Byggahus.se

Att gräva ur en torpargrund - Från idé till färdig källare.

21k läst  47 svar

  1. C
    Renoverare Nivå 8
    Hej!
    När jag och min sambo skulle köpa hus tittade vi på många objekt, under flera års tid, utan att hitta det vi sökte.
    Efter många om och men så dök där till slut upp ett objekt som verkade intressant.

    Många av de stora omständiga renoveringarna hade blivit gjorda därbland takbyte, fönsterbyte, utbyggnad, putsning av fasad och ny beklädnad på samtliga innerväggar.

    Dock fanns där några kvarstående bekymmer såsom obefintlig ventilation i huset, otillräckligt värmesystem, mögel i garagetak, översvämning i trädgård, fukt i torpargrund (som sedan visade sig att även inkludera översvämning i torpargrund) för att nämna några.

    Huset hade trots allt det viktigaste, rätt läge!

    Jag anade att momentet med torpargrunden skulle bli ett tufft moment men vi hade aldrig i vår vildaste fantasi kunnat föreställa oss hur tufft.

    Innan vi påbörjade arbetet la jag ner några arbetsdagar på att söka igenom nätet efter andra som hade varit i en liknande situation för att försöka dra lärdom av deras arbete. Jag ganska snabbt att väldigt många andra hade liknande frågor och problem som vi, åsikterna och idéerna var många och svaren var minst sagt blandade.
    Allt från idiotiska svar till extremt överdrivna till briljanta.

    "Vad fan bryr du dig för"
    "Varför skulle man vilja ha en källare"
    "Det är omöjligt att göra något åt saken"
    "Varför inte hissa upp huset några cm från marken och gräva en ny grund"
    "Det är väl bara till att flytta på huset och köra ner en grävare"
    "Varför inte bara gräva ur källaren och gjuta nytt"
    Alla har vi olika åsikter så jag låter läsaren själv avgöra vad som är briljant och var som är idiotiskt.

    Jag kommer att dokumentera hela vårt tillvägagångssätt med text, bilder och motiveringar sen är det upp till dig som läsare att avgöra vad du tycker. Vem vet, kanske kan informationen vara till hjälp för någon!

    All heder till ett par som kallar sig för James och Lotta, från er fick vi många av våra egna tankar och ideér bekräftade. Er hemsida har vi suttit många timmar och tittat på. Tack!
    När hemsidan fortfarande var uppe så hade den adressen: http://www.james-lotta.se/utgravn_kallare.htm



    Bakgrundsinformation:

    Vårt hus är svårt att kategorisera men låt oss kalla det för en 1 1/2plans villa i backe med torpargrund.
    På framsidan av huset är bottenplan i samma nivå som marken utanför och på baksidan är avståndet mellan mark och bottenplan cirka 1,5m.
    ###Bilder på husets utsida. Möjligtvis en ritning.###

    Vår torpargrund bestod av 6st avgränsade områden. Från början har det nog varit färre men någon gång under husets livslängd har nog ett stort utrymme delats i 3st varvid det mellersta har gjutits igen.

    De två utrymmen som ligger under den del som är husets framsida bestämde vi oss för att inte gräva ur. Dessa kommer istället att dräneras med hjälp av dräneringsrör, matta, makadam, isolering, cellplast och avslutningsvis armerad betong. Väggarna kommer därefter till att isoleras om så anses nödvändigt och görbart.

    Under den del som väter mot baksidan finns 4st sektioner varav 3st under den gamla delen av huset och den fjärde under husets senare utbyggnad. Valet föll på att börja med de tre delar som låg under den gamla huskroppen så de stora bekymmerna fanns där.

    Jag hade jättesvårt för att bestämma mig för hur arbetet skulle fortlöpa så till slut bestämde jag mig för att "bara börja" och jag minns fortfarande tanken som for igenom mitt huvud:
    "Jag är dum i huvudet" tänkte jag när jag satte spaden i marken.

    Visa bilaga 168777


    Med tanke på det spontana infallet saknar vi tyvärr bilder från hur det såg ut innan arbetet påbörjades, hoppas att ni har överseende med detta. Det viktigaste är ju dock arbetssätt och slutresultat.



    Steg 1 - Analys.
    För att få inblick i vad vi hade att kämpa emot grävdes en ordentlig bit lera loss.
    Från utseendet såg det ut till att vara gammal sjöbotten men jag är ingen expert så jag kan ha fel.
    Det som stärker min teori är ett konstant flöde av vatten som trycker upp underifrån.
    Vi är nu säkra på att någon form av dränage kommer att krävas för att vi inte ska få en simbassäng istället för källare...

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.JPG


    Steg 2 - Takhöjd.
    Vi började att gräva ur för att kunna få en dräglig arbetsställning, dvs. tillräckligt högt för att kunna gå rak medans man arbetar. Höjden sattes till drygt 2 meter.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    4.JPG


    Steg 3 - Utgrävning och förstärkning av befintlig grundmur.
    Eftersom urgrävningen innebär att vi kommer att gräva oss långt under de befintliga väggarna måste det till någon form av förstärkning. Dessutom var vi ute efter att få källaren så torr som möjligt.
    Flertalet segment grävdes ut under de befintliga väggarna dock max ett segment per vägg åt gången. Drygt hälften av väggens tjocklek grävdes ur i segment om 60-80cm i bredd och 20-30cm under den tilltänkta nya nivån för golvet.
    Hade väggarna inte varit så förbaskat tjocka hade hela tjockleken grävts ur. Det hade i vårat fall inneburit att de nya väggarna skulle bli 40-50cm tjocka i betong vilket hade varit överdådigt. Det är inget 5-våningshus som ska stå ovanpå!

    För att få en stark och sammanhängande vägg, trots att den kommer att gjutas i många segment, användes kapade armeringsjärn. Efter att ha grävt ut ett segment trycktes/knackades de kapade järnen in i de outgrävda sidorna.
    Därefter kapades armeringsmattor i hålens storlek och sattes på plats. Dessa najades sedan fast i armeringsjärnen som hade förts in i de outgrävda segmenten.
    Eftersom gjutningen blev ganska djup sattes dubbla armeringsmattor som sen najades samman med tvärslåer.

    För att verkligen fixera armeringen och för att få en grund att ställa gjutformen på gjöts en "bottenplatta". Denna hade även för avsikt att fördela den nya väggens vikt över en större area för att försöka minska risken för sättningar.

    Steget därefter blev att bygga en gjutform. För att minska arbetet med gjutformarna tillverkades 4st i "standardmått" och 16st justerbara stänger/mothåll.
    De första gjutningarna fixerades formen genom att knacka ner stöttor i lergolvet som sedan fästes i gjutformen. OBS: Detta är inte att rekommendera då leran inte har en chans att hålla emot det enorma tryck som bildas när 400-700kg lättflytande betong ska vibreras.
    Försök istället att spänna fast stöttorna mellan gjutformen och en vägg på andra sidan av rummet. Detta sätt är mycket lättare och extremt mycket stabilare.

    Då vi inte ville att den nya väggen skulle gå alltför långt innanför den gamla valde vi att enbart lämna en spalt på 5cm. Vi göt dessutom varje segment i tre delar.
    1. Bottenplattan, beskrivet tidigare.
    2. Merparten av höjden så när som på 2-3dm från den gamla väggens undersida.
    3. Överdel, här användes expanderbetong istället för vanlig grovbetong.

    Då man inte vill ha någon innesluten luft mellan segmenten och för att lyckas att få betongen att rinna in användes expanderbetong för den översta gjutningen. Tänk på att vi enbart hade 5cm spalt mellan befintlig vägg och gjutformen där vi kunde "hälla" i betongen.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    6.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    11.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    13.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    14.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    16.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    19.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    18.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    21.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    22.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    23.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    24.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    25.JPG



    Steg 4 - Dränering av golv.
    Då det hela tiden rann in vatten genom lerväggarna och träckte upp vatten från lergolvet bestämde vi oss för att en drastisk åtgärd behövde utföras.
    I ett av rummen grävde vi ett stort hål, cirka 40-50cm i diameter och så djup som vi kunde. I vårt fall innebar detta drygt 100cm ner innan vi stötte på en stor sten som vi snabbt insåg skulle bli omöjlig att plocka bort. Dock så kände vi oss rätt så nöjda med detta djup.
    I golven grävde vi därefter rännor i ett H-mönster som vi gjorde 2-3dm djupa. Dessa leddes sedan fram till hålet som vi hade grävt.
    Vi kände att det var omständigt att hitta en brunnsinsats som skulle passa i det hål vi grävt så vi använde oss istället av en gammal spann (många tack till Sydsvenskan för denna gamla limmspann!) som vi sänkte ner i hålet.
    Därefter införskaffades avloppsrör som det borrades en mängd med hål i. I de grävda rännorna lades sedan dräneringsmatta och ovanpå lades de ihopkopplade avloppsrören som sedan leddes till spannen. Rännorna fylldes därefter med makadam.
    När detta var klart och det hade konstaterats att vattnet rann undan som det skulle göts en betongkrage ovanför spannen och alla lergolven täcktes med cirka 10cm makadam.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    26.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    28.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    29.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    30.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    31.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    33.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    34.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    36.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    37.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    38.JPG


    Steg 5 - Gjutning av golv.
    Dags för det lite roligare projekt, färdigställning av isolering samt betongsula!
    Ovanpå det makadam som vi rullat in lades frigolit. Här fanns det en uppsjö med åsikter om hur tjock frigolitlager som behövs. På diverse forum hittade jag förslag på allt från 5cm till hutlösa 30cm. Eftersom vi har väldigt mycket vatten i marken bestämde vi oss för att inte använda EPS utan XPS. Jag tror att förkortningarna står för expanderad frigolit och extruderad frigolit. Den stora skillnaden som jag har förstått det är att den sistnämda är mycket mer kompakt och absorberar inget vatten.
    Vi valde att lägga 5cm tjocka spårade XPS skivor av typen Jackon.
    När frigoliten var tillskuren och utlagd silvertejpades alla fogarna för att plattorna inte skulle kunna flytta sig.
    Ovanpå detta lades 2 lager av diffusionssäker plast med lång livslängd med minst 50cm överlapp mellan lagerna. Vi lät plasten gå upp cirka 20cm på väggarna.
    Ovanpå detta byggdes sedan armeringsmattan och då menar jag precis vad jag skrev. Vi beställde armeringsjärn med 8mm i diameter som var kapade i rätt längder för rummen. Därefter lades järnen ut i ett mönster med 15-20cm stora rutor och najades ihop. Alla tre rummen är najade som en enda stor armeringsmatta.
    Efter detta moment var det dags för gjutningen som gjordes cirka 8-10cm tjock med armeringen fixerad i mitten av gjutningen med hjälp av vanliga distanser.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    40.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    41.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    42.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    45.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    15.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    48.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    50.JPG


    Steg 6 - Putsning av väggar och tak.
    Inget märvärdigt med detta moment.
    Rengör väggarna från eventuell befintlig färg och lös puts.
    Sätt upp putsnät. För att fixera nätet fick vi tag på en form av clips i livsbeständig plast. Dessa var helt fantastiska att arbeta med jämfört med t.ex. spik.
    Borra hål i väggen, sätt plugg och fäst clipset med en skruv.
    OBS: Tänk på vilken typ av underlag du har!
    Våra väggar bestod av tre olika material. I överkanten var det lertegel, under det 100år gammal "betong" och under detta våra nygjutna betongväggar.
    Till de två förstnämda användes mur och putsbruk C och till den nygjutna betongen användes laga vägg.
    I princip all putsning med putsbruket kunde göras i ett lager tack vare att vi hade ett väl förankrat putsnät i botten. Mellan de nygjutna betongsegmenten var där en del grova skarvar vilket medförde att man behövde spacka betongen med 2-3lager av laga vägg innan det blev bra. Dock är detta momentet en barnlek jämfört med resten.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    54.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    55.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    58.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    60.JPG


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    59.JPG



    Steg 7 - Målning av innertak och väggar.
    Rengör eventuellt tidigare målade ytor med målartvätt och eventuella smutsiga ytor sen är det bara till att börja måla.
    Taket målades med vanlig takfärg för inomhusbruk. Väggarna grundades med 2 lager binder till hälften spädd med vatten och fick torka 24 timmar mellan strykningarna. Därefter målades de med 2 lager silikatfärg som späddes med 10% binder.
    Vi har ju ingen isolering på utsidan av väggarna så eventuellt skulle det kunna bli lite fukt i betongen för att denna ska kunna "andas" så att eventuell fukt ska kunna frigöras och förångas valdes silikatfärg.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    61.JPG



    Steg 8 - Färdigställning/behandling av golvytan.
    Här bestämde vi oss för att flytspackla golven för att få en så jämn yta som möjligt. Vi vibrerade aldrig betongen när vi gjöt golvet så ytfinishen på denna blev inte helt perfekt.
    Sista steget är att måla golven med epoxifärg och eventuellt någon form av flarn för att få ett förbättrat halkskydd.


    Summering:
    Svårare än så är det inte att gräva ut en källare i torpargrunden...
    Nu kanske det önskas lite specifikationer på material, tidsåtgång, priser och så vidare?
    Återkommer med denna information när jag har summerat alla kvitton.

    För att ni ska få en liten inblick så kommer här en schablonmässig beräkning:
    Yta: 10x3,5m (35kvm färdig golvyta)
    Arbetstid: 1500-2000Timmar.
    Material:
    2st spadar och 2st skyfflar. (Tack för dom televerket!)
    5st stabila murspannar.
    2st bråckor.
    26st europallar med grovbetong.
    2st europallar med expanderbetong.
    500kg armering.
    20st nystan najtråd.
    2kubikmeter XPS frigolit.
    7st fulla lastbilar för bortforsling av leran.
    Cirkapris: 100.000kr.

    Jag kommer att uppdatera informationen under ett par veckors tid och komplettera med foton och ritningar.
    Om ni har några frågor så är ni välkomna att ställa dom... Förutom frågan om det var värt besväret...
    Tack för att ni tog er tid att läsa inlägget!
     
    Redigerat 6 feb 2016 16:40
    • Laddar…
  2. H
    Medlem Nivå 6
    Jösses vilket jobb, imponerande.
     
  3. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9
    26 pallar grovbetong??? 😂
    Fantastiskt projekt!
     
  4. O
    Medlem · Nivå 6
    Vilket otroligt jobb! Men även en fantastiskt bra beskrivning med bilder vad som gjorts!
     
  5. N
    Medlem · Nivå 12
    Vilket jobb. Hur långt tid tog de 2000h? 1 år eller mer?
     
  6. C
    Renoverare Nivå 8
    Tack för kommentarerna!

    Jag hann tyvärr inte lägga till undertexter till bilderna. Vad jag inte kände till när jag började skriva var att man endast har 180minuter på sig att redigera innan inlägget låses. Jag ska kolla med admin om jag kan få tillgång till att redigera ett varv till så att jag kan skriva klart inlägget.

    Eftersom allting gjutes i segment kan man inte använda sig utav färdigblandad betong utan allting måste handblandas. Två brockor är att rekommendera och även ett proffsigt munskydd för du kommer till att ha spenderat totalt 2-3 arbetsveckor vid blandaren.

    Det som inte riktigt framgår i beskrivningen är att ett av de drygaste momenten är utgrävningen av segmenten under väggarna och att bära upp all leran. Att den dessutom var dyngsur och vägrade släppa både spade och spann gjorde inte saken bättre.

    Om man räknar in den sista färdigställningen som vi inte har gjort, dvs. färdigställning av ytskikten så kommer vi att ha uppnått 2000timmars arbete. Arbetet har utförts under en period av 3år. Detta hade självklart gått att göra fortare men eftersom alla tre har jobbat mer än heltid med våra vardagsjobb så har renoveringen skett på kvällstid och helger.

    Utan en outtröttlig farsa hade detta inte varit möjligt för oss att genomföra renoveringen.
    Räkna med att det krävs en stor portion tålamod och hjälp från familj och/eller vänner för att genomföra denna typ av renoveringsarbeten.
     
    Redigerat 7 feb 2016 11:14
  7. Raskus
    Medlem · Nivå 10
    Men dra åt satan vilket jobb, jag är imponerad.
     
  8. O
    Medlem Nivå 12
    Fint och imponerande jobb....förstår precis hur tungt det måste ha varit att gräva i leran. Jag har själv varit igenom det i den skånska gula smetiga leran där man får ha en spackel för att få den från spaden :)

    Men är bara så nyfiken varför du använde avloppsrör som du borrade hål i istället för färdiga dräneringsrör ?
     
  9. C
    Renoverare Nivå 8
    Tack!
    Jodå precis den leran var det, utblandad med sten. När det var som värst så fick man även gräva leran ur spannen...

    Jag tror att vi var så fokuserade vid att dräneringsrör är 110mm så vi inte tänkte på att kolla om det fanns mindre. Finns det dräneringsrör på 40-50mm i diameter?
     
  10. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
  11. C
    Renoverare Nivå 8
    Kalasfint, då vet jag var vi ska införskaffa slang till dränaget i trädgården.
    Behöver en 50mm slang där med. :)
    Det var ganska drygt att stå och borra rören för hand så jag undviker det gärna i framtiden!

    Ett annat bekymmer som vi hade var att hitta något ställe som sålde dränagebrunnar i storleken 400-500mm.
    Någon som vet var man hittar det?
     
  12. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Dränbrunnar säljs på rinkaby rör, men de är ju 2 meter långa. Vill man ha kortare så är tipset är att hålla utkik när markgubbarna är i farten på något bygge och se om man kan få lite spillbitar mot någon påse bullar.
     
  13. H
    Medlem Nivå 7
    Vad hände med den utgrävda leran? Den hade varit fin till våra väggar...
     
    • Laddar…
  14. C
    Renoverare Nivå 8
    Gräver man ut flera rum såsom vi gjorde kan man kanske dela dränbrunnen i 2-3 delar och ha en i varje rum?

    Den utgrävda leran har jag ingen aning om var den tog vägen men jag antar att den blev en liten kulle någonstans i skåne. :)
     
  15. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Lägga 2000 timmar på att gräva lera och gjuta källare. Jag vet inte vad jag ska säga utom att jag aldrig i hela livet ens skulle fundera på att överväga något sånt jobb. Men imponerande är det - både jobbet och TS tjurskallighet.