea kök tidigare, ca 9 år sedan utan att ta ihjäl varandra, samt har hjälp av familj vid behov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västerbotten
· 161 inlägg
Alternativ 2:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 982 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 982 inlägg
Alternativ 2:
Det kräver mycket fritt utrymme framför en ugn för att man på ett säkert sätt ska kunna lyfta ut en het plåt. Man behöver kunna stå framför den nedfällda ugnsluckan och ta ett steg bakåt för att kunna dra ut plåten helt. Har man det avståndet till bordet?
Var är diskmaskinen placerad?
Jag ser inte till något ställe där luckan bara har ett handtag.
Det kräver mycket fritt utrymme framför en ugn för att man på ett säkert sätt ska kunna lyfta ut en het plåt. Man behöver kunna stå framför den nedfällda ugnsluckan och ta ett steg bakåt för att kunna dra ut plåten helt. Har man det avståndet till bordet?
Om det går att få plats med 60 cm högskåp för ugn bör det väl gå att få plats med 60 cm skafferi som alternativ.K kahnilainen skrev:
Verkar lite jobbigt att ha kaffebryggaren så långt från vattnet.K kahnilainen skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 161 inlägg
S
Diskmaskinen är en KALLBODA, inbyggd till vänster om hon.
En vinkyl får företräde framför 60cm skafferi om vi inte använder utrymmet till högskåp för ugn och micro.
Kaffebryggaren har stor inbyggt tank, vi får leva med avståndet tror jag
Sant det du säger om ugnen och att den bara går komma åt från ett håll. Avståndet till bord och stolar lär dock vara tillräcklig, tror jag. Måste dubbelkolla. Vore bara så skönt att få in en ugn som är upphöjd, men har svårt att hitta något annat ställe. Kyl och frys _ska_ så brevid varandra.BirgitS skrev:
Alternativ 2:
Om det går att få plats med 60 cm högskåp för ugn bör det väl gå att få plats med 60 cm skafferi som alternativ.
Verkar lite jobbigt att ha kaffebryggaren så långt från vattnet.
En vinkyl får företräde framför 60cm skafferi om vi inte använder utrymmet till högskåp för ugn och micro.
Kaffebryggaren har stor inbyggt tank, vi får leva med avståndet tror jag
Medlem
· Västerbotten
· 161 inlägg
Nej egentligen inte, laborerar löpande med olika förslag så det lär komma fler i den här trådenK kahnilainen skrev:S
Sant det du säger om ugnen och att den bara går komma åt från ett håll. Avståndet till bord och stolar lär dock vara tillräcklig, tror jag. Måste dubbelkolla. Vore bara så skönt att få in en ugn som är upphöjd, men har svårt att hitta något annat ställe. Kyl och frys _ska_ så brevid varandra.
Kaffebryggaren har stor inbyggt tank, vi får leva med avståndet tror jag![]()
Bänkskåpen i hörnan under det sneda överskåpet; inte funderat på en kastrull karusell? Kastruller och grytor tar stor plats och jag själv är trött på att ha alla dessa i lådor
Gör en bra lösning för alla kryddor, det har inte jag, hopplös oordning. Samtidigt hatar jag kryddhyllorna i fläktskåpen
Gör en bra lösning för alla kryddor, det har inte jag, hopplös oordning. Samtidigt hatar jag kryddhyllorna i fläktskåpen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 982 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 982 inlägg
Skulle du gilla något sånt här på insidan av ett par luckor?K krambriw skrev:
https://www.24.se/hem-tradgard/koks...vagghangd-kryddhylla-29x6-5x6cm-2-pack-silver
Vi har 4 sådana som rymmer nästa alla kryddor.
Vedum har en här: https://webbshop.vedum.se/tillbehor-kok/skapsinredning/vaggskap/ovriga-tillbehor/30114
Jag stör mig på när över och underskåp inte linjerar. På det stora hela bra i det avseendet utom brickskåpet och vinhyllan i de två alternativen. Tror inte någotdera är speciellt användbart utan sätt större lådor eller skåp istället. Det ger intrycket att hoppsan hör blev det någon dm övers, låt oss fylla det med varsomhelst som är tillräckligt smalt.
