1 997 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Risker med att ta ut ett insatsrör från skorstenen?
Jag tänkte ge mig på att ta ut insatsrör från skorstenen för att få upp temperaturen i murstocken när vi eldar. Vi eldar mycket i både vedspis och kakelugn, men murstocken blir aldrig varm.
Hur stor risk är det att man förstör skorstenen om man tar ut insatsröret? Något särskilt man ska tänka på eller vara försiktig med? Jag har ingen erfarenhet av detta sedan tidigare, men utifrån att ha läst om andra som gjort detta tänkte jag knacka loss bruket i toppen och botten av skorstenen och sedan hoppas att röret trillar ut. Om skorstenen blir förstörd så blir vi av med vår primära uppvärmningskälla.
Hur stor risk är det att man förstör skorstenen om man tar ut insatsröret? Något särskilt man ska tänka på eller vara försiktig med? Jag har ingen erfarenhet av detta sedan tidigare, men utifrån att ha läst om andra som gjort detta tänkte jag knacka loss bruket i toppen och botten av skorstenen och sedan hoppas att röret trillar ut. Om skorstenen blir förstörd så blir vi av med vår primära uppvärmningskälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte hur det är isolerat, men skulle tro perlite.Stefan N skrev:
Just det. Om en sten lossnar mellan två kanaler, går det ens att reparera utan att plocka ned skorsten hela vägen ner till den lossnade stenen?
Funderar / kolla först, om Du verkligen vinner på detta. Hur varm tror du murstocken blir, hur mycket bättre an nuläget blir det?KKJ skrev:
Jag tänkte ge mig på att ta ut insatsrör från skorstenen för att få upp temperaturen i murstocken när vi eldar. Vi eldar mycket i både vedspis och kakelugn, men murstocken blir aldrig varm.
[bild]
I dagsläget blir inte murstocken överhuvudtaget varm, min förhoppning är att den åtminstone blir 20-30 grader. De kallaste vinterdagarna är det under 5 grader på övervåningen, jag hoppas att en varmare murstock kan höja temperaturen till åtminstone tvåsiffrigt. Därutöver har vi fått fuktproblem på övervåningen sedan insatsröret sattes in, något jag hoppas råda bot på genom att ta bort insatsröret.H he-peter skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 197 inlägg
Vet du hur murstocken ser ut? Om det är huset på profilbilden, så ser det så gammalt ut att det mycket väl kan vara bara en enda stor pipa utan separata kanaler och sedan är spis och kakelugn inkragade i denna gemensamma pipa. Det är svårt att reparera och glidgjuta en sådan skorsten. Den kan ha olika dimensioner på olika ställen och inkragningarna kan behöva muras om, om det är de som är otäta. Du åker hur som helst på en massa murningsjobb för att ansluta spis och kakelugn igen. Det kommer också att rinna ut en helvetisk mängd perlite eller vermikulit.
Jag gissar att en ytterligare värmekälla på övervåningen skulle vara en bättre investering än att plocka ut rören och betala någon för att mura om och glidgjuta på nytt.
Jag gissar att en ytterligare värmekälla på övervåningen skulle vara en bättre investering än att plocka ut rören och betala någon för att mura om och glidgjuta på nytt.
Det är inte huset på profilbilden, men snarlikt. Gammalt hus och gammal murstock. Det finns dock flera kanaler. När vi köpte huset var skorstenen otät och okunniga som jag var gick jag på skorstensfirmans rekommendation att sätta in insatsrör.Henningelvis skrev:
Vet du hur murstocken ser ut? Om det är huset på profilbilden, så ser det så gammalt ut att det mycket väl kan vara bara en enda stor pipa utan separata kanaler och sedan är spis och kakelugn inkragade i denna gemensamma pipa. Det är svårt att reparera och glidgjuta en sådan skorsten. Den kan ha olika dimensioner på olika ställen och inkragningarna kan behöva muras om, om det är de som är otäta. Du åker hur som helst på en massa murningsjobb för att ansluta spis och kakelugn igen. Det kommer också att rinna ut en helvetisk mängd perlite eller vermikulit.
Det ekonomiskt perspektivet är sekundärt, primärt vill jag kunna ha ett bra sätt att värma huset med ved. I dagsläget blir huset kallt så fort man slutar elda, jag gissar att detta beror på insatsrören.
Det är ett betydligt större ingrepp än att ta ut insatsröret och glidgjuta kanalen på nytt, förutsatt att allt går bra dvs. Anledningen till att insatsröret sitter där är nog att det var enklare för skorstensfirman att sätta dit det än att glidgjuta.E EyEr0n skrev:
Kan man förvänta sig en så stor effekt i ökning av temperaturen? Låter mycket tycker jag. När jag eldar på nedervpningen så ökar temperaturen några få grader. Vore ju bra att få det klart för sig innan så det är värt det. Hade jag vart du skulle jag bokat tid med de som gör brandskyddskontroller så det blir säkert för er.
Efter att ha läst recensioner av andra som satt in insatsrör har jag förstått det som att det blir en betydlig försämring efter att insatsröret installerats. Om vi eldar 12 - 15 timmar i vedspisen är inte murstocken överhuvudtaget varm, vad jag hört från andra som lever utan insatsrör så är murstocken i regel varm morgonen efter att man har eldat.Brotorpet skrev:Kan man förvänta sig en så stor effekt i ökning av temperaturen? Låter mycket tycker jag. När jag eldar på nedervpningen så ökar temperaturen några få grader. Vore ju bra att få det klart för sig innan så det är värt det. Hade jag vart du skulle jag bokat tid med de som gör brandskyddskontroller så det blir säkert för er.
För vedspis skulle jag tror, att murstock utan insatsrör är bra mycket bättre. Vedspis brukar har hög rökgastemperatur. För kakelugn är fördelen mindre.KKJ skrev:
Efter att ha läst recensioner av andra som satt in insatsrör har jag förstått det som att det blir en betydlig försämring efter att insatsröret installerats. Om vi eldar 12 - 15 timmar i vedspisen är inte murstocken överhuvudtaget varm, vad jag hört från andra som lever utan insatsrör så är murstocken i regel varm morgonen efter att man har eldat.
Skriv gärna hur du gör, och hur det blev.
Spännande projekt.
Hur långt ner går röret?
Inte bara ett kondensrör som bara går ner en bit?
Annars håller med dig.
Men faran är om pipan är riktigt dålig, då går det inte att glidgjuta.
Inte bara ett kondensrör som bara går ner en bit?
Annars håller med dig.
Men faran är om pipan är riktigt dålig, då går det inte att glidgjuta.