7 313 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Risker med att gräva ut källare
Hej
Jag har köpt ett hus med en källare som var spektakulärt dåligt rustad att hantera det faktum att golvet under delar av året ligger under grundvattennivån. Jag har nu rivit ut det mesta av innertaket och har börjat bila upp golvet. Vatten som stod i källaren vid inflyttningen rann med lätthet genom (alltså inte på) golvet till den lilla pumpgrop som fanns på sämsta möjliga ställa. Jag tänkte ersätta befintlig pumpgrop med en djupare och lite större.
Nu vet jag att det är meningen att man ska dränera bort vattnet innan det når fram till huset, men just nu är det fixa till källaren som gäller. För att uppnå någon sorts lösning att hantera det vatten som trycker på underifrån i dagsläget och samtidigt få till ståhöjd i källaren så är min tanke att gräva bort lite av det så kallade golvet och leran som håller huset uppe för att gjuta ett ordentligt golv med kapillärbrytande material under. För att minimera risken för sättningar så tänkte jag undvika att göra detta intill ytterväggen där jag istället tänkte gjuta på befintligt golv och därmed skapa en upphöjning längs ytterväggen. Det ger dessutom bonuseffekten att jag får en buffert upp till sådant som jag vill förvara på hyllor längs väggarna.
Nu till frågorna:
1. Hur ser det egentligen ut med risken för sättningar? Hur nära väggen kan man gå i sina utgrävningar och spelar det någon roll hur djupt man gräver (samma avstånd till väggen som djup på utgrävningen till exempel)?
2. Kan en pumpgrop under husgrunden innebära att man underminerar hela kåken?
3. Vad är viktigt att tänka på när jag sen gjuter nya golvet? Tänker mest på att säkra upp så jag har maximal hållbarhet inför när det väl blir dags att gräva upp utsidan för att förbättra dräneringen. Vore också bra om man kunde göra något för att minska behovet dränering av alla dess slag. Har hört förslag på att lägga in en matta under innan gjutningen, men det låter för mig som att man med det riskerar att bygga en sjöbotten under källaren.
4. Något annat som jag borde frågat här som är viktigt att tänka på?
Jag har köpt ett hus med en källare som var spektakulärt dåligt rustad att hantera det faktum att golvet under delar av året ligger under grundvattennivån. Jag har nu rivit ut det mesta av innertaket och har börjat bila upp golvet. Vatten som stod i källaren vid inflyttningen rann med lätthet genom (alltså inte på) golvet till den lilla pumpgrop som fanns på sämsta möjliga ställa. Jag tänkte ersätta befintlig pumpgrop med en djupare och lite större.
Nu vet jag att det är meningen att man ska dränera bort vattnet innan det når fram till huset, men just nu är det fixa till källaren som gäller. För att uppnå någon sorts lösning att hantera det vatten som trycker på underifrån i dagsläget och samtidigt få till ståhöjd i källaren så är min tanke att gräva bort lite av det så kallade golvet och leran som håller huset uppe för att gjuta ett ordentligt golv med kapillärbrytande material under. För att minimera risken för sättningar så tänkte jag undvika att göra detta intill ytterväggen där jag istället tänkte gjuta på befintligt golv och därmed skapa en upphöjning längs ytterväggen. Det ger dessutom bonuseffekten att jag får en buffert upp till sådant som jag vill förvara på hyllor längs väggarna.
Nu till frågorna:
1. Hur ser det egentligen ut med risken för sättningar? Hur nära väggen kan man gå i sina utgrävningar och spelar det någon roll hur djupt man gräver (samma avstånd till väggen som djup på utgrävningen till exempel)?
2. Kan en pumpgrop under husgrunden innebära att man underminerar hela kåken?
3. Vad är viktigt att tänka på när jag sen gjuter nya golvet? Tänker mest på att säkra upp så jag har maximal hållbarhet inför när det väl blir dags att gräva upp utsidan för att förbättra dräneringen. Vore också bra om man kunde göra något för att minska behovet dränering av alla dess slag. Har hört förslag på att lägga in en matta under innan gjutningen, men det låter för mig som att man med det riskerar att bygga en sjöbotten under källaren.
4. Något annat som jag borde frågat här som är viktigt att tänka på?
Välkommen till forumet!
Det finns ett flertal trådar om detta. Ett exempel är coccoons magnifika källarprojekt där du kan få massor av nyttig information. De grävde visserligen nedåt men principen är nog applicerbar för dig också.
Exakta råd är svåra att ge utan att vara på plats. Om det är så illa att du i princip har pool i källaren är det dock risk att du har mycket dålig bärighet i marken under.
Finns det inte någon möjlighet att sänka vattennivån på något annat sätt? Är det grundvatten eller rinner det via någon slänt där du skulle kunna avleda vattnet med en mur under marken?
Det finns ett flertal trådar om detta. Ett exempel är coccoons magnifika källarprojekt där du kan få massor av nyttig information. De grävde visserligen nedåt men principen är nog applicerbar för dig också.
Exakta råd är svåra att ge utan att vara på plats. Om det är så illa att du i princip har pool i källaren är det dock risk att du har mycket dålig bärighet i marken under.
Finns det inte någon möjlighet att sänka vattennivån på något annat sätt? Är det grundvatten eller rinner det via någon slänt där du skulle kunna avleda vattnet med en mur under marken?
Tack så mycket. Det var ju ett episkt projekt och en hel del intressant läsning. Som du skriver så är det mycket skrivet om källare och en sökning i forum på 'vatten i källaren' ger ju mer träffar än det går att läsa. Det jag saknar är dock lite info om bärighet och fallgropar med projektet.tommib skrev:
Välkommen till forumet!
Den grund som jag tar bort nu är främst ett lager stenar modell större 30-40 cm i diameter kanske. Över ligger ett litet lager betong för syns skull. Mellan stenarna är det sand upptill och lera nertill. Stenarna vilar på ganska hård lera.
Vad gäller att avleda vatten så ligger huset mellan min brunn och grannens brunn och det finns ingen lutning att tala om. Nu var källaren prio ett eftersom det runnit vatten genom källaren i många år och det ser ut som tjälskador och andra hål i källargolvet (förutom ståhöjdsproblemet alltså). Jag tänkte nog se till att den vattendränering som nu blir i och med mitt nuvarande arbete kan fortsätta utanför huset i en nästa etapp. Jag tänkte göra en kanal ut mot en yttervägg från nya pumpgropen som jag gräver så att vatten kan ledas ut där och dräneras genom en extern dräneringslösning.
Ingen vits med kapilärbrytande material under golvet om du inte får ner vattennivån under lägsta punkten för det kapilärbrytande materialet.
Har du mätt vattennivån i de två brunnarna och jämfört med höjden på ditt källargolv?
Har du mätt vattennivån i de två brunnarna och jämfört med höjden på ditt källargolv?
Kapilärbrytande är mest för att jag ska få till vattenflöden. Min tanke är att det vatten som tränger upp ska kunna styras. När det tränger upp genom leran så ska det kunna rinna till pumpgrop, initialt under huset men sen till någon sorts extern dräneringslösning. Jag har inte nämnt att ena sidan av huset har en tillbyggnad utan källare vilket försvårar externt dräneringsarbete.R RapidSledge skrev:
Vattennivån i brunnarna har ändrat sig ganska kraftigt under de få månader vi hunnit bo här. Inflytt i april innebar pol i källaren efter all snösmältning. När vi pumpade ur några kubik vatten ur brunnen med en dränkbar pump när vi flyttade in (då brunnen stått outnyttjad under vintern) så sjönk vattennivån i källaren.
Just nu är det sån extrem torka att det inte ens går att köpa flaskvatten i butikerna så nu torkar fruktträden i trädgården och jag kan glatt gräva ur ett torrt lerlager under källargolvet. Det här gör att jag tror mycket på att ha en pump under golvet som kan jobba en månad eller två under våren och kanske också någon insats under kraftiga regnperioder.
Hur gick de med utgrävningen av källaren? har själv samma problem har läst mycket och snokat runt överallt för bästa tips. Ska nämligen försöka göra jobbet själv. Detta kommer ta mig 2 år har inte bråttom din idé verkar bra vilken pump använder du ?
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gräva dike för sättning av häck - smartast metod?
Häckar, Buskar & Träd -
Risker med att duscha direkt på betonggolvet?
Badrum -
Vilken rördimension ut till gråvattenrening?
Vatten & Avlopp -
Risker med att ta ut ett insatsrör från skorstenen?
Ved, Pellets, Flis -
Gräva vid befintlig grundplatta
Grund & Markarbeten