Annars ser det fint ut!
Annars ser det fint ut!
Medlem
· Västerbotten
· 161 inlägg
du har rätt, det med att det inte linjerar får jag kika på när jag bestämt de större placeringarna. Brickskåpet, menar du utdrags skåpet då? Där håller jag i så fall med, men det är det enda 20cm som de har, och ska det vara vinkyl så hittar jag inga bra alternativP Pin skrev:Jag stör mig på när över och underskåp inte linjerar. På det stora hela bra i det avseendet utom brickskåpet och vinhyllan i de två alternativen. Tror inte någotdera är speciellt användbart utan sätt större lådor eller skåp istället. Det ger intrycket att hoppsan hör blev det någon dm övers, låt oss fylla det med varsomhelst som är tillräckligt smalt.
Annars ser det fint ut!
Medlem
· Västerbotten
· 161 inlägg
jo vi har tittat både på karusell och en sån där utdrag bar hylla (även Ikeas nya) men det känns bara rappligt. Vi har en karusell idag och vi båda avskyr den, så vi har landat i lådor trots allt ger mer utrymme. Hittade även någon som hade räknat på karusell/utdragbar jämfört med lådor, och trots allt döda utrymme i hörnet så var det mer förvaring om man körde lådor. Kryddhylla ovanför vill vi ha, sen kommer vi komplettera med kryddor i någon fler låda också, vi hade så förra gången vi byggde kök och var nöjda.K krambriw skrev:
Jag hade övervägt någon form av hörnskåp under bänken istället för att låta all den volymen vara död. Om du inte vill ha ett brutet hörn som på överskåpet så har ju Ikea denna variant: https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-baenkhoernskapsstomme-vit-40596753/
Ugn placerad i högskåp är något jag också tycker är suveränt. Slippa gå ner på knä för att se om gratängen ser färdig ut, och lättare att sätta in och ta ut maten.
Sen som redan diskuterats: Se över möjligheten att hitta gemensamma linjer för över- och underskåp.
Ugn placerad i högskåp är något jag också tycker är suveränt. Slippa gå ner på knä för att se om gratängen ser färdig ut, och lättare att sätta in och ta ut maten.
Sen som redan diskuterats: Se över möjligheten att hitta gemensamma linjer för över- och underskåp.
Medlem
· Västerbotten
· 161 inlägg
som jag skrev ovan, vi har kikat på de olika lösningar för hörnskåp som finns, även köksplaneraren vi satt med rekommenderade lådor istället för snurra och den där du länkar.R roger.lehrberg skrev:Jag hade övervägt någon form av hörnskåp under bänken istället för att låta all den volymen vara död. Om du inte vill ha ett brutet hörn som på överskåpet så har ju Ikea denna variant: [länk]
Ugnen håller jag med om, men lyckas inte få in den på något bra sätt, se nedan bild. Där hamnar ugnen okej, kyl/frys också okej men diskmaskinen måste då vara till höger om diskbänken vilket inte blir bra, eller så måste diskhoarna förflyttas mycket till höger vilket inte heller blir bra!
Medlem
· Västerbotten
· 161 inlägg
Bad Chatgpt räkna lite på det, fick följande svar:R roger.lehrberg skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Risken med hörnskåp som bara har hyllor tycker jag är att det mest kommer samlas saker man inte visste att man hade längst in, de är svåra att se och komma åt,
När vi renoverade kök så satte jag karusell i överskåpet och utdragbar hylla i bänkskåpet, motsvarande denna: https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-baenkhoernskapsinredning-utdragbar-gra-40596791/
När vi renoverade kök så satte jag karusell i överskåpet och utdragbar hylla i bänkskåpet, motsvarande denna: https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-baenkhoernskapsinredning-utdragbar-gra-40596791/