Som ni ser på den här bilden är det inte precis ett badrum, det är ett före detta pannrum (med en del bråte i).
Bild av ett rum med blått golv, bråte och en golvbrunn i gjutjärn. En röd markering visar plats för en planerad dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rummet har ett oisolerat betonggolv med fall mot en golvbrunn i gjutjärn. Orginal sen 1961 😀

I detta utrymme är vi nu intresserade att inrätta möjligheten att duscha samt ställa ett badkar. Den röda rutan på bilden är duschens tänkta position.

Vatten är redan framdraget från taket (syns inte i bild) så en enkel lösning är ju att ställa dit en duschkabin. Men avloppet blir inte optimalt eftersom ett rör från duschkabinen till golvbrunnen skulle gå tvärs över golvet och vi skulle tvingas kliva över det för att komma till badkaret och resten av rummet.

Jag är i nuläget inte redo för ett större jobb. Så förslag att bila upp golvet och byta stammar och golvbrunn behöver ni inte komma med. Jag har undersökt stammarna med videoinspektion pga den höga åldern men det var inte behov att byta eller relina dessa i direkt närtid. Jag har också övervägt annan placering av såväl duschkabin som avloppsrör och att lägga ett extra golv uppe på betonggolvet så det behöver ni inte heller fundera på.

Nu till frågan. Kan man måla golvet med en färg som helt enkelt är vattentät och således släppa ut vattnet direkt på golvet istället för att dra ett rör eller uppstår det med en sådan lösning någon hög risk att golvet/huset tar skada? Det är som sagt ett oisolerat betonggolv (ja, det är kallt på vintern) och väggarna består mig veterligen av betonghålsten och puts.

Jag är här ute efter en enkel och snabb lösning till låg kostnad. Att göra konverteringen från pannrum till badrum "på riktigt" får vänta tills jag har både tid att utföra arbetet och reell anledning att byta stammarna, alternativt att jag känner det värt att anlita entreprenör och betala för att få det gjort ordentligt.

Så, alternativa förslag undanbedes i nuläget. Jag vill bara förstå om rätt sorts färg på golvet kan vara en lösning eller om det blir dåligt på något sätt. När den frågan är utredd är jag öppen för andra alternativa lösningar och kan då bistå med fler bilder på rummet. Tack på förhand!

• Gilla
Brake
  • Laddar…
Du kanske kan köra med en sån där platt avtappningsslang till brunnen?

• Blå avtappningsslang, 25 mm diameter, 10 m lång, lösrulle.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade bara låtit det vara och kört på med en duschkabin , dragit avloppet längs med väggen så det inte kommer i vägen, det där tål betongen , hur der det ut i golv vägg vinkel är där målat en bit upp ?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
J
Bara att släppa ut vattnet så som du önskar. Den olägenhet du eventuellt kommer få är halt på golvet, möjligtvis påväxt om du duschar mycket och att färg/ golv blir påverkat i finishen.

• Gilla
På Fritiden
  • Laddar…
Dra utloppet längs med väggen så slipper du både blött golv och snubbelrisken?

janwide
Om du bara kopplar ett rör från utloppet på duschkabinen och kapar det i framkant av kabinen så får du nog en ganska smal vattenstrimma som rinner över golvet ner i brunnen. Torkar du sedan upp med en handduk efter varje dusch så tror jag inte du behöver måla golvet. Eventuella problem som du skulle kunna få är kanske vatten som blir stående under kabinen men det undviker du på det här sättet.

• Gilla
På Fritiden
  • Laddar…
BirgitS
P På Fritiden skrev:
Nu till frågan. Kan man måla golvet med en färg som helt enkelt är vattentät och således släppa ut vattnet direkt på golvet istället för att dra ett rör eller uppstår det med en sådan lösning någon hög risk att golvet/huset tar skada? Det är som sagt ett oisolerat betonggolv (ja, det är kallt på vintern) och väggarna består mig veterligen av betonghålsten och puts.
Det finns rollade tätskikt som är just vattentäta. Ett tätskikt rekommenderas på oisolerade betongplattor som ofta blir blöta t.ex. därför att om det finns armeringsjärn i plattan så kan de börja rosta och betong kan luckras upp med tiden. Sen kan du måla ovanpå tätskiktet.

• Gilla
På Fritiden och 2 till
  • Laddar…
janwide
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns rollade tätskikt som är just vattentäta. Ett tätskikt rekommenderas på oisolerade betongplattor som ofta blir blöta t.ex. därför att om det finns armeringsjärn i plattan så kan de börja rosta och betong kan luckras upp med tiden. Sen kan du måla ovanpå tätskiktet.
Du har pricipiellt rätt.

Jag tror dock att problemet är att det inte finns något rollat tätskikt för våtrum som är avsett att fungera på golv utan att man lägger en godkänd beläggning över, som exempelvis kakel eller våtrumsmatta.

Anledningen är att ett rollat tätskikt i sig inte är tillräckligt slitstarkt för att tåla det slitage som ett golv utsätts för dagligen, som att man går på det, tappar saker eller att möbler flyttas. Det är helt enkelt inte en yta som är gjord för att vara exponerad.

Man skulle kanske kunna måla över med någon golvfärg men jag tror inte att det skulle bli speciellt starkt. Någon med större erfarenhet och kunskap får gärna rätta mig.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
janwide janwide skrev:
Jag tror dock att problemet är att det inte finns något rollat tätskikt för våtrum som är avsett att fungera på golv utan att man lägger en godkänd beläggning över, som exempelvis kakel eller våtrumsmatta.
Det är möjligt att det är så.
Har man våtrumsmatta behöver man dock inte ha något rollat tätskikt under.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
janwide
BirgitS BirgitS skrev:
Det är möjligt att det är så.
Har man våtrumsmatta behöver man dock inte ha något rollat tätskikt under.
Tankevurpa av mej med våttumsmatta 😄

T TypRätt skrev:
Du kanske kan köra med en sån där platt avtappningsslang till brunnen?
Även om det inte på något sätt gav svar på min fråga så är det en intressant idé 😜

E egge80 skrev:
Jag hade bara låtit det vara och kört på med en duschkabin , dragit avloppet längs med väggen så det inte kommer i vägen, det där tål betongen , hur der det ut i golv vägg vinkel är där målat en bit upp ?
Ja det är målat en bit upp. Oklart vad det är för typ av färg för närvarande, men jag skall måla om.

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns rollade tätskikt som är just vattentäta.
Finns det rollade tätskikt som inte är vattentäta? 🤔😉

Om jag INTE ställer en duschkabin där utan sätter någon form av duschväggar istället, skulle det innebära en *väsentligt* större risk jämfört med att låta vatten rinna från duschkabinens utlopp över golvet? Det beror kanske på om vatten riskerar att bli stående också 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